Mitt Tiny house bygge

Dessa priser vill den lokala bryggaren ha för att bygga 30 kvm.

20160220_131123.jpg

20160220_131123.jpg

Håller med suriya, något konstigt är det

Börja med att byt ut "bryggaren" mot en byggare, kolla runt med flera, behöver väl inte vara lokala byggare?

köp materialet själv, anlita arbetarna för jobbet.

Jämför detta skämt med huset jag bor i, 120 m2, 4 rum kök, 2 toaletter med dusch,
komplett och nyckelfärdigt, byggt för c:a 10 år sedan, pris 1 miljon b,

20160220_131123.jpg

Ska förtydliga
Endast arbetskostnad 170.000B

Material inkl. Arbetskostnad:
Väggarna byggda med
Rödtegel 530.000B
Vit värme tålig sten 575.000B
Den vanligt förekommande gråsugga 477.000B
I priserna ingår allt i huset som fönster dörrar kakel klinkers takskivor aluminium folien under taket m.m.

Ska förtydliga

Väggarna byggda med
Rödtegel 530.000B
I priserna ingår allt i huset som fönster dörrar kakel klinkers takskivor aluminium folien under taket m.m.
Om man räknar på en byggares dagslön på ca 300 Baht så motsvarar ju detta ca 500 dagars arbete ... materialkostnad har jag ingen susning om, men känns som saltad. Begär offert från fler.

Ska förtydliga

Väggarna byggda med
Rödtegel 530.000B

Låter väldigt dyrt för ett 30m2 hus.

Om man räknar på en byggares dagslön på ca 300 Baht så motsvarar ju detta ca 500 dagars arbete ... materialkostnad har jag ingen susning om, men känns som saltad. Begär offert från fler.

Dessa 170.000B är tänkt till 10st. gubbar/tjejer i 14 dagar, som de påstår att det ska ta att bygga detta underverk.
Det är 1.214B / arbetare och dag.
Ja, självklart är detta en chansning från deras sida som jag definitivt EJ har tänkt att godta.
Kollade idag på Global House vad material kan tänkas kosta och kom fram till ett totalpris på ganska nära 100.000B.
Så om jag nu skulle betala dessa arbetare dubbla normala dagslönen (600B.) så skulle min budget på 200.000B. Ej spricka.

Senast redigerad av en moderator:
Dessa 170.000B är tänkt till 10st. gubbar/tjejer i 14 dagar, som de påstår att det ska ta att bygga detta underverk.
Ja, självklart är detta en chansning från deras sida som jag definitivt EJ har tänkt att godta.
Kollade idag på Global House vad material kan tänkas kosta och kom fram till ett totalpris på ganska nära 100.000B.
Så om jag nu skulle betala dessa arbetare dubbla normala dagslönen (600B.) så skulle min budget på 200.000B. Ej spricka.
Försöka duger ju ... hoppas ju på att vi dumma faranger inte förstår något och tycker allt är billigt ....

Jag hade riktigt bra byggare när jag skulle bygga ( kom halvägs ) allt material ingick jag valde ut byggmaterial efter råd från min far som är byggnadsarbetare och haft egen byggfirma under min uppväxt.
Dom levererade armeringsjärn med 2 lastbilar från Bangkok då vi körde med mått enligt Svensk standard och det fanns inte att få tag på där i byn.
Jag valde ut byggmaterial för väggar tegel eller betong.
Jag valde takpannor vilken sort och prisklass.
Jag skulle välja fönster ( vi kom inte så långt)
Jag skulle valt golv ( kom halvägs)
All el i huset draget i rör inne i väggarna.
Farsan var nere och inspektera huset när vi var halvägs (sen blev det iofs inte mer stoppa en vecka efter) han var väldigt imponerad av bygget och sa att det höll bra standard och rejält byggt.
Detta huset var 15x15 meter 2 våningar över 200 m2 öppen yta inomhus.
Det skulle gått på en fast kostnad på 2.1 millioner bath så tycker ditt låter dyrt.
Byggarbetarna hade 10.000 bath i månaden om dom jobbade 30 dagar, vad är anledningen till att du tänkt betala mer.
14 personer lär det inte vara där dagligen, kanske 14 personer totalt.
5 för betongarbete, 2 för el, 3 för tak etc etc.
Blev det aldrig klart kom halvägs.

Jag hade riktigt bra byggare när jag skulle bygga ( kom halvägs ) allt material ingick jag valde ut byggmaterial efter råd från min far som är byggnadsarbetare och haft egen byggfirma under min uppväxt.
Dom levererade armeringsjärn med 2 lastbilar från Bangkok då vi körde med mått enligt Svensk standard och det fanns inte att få tag på där i byn.
Jag valde ut byggmaterial för väggar tegel eller betong.
Jag valde takpannor vilken sort och prisklass.
Jag skulle välja fönster ( vi kom inte så långt)
Jag skulle valt golv ( kom halvägs)
All el i huset draget i rör inne i väggarna.
Farsan var nere och inspektera huset när vi var halvägs (sen blev det iofs inte mer stoppa en vecka efter) han var väldigt imponerad av bygget och sa att det höll bra standard och rejält byggt.
Detta huset var 15x15 meter 2 våningar över 200 m2 öppen yta inomhus.
Det skulle gått på en fast kostnad på 2.1 millioner bath så tycker ditt låter dyrt.
Byggarbetarna hade 10.000 bath i månaden om dom jobbade 30 dagar, vad är anledningen till att du tänkt betala mer.
14 personer lär det inte vara där dagligen, kanske 14 personer totalt.
5 för betongarbete, 2 för el, 3 för tak etc etc.
Blev det aldrig klart kom halvägs.

Jag skrev "om jag skulle betala".......

Men jag hade ett speciellt kvar på dessa byggarbetare att de EJ skulle röka på denna arbetsplats p.g.a. min nyfödda dotter skulle kunna kolla in byggetsutveckling.
Så jobba i 15 min. och röka i 45 min. Då kostar det 1.200B om dagen :)

Men jag hade ett speciellt kvar på dessa byggarbetare att de EJ skulle röka på denna arbetsplats p.g.a. min nyfödda dotter skulle kunna kolla in byggetsutveckling.

Själv har jag svårt att tro, att 10 gubbar kommer till jobbet "varje dag" i 2 veckor....

Nu tror jag i och för sig att hela tråden är något av ett skämt av den gode TS men ändå.

Jag har själv byggt ett hus i Thailand men under första halvan av den tiden bodde jag i Hong Kong och under andra halvan var jag på plats, med min dotter. Hon var dock i min frus mage. Skulle hon varit nyfödd så skulle jag hållt henne på behörigt avstånd; inte för att en arbetare eller två rökte men för att det blandades cement, slipades dörrar och lades tegel, något värre än cigarettrök skulle jag tro. Dessutom är jag tveksam till om en nyfödd dotter skulle haft något större utbyte av bygget men där kanske jag har alldeles för dålig fantasi alternativt har alldeles för låga förväntningar på min dotter; efter allt är det ju inte illa med en dotter som kan sköta en cementblandare vid tre års ålder ;)

Nu tror jag i och för sig att hela tråden är något av ett skämt av den gode TS men ändå.

Jag har själv byggt ett hus i Thailand men under första halvan av den tiden bodde jag i Hong Kong och under andra halvan var jag på plats, med min dotter. Hon var dock i min frus mage. Skulle hon varit nyfödd så skulle jag hållt henne på behörigt avstånd; inte för att en arbetare eller två rökte men för att det blandades cement, slipades dörrar och lades tegel, något värre än cigarettrök skulle jag tro. Dessutom är jag tveksam till om en nyfödd dotter skulle haft något större utbyte av bygget men där kanske jag har alldeles för dålig fantasi alternativt har alldeles för låga förväntningar på min dotter; efter allt är det ju inte illa med en dotter som kan sköta en cementblandare vid tre års ålder ;)

Hallo Atom
Nu tänker jag EJ ta någon längre diskussion ang. detta.
Men vad är "behörigt avstånd" för dej i meter?
Jag har valt just denna plats att bygga på för att det EJ bor rökande personer närmare än 450 meter.
Jag själv verksam i byggsvängen och vet riskerna med allt byggdamm.
Hur vet du att jag är "den gode" ?
Skämt eller ej det får även i fortsättningen vara din egen bedömning.

Jag byggplanerar vidare.......

Vill fördjupa dej i denna diskussion kan jag PM:a mitt nr till dej.

Bättre få de jobba mot fast pris, spelar det ingen roll om de tar några röka.

Jag tyckte det var fast pris, fast något i överkant.

10 man i 2 veckor? köp ett par arbetshandskar, bli din egen byggansvarig, ta in arbetare
vartefter det behövs, det handlar just om 30 m2

Här byggdes det en mur, denna tog 2 dagar att bygga för 2 man.

Fördelen med compakt living, man måste finna ut egna smartlösningar, lycka till

CAT-BBQ 046.JPG

CAT-BBQ 057.JPG

CAT-BBQ 070.JPG

Denna tråd gillar jag, och jag hänger på....

Kan väl nämna att denna mur med arbetare + material kostade drygt 10,000 B,
jag ville ha en liten ändring, kostade mig 400 B extra, väl investerat, dom ville ha
300B, jag sa gör jobbet, ni får 400B

Totalpris under 11.000 B

10 man?, åhh, nu förstår jag, halva gänget har dragit iväg 450 meter för en rökpaus?

Kho Lanta, kom igen, jag följer gärna din tråd, intressant, jag lägger mig inte i ditt bygge,

kanske kommer med egna funderingar, lycka till.....

Denna tråd gillar jag, och jag hänger på....

Kan väl nämna att denna mur med arbetare + material kostade drygt 10,000 B,
jag ville ha en liten ändring, kostade mig 400 B extra, väl investerat, dom ville ha
300B, jag sa gör jobbet, ni får 400B

Totalpris under 11.000 B

10 man?, åhh, nu förstår jag, halva gänget har dragit iväg 450 meter för en rökpaus?

Kho Lanta, kom igen, jag följer gärna din tråd, intressant, jag lägger mig inte i ditt bygge,

kanske kommer med egna funderingar, lycka till.....

Hej Ubon
Kul att du gillar mitt bygge.

Nu har jag fått pris från byggare nr 2 och det blev mycket enkelt för dom att "räkna" ut arbetskostnaden, när vi tittade och förklarade hur vi ville ha det efter ritning med lite ändringar, så var det många släktingar runt omkring och någon klämde ur sig hur mycket den 1:a bryggaren hade för pris (170.000B) så byggare 2 behövde bare 15 minuter att "räkna" ut ett bättre pris (160.000B).

Tillbaka
Topp