Macke's husbygge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Riktigt vackert Macke :)
Vi funderar me på o lägga parkett i det nya vardags rummet som kommer att bli klart nu när vi åker ner ..men vi får se va det blir ;)

Nu har vi kommit till Juli månad (2012) och murarna är klara så vi kan börja med markarbetena på tomten. Som jag sagt tidigare hade vi ju höjt tomten ca 1 meter. Det var en sluttande tomt innan som började uppe vid föräldrarnas hus och sluttade ner mot vägen på andra kortsidan och vi fyllde så att det blev samma höjd över hela. Jag gjorde en snabb kalkyl och kom fram till att runt 100 lastbilar med fylle skulle nog bli bra. Det här gjordes på våren året innan bygget startade för att marken skulle få sätta sig under en regnperiod innan vi började och jag hade ingen chans att vara på plats men efter 90 lastbilar var Pen nöjd. En riskinvestering eftersom jag inte visste om jag kunde bo där men det var nödvändigt om vi skulle kunna börja bygga året jag flyttade dit. Kostnad ca 30 000 Baht. Murarna fick vänta.

Jag gjorde en planritning över hur jag ville det skulle se ut, den slarvade byggaren bort flera gånger, det säger en del om hur de jobbar. Han tittade på ritningen och sa att visst, det fixar vi, sedan satt det i hans huvud. Så som sagt, att vara på plats var en nödvändighet om allt skall bli som man vill. Uppfarten till bilplatsen gjöts i betong med fiskbensmönster för att vattnet skulle rinna undan. Gången till huset samt en plats för det lilla templet som är ett måste i alla hus i Thailand gjöts och belades med den rödaktiga stenbeläggningen som Thai använder när de vill få betongen att se bra ut (se bild). Det kom en speciell firma som tydligen bara sysslade med detta och var väldigt effektiva.

Nu hade vi betong på alla de viktiga ytorna så vi kunde ta oss ut och in och emellan de olika funktionerna. Resterande var leråker när det regnade vilket det ju hade börjat göra nu. Det har vi lösta själva senare genom att lägga på gräs på alla jordytor. Gräset binder ju jorden och växer inte så mycket under torrperioderna så det är väldigt praktiskt. Jag ville först ha tag i gräsfrön men det visade sig vara i stort sett omöjligt, det var färdigt gräs som gäller här, plattor på 1 kvadratmeter som de tar 30 baht för. Det är väldigt lätt att lägga ock blir väldigt bra. Ett tips: Mycket vatten, lägg dem gärna i lera så att rötterna kan bita ner i jorden och trampa ner dem ordentligt. Funkar utmärkt och är snabbt och billigt.

Någon dränering finns inte men i och med markhöjden så sväljer marken vatten rätt bra. Takvattnet leder vi ju dessutom bort via färskvattentankarna, när de är fulla går det överflödsvattnet ut i avloppssystemet. När himlen öppnar sig här så kommer det så mycket vatten att inga dräneringar i världen hjälper. Det återstår att se hur det hela fungerar i praktiken under kommande regnperiod, vi kanske måste komplettera. En sak som hände innan vi började leda bort överskottsvattnet var att pumpen som förser byn med vatten gick sönder och vår tvättvattentank tömdes samtidigt som det kom ett riktigt monsunregn som höjde grundvatten nivån rejält. Buffert tanken som nu var tom och är halvvägs nedgrävd poppade upp som en ballong i det höga grundvattnet och lade sig ovanpå marken. Vi hoppas slippa det nästa gång.

Sista bilden visar vad jag pysslade med när gubbarna byggde, en ramp för skateboard till ungarna färdigställdes under folkets jubel.

fortsättning följer...

Stone.JPG

Paving.JPG

Ground.jpg

Finish.JPG

Fishbone.JPG

Skateboard.JPG

Stair.jpg

I början av Augusti var då huset inflyttningsklart, äntligen! 4 månader sent men på budget. Byggaren försökte fuska till det med "billiga" plåtdörrar till förrådet under huset men det var bara att hålla inne pengarna till det kom riktiga dörrar så i mitten på Augusti fick han sina sista pengar förutom en garantisumma på 20 000 som skall betalas i år om allt är OK, vi får väl se hur det går med takläckorna.

Detta blir det sista inlägget med lite blder från det färdiga huset, idag har vi betydligt mer växtlighet, planer på en pool på baksidan finns också. Någonting skall man ju ha att göra här nere. Men om ni vill se mer är det bara att ta vägarna förbi så skall ni få en visning, det finns ett gästrum med AC för de som vill övernatta. För övrigt den enda AC:n vi har i huset.

Det är snart ett år sedan vi flyttade in och det har inte varit några stora problem. Takläckorna har jag ju berättat om och de återstår att fixa, lite svårt att verifiera bara när det inte regnar. En annan sak vi upptäckt nu i sommarvärmen är att vi nog får försöka ventilera vinden lite bättre, det blir fruktansvärt varmt i undertaket. Dock fläktar det gott om vi har de stora fönstren öppna.

En rekorderlig invigning är ju ett måste, Pen bokade dag med munkarna och de kom 9 stycken och band ett snöre runt hela huset som de har i händerna på bilden. Detta snöre hänger fortfarande kvar och får absolut inte tas ned förrän det ramlar ner. Munkarna rabblade sina remsor och gick runt och målade små budskap lite här och där. Och än så länge har det funkat...

Nedan och i nästa inlägg lite bilder från det färdiga huset, bildtitlarna säger vad det är.

Framsida.JPG

Baksida.JPG

Invigning.JPG

Vardagsrum.JPG

Matrum.JPG

Köket.JPG

Badrum.jpg

Fiskdamm.JPG

Ja, jättefint hus macke! Grattis!! En fråga, när du la parketten vad hade du för underlag? Finns säkert i ngn tråd..men vore roligt höra vad du säjer. :nod:

Areeya

Ja, fastpris på 1,4 milj Baht. Visserligen enligt byggaren inte den bästa affären han gjort men han fick jobb när han behövde det.

Under laminatskivorna (inte parkett) ligger några millimeter tjock skumplast på betongen.

Det där med gästbok skall jag skaffa en, låter som en strålande ide.

Tack för alla snälla ord!

Tack för svar Macke! :) Ok, samma som vi gör här då ...skumplast..ingen fara för fukt? Du lämnar som här några mm öppning vid väggen?

Areeya

"areeya " sa:
Tack för svar Macke! :) Ok, samma som vi gör här då ...skumplast..ingen fara för fukt? Du lämnar som här några mm öppning vid väggen?

Ja, golvet skall ju "flyta" och kunna expandera några millimeter utan att det tar emot. jag la en kantlist över glappet Fukt tror jag inte är något problem, alla golv "hänger" ju i luften och det som man ev spiller på golvet torkar väldigt fort på den varma betongen.

Jag tänkte bjuda på ett litet "hemma hos" reportage så att ni kan se hur det verkliga resultatet av husbygget blev, ett år efter inflyttningen. För er som är intresserade finns det ytterligare sju videor på Youtube om hela byggprocessen.

:)Jättefint mackes!! Grattis! Ja här kommer du att trivas!. :thumbsup:

Frank

Naturligtvis..KARMA från mej också! :)...Var hittar jag de andra på youtube?

Frank

:wai: Tackar! Tryck på Youtubesymbolen i fönstret och välj sedan "15 videor" bredvid mitt foto. Eller surfa till youtube och sök på "Casa Sarnberger"

"ledarn " sa:
Ser att du kör Mitsubishi....

Hur trivs du med den ??
Själv hade jag Izuzu tidigare men funderar starkt på en Triton...

Får se vilken som ger bästa dealen när det blir dags för köp...

Helt suverän, inte ett problem så långt (2 år). Stark diesel med 140 hk drar 0,75

Var och tittade i typ en husfabrik, dom byggde upp små traditionella Thaihus på beställning som jag förstod det.

Har några frågor till folk som kanske är mer initierade.

Dom hade sk fantompannor på taket (jo, jag vet inte trad)
Där skruvade dom i ''vågtopparna'' hemma är det standard att skruva i vågdalarna. Detta kom till efter en stor storm i Svedala.

Så frågan är, fungerar inte svenska gummitätningar på farmarskruvarna?
Eller är det så att deras hardwood gör att det inte ''nöts'' och kan slitas upp?

Dessutom körde dom med dyckertpistol, mig veterligen finns det bara galvade dyckert. Hur håller det i värmen rostmässigt?

"lensos " sa:
Var och tittade i typ en husfabrik, dom byggde upp små traditionella Thaihus på beställning som jag förstod det.

Har några frågor till folk som kanske är mer initierade.

Dom hade sk fantompannor på taket (jo, jag vet inte trad)
Där skruvade dom i ''vågtopparna'' hemma är det standard att skruva i vågdalarna. Detta kom till efter en stor storm i Svedala.

Så frågan är, fungerar inte svenska gummitätningar på farmarskruvarna?
Eller är det så att deras hardwood gör att det inte ''nöts'' och kan slitas upp?

Dessutom körde dom med dyckertpistol, mig veterligen finns det bara galvade dyckert. Hur håller det i värmen rostmässigt?
Angående vågtoppar resp vågdalar så fick jag lära mig att man skruvar fast fantompnnorna med farmaskruvar mot läkten i vågdalarna som du skriver, däremot i skarvarna skruvar man med kortare farmaskruvar i vågtopparna för att de ska ligga dikt an och inte skapa oljud.

Jag vet inte om jag förstår din fråga angående "Så frågan är, fungerar inte svenska gummitätningar på farmarskruvarna?
Eller är det så att deras hardwood gör att det inte ''nöts'' och kan slitas upp?"

Generellt fungerar väl gummitätningarna med ne åldras ju, dock gör det ju inget om de läcker lite det är ju pappen under som är det som ska vara tätt och plåten skyddar pappen för sol, väder och vind ... förtydliga frågan så jag hänger med!

Dyckert vad det väggarna, knappast i fantompannorna väl? Galvat använder man ju i Sverige oftast men så målar man ju efteråt som skyddar dem lite till, du menar att värmen sliter på galvat, eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp