Luddigt inlägg

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag funderar på om en svensk medborgare blir skjuten i Fillipinarna vad händer då?
Min fd svägerska ”var” svensk medborgare, bodde och jobbade här.
Var på väg ett par gånger till hemlandet men covid ställde till det.
Nu äntligen den 16/4 åkte hon ”hem” till sin familj och jag fick det fruktansvärda beskedet att den 21/4 är hon dödsförklad i Sverige.
Så det ända i dagsläget jag och hennes fillipinvänner vet är att hon är död, men vi vet inte i dagsläget om hon dog i Manilla eller i hembyn. Rykten säger att någon sköt henne i huvudet, antagligen ett rån mord.
Tjejerna är på mig nu om vem som tömmer lägenheten, vem som fixar begravning, vem som gör vad.
Jag har ingen aning, min bror och hon skilde sig omkr 1994-95, men det verkar som om tjejen inte informerat sin familj om det, katoliker skiljer ju sig inte.
Luddigt inlägg, jag vet

Ojdå!
Knepig situation.
Har hon ingen släkt här så är det bara kostsamt att skicka kroppen hit.
Finns något av värde i lägenheten eller Sverige för den delen, så kan man kanske sälja detta och skicka pengarna dit var pengarna behövs.

Jobbigt med deras skilsmässoskam.
Nästan bäst att låta familjen leva ovetandes.

Jag funderar på om en svensk medborgare blir skjuten i Fillipinarna vad händer då?
Min fd svägerska ”var” svensk medborgare, bodde och jobbade här.
Var på väg ett par gånger till hemlandet men covid ställde till det.
Nu äntligen den 16/4 åkte hon ”hem” till sin familj och jag fick det fruktansvärda beskedet att den 21/4 är hon dödsförklad i Sverige.
Så det ända i dagsläget jag och hennes fillipinvänner vet är att hon är död, men vi vet inte i dagsläget om hon dog i Manilla eller i hembyn. Rykten säger att någon sköt henne i huvudet, antagligen ett rån mord.
Tjejerna är på mig nu om vem som tömmer lägenheten, vem som fixar begravning, vem som gör vad.
Jag har ingen aning, min bror och hon skilde sig omkr 1994-95, men det verkar som om tjejen inte informerat sin familj om det, katoliker skiljer ju sig inte.
Luddigt inlägg, jag vet

Har hon inga anhöriga i Sverige eller testament så går hela hennes bohag till Allmäna Arvsfonden.

Hon är väl även Filippinsk medborgare och det är väl hennes riktiga hem och familjen där löser nog detta. Sälj det hon har i Sverige och skicka pengarna till dem.
Låter såklart korrekt. Men utan giltiga dokument i Sverige så går inte det.

Hur tänker du att en ex-man sedan 25år skulle få tillgång till lägenhet och bankkonto?

Detta är tyvärr något som händer allt för ofta i Sverige. Att dokument saknas och "staten" tar hela kakan.

Låter såklart korrekt. Men utan giltiga dokument i Sverige så går inte det.

Hur tänker du att en ex-man sedan 25år skulle få tillgång till lägenhet och bankkonto?

Detta är tyvärr något som händer allt för ofta i Sverige. Att dokument saknas och "staten" tar hela kakan.
Tänkte mer på att "tjejerna" som kyckling skrev att dom undrade vem som tömmer lägenheten löser det.

Närmsta släkt borde väl kontakta Svenska ambassaden, så kommer dom hjälpa, i Sverige så kommer då en god man utses som hjälper med dödsboet?

Svenska ambassaden där nere måste först bli inblandad och konstatera dödsfallet av en svensk medborgare i det landet. De meddelar sedan skatteverket så hon registreras som död i Sverige. Finns släktingar i Sverige kan dom göra bouppteckning eller så ansöker släktingar i Sverige till tingsrätten om hjälp med detta från dom som utser ofta en bankman att hantera detta som försäljning av lägenhet, bankkonton etc etc

En godkänd bouppteckning gäller som legitimation på banken etc för att avsluta affärer

Svenska ambassaden där nere måste först bli inblandad och konstatera dödsfallet av en svensk medborgare i det landet. De meddelar sedan skatteverket så hon registreras som död i Sverige. Finns släktingar i Sverige kan dom göra bouppteckning eller så ansöker släktingar i Sverige till tingsrätten om hjälp med detta från dom som utser ofta en bankman att hantera detta som försäljning av lägenhet, bankkonton etc etc

En godkänd bouppteckning gäller som legitimation på banken etc för att avsluta affärer

Som kycklingen skriver förstår jag det som att hon inte har släkt i Sverige.
Då kontaktar släkte på Filippinerna ambassaden så kan dom sätta i kontakt med rätt myndighet och får en god man utsedd.
Så dom gjorde gällande Långeman.
UD som tar över om jag inte mins fel.

Svenska Ambassaden borde veta, för när vi kollade hennes namn på Ratsit så stod det att hon var avliden.

Som kycklingen skriver förstår jag det som att hon inte har släkt i Sverige.
Då kontaktar släkte på Filippinerna ambassaden så kan dom sätta i kontakt med rätt myndighet och får en god man utsedd.
Så dom gjorde gällande Långeman.
UD som tar över om jag inte mins fel.
God Man utses frivilligt eller ofrivilligt (förvaltarskap) av de som inte klarar av att ta hand om sina egna liv. Så fort en person som har god man avlider skall den som är god man överlämna allt till släktingar för att reda ut dödsbot och om inga släktingar finns att hitta överlämna det till Kammarkollegiet som kopplar in allmänna arvsfonden

God Man utses frivilligt eller ofrivilligt (förvaltarskap) av de som inte klarar av att ta hand om sina egna liv. Så fort en person som har god man avlider skall den som är god man överlämna allt till släktingar för att reda ut dödsbot och om inga släktingar finns att hitta överlämna det till Kammarkollegiet som kopplar in allmänna arvsfonden
Men nu handlade det om filippinare som bor på filippinerna hur dom skulle gå tillväga, hon har redan skrivit att där familj och släkt finns, då får man gå via ambassaden och ud.
Är ju tom självklart, dom har ju ingen humm om Svenskt system eller kanske ens möjlighet att gå någon annan väg.
Som jag skriver var samma gällande Långeman, gick via ambassaden och sen ud, jag och @Nam Falang var båda inblandade och har korrensondans från ambassaden gällande liknande fall.

Men nu handlade det om filippinare som bor på filippinerna hur dom skulle gå tillväga, hon har redan skrivit att där familj och släkt finns, då får man gå via ambassaden och ud.
Är ju tom självklart, dom har ju ingen humm om Svenskt system eller kanske ens möjlighet att gå någon annan väg.
Som jag skriver var samma gällande Långeman, gick via ambassaden och sen ud, jag och @Nam Falang var båda inblandade och har korrensondans från ambassaden gällande liknande fall.
Jag reagerade bara på att du sa att en god man utses till en som redan är död vilket inte stämmer. God Man är för de som lever men inte kan sköta sina egna liv

Det som rubbar bilden är att sen 2015 tror jag att om man avlidit i ett fjärran land som bosatt där gäller det landets lagar om arvsskifte och arv.

Om en filippinsk medborgare med svenskt medborgarskap avlider i Filippinerna blir det nog fillipinsk lag som gäller.
Nu verkar det som både svenska myndigheter och de filippinska har full vetskap.

Normalt får filippinska medborgares anhöriga ut sitt arv från Sverige när det finns stöd i svenska lagar.
Värre om dom skilts sig i Sverige.

Jag reagerade bara på att du sa att en god man utses till en som redan är död vilket inte stämmer. God Man är för de som lever men inte kan sköta sina egna liv
Jag skrev inte för den döde, hur läste du det?
Jag skrev som hjälper med dödsboet, då man får anta att dom inte har någon på plats samt noll koll på hur det funkar i Sverige..
Men kanske kallas något annat.

God man/förvaltare/förmyndare (ställföreträdare) ska bevaka huvudmannen/omyndigs rätt i dödsbo, vid boutredning, liksom vid bodelning och arvskifte eller ingående av avtal om sammanlevnad i oskiftat dödsbo. Överförmyndaren får inte automatiskt kännedom om att en huvudman/omyndig blivit delägare i ett dödsbo.

Är dom gifta i Sverige så får den svenska skilsmässan laga kraft i Filippinerna.
Är dom bara gifta i Filippinerna så måste äktenskapet annulleras.
En juridisk process på flera år som är dyr.
Skilsmässa finns inte i Filippinerna.

Är dom skilda på riktigt eller har bara separerat?

Din bror kan vara arvinge om dom inte har juridisk skilsmässa samt hennes barn.

Tillbaka
Topp