Motion i olika former

Också blev det 16 min simning, frugan satt i ångbastun.
Nu vila, det måste man göra efter för återhämtning och det blir vid poolkanten med en bok.

Screenshot_20230905_114802_Samsung Health.jpg

20230905_112852.jpg

20230905_112522.jpg

Hej

Jag blir ju 65 år nu i höst och pojken har övertalat mig till att börja träna styrketräning tillsammans med honom och hans kompisar, dom är fyra killar som kör styrketräning 4-5 gånger i veckan, sen är det ju fotbollsträning 2 gånger i veckan + match.

Vi har ett enkelt gym med sandsäck, bänkpress, hantlar, skivstänger och annat i ladugården, sen går pojken på ett lokalt gym också, ibland kör killarna ett pass mellan 5-7 på morgonen innan skolan börjar, sen ett pass till efter skolan.

Jag kommer nog att nöja mig med två pass i veckan på 1.5 till 2 timmar per gång, pojken vill se hur hur mycket jag kan bygga upp min kropp i den hör åldern och hanka sätta ihop ett träningsprogram till mig, vi får prova ett år och se om det ger något.

Pojken som är 15 år nu och väger 60 kg tar 75 kg i bänkpress nu och ökar stadigt, han har fått en fin V-formad överkropp, tvättbräda och kraftigare armar, det ska bli intressant att se om min gamla kropp svarar på träning.

Mvh isan lover

Simning i en 50-meters utebassäng i Thailand (finns en i Udon Thani) är underbart. Själv är jag tyvärr bara bröstsimmare så det brukar röra sig om knappa timmen och 2 km. Man blir lite tömd på glykogenet i musklerna och lite uthålligare i muskulaturen, men annars är det kanske inte så mycket till träning egentligen.:unsure:

Annars hävdar bl a Jonas Colting (f d elitsimmare) att all simträning skall bedrivas som intervallträning, så jag skall försöka att lära mig frisim - nog så svårt för en gammal hund - och köra lite hårda bassänglängder. Får nog bli på tvären till att börja med. :-[

Simning i en 50-meters utebassäng i Thailand (finns en i Udon Thani) är underbart. Själv är jag tyvärr bara bröstsimmare så det brukar röra sig om knappa timmen och 2 km. Man blir lite tömd på glykogenet i musklerna och lite uthålligare i muskulaturen, men annars är det kanske inte så mycket till träning egentligen.:unsure:

Annars hävdar bl a Jonas Colting (f d elitsimmare) att all simträning skall bedrivas som intervallträning, så jag skall försöka att lära mig frisim - nog så svårt för en gammal hund - och köra lite hårda bassänglängder. Får nog bli på tvären till att börja med. :-[
Bra muskelmotion, blodcirkulation, rör på dom flesta musklerna i kroppen.

Hej

Själv har jag kört mitt första gympass med pojken idag, det var som att få en egen PT, han har lärt sig mycket om dom olika musklerna och vilka övningar som ska göras för just den, jag klarade det medta som han hade planerat, vi turades om och körde samma övningar, men jag sa stopp lite tidigare än han hade tänkt sig, jag vill ju inte köra för hårt direkt.
Jag har ju inte tränat med vikter på över 30 år. Men nu efteråt känns det skönt och vi får se om jag är stel imorgon.

Mvh isan lover

Dagens promenad, tänkte simmat med men mäklaren skall komma med en möjlig hyresgäst kl 14:00 så blir inget med det.
Har lagt om kosten lite denna ledigheten och kört alkoholfritt pga hade högt blodtryck när jag gjorde läkarkollen för körkort 147/87.
Nu kollade jag idag igen 125/85 och det direkt efter promenad så går åt rätt håll, skall testa igen strax när man kommit i vila.
Köpte en blodtrycksmätare så har koll.
Jobbas en del vid beachroad asfalterar bilvägen plus lägger ny sten på promenadstråket.
Både beachroad och 2nd rekomenderas att undvika om man kör bil för tillfället.

Screenshot_20230911_121637_Samsung Health.jpg

20230911_112742.jpg

20230911_102832.jpg

Suttit still lite 125/80, normal nivå iaf.
Rökfri, matomläggning och varit aktiv gör sitt.
När jag mätte på läkarmottagningen var det efter avmönstringshelgen då hade jag rökt och druckit alkohol under helgen, samt suttit still en månad pga revbenet.
Fortsätter vi såhär, till helgen flyger jag till Sverige och ombord nästa vecka där blir det gym och promenad.

Suttit still lite 125/80, normal nivå iaf.
Rökfri, matomläggning och varit aktiv gör sitt.
När jag mätte på läkarmottagningen var det efter avmönstringshelgen då hade jag rökt och druckit alkohol under helgen, samt suttit still en månad pga revbenet.
Fortsätter vi såhär, till helgen flyger jag till Sverige och ombord nästa vecka där blir det gym och promenad.
Hej

Själv ligger jag på 110/70 och har en vilopuls på 59-60 när jag är frisk, vid en förkylning eller infektion så ligger vilopulsen på 75-85 istället, det är ett bra sätt att ha koll på om man är på väg att blir krasslig.

Ska försöka dricka lite mindre öl än vanligt och äta lite nyttigare än vanligt samtidigt som jag tränar några gånger i veckan med pojken, det ska bli kul att se om det ger någon effekt.

Mvh isan lover

Hej

Själv ligger jag på 110/70 och har en vilopuls på 59-60 när jag är frisk, vid en förkylning eller infektion så ligger vilopulsen på 75-85 istället, det är ett bra sätt att ha koll på om man är på väg att blir krasslig.

Ska försöka dricka lite mindre öl än vanligt och äta lite nyttigare än vanligt samtidigt som jag tränar några gånger i veckan med pojken, det ska bli kul att se om det ger någon effekt.

Mvh isan lover
Vad är du ute på för effekt, blodtrycket bra, puls bra, du om jag för står rätt jobbar med kroppen på sommaren, man behöver inte ha
sexpack på magen när man är 65 eller hur. Har alldrig varit på gymm men visade ett kort för min son när jag var ca 40, sexpack hade
Jag för jag jobbade i skogen och jagade, gick med hunden varjae kvll även när man har hus ,många timmar där. En granne har fixat en ny
gräsmatta ca 60 kvatrat klippte försata gången förra veckan, oj jag måste fixa en Robot gräsklippare men sa jag du går ju på ljym
Ok tyckte han. En grsklippare och ljym avgift HUva
En annan historia en arbetskamarat tyckte det var dytr att köpa ved till sin baras kamin, Ok sa jag kom hem till mej har varit en averknig
här du kan hugga dej flera kubik ved, Nä har inte tid på kvällarna ska träna på gym

Vad är du ute på för effekt, blodtrycket bra, puls bra, du om jag för står rätt jobbar med kroppen på sommaren, man behöver inte ha
sexpack på magen när man är 65 eller hur. Har alldrig varit på gymm men visade ett kort för min son när jag var ca 40, sexpack hade
Jag för jag jobbade i skogen och jagade, gick med hunden varjae kvll även när man har hus ,många timmar där. En granne har fixat en ny
gräsmatta ca 60 kvatrat klippte försata gången förra veckan, oj jag måste fixa en Robot gräsklippare men sa jag du går ju på ljym
En annan historia en arbetskamarat tyckte det var dytr att köpa ved till sin baras kamin, Ok sa jag kom hem till mej har varit en averknig
här du kan hugga dej flera kubik ved, Nä har inte tid på kvällarna ska träna på gym
Hej

Ja det är väl egentligen lite mer roligt att träna med pojken som har tjatat på mig länge, kul att göra detta tillsammans och skulle man sen få lite positiva effekter så gör det ju inget, men man ska nog inte ha så väldigt stora förväntmingar i min ålder, just att jag har använt kroppen till det den är skapt för mer eller mindre hela livet gör ju att styrketräning känns rätt ok.

Mvh isan lover

Skall du gnälla i den här tråden med och ett långt inlägg som inte gav någon värme över vintern, tänk vad många vedkubbar du kunde huggt på den tiden.
Nä tror inte ett dyft på att du jobbat, huggt någon ved, skottat snö, klippt gräs, nog hemtjänsten som ordnar det.
Sitta och fika och hänga på nätet det låter mer som din grej.

Inte behöver man gå på gym när man ute och reser.
Det blir massor av km i benen varje dag.
Ett av dagens attraktioner och mål är en grotta 500 trappsteg på runda stenar.
Det lär kännas efteråt.

Gå en kurs i rättstavning. Bra för blodtrycket. :thumbsup:

Liknande trådar

M
Svar
15
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp