legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu skall du inte ta mig så på ordet, vet inte vilken definition jag skall använda "by" "samhälle" "stad", olika från person till person. Och det jag skrev, Thailands första samhälle var bara lite ironiskt, läste fel men tyckte du skrev att det fanns inga samhällen i thailand som vi definierar det i Sverige ;)
Är man i norrland och skall ner till centrum så går man väl ner på byn, vissa bor i en liten by, då tänker man på en grupp hus i ett litet "samhälle", och när du använt ordet by har jag ibland fått känslan av ett par hyddor med lite infödingar som bor i grupp.
Men som sagt jag bor väl i något mellanting som håller på att utvecklas.

Mao.så har man i Thai ingen definition på samhälle ,stad ,köping m.m.
Den stad (förmodar att det är stad ) jag ev.tänker bygga ett mindre hus i har ca 40000 innevånare ,den växer hela tiden ,mest beroende på att Nong Song Hong ligger efter en väg som kan kan ses som lite av en genväg till BKK ,från väg 2 vid Phon sträcker sig denna väg genom Song Hong samt genom en del mindre städer och sedan åter ut på väg 2 vid vägkorsningen som sedan på andra sida väg 2 går till Bua Yai . Jag tror att detta har gjort att vi i denna stad på två år har sett en fördubbling av tomtpriser samt att Lotas har öppnat samt att vi hela tiden har större marknader , nytt polishus amt kommunhus finns även ,likaså har vi ett stort gymnasium samt ett tekniskt gymnasium ,även ett sjukhus som växwr för varje år ....

Kul skall det bli att bosätta sig där ca. 80 km söder om Khon Kaen

Om du tänker på Sang Som så är det inte Whisky utan Rom , men den gillar jag ....
Köper alltid med mig en eller två flaskor från Thai ... Sang Som med Cola är min favorit i Thai .....

;DDet kan du nog räkna med ,hong Tong har jag inte testat .....
Men inte är det Whisky ;D Förhoppningsvis bättre än Lao Kao som jag vägrar dricka ..

35000 är det så mycket för en sån fest? fan hemma lägger la vi ut 35000 bara på presenten till nån ungjäkel som komfirmerar sig och han är bara borta några timmar. Sen skall mat och dryck till på det och vi tror inte ens på skiten vi gör det bara för alla andra gör det.
Grannarna hade sån "to be munk" fest för 4 månader vet inte va det kostade men där hade dom nog sparat länge för att få ihop till det partyt. Inga farang pengar inblandade, men en sju i helvetes fest var det och snygga brudar på scenen och gratis dryck. Lätt värt iallafall för mig som bara var besökare.

"Jonas " sa:
35000 är det så mycket för en sån fest? fan hemma lägger la vi ut 35000 bara på presenten till nån ungjäkel som komfirmerar sig och han är bara borta några timmar. Sen skall mat och dryck till på det och vi tror inte ens på skiten vi gör det bara för alla andra gör det.
Grannarna hade sån "to be munk" fest för 4 månader vet inte va det kostade men där hade dom nog sparat länge för att få ihop till det partyt. Inga farang pengar inblandade, men en sju i [¤#@@¤%] fest var det och snygga brudar på scenen och gratis dryck. Lätt värt iallafall för mig som bara var besökare.

Tyvär så får dom ofta låna pengar för att ha råd me sådana fester lika dant me begravnings festerna

Jo de ær ju inte en månadsløn før en thai precis. Var mest jæmførelsen med vad vi slænger ut hemma så ær det ju samma skit kostar o va troende och vi blir inte ens bjudna på sprit nær vi går på en konfirmation.
I det hær fallet var det 3 familjer som slagit sig samman och munkade deras ungar samtidigt och hade fest før dom. Eller ungar och ungar det var ifrån ålder 7-25 så ungar och ældre ungar.

Det ær ju samma hemma med kostnader brøllop, begravningar, konfirmationer och før att inte prata om julafton, fødelsedagar alla dessa jækla presenter vi skall skænka vid varenda litet tillfælle examenfest ja you name it.
Så att tycka det ær att det slængs ut mycke pengar på fester i thailand så ær la det en piss i havet jæmført vad vi slænger ut i farangriket.

Så i farangland väntas vi kunna stå för kostnaden av våra fester därför januari kallas den fattiga månaden och fallen hos kronofogden ökar. Och hur många är det inte som lånar till sitt stora bröllop i farangland. Och den där moppen för 35000 som vi ger en 15 åring den cashar vi?

Nu år det ju så att de sk munk festerna drar ofta in mer pengar i kuverten än vad ett bröllop gör så i slutändan behöver det inte bli så stora pengar.
Mycket beror ju på vad man satsar för pengar på underhållningen.
Maten å drycken brukar gå jämt upp, inte alltid men oftast.

Men man är ju inte mer än människa, och man hoppas på det där lilla extra att hitta och köpa som är fräckt, tufft, eller kanske ovanligt, och det skall vara billigt relativt sett. Jag brukar aldrig finna nåt speciellt. Dock så har jag ju funnit snäckskal i snyggt mönster som man skall hänga på väggen, fräcka klockor, tyg till en bordsduk som Yongyut skall sy till för oss, 5st läsglasögon 50 baht per styck, solglasögon, "krafsa-på-ryggen-grej" samt förstorings-glas...

Fan det låter som om jag skulle beskriva min fru :D :D Hon brukar köpa sånt.
Nä knivar knogjärn och tekniska prylar ska det va, jädra vellor tomte ;D

"ledarn " sa:
Jo den är stor den marknaden.... :nod: :nod:

Var där för 5 eller 6 år sedan och köpte mig en plånbok i skinn för 40 bath..
Den används dagligen och håller ännu hur bra som helst...
Så inte bara skit i Thailand på marknader.. :thumbsup: :thumbsup:

Ballongerna har jag heller aldrig varit med att vinna på..
Har nog också kastat iväg 100 tals bath.. :laugh: :laugh:
Tror att den 3:e pilen har någon radiosändare eller något i sig.. :nod: :nod:

Eller så har den tredje pilen hunnit bli ännu mer indränkt i öl eller Lao Kao. ;)

Koncentration min vän.............utan den träffar du intet, ni från Sveriges baksida är alldeles för heta , jag gillar precis som du "Nangstick" slangbella ,Tanoo" har jag skjutit och tävlat med senast för två tre år sen. Sen det andra som Rolf gillar ,knogjärn ,knivar m.m. det är ju självklart för en gammal " tahan" från KJ i V-holm .... :D.. Jag älskar marknader ,har massor med kul bilder ,tyvärr så kan jg inte lägga in dessa då jag bara har min I pad och inte tänker skaffa någon PC här i Sverige..men vänta bara ...... ;)

Lite olika på hur man ser på saken.
Ångmaskinen förändrade ju hela den då befintliga industrin.
Skriftspråket vet i f@n kan ju inte stava så det är en värdelös uppfinning :)
Skulle nog föreslå Datorn och mobilen i stället

Vad var det for marke pa din cyckel? Har forstatt det som du ar valdigt nojd med den sa tankte forsoka hitta en likadan.

+ skiftnyckeln och dynamiten, gick ett program pa Norsk tv dar dom prata om Sverige som uppfinnarnation.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp