Nej, jag har inte upplevt det, men kanske är min erfarenhet för begränsad. Att somaliska ungar i nedre tonåren är stökigare än andra har jag dock upplevt. Jag har nog samma uppfattning som min saliga mor som satt i kassan på en stormarknad ett helt liv; de flesta familjer från Mellanöstern har bättre koll på sina ungar än svenska familjer men något gör de fel för grabbarna blir ofta stökiga när de fyller 13.
Hej
Ja jag är nog lite inne på samma linje här, min erfarenhet av muslimska ungdomar som fotbollsspelare i åldern 14-17 är att dessa är artigare och mer väluppfostrade när dom bemöter vuxna än min egen son och alla andra svenska killar jag tränar.
Inför varje träning och match skakar dom hand med mig och frågar hur jag mår, efter träningen kommer dom ofta och tackar och skakar hand igen, samma om jag träffar dom utanför fotbollen på ett köpcenter eller torg m.m.
När jag jobbade som vaktmästare i några månader tidigare i år på högstadiet med 600 elever så var det samma sak, varje morgon kom ett 25-tal muslimska, thailändska, sydamerikanska fotbollskillar och skakade hand eller kramade om mig, varje gång jag träffade dom någonstans på skolområdet hälsade dom artigt igen, ganska ofta hjälpte dom mig med lite saker på skolan, bjöd mig på bullar eller godis o.s.v.
Så för min del har uppdraget som fotbollstränare ställt alla fördomar på ända och jag tycker personligen att det är härliga killar som jag önskar allt gott i framtiden, nu under sommaren har jag stött på många av dom på sina sommarjobb i Fiskaffärer, restauranger, butiker, grillbarer, kiosker, köpcenter, hamnar och liknande.
Men är dom många tillsammans utan någon vuxen ledare blir det lätt lite högljutt och livat, men ändå på ett rätt så ok sätt, men då hörs och syns dom vilket säkert kan få en och annan svenska att bli lite irriterad eller oroad.
Mvh isan lover