Min Teerak gillar att knäcka med fingrarna och andra leder

Gillar du att knäcka fingrar?

• Ja det är skönt

Röster: 7 43.8%
  • Nej jag hatar ljudet och känslan

Röster: 9 56.3%

• Totala väljare
    16

Ungarna gör det ibland men då skäller frugan på dom. Varken hon eller jag sysslar med det oskicket.

Jag knäcker mina fingrar. Har blivit en vana.
Tror varken de är dåligt eller bra.

Flesta av oss har väl någon gång gått till en kiroptaktor och justerat ryggen. De är skönt just då men kanske inte nyttigt att göra det för ofta då du vänjer kroppen vid det.

Är väl samma princip med knäcka fingrar el dylikt. Inte skadligt men gör man de ofta så kommer du vänja kroppen med det och känna ett behov av att göra det.

tanten gnisslar tänder oavbrutet, jag har gett upp försöken att få henne att sluta, det är omöjligt

"hatar" fingerknäck jag med...

tanten gnisslar tänder oavbrutet, jag har gett upp försöken att få henne att sluta, det är omöjligt

"hatar" fingerknäck jag med...
Knäcka leder, kan om man har otur, skapa ledproblem vid äldre år.

Att gnissla tänder beror på spänningar i käkmusklerna.Det kan man träna bort. Man stretchar gapet, och gör rund gående rörelser med underkäken framför en spegel, morgon och kväll.Runt käken finns mer än 20 muskler, och dom slappnar inte av, utan krigar med varandra, vilket framkallar dessa spänningar som i sin tur framkallar tandgnissel.Bör man träna bort, man förstör dessutom tänderna.

Knäcka leder, kan om man har otur, skapa ledproblem vid äldre år.

Att gnissla tänder beror på spänningar i käkmusklerna.Det kan man träna bort. Man stretchar gapet, och gör rund gående rörelser med underkäken framför en spegel, morgon och kväll.Runt käken finns mer än 20 muskler, och dom slappnar inte av, utan krigar med varandra, vilket framkallar dessa spänningar som i sin tur framkallar tandgnissel.Bör man träna bort, man förstör dessutom tänderna.
En "gubbe" hade som ett livlångt projekt att knäcka fingrarna på bara den ena handen... Efter 40 år så finns det ingen skillnad på händerna. Det kan ju vara individuellt, men ger ju en hint.

Jag knäcker även nacken, skuldrorna, axlarna, armbågarna och ena sidan på höften ;). Känns mer lättrörligt efteråt.

Jag knäcker fingrarna rätt ofta nu när jag tänker efter, fötter och nacken också. Jag " twistar" kroppen också, känns skönt efteråt...lite som när man sträcker på sig på morgonen hehe:D

Att knäcka leder är nog ett felaktigt begrepp , du stretchar muskler och senor och sen -infästningar , då uppstår det "knäckande2 ljudet , självklart inte bra att "bryta" hårt men annars så ingen fara med detta , har snackat med otaliga "vetande" om detta . Som Långeman säger så finns det en helsikes massa muskler runt käken , inte 20 utan säkert det femdubbla , bettskena är ett bra sätt för att slappna av , tänderna blir lätt förstörda av att gnissla vid sömn..

Att knäcka leder är nog ett felaktigt begrepp , du stretchar muskler och senor och sen -infästningar , då uppstår det "knäckande2 ljudet , självklart inte bra att "bryta" hårt men annars så inge fara

Många har ju fått för sig att de är skelettet som låter och om så vore fallet skulle de med all säkerhet va skadligt.

Som jag förstått det så är de små gas fickor som bildas i ledvätskan. När du spräcker dom så uppstår ljudet.
Ungefär som när man smäller med bubbelplast/packplast.

:wai:

Att knäcka leder är nog ett felaktigt begrepp , du stretchar muskler och senor och sen -infästningar , då uppstår det "knäckande2 ljudet , självklart inte bra att "bryta" hårt men annars så ingen fara med detta , har snackat med otaliga "vetande" om detta . Som Långeman säger så finns det en helsikes massa muskler runt käken , inte 20 utan säkert det femdubbla , bettskena är ett bra sätt för att slappna av , tänderna blir lätt förstörda av att gnissla vid sömn..

Phonta nu har du lite fel. En bettskena hindrar bara dig från att få skador på tänderna, det löser inte det problem som utlöser tandgnisslet. Det sker av spänningarna i musklerna som jag skrev, och det hjälper fantastiskt bra, med detta stretch program som jag skrev om i tråden i förra inlägget. Hade detta problem i unga år och en Tandläkare på KS gav mig detta program, då jag var så spänd, att jag inte ens kunde öppna munnen fullt ut.Efter daglig träning 3ggr/ dag i 3v. var dessa problem borta.Börja med en enkel rörelse som att öppna munnen maximalt, upprepade ggr. så kommer ni att känna att det känns mer avslappnat. Ta det som en vana då ni borstar tänderna, passa då på att borsta tungan med.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp