Nu har vi kommit till Juli månad (2012) och murarna är klara så vi kan börja med markarbetena på tomten. Som jag sagt tidigare hade vi ju höjt tomten ca 1 meter. Det var en sluttande tomt innan som började uppe vid föräldrarnas hus och sluttade ner mot vägen på andra kortsidan och vi fyllde så att det blev samma höjd över hela. Jag gjorde en snabb kalkyl och kom fram till att runt 100 lastbilar med fylle skulle nog bli bra. Det här gjordes på våren året innan bygget startade för att marken skulle få sätta sig under en regnperiod innan vi började och jag hade ingen chans att vara på plats men efter 90 lastbilar var Pen nöjd. En riskinvestering eftersom jag inte visste om jag kunde bo där men det var nödvändigt om vi skulle kunna börja bygga året jag flyttade dit. Kostnad ca 30 000 Baht. Murarna fick vänta.
Jag gjorde en planritning över hur jag ville det skulle se ut, den slarvade byggaren bort flera gånger, det säger en del om hur de jobbar. Han tittade på ritningen och sa att visst, det fixar vi, sedan satt det i hans huvud. Så som sagt, att vara på plats var en nödvändighet om allt skall bli som man vill. Uppfarten till bilplatsen gjöts i betong med fiskbensmönster för att vattnet skulle rinna undan. Gången till huset samt en plats för det lilla templet som är ett måste i alla hus i Thailand gjöts och belades med den rödaktiga stenbeläggningen som Thai använder när de vill få betongen att se bra ut (se bild). Det kom en speciell firma som tydligen bara sysslade med detta och var väldigt effektiva.
Nu hade vi betong på alla de viktiga ytorna så vi kunde ta oss ut och in och emellan de olika funktionerna. Resterande var leråker när det regnade vilket det ju hade börjat göra nu. Det har vi lösta själva senare genom att lägga på gräs på alla jordytor. Gräset binder ju jorden och växer inte så mycket under torrperioderna så det är väldigt praktiskt. Jag ville först ha tag i gräsfrön men det visade sig vara i stort sett omöjligt, det var färdigt gräs som gäller här, plattor på 1 kvadratmeter som de tar 30 baht för. Det är väldigt lätt att lägga ock blir väldigt bra. Ett tips: Mycket vatten, lägg dem gärna i lera så att rötterna kan bita ner i jorden och trampa ner dem ordentligt. Funkar utmärkt och är snabbt och billigt.
Någon dränering finns inte men i och med markhöjden så sväljer marken vatten rätt bra. Takvattnet leder vi ju dessutom bort via färskvattentankarna, när de är fulla går det överflödsvattnet ut i avloppssystemet. När himlen öppnar sig här så kommer det så mycket vatten att inga dräneringar i världen hjälper. Det återstår att se hur det hela fungerar i praktiken under kommande regnperiod, vi kanske måste komplettera. En sak som hände innan vi började leda bort överskottsvattnet var att pumpen som förser byn med vatten gick sönder och vår tvättvattentank tömdes samtidigt som det kom ett riktigt monsunregn som höjde grundvatten nivån rejält. Buffert tanken som nu var tom och är halvvägs nedgrävd poppade upp som en ballong i det höga grundvattnet och lade sig ovanpå marken. Vi hoppas slippa det nästa gång.
Sista bilden visar vad jag pysslade med när gubbarna byggde, en ramp för skateboard till ungarna färdigställdes under folkets jubel.
fortsättning följer...