legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Teleskopet Legolas , Teleskopet ,annars kan du inte se din framtid ;D

Fö. Så sade alltid min gamle far och biologen att människan inte är en växtätare utan en allätare , tiita i munnen så ser du hur människans tanduppsättning ser ut ...
Varför måste veganer äta vitamintillskott ,tillex Vitaminer som finns i vissa köttprodukter ( inälvsmat) är livsviktiga för hjärnans funktion ,därför finns det belägg för att rena veganer
har en sämre hjärnfunktion än de som äter en blandad kost ;D

Shimano är riktigt bra grejor Legolas ;)

Idag känner jag för grötmyndigt docerande och dessutom har man väl sett Kunskapskanalen, så jag bara måste få kommentera på ämnet kött/eld. Dom har inget samband alls, kött äts med fördel rått. Det gör alla jägarfolk och tänk på inuiterna som levde på jakt i ett land utan ved... Men med morötter är det en helt annan sak, smältbarheten på kolhydraterna ökar tiofaldigt om dom anrättas. Människan är gjord för att äta kolhydrater, vår saliv vittnar tydligt om det, men det var elden som gjorde att vi kunde få ut riktigt mycket energi ur rötterna och utvecklas som vi gjorde. Vi har ju ätit kött länge, men skillnaden i smältbarhet efter kokning är bara 1%! Slut på lektionen! Tack för idag.

Fanns ingen Shimano comb inne, dom hade nagon annan Shimano for 8000 baht men den var sa farglad sa na. Blev ett inhemskt marke Bulky ser likadan ut 5500 baht No1 i thailand sager frugan vad det nu betyder for eftervarlden. Far se om jag far lagt upp ett foto pa mig och min big hoj imorrn.

"Birger " sa:
Idag känner jag för grötmyndigt docerande och dessutom har man väl sett Kunskapskanalen, så jag bara måste få kommentera på ämnet kött/eld. Dom har inget samband alls, kött äts med fördel rått. Det gör alla jägarfolk och tänk på inuiterna som levde på jakt i ett land utan ved... Men med morötter är det en helt annan sak, smältbarheten på kolhydraterna ökar tiofaldigt om dom anrättas. Människan är gjord för att äta kolhydrater, vår saliv vittnar tydligt om det, men det var elden som gjorde att vi kunde få ut riktigt mycket energi ur rötterna och utvecklas som vi gjorde. Vi har ju ätit kött länge, men skillnaden i smältbarhet efter kokning är bara 1%! Slut på lektionen! Tack för idag.

Du har helt rätt angående smältbarheten,men du glömmer det viktigaste och det är att samtliga grönsaker som vi äter kokta förlorarven stor del av sina viktiga mineraler och vitaminer i och med kokning ,dätför bäst att micra kort i mycket lite vatten .... ;)

"Phonta " sa:
Du har helt rätt angående smältbarheten,men du glömmer det viktigaste och det är att samtliga grönsaker som vi äter kokta förlorarven stor del av sina viktiga mineraler och vitaminer i och med kokning ,dätför bäst att micra kort i mycket lite vatten .... ;)

Ja, för all del, det är ju sant.

Jag köpte begagnad bil för några månader sen och som legolas säger så är begagnad bil väldigt dyrt i Thailand. Men det kände jag till sen innan för som Legolas säger det det är ju allmänt känt. En ny bil i Thailand billigare än Sverige, en begagnad dyrare. Priset på en 1år gammal bil minskar bara med ca 100000 baht. Samma som det minskar när du fått nycklarna till din bil i Sverige.

Anledningen att dom får sålt begagnade är väl skillnaden på handpenningen. Kollade på ny först där var handpengen 350 000 baht vilket jag inte hade och en begagnad 30 000 baht.

Vad är ca priser på hushållsel,vatten och sophämtning?

Hårklippning för dam ligger nog från 250kr till 400kr.
Vet du vad en färgning, slingor kostar ca?

Vi betalar ca 2000 baht i månaden i el sen vi installerade ac. i ett rum innan låg vi på runt 1000. Har tillkommit lite andra elektriska prylar med sen jag flytta hit. Men har ingen elektrisk spis. När jag hade condon låg jag på 2500 baht i månaden det var en 3 rummare 100 m2. Så el är inte så billigt. Är man sparsam med strömmen blir det gratis iallafall här uppe håller man sig inom en viss ram bara, en amerikan som bor här lyckas hålla sig inom den ramen så han har ingen elräkning.
Sån skillnad på frisör priser klipper jag mig här 20 baht i pattaya betalade jag 400 baht. Men för en kvinna som skall göra lite extra så här uppe betalar frugan för att göra håret rakt 1800 baht den dyra varianten skall hålla 6 månader, men då sitter hon där 5 timmar, sen billigare som håller nån månad 700 baht. Tycker hon kan gå till min 20 baht frisör.

Svar till Kycklingen

Hos mig i Isaan kostar,

Vatten , från statliga vattenmyndigheten, 10 baht per kubik

El 4 baht per Kwh

Sophämtning, en gång i veckan, 400 baht per år.

"legolas " sa:
Kolla när du kommer nästa gång så får du se på det befintliga utbudet, enormt dyrt helt enkelt i de flesta fall.. Kostnaden för en begagnad pick up (de är alla så gott som japanska vet du väl) ligger i spannet runt 300.000 baht (riktigt sleten begagnad) upp till det vanliga runt 500.000 baht... detta sista pris representerar runt SEK: 110.000:-.

Det är ett välkänt begrepp att beganade bilar i Thailand är DYRA i vilket fall som helst....

legolas

Det är korrekt som du skriver Legolas ,beg bilar oavsett märke är löjligt dyrt i Thai, även med tanke på hur illa Thai sköter sina bilar ...
Däremot beg pickuper är mycket billigare än tillx i Sverige ... Ta en Toyota så skiljer det ca 30 % mot Japantillverkade , detta gäller då Nipponbilar som tillverkas i Thai , dvs Toyota ,Nissan m.m

Hej har inte hört hur det har gått för er med låne ansökan på ett tag, men kan våra erfarenheter hjälpa så hör gärna av dig för innan jag har hunnit få ner allt på pränt så har väl halva sverige hunnit bygga hus och lånat pengar.

Men kort så är vårat lån uppbyggt så här räntefritt i 6 mån och vi får amortera hur mycket vi vill utan straff ,lånetiden 20 år men kortas ju av efter hur mycket vi amorterar sedan Månad 7-12 -3% under Mlr resterande tid -1,25 % under Mlr.

Mlr är om jag tolkat det rätt det som styr räntenivån för bankerna och är likvärdigt med våran statsränta.

Det är inte speciellt ofta som jag håller med om vad som skrivs i Expressen eller Aftonbladet, men i det här fallet gör jag det fullt ut. Det är mig en fullständig gåta att man inte för ett register över män som systematiskt "importerar" fruar och sedan förnedrar dom å det grövsta.

Här måste verkligen Migrationsverket vakna och utföra mycket bättre kontroller. :police:

"Phonta " sa:
Det är korrekt som du skriver Legolas ,beg bilar oavsett märke är löjligt dyrt i Thai, även med tanke på hur illa Thai sköter sina bilar ...
Däremot beg pickuper är mycket billigare än tillx i Sverige ... Ta en Toyota så skiljer det ca 30 % mot Japantillverkade , detta gäller då Nipponbilar som tillverkas i Thai , dvs Toyota ,Nissan m.m

Måste bara lägga in denna anekdot som min kompis råkade ut för när han skulle kolla beg bil i TH.Han hittade en bil som passade hans behov och allt såg bra ut,kollade över bilen och kom sist till motorn och som sig bör drog han ut oljestickan för att kolla statusen på oljan varpå säljaren stolt förkunnade att han aldrig behövt byta olja då den varken drog eller läckte olja.Behöver jag säga att något bilköp av den handlaren blev det inte.

"Berralund " sa:
Det är inte speciellt ofta som jag håller med om vad som skrivs i Expressen eller Aftonbladet, men i det här fallet gör jag det fullt ut. Det är mig en fullständig gåta att man inte för ett register över män som systematiskt "importerar" fruar och sedan förnedrar dom å det grövsta.

Här måste verkligen Migrationsverket vakna och utföra mycket bättre kontroller. :police:

Bra! då kan jag " kliva ur garderoben" som det så populärt heter, 2007 skrev jag ett brev till Migrationsverket samt till Thailands ambassad. Jag anförde på det bestämdaste att de måste begränsa hustruimport till Sverige från Thailand , jag kan inte skriva vad jag sett i Verige under de senaste sju åren , jag blir fly [¤#@@¤%] på berörd gubbar som importerar den ena efter den andra potensiella livspartnern från Thai, för att efter 3-6 månader skicka tillbaka dessa och även kvickt är tillbaka för att importwra yttwrligare en [¤#@@¤%]....is ...
>:( >:(.detta anförde jag efter jag sett hur min nuvarande hustru blev och under flera år blev behandlad av sin dåvarande Svenske man , konsekvent otrogen ,fysiskt och psykiskt misshandlande är tyvärr vanligt , detta anförde jag i min skrivelse som anledning till att snarast begränsa hustruimporten från Thai ... Anförde även att så okunniga att de ansvariga på myndigheten inte visste om dessa förhållanden finns inte möjlighet till ..

Intet har hänt ,vilket smärtar mitt hjärta :( , Låt vara att många är person som muntrar upp stämningen från baren , men det ger inte rätt att se ner samt kasta medmänniskor i skiten ....
De flesta har säkerligen inte valt detta liv självmant och kan säkert i många fall anses som skötsamma om dom får chansen

Ursäkta mina stavfel i inlägget , skriver på I pad ,går sen inte att öppna fönstret för att redigera >:(

Skicka dom till ett land där man limmar Möss ;D , där gillar man vad jag förstått att göra det med män ..... ;D

Skulle passa dessa kvinnomisshandlare .....Slut på hatinlägg från mig ....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp