Myndigheter jagar olagliga verksamheter som drivs av utlänningar

Hej

British man investigated over 120 rai Krabi land​

8 hours ago · 175 views

IMG_0373.webp

Thai authorities are investigating a British national and three interconnected companies in Krabi over suspected nominee shareholding arrangements linked to more than 120 rai of land worth about Bt2 billion.

The Department of Business Development (DBD) said the companies, which are alleged to have used cross-shareholdings, hold around 22 land plots and have openly advertised the land for sale. Officials are considering possible land revocation and criminal proceedings following a deeper investigation.

Three firms under scrutiny

The operation involved the Commerce Ministry, Interior Ministry, Royal Thai Police and Provincial Police Region 8. It was led by Deputy Interior Minister Pholpheera Suwanchawee and targeted companies suspected of using Thai nationals as nominee shareholders to bypass Thai legal restrictions on foreign business ownership and landholding.

Poonpong Naiyanapakorn, director-general of the DBD, said the British national registered a company in 2000 with Thai shareholders.

Officials subsequently identified what they described as significant changes: the original Thai shareholders were removed and replaced by a cross-shareholding structure involving three companies. The firms reportedly had the same individual as director.

Investigators examined shareholder lists and registers, financial statements, investment funding sources, management structures, business premises and links between shareholders and directors. The evidence gathered will be used in potential legal action.

The DBD said Thai people found to have helped or supported foreigners in operating businesses unlawfully could also face enforcement action.

What it means for foreign investors

Foreigners can lawfully invest in Thailand, including in Krabi's large tourism and property sectors, but land ownership and certain business activities remain restricted under Thai law. A company structure involving Thai shareholders must reflect genuine ownership and control, rather than acting as a front for a foreign investor.

The investigation does not mean all foreign-owned or foreign-invested businesses in Krabi are improper. However, authorities said they are focused on companies suspected of disguising foreign control in order to avoid permission requirements.

Krabi is a major economic and tourism province with continued overseas investment, particularly in property, hotels, resorts, restaurants and service businesses, the DBD said.

As of 22 July 2026, the province had 4,661 registered legal entities with combined registered capital of Bt33.722 billion. Krabi town had 2,888 entities, followed by Koh Lanta with 616, Nuea Khlong with 307, Ao Luek with 266, Khlong Thom with 205 and other districts with 379.

The DBD recorded 696 legal entities with foreign shareholdings of between 1 and 49.99 per cent, including 280 on Koh Lanta. A further 13 entities had foreign shareholdings of 50 per cent or more, with one on Koh Lanta.

Mvh isan lover

120 rai i Krabi med ett uppskattat värde av 2 miljarder baht!!! Är det Paul McCartney?

Skämt åsido. Helt otroligt. Undrar vad som händer med allt detta? Uppenbart duger det inte att vara svinrik längre för att undslippa lagens långa arm...

120 rai i Krabi med ett uppskattat värde av 2 miljarder baht!!! Är det Paul McCartney?

Skämt åsido. Helt otroligt. Undrar vad som händer med allt detta? Uppenbart duger det inte att vara svinrik längre för att undslippa lagens långa arm...
Hej

Känslan är nog att en del människor i Thailand kommer att bli väldigt rika på det här.

Mvh isan lover

Ja är nog inte mycket land och egendom som kommer delas ut till fattiga bönder eller bli statliga nationalparker

nog redan rika thai som kommer bli ännu rikare

/enis
Hej

Ja det tror tyvärr jag också, den är ju mer eller mindre något av en tradition att makthavare förser sig själva i första hand, det är ju tydligen 23 olika myndigheter som är inblandade i detta och sen tillkommer väl även politiker m.m som vill ha en bit av kakan.

Mvh isan lover

Det är givetvis inte fel att sätta dit 82 årige Helmut, 79 årige Steve samt 52 årige Igor för att illegalt äga sina bostäder. Kanske är jag för cynisk men jag har bara så svårt för att joina nationalistiska thailändare och puritanska västerlänningar i hyllandet av dessa ingripanden.

Vi som varit med ett tag kommer ihåg Thaksins inladande frenesi mot korruption och Prayuts ännu mer aggresiva anfall mot korruption. Den gemesamma nämnaren var att fokuset var på politiska motståndare och "soft targets", utan det minsta intresse att stävja den systemtiska korruptionen som gör att utbildningsdepartementet och andra cost center förlorar 30% av sin budget till korruption.

Dagens regering styrs av BJT och PT, båda delar av regeringen de senaste 20 åren och förmodligen de två mest korrumperade partier Thailand någonsin upplevt. Är de verkligen lösningen på Thailands korruptionsproblem? Jag vill vara positiv men, ärligt talat, det här är bara skådespel för att flytta fokus från det som verkligen händer.

Dagens regering styrs av BJT och PT, båda delar av regeringen de senaste 20 åren och förmodligen de två mest korrumperade partier Thailand någonsin upplevt. Är de verkligen lösningen på Thailands korruptionsproblem? Jag vill vara positiv men, ärligt talat, det här är bara skådespel för att flytta fokus från det som verkligen händer.
Ja och nej, för många, för mycket pengar och så många myndigheter inblandade i hela Thailand gör att jag börjar tro att det är på riktigt den här gången.

Har själv sett det på nära håll nu och njae, det blir svårt att backa när landoffice och myndigheter kör så hårt som de gör nu.
I Hua Hin är det i alla fall så mycket som händer och så många kontroller att jag inte kan se hur detta kan avslutas abrupt. Den nya generationen lokala politiker är absolut mindre korrupta.
Att Phuket har blivit ryskt och Samui, ja, eller Surat Thani, har blivit något annat än thai i många delar har nog väckt den björn som har sovit bekvämt i skyddet av korruptionen som har varit ett gemensamt intresse för många.

Jag tror och hoppas att det är för sent att backa.

Senast ändrad:
Ja och nej, för många, för mycket pengar och så många myndigheter inblandade i hela Thailand gör att jag börjar tro att det är på riktigt den här gången.

Har själv sett det på nära håll nu och njae, det blir svårt att backa när landoffice och myndigheter kör så hårt som de gör nu.
I Hua Hin är det i alla fall så mycket som händer och så många kontroller att jag inte kan se hur detta kan avslutas abrupt. Den nya generationen lokala politiker är absolut mindre korrupta.
Att Phuket har blivit ryskt och Samui, ja, eller Surat Thani, har blivit något annat än thai i många delar har nog väckt den björn som har sovit bekvämt i skyddet av korruptionen som har varit ett gemensamt intresse för många.

Hej

Hoppas naturligtvis att det kommer att leda till en varaktig förändring men med tanke på hur det har fungerat tidigare finns det ändå en känsla av osäkerhet, men att det kommer att bli ett antal Thailändare som ökar på sin förmögenhet rejält p.g.a detta är nog oundvikligt , men det är onekligen mycket som händer just nu.

Mvh isan lover

Jag tvivlar inte på att det som händer nu är på riktigt och kommer fortsätta ett tag till. Utlänningar är soft targets och de thailändare som är inblandade är bara local hi-so's utan inflytande på nationell nivå.

Tyvärr håller jag dock inte med om att lokala politiker helt plötsligt skulle blivit mindre korrupta. Igen, liknande insatser (dock inte med utlänningar som targets) gjordes i början av Thaksins och Prayuths regimer för att senare under deras regim återgå, värre än innan. Dessutom är nog den centrala regimen den mest korrupta någonsin.

Om vi är kvar om 5 år så får vi stämma av. Om Thailand har förbättrat sig i korruptionsindex så bjuder jag på en helkväll i Bangkok. Risken för det är nog dessvärre mindre än att vi ser Thailand i nästa fotbolls-VM.

06 30 ringer det på dörrklockan, frun går och öppnar.........

Det tog väl 10 minuter innan hon kom in till mig i sängen med ett litet leende. "There are about 20 policemen and Immigration people outside; now they will come in?????"

Jaha ja, uppe ur bingen rätt snabbt och sedan ut i köket där en rad leende poliser och några immigrationssnubbar stod framför frun som på köksbordet i prydlig ordning hade radat upp alla husköpepapper. Ordning och reda med Channoder och alla avtal från Landoffice.
Det kändes inte speciellt oroande redan från början då vi har alla papper i ordning,,,, Ja ibland kan ju det ha mindre betydelse ;)

Nåväl, mitt pass ville de ju se och sedan blev jag artigt bedd att sitta ner vid bordet med både stående och sittande uniformer. Ja, och min fru och jag.
Alla papper läses och det är många, channoder fotates och kvitton på köp skulle fram, ja allt.

Varken jag eller min fru, allra minst, var speciellt oroade, och vi förstod att de nog antagligen var där för att vi köpte av en farang med ett företag och ett flertal fastigheter här. Och ja, så var det ju, men även om de bar på en diger hög av papper med säljarens passfoto först, ville de ändå kolla allt. Ca en timma satt vi där och det kom in och ut uniformer hela tiden, ja plus en ledsen grindvakt som hade försökt stoppa polisen och ringa oss först......
Det visade sig att i vårt område (gated) fanns det 4 fastigheter med på en raidlista över misstänkta nomini företag och vi var en av dem, men egentligen var det den förre ägaren. Till sist fick vi skriva under papper som sa att vi hade godkänt att de fick ta del av alla dokument, samt på samma papper information om att vi inte kan drabbas av tidigare ägares eventuella brister i lagligheten. Ja, så nu vet vi det.

På lokala thailändska FB-sidor har vi hittat information om att det idag raidas på 77 misstänkta nominee-fastigheter i Hua Hin, så nu rör det på sig mer än vad även jag kunde ana. Hoppas ingen här på forumet sitter på en företagsägd fastighet. Det kan bli jobbigt nu...och med så enormt stora resurser och många inblandade tror jag själv att detta inte bara kommer att rinna ut i sanden denna gång.

Från Facebook och tidningen just nu: uppställning utanför polishuset 05.00 för stora raider i Hua Hin. Och detta var bara i en liten del av Hua Hin, så det kommer mera.

Senast ändrad:
@Vaxet older version Oj! Vilket jäkla uppvaknande. Skönt att det verkar fixa sig.

Om jag skall vara ”självisk” är detta som sker nu positivt för exempelvis Samui som ö på sikt. Det kommer innebära att betydligt färre villor byggs i bergen, vilket bibehåller mer av charmen med ön.

Något som jag uppmärksammat är att de inte verkar slagit till mot så många hotell ännu?!

@Vaxet older version Oj! Vilket jäkla uppvaknande. Skönt att det verkar fixa sig.

Om jag skall vara ”självisk” är detta som sker nu positivt för exempelvis Samui som ö på sikt. Det kommer innebära att betydligt färre villor byggs i bergen, vilket bibehåller mer av charmen med ön.

Något som jag uppmärksammat är att de inte verkar slagit till mot så många hotell ännu?!
Hej

Detta var väl även något som hotell med tillstånd på phuket nyligen klagade på och efterlyste åtgärder mot dom som saknar riktiga tillstånd.

Mvh isan lover

En översättning till svenska.

Polisen grep 13 utländska medborgare i Hua Hin på måndagen gällande poolvillor och hus som påstås ha ägts genom förvaltarbolagsstrukturer, och flera berättade för poliser att de hade blivit rådda att etablera dem på det sättet av thailändska advokatbyråer och revisionsföretag.

Mer än 200 poliser och regeringstjänstemän deltog i operationen, den sjätte fasen av en nationell kampanj mot utländska förvaltarnätverk. Den riktade sig mot fastigheter i Thap Thai-distriktet, var och en värderad till cirka 10 till 20 miljoner baht.

Utredarna identifierade sex företag som innehade fastigheterna och fann att de var registrerade med thailändska medborgare som förvaltare.

Domstolar har utfärdat arresteringsorder för 45 utländska medborgare och kallelser för 39 thailändare. De som greps på måndagen var tre brittiska medborgare, fyra kineser och en vardera från Italien, Frankrike, Nederländerna, Österrike, Filippinerna och USA.

Vissa thailändska aktieägare erkände att de ägde aktier för utlänningars räkning utan att sätta in några egna pengar.

Poliser beslagtog företagsregister, konton, datorer och telefoner och kommer att spåra de finansiella transaktionerna för att identifiera andra inblandade. Polisen sa att de också kommer att undersöka om några tjänstemän hjälpte till med arrangemangen.

Den delen som spelar roll om du äger egendom här

Försvaret som framförts av flera av de gripna är det som troligtvis kommer att upprepas: de ville köpa egendom, en advokatbyrå eller ett revisionsföretag startade ett thailändskt företag för att inneha den, och de trodde att det var lagligt.

Den uppfattningen är inte ett försvar enligt thailändsk lag. Ett företag som innehar egendom måste vara ett genuint operativt företag med thailändska aktieägare som faktiskt investerat och utövar kontroll. Om de thailändska aktieägarna bara finns där på pappret är strukturen olaglig oavsett vem som gav råd om den, och båda sidor är ansvariga.

Att rådet är utbrett gör det inte korrekt. Denna modell har sålts rutinmässigt i åratal, vilket är just därför verkställighetsdrivningar dyker upp dussintals företag samtidigt.

De föregående fem faserna omfattade sex provinser, inklusive Surat Thani, Phang Nga, Phuket, Krabi och Chon Buri. Utredarna undersökte 233 tomter och byggnader värda cirka 2,5 miljarder baht, domstolarna godkände 133 arresteringsorder och 20 fall har hittills lett till fällande domar.

Polisen sa att kampanjen kommer att fortsätta i turistområden över hela landet.

Om detta beskriver din situation, sök oberoende juridisk rådgivning från någon som inte uppförde strukturen. Företaget som byggde den har ett intresse av att säga att det är okej.

Källa: Provinsiella polisregion 2, The Thaiger

Hej

Foreign investors, Thai nominees face Huai Khwang probe​

By Pattaya Mail
August 11, 2026

t-07-Foreign-investors-Thai-nominees-face-Huai-Khwang-probe-copy.jpg
Thai authorities inspect Huai Khwang hotels and businesses over suspected nominee shareholding, unlicensed operations, labor violations and financial links to illegal activities.

The operation involved the Department of Provincial Administration, the Immigration Bureau, the Department of Business Development, the Department of Employment, and the Department of Special Investigation. Preliminary inspections revealed that some hotels and establishments may have operated without licenses. Authorities also identified construction or modification issues requiring legal review, as well as possible cases of Thai nationals holding shares for foreign investors. Investigations and evidence collection are ongoing.

Officials also identified concerns with fire escapes, emergency exits, and fire-prevention systems. Labor inspections found foreign nationals potentially working without proper authorization or in roles reserved for Thai citizens. During the operation, a business operator allegedly attempted to offer benefits to officials in exchange for avoiding legal action and referenced local agency officials. The Interior Ministry has ordered further investigation, and disciplinary or criminal proceedings will follow if any public official is found to be involved.

The Land Department will review property ownership, while investigators will trace financial activities, including QR codes potentially linked to illegal gambling sites, payments outside Thai bank accounts, and transactions on foreign platforms. The Deputy Spokesperson stated that the government plans to expand inspections nationwide using public information, online platform reviews, and financial tracing. The government remains committed to taking decisive legal action against foreign capitalists, nominees, legal and accounting facilitators, and corrupt officials to protect Thai entrepreneurs and restore public trust. (NNT)

Mvh isan lover

Hej

Nominee Crackdown in Hua Hin: 13 Foreigners Home Owners Detained
Last updated: August 11, 2026 9:03 am

Nominee Crackdown in Hua Hin

HUA HIN, Thailand – Thai police have arrested 13 foreign nationals during a massive raid on nominee-structured luxury properties in Hua Hin. The targeted location was a high-end housing and pool villa estate in the Thap Tai subdistrict. During the sweep, officers thoroughly searched a total of 15 different locations across the area. This decisive action is part of a growing nationwide crackdown on illegal foreign property ownership.

The ongoing police investigation currently involves 33 companies and 39 separate plots of land. Furthermore, authorities have summoned 39 Thai nationals for questioning regarding their specific involvement in the scheme. Police estimate the total value of the properties connected to this illegal network is around 300 million baht. Consequently, this massive raid sends a very strong message to illegal property investors throughout the country.

Key Takeaways:

• Massive Sweep: Police detained 13 foreigners and summoned 39 Thai nationals for questioning regarding property crimes.
  • Extensive Scope: The ongoing probe covers 15 locations, 33 companies, and 39 individual land plots.
  • High Value: The luxury properties involved in this illegal network are worth an estimated 300 million baht.
More than 200 police officers and government officials actively took part in Monday’s major operation. The detained foreigners include citizens from China, Britain, Italy, France, and the United States. Investigators claim these individuals used Thai nominee shareholdersthrough Thai Lawyers to purchase high-value real estate. Houses in this specific unnamed estate typically sell for between 10 and 20 million baht each.

According to the Bangkok Post, the foreign suspects believed their property ownership was completely legal. They told police that professional law and accounting firms advised them to set up property-holding companies. However, investigators quickly discovered that these six specific companies never actually conducted any genuine business. This complete lack of actual business activity is a major red flag for government authorities.

The Thai citizens listed as shareholders also fully backed up the initial police findings. They freely admitted they were merely acting as paper nominees for the wealthy foreign buyers. These Thai nationals never paid for their shares or managed any daily company operations. In fact, they had never even seen the financial documents or bank statements for the businesses.

The Legal Risks of Nominee Structures​

Under Thai law, foreign nationals are strictly prohibited from owning land directly in their own name. For many years, buying a house through a Thai company was seen as a safe workaround. However, the government is now actively prosecuting people who use fake Thai shareholders to bypass the law. Authorities are shifting away from random spot checks to deeply analyzing corporate financial data and databases.

The potential legal penalties for using a nominee structure in Thailand can be incredibly severe. Foreign investors found guilty can face up to three years in prison and pay heavy fines. Furthermore, their properties can be seized, and they may face immediate deportation and permanent blacklisting. Thai nominees and the lawyers who set up these shell companies also face serious criminal charges.

This recent Hua Hin operation officially marks the sixth phase of a massive nationwide crackdown. Earlier phases successfully targeted major tourist hotspots like Phuket, Chiang Mai, Chon Buri, and Surat Thani. The Royal Thai Police firmly plan to continue hunting down illegal foreign-funded groups across the nation. Therefore, all foreign property owners must carefully ensure their investments fully comply with current Thai regulations.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp