Mc Snack

Vet bara att det är småslantar som jag betalar i skatt och porabor för min pickup så inget jag hade brytt mig om.
Men jag hade aldrig låtit en bil stå stilla så länge eller gjort mig omaket att palla upp den mm, hade sålt den å köpt en ny när jag behövde en. Mindre bekymmer då och det gillar jag, så lite bekymmer som möjligt.
Kan förstå vad du menar. Lämnade en liten MB i Sverige hos min dotter. Sa hon kan sälja den, eller skrota vad som helst. Nu fick jag brev från kronofogden angående obetalt trängselskatt. :p
Jätteskoj. Nu rullar den på. Att inte betala skatt i Sverige är mycket värre brott än våldta eller mörda någon. Du kommer helt enkelt inte undan.
Just nu skrev min dotter att hon hade gjort en ägarbyte för bilen i maj iår så det är visst Transportstyrelsen som felar. Har jag hört det förut :eek: Vi får se vad som händer men min lilla sommarbil rullar på och det känns bra för den var rolig att köra, vad nu detta har att göra med mc har jag lite svårt att förklara men du får flytta mitt inslag vart du vill MickeT :rolleyes:
:xmas_smiley::p:cool: Julmys till alla mc älskare

Skiter i vilken nyans blå det är, bara den finns applicerad på en Harley Davidson 1200 Electra Glide, en pojkdröm jag haft sedan liten, innan jag började i 1:a klass (förstagluttare) och innan jag lärde mig att knyta mina skor, en dröm som lever kvar än idag...
Hmmmm. Funderade lite hur jag skulle säga detta fint. Så säger helt enkelt, skit i HD och köp en pålitlig och fin hoj med japanska födelsemärken.

Skiter i vilken nyans blå det är, bara den finns applicerad på en Harley Davidson 1200 Electra Glide, en pojkdröm jag haft sedan liten, innan jag började i 1:a klass (förstagluttare) och innan jag lärde mig att knyta mina skor, en dröm som lever kvar än idag...[/QUOTE

Drömmar är bara drömmar Ubon ,, Dröm om en riktig hoj i stället
Vacker VTX.jpg

Hmmmm. Funderade lite hur jag skulle säga detta fint. Så säger helt enkelt, skit i HD och köp en pålitlig och fin hoj med japanska födelsemärken.

Tack för att Du skonade mig, men Du förstår att min kärlek till Harley Davidson 1200 Electra Glide är så djupt rotad i min själ att det finns ingenting i mc-väg som kan få mig att ändra mig, visst har jag haft andra maskiner, aldrig mer en yamahafs, suck för zucoki, nej tack., honda är ok för min del, köpte just en som min fru fick, rättare sagt hon tog den, men jag får vara med på ett hörn när maskinerna ska tankas...

Men den som köper en "Trajjumpf" måste ha en oljetanker hemma på gården! Alltid en fläck efter en sådan mackapär!
Sedan e det ju si och så med engelska maskiner förutom deras flygplan som verkar flaxa runt rätt bra! Det var väl engelsmännen som kom på att man inte kan ha fyrkantiga rutor på flygplanet för då spricker det i hörnen?

Men den som köper en "Trajjumpf" måste ha en oljetanker hemma på gården! Alltid en fläck efter en sådan mackapär!
Sedan e det ju si och så med engelska maskiner förutom deras flygplan som verkar flaxa runt rätt bra! Det var väl engelsmännen som kom på att man inte kan ha fyrkantiga rutor på flygplanet för då spricker det i hörnen?
Vet inte vilka det var som kom på detta med rutorna m, men visst går det att fixa till en Engeslk maskin , Även en HD kan du få att funka ,, frågan är bara hur länge .Mycket skruva samt lite åka , det gäller alla UK maskiner samt även gamla HD, japsar rullar väl för det mesta om det inte är gamla misskötta maskiner , denna fick ganska mycket omvårdnad innan den såg ut som den här samt lät som den skulle , 800 Intruder, Jobbade mycket på denna , samt lackade allt själv utanför huset vi hyrde i Pattaya , såldes i april för 120,000 thbt

Visa bilaga IMG_20170220_170548.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Snyggt, men för min del är det endast HD Electra Glide som jag har kärlek till när det gäller bike, visst har jag kärlek till min fru, finns det något tillfälle när Ubon skulle kunna tänka sig att lämna ifrån sig om det fanns en Electra, låt oss tänka en tanke, på uppfarten står en Electra, nytankad, cromet gnistrar i solen, nu får Ubon ett telefonsamtal på sin mobil, någon säger på fruktansvärd dålig engelska med stark brytning, vi har kidnappat din fru, vill Du ha henne tillbaka så är lösen din Electra, nu fick Ubon ett djäkla dilemma, Ubon står där och tittar på sin Electra, ok, jag och min fru har haft denna och åkt på kortare turer, aldrig någon långtur, för när vi åkt två så har det inte funnits plats för bagage, saken är klar, nu när min fru inte ska med så finns plats för bagage och en långtur...

Snyggt, men för min del är det endast HD Electra Glide som jag har kärlek till när det gäller bike, visst har jag kärlek till min fru, finns det något tillfälle när Ubon skulle kunna tänka sig att lämna ifrån sig om det fanns en Electra, låt oss tänka en tanke, på uppfarten står en Electra, nytankad, cromet gnistrar i solen, nu får Ubon ett telefonsamtal på sin mobil, någon säger på fruktansvärd dålig engelska med stark brytning, vi har kidnappat din fru, vill Du ha henne tillbaka så är lösen din Electra, nu fick Ubon ett djäkla dilemma, Ubon står där och tittar på sin Electra, ok, jag och min fru har haft denna och åkt på kortare turer, aldrig någon långtur, för när vi åkt två så har det inte funnits plats för bagage, saken är klar, nu när min fru inte ska med så finns plats för bagage och en långtur...
:rolleyes:

Fö så vill jag inte ha en Thaibil , och inte en Pickup ,, Vill ha en Suv med 4hjulsdrift ,värmepaket samt AC och allt det som ingår i en Japantillverkad bil av hög kvalitet , och SUV är betydligt dyrare än Pickisar i skatt och försäkring
Trafikverket beskatta fordon efter motorvolym härnere.i fortsättning kommer MC att klassfördela efterr CC vid 400 cc (antas det)och beskatta därefter.körkort kommer att bli ändring oxå.Njut så länge det vara.Safe Ride!

Så du hade köpt en ny bil var sjätte månad, det är i varje fall inte ekonomiskt :) ,Om jag stannar hemma i Swedala drygt 6 mån eller ett år så säljer jag väl inte en bra bil pga av det ,,,.Inte lätt att hitta en välvådad beg bil till rätt pris i Thailand , dessutom så har jag åtgärdat de små problem som fanns , bilen är i riktigt bra skick., så den behåller jag [emoji106]
Inte ekonomiskt?
Nu gör jag inte det i Thailand men har gjort så under några år i Sverige, köper en bil när jag kommer dit på sommaren och säljer när jag åker tillbaka, 2 ggr har jag fått samma tillbaka som jag gav och en gång förlorade jag 2000 kr, hade då kört bilen i 3 mån. Extremt ekonomiskt om du frågar mig och som sagt, lite bekymmer.
Men det är klart att är man inte bra på att köpa bil så blir det väl dyrare, trixet är ju just att köpa rätt bil som är lättsåld och för ett bra pris.
Jag brukar hålla mig runt 80-100k sek, får man en bra bil och lätt prisklass att sälja igen.
Vad tror du att värdeminskningen är på din bil på ett år?

Fö så vill jag inte ha en Thaibil , och inte en Pickup ,, Vill ha en Suv med 4hjulsdrift ,värmepaket samt AC och allt det som ingår i en Japantillverkad bil av hög kvalitet , och SUV är betydligt dyrare än Pickisar i skatt och försäkring
Men du har ju ingen SUV?
En CRV är lika mycket SUV som en Toyota Celica är en sportbil...

Men du har ju ingen SUV?
En CRV är lika mycket SUV som en Toyota Celica är en sportbil...
De kallas allmänt stadsjeep ,, Hög frigång , samt 4 wheel drive , och de kostar betydligt mer än Pickuper i skatt och försäkring , när det gäller Thaialnd ,, Sen att du märker ord ändra ju inte på detta ...:)

Udrag från Motormännens info sida
En SUV är ofta högre än vanliga personbilar. Karossen kan vara både stor och liten. Utmärkande för en SUV är dess förhöjda kaross och att bilen ofta rullar på större hjul.

Men du vet ju bäst NMax .. eller hur ???

Senast redigerad av en moderator:
Inte ekonomiskt?
Nu gör jag inte det i Thailand men har gjort så under några år i Sverige, köper en bil när jag kommer dit på sommaren och säljer när jag åker tillbaka, 2 ggr har jag fått samma tillbaka som jag gav och en gång förlorade jag 2000 kr, hade då kört bilen i 3 mån. Extremt ekonomiskt om du frågar mig och som sagt, lite bekymmer.
Men det är klart att är man inte bra på att köpa bil så blir det väl dyrare, trixet är ju just att köpa rätt bil som är lättsåld och för ett bra pris.
Jag brukar hålla mig runt 80-100k sek, får man en bra bil och lätt prisklass att sälja igen.
Vad tror du att värdeminskningen är på din bil på ett år?
Ingenting på fem år hittils :):):):):)5555

Trafikverket beskatta fordon efter motorvolym härnere.i fortsättning kommer MC att klassfördela efterr CC vid 400 cc (antas det)och beskatta därefter.körkort kommer att bli ändring oxå.Njut så länge det vara.Safe Ride!
Ingen fara , det skall nog gå att få ett KK för tung MC också , en 500cc lär nog inte bli så dyrt ,men HD kan ju bli fetdyrt

Var finns det information om detta , är det bara ett förslag , eller finns det en tidpunkt som det skall införas ,, Det verkar ju som vanligt vara ett ganska ogentänkt förslag från Thairegerinen ,, Först startar man upp en inhemsk tillverkning av BIG Bikes ,, då för att få en ekonomisk fördel av detta , sen reglerar man densamma direkt genom åtstramningar samt fördyrning av ägandet ,, Vore bättre att man går djäkligt hårt åt de som kör på fyllan ...Av mina Big Bikes polare i Pattaya så har samtliga som varit med om olyckor druckit alkohol , i ett par fall dyngraka på hojen ,, Hur skall detta utformas , dvs KK för lätt samt tung MC , vet du något om hur man tänker .

De kallas allmänt stadsjeep ,, Hög frigång , samt 4 wheel drive , och de kostar betydligt mer än Pickuper i skatt och försäkring , när det gäller Thaialnd ,, Sen att du märker ord ändra ju inte på detta ...:)

Udrag från Motormännens info sida
En SUV är ofta högre än vanliga personbilar. Karossen kan vara både stor och liten. Utmärkande för en SUV är dess förhöjda kaross och att bilen ofta rullar på större hjul.

Men du vet ju bäst NMax .. eller hur ???
Ja och motorpressen kallar även Toyota Celica för sportbil [emoji23][emoji23][emoji23]

Är det så då är det bra, äntligen skulle jag säga. Det är på tiden att folk i det här landet får lära sig riktad kunskap.
Menar förstås att en tung mc är ingen moppe som man kör gasen i botten och utan tanke och skyddskläder.
Även alla fartkameror som har kommit upp är bra, borde bara bli tio ggr flera. :thumbsup::cool:

Är det så då är det bra, äntligen skulle jag säga. Det är på tiden att folk i det här landet får lära sig riktad kunskap.
Menar förstås att en tung mc är ingen moppe som man kör gasen i botten och utan tanke och skyddskläder.
Även alla fartkameror som har kommit upp är bra, borde bara bli tio ggr flera. :thumbsup::cool:
Jo , absolut rätt detta , men ibland biter de sig själva i rumpan,, men det största problemet är nog de som hyr ut Big Bike ,ett exempel Pattaya Beach road ,, Hyra ut stora 1000 cc maskiner till folk utan gällande KK för dylika maskiner .stoppa ALL uthyrning av tung MC vore mycket effektivt .. Hur skall de kunna kolla att en Farang har gällande KK för tung MC

Motorkultur har vi inte haft så pass länge,flera barnsjukdomar.Ta lite tid.

Tillbaka
Topp