Myndigheter jagar olagliga verksamheter som drivs av utlänningar

 
30+30 är väl lagligt men inte 30+30+30.
Och dom andra 30 är väl på option som leasaren kan nej säga sig.
Thailändaren som äger marken kan avsäga leaseavtalet lagligt efter 30 år väl?
Det går heller inte i arv då leaseavtalet är personligt vad jag förstått?
Så har du thaifru och barn blir dom bostadslösa om du går bort.
30+30 är inte lagligt men vanligt! 30+30+30 är heller inte lagligt men ett säljargument från många developers som inte bryr sig.
Och vem bryr sig om eventuella rättsfall 30 eller 60 år in i framtiden? Svårt att greppa för de flesta, och absolut för en glad farang som just köpt bostad i Thailand tillsamans med sin Tiraq, njae inte köpt.....hyrt....typ.

Under Thai law (Section 540 of the Civil and Commercial Code), the maximum legal term for a land lease is 30 years per term. Any contract claiming a duration longer than 30 years is automatically reduced to that limit by law. [1]

The "30+30" Reality
While many developers or agreements advertise "30+30+30" or 90-year leases, only the first 30 years are legally guaranteed and enforceable. [1, 2]
  • Extensions are not automatic: You cannot legally pre-register or guarantee extensions at the start.
  • The Renewal Process: When the initial 30 years expire, both you and the landowner must mutually agree and re-register a new lease at the Land Office.
  • Risks: If the landowner refuses to renew, sells the land, or passes away before the extension, enforcing pre-signed extension clauses can be very difficult. [1, 2, 3]

Key Legal Rules
  • Registration: Any lease exceeding 3 years is legally required to be in writing and officially registered at the local Land Office. Unregistered leases are only recognized for 3 years, even if you paid for longer.
  • Commercial Exemption: Under very specific investment laws (such as the Hire of Immovable Property for Commerce and Industry by Foreigners Act), a foreign company may be granted a lease for up to 50 years, with the possibility of renewing. [1, 2, 3, 4]
 
30+30 är inte lagligt men vanligt! 30+30+30 är heller inte lagligt men ett säljargument från många developers som inte bryr sig.
Och vem bryr sig om eventuella rättsfall 30 eller 60 år in i framtiden? Svårt att greppa för de flesta, och absolut för en glad farang som just köpt bostad i Thailand tillsamans med sin Tiraq, njae inte köpt.....hyrt....typ.

Under Thai law (Section 540 of the Civil and Commercial Code), the maximum legal term for a land lease is 30 years per term. Any contract claiming a duration longer than 30 years is automatically reduced to that limit by law. [1]

The "30+30" Reality
While many developers or agreements advertise "30+30+30" or 90-year leases, only the first 30 years are legally guaranteed and enforceable. [1, 2]
  • Extensions are not automatic: You cannot legally pre-register or guarantee extensions at the start.
  • The Renewal Process: When the initial 30 years expire, both you and the landowner must mutually agree and re-register a new lease at the Land Office.
  • Risks: If the landowner refuses to renew, sells the land, or passes away before the extension, enforcing pre-signed extension clauses can be very difficult. [1, 2, 3]

Key Legal Rules
  • Registration: Any lease exceeding 3 years is legally required to be in writing and officially registered at the local Land Office. Unregistered leases are only recognized for 3 years, even if you paid for longer.
  • Commercial Exemption: Under very specific investment laws (such as the Hire of Immovable Property for Commerce and Industry by Foreigners Act), a foreign company may be granted a lease for up to 50 years, with the possibility of renewing. [1, 2, 3, 4]
Du upprepar vad jag skrev...
 
Du upprepar vad jag skrev...
Njae du får nog läsa vad du skrivet, men det har ingen betydlse för mig.

30 års leasing är det enda lagliga, allt annat är bluff och lögn.
Se leasing som den hyra det egentligen är, men med ett långtidsavtal som dock förutsätter att uthyraren inte dör, blir förbannad, tröttnar på dig som hyresgäst eller överlåter marken till en annan ägare som vill göra annat.

Finns hundratals, om inte tusentals exempel på avbrutna leasingavatal som egengligen inte är slut ännu, men This is Thailand, och även om man har rätt kan man ha fel.........
 
Njae du får nog läsa vad du skrivet, men det har ingen betydlse för mig.

30 års leasing är det enda lagliga, allt annat är bluff och lögn.
Se leasing som den hyra det egentligen är, men med ett långtidsavtal som dock förutsätter att uthyraren inte dör, blir förbannad, tröttnar på dig som hyresgäst eller överlåter marken till en annan ägare som vill göra annat.

Finns hundratals, om inte tusentals exempel på avbrutna leasingavatal som egengligen inte är slut ännu, men This is Thailand, och även om man har rätt kan man ha fel.........
Hmmmmm, var väl exakt det jag har skrivit??!!
 
30+30 är inte lagligt men vanligt! 30+30+30 är heller inte lagligt men ett säljargument från många developers som inte bryr sig.
Och vem bryr sig om eventuella rättsfall 30 eller 60 år in i framtiden? Svårt att greppa för de flesta, och absolut för en glad farang som just köpt bostad i Thailand tillsamans med sin Tiraq, njae inte köpt.....hyrt....typ.

Under Thai law (Section 540 of the Civil and Commercial Code), the maximum legal term for a land lease is 30 years per term. Any contract claiming a duration longer than 30 years is automatically reduced to that limit by law. [1]

The "30+30" Reality
While many developers or agreements advertise "30+30+30" or 90-year leases, only the first 30 years are legally guaranteed and enforceable. [1, 2]
  • Extensions are not automatic: You cannot legally pre-register or guarantee extensions at the start.
  • The Renewal Process: When the initial 30 years expire, both you and the landowner must mutually agree and re-register a new lease at the Land Office.
  • Risks: If the landowner refuses to renew, sells the land, or passes away before the extension, enforcing pre-signed extension clauses can be very difficult. [1, 2, 3]

Key Legal Rules
  • Registration: Any lease exceeding 3 years is legally required to be in writing and officially registered at the local Land Office. Unregistered leases are only recognized for 3 years, even if you paid for longer.
  • Commercial Exemption: Under very specific investment laws (such as the Hire of Immovable Property for Commerce and Industry by Foreigners Act), a foreign company may be granted a lease for up to 50 years, with the possibility of renewing. [1, 2, 3, 4]
Är väl lagligt med lease på 30 år och en option på 30 år.
Sen borde man förstå att option är möjligt, inget bindande.
 
Hmmmmm, var väl exakt det jag har skrivit??!!
Citat dig.
PanPan sa:
30+30 är väl lagligt men inte 30+30+30.........

Jag skrev:
30 års leasing är det enda lagliga, allt annat är bluff och lögn.

Men glöm det, det viktigaste är väl att många förstår vad som gäller i Thailand, ja på riktigt, inte från munnar som mättas av pengar från omedvetan faranger, eller hur?
 
Idag var det min tur på landoffice. Vårt nya hem består av ett antal Chanods och byggnader på dessa landplättar.
Så i vår familj har vi bestämt att fru och en dotter äger allt i landväg då de har Thaimedborgarskap, båda är hazip hazip.
Jag får äga husen och lita på att de inte vräker husen från marken.... ;)

Så enligt Thailag skrev jag på för uppförda byggnader idag, för första gången. Sedan blir detta en officiell handling som ska ligga i 30 dagar.
Finns det ingen som klagar, dvs banker eller andra eventuella fodringägare, ja då blir detta mitt om just 30 dagar, ja om vi kan betala...:)

Kan med tidigare erfarenheter av att köpa och sälja utan tveka skriva att det är en ny tid och de hördes tyvärr från ett antal olika faranger som inte riktigt fick vad de villa ha. Mitt ärende tog egentligen ingen tid då jag har en historia i datorn som visar min sanning och intention i Thailand.
Och i våra företag är jag varken CEO eller annat, det är min lott att hålla käften som dotter så snällt påpekat, svenska skitungar..:rolleyes:;)

Men kontroller av nya par, nya registrerade företag med köpambitioner, och framförallt var pengarna kommer ifrån skapade kaos på flera håll.

Frugans advokat berättade att det har blivet lite av en paniksituation just nu. Faranger med Nomeni bolag som äger land vill omregistera ägandet till andra närstående Thai, men det är inte gratis och även om man ägt hus och hem i ett bolag under 10, ja 20, 30 år så ska nu bolagen revideras, pengar ska förklaras, och detta kommer ta tid med en risk att man kan förlora allt, bli ett fall för rättvisan, eller om inte, betala en dyr transferkostnad från ett bolag till privat ägande. Inte många som är nöjda med att köpa sitt hus en gång till....

Samtidigt har flera fall dykt upp i HuiHin där Nordeuropeiska pengar förvandlats till bostadsområden där 90 års leasing sägs existera..... storbråk på G.....kolla Falcon Hill HuaHin. Fint som snus till överpriser och en dansk developer med stor plånbok....men nu blir det nog jobbigt lät det som. Och detta projekt är ju bara ett av massor, och mitt besök varade en timma. Så vad som pågår dagligen kan jag ju bara gissa.

Utan tvekan en ny tid och här har jag ju egen erfarenhet genom 25 år snart. Att nomine ägande av företag, ja allt som drivs i Ltd(Aktiebolag i Thailand) inte är lagligt är ju inget nytt. Men nu tar man igen 10 tals år av slapphänthet (läs korruption) med råge och det är bara början enligt medhavda advokater, samt landoffice folk på vårt möte idag.
Återkommer i ärendet om 30 dagar...:beer:

Ps. Indier har på två dagar gått från 60 dagars visa fri vistelse, till 15 dagar och 2000 baht att betala vid ankomsten till Suvvan, jojo här håller vi inte igen. Allt eller inget...., TiT.
Vad som kommer i nästa steg får vi vänta och se, men ett bra råd nu är att följa lagar och inte de som pratar om hur man kan kringå dem.
 
Senast ändrad:
Idag var det min tur på landoffice. Vårt nya hem består av ett antal Chanods och byggnader på dessa landplättar.
Så i vår familj har vi bestämt att fru och en dotter äger allt i landväg då de har Thaimedborgarskap, båda är hazip hazip.
Jag får äga husen och lita på att de inte vräker husen från marken.... ;)

Så enligt Thailag skrev jag på för uppförda byggnader idag, för första gången. Sedan blir detta en officiell handling som ska ligga i 30 dagar.
Finns det ingen som klagar, dvs banker eller andra eventuella fodringägare, ja då blir detta mitt om just 30 dagar, ja om vi kan betala...:)

Kan med tidigare erfarenheter av att köpa och sälja utan tveka skriva att det är en ny tid och de hördes tyvärr från ett antal olika faranger som inte riktigt fick vad de villa ha. Mitt ärende tog egentligen ingen tid då jag har en historia i datorn som visar min sanning och intention i Thailand.
Och i våra företag är jag varken CEO eller annat, det är min lott att hålla käften som dotter så snällt påpekat, svenska skitungar..:rolleyes:;)

Men kontroller av nya par, nya registrerade företag med köpambitioner, och framförallt var pengarna kommer ifrån skapade kaos på flera håll.

Frugans advokat berättade att det har blivet lite av en paniksituation just nu. Faranger med Nomeni bolag som äger land vill omregistera ägandet till andra närstående Thai, men det är inte gratis och även om man ägt hus och hem i ett bolag under 10, ja 20, 30 år så ska nu bolagen revideras, pengar ska förklaras, och detta kommer ta tid med en risk att man kan förlora allt, bli ett fall för rättvisan, eller om inte, betala en dyr transferkostnad från ett bolag till privat ägande. Inte många som är nöjda med att köpa sitt hus en gång till....

Samtidigt har flera fall dykt upp i HuiHin där Nordeuropeiska pengar förvandlats till bostadsområden där 90 års leasing sägs existera..... storbråk på G.....kolla Falcon Hill HuaHin. Fint som snus till överpriser och en dansk developer med stor plånbok....men nu blir det nog jobbigt lät det som. Och detta projekt är ju bara ett av massor, och mitt besök varade en timma. Så vad som pågår dagligen kan jag ju bara gissa.

Utan tvekan en ny tid och här har jag ju egen erfarenhet genom 25 år snart. Att nomine ägande av företag, ja allt som drivs i Ltd(Aktiebolag i Thailand) inte är lagligt är ju inget nytt. Men nu tar man igen 10 tals år av slapphänthet (läs korruption) med råge och det är bara början enligt medhavda advokater, samt landoffice folk på vårt möte idag.
Återkommer i ärendet om 30 dagar...:beer:

Ps. Indier har på två dagar gått från 60 dagars visa fri vistelse, till 15 dagar och 2000 baht att betala vid ankomsten till Suvvan, jojo här håller vi inte igen. Allt eller inget...., TiT.
Vad som kommer i nästa steg får vi vänta och se, men ett bra råd nu är att följa lagar och inte de som pratar om hur man kan kringå dem.
När du skrev dig som ägare på husen fick du då betala någon skatt typ 2% eller liknande? Som ni kanske sluppit om endast thaimedbborgarna stått inskrivna på chanot? Thailand har väl också stämpelskatt/lagfarstkostnad?

Vilken fördel ser du med att stå som ägare på husen?
 
När du skrev dig som ägare på husen fick du då betala någon skatt typ 2% eller liknande? Som ni kanske sluppit om endast thaimedbborgarna stått inskrivna på chanot? Thailand har väl också stämpelskatt/lagfarstkostnad?

Vilken fördel ser du med att stå som ägare på husen?
Jag har inte betalt något ännu, men den totala skatten är överkomlig, i mitt fall ca 80 000 baht som säljaren och jag delar 50/50.

Varför jag vill stå som ägare för huset? I mitt fall min erfarenhet av livet och att jag som ägare får rätt att när jag vill sälja, flytta ut de pengar jag investar in i Thailand. Om jag inte har ett giltigt avtal om husköp kommer jag inte få det fribrev som man numera ska ansöka om för att slippa ha pengarna att sitta fast i Thailand för nästan alltid.

Men, men det är jag och min situation, en annan anledning är nog min känsla av att mitt ändå är mitt, ja även om det står på land som inte är min.
 
Citat dig.
PanPan sa:
30+30 är väl lagligt men inte 30+30+30.........

Jag skrev:
30 års leasing är det enda lagliga, allt annat är bluff och lögn.

Men glöm det, det viktigaste är väl att många förstår vad som gäller i Thailand, ja på riktigt, inte från munnar som mättas av pengar från omedvetan faranger, eller hur?
Jag läser vad jag skrev, 30 års lease är bindande, + 30 år är en icke bindande option alltså har ingen laglig kraft.
Kanske du skall läsa en gång till?
Den är inte olaglig men är inte bindande och du skulle förlora i domstol om blev tvist.
 
Ungefär som när vi går på kontrakt med rigg, 30 dagars kontrakt med en icke bindande option med +30 dagar.
Ingått en möjlighet till förlängning men båda parter kan välja att avbryta.
 
En option i ett avtal är en exklusiv rättighet – men inte en skyldighet – att genomföra en framtida affär till ett förutbestämt pris och inom en viss tidsperiod. Den part som har optionen bestämmer själv om hen vill utnyttja den
 
Jag läser vad jag skrev, 30 års lease är bindande, + 30 år är en icke bindande option alltså har ingen laglig kraft.
Kanske du skall läsa en gång till?
Den är inte olaglig men är inte bindande och du skulle förlora i domstol om blev tvist.
Om du vill vrida och vända på saker, varsogod. Men 30 års leasing är lagligt och absolut inget mer. Du kan oavsett vad du skriver inte registrera 30 plus 30 eller vad du nu anser man kan skriva in, men nej det går inte. Prova att kontakta landoffice om du nu söker ett svar. direkt från källa.

Eller googla lite, landoffice accepterar inte avtal skrivna med något plus extra. Däremot finns det fortfarande säljare som gör separata avtal i hopp om att köparen inte kollar upp verkligheten. Men de hade lika gärna kunnat skriva 30 år plus 10 000 år, inte heller det kommer passera igenom som ett lagligt och registrerat avtal.

Tack för debatten, men vill du veta mer så tycker jag du ska fråga en advokat i Thailand om han kan hjälpa dig få 30+30 eller ja vad som helst.
 
Hej

Zoo in Krabi Raided Due to Suspected Israeli Owners Using Nominees Illegally​

Saturday, 30 May 2026, 1:13

1780120596604.webp


On Friday (May 29th) authorities in Krabi have launched a high-profile investigation into a zoo suspected of operating as a nominee business for Israeli foreign investors, raising concerns over violations of Thailand’s foreign business laws and animal welfare standards. This is part of a major ongoing national crackdown into foreigners using illegal nominees to run businesses.

Governor Angkul Silatevakul, accompanied by Pol. Maj. Gen. Sukasem Nakornwilai, Commander of Krabi Provincial Police, led a joint task force including immigration officers, administrative officials, the Internal Security Operations Command (ISOC), and the provincial livestock office. The team inspected the zoo in Sai Thai subdistrict, Muang Krabi district, after intelligence suggested the enterprise was structured to conceal foreign ownership.

Investigators found that Israeli nationals were directly involved in planning, establishing, and managing the zoo. Despite holding only 49% of shares, they appeared to exercise full control over operations, including managing bank accounts that received service payments. Meanwhile, Thai shareholders, rotating among four individuals to maintain the required 51% majority, were allegedly serving as nominal owners, with some functioning merely as employees.

Evidence gathered from mobile phones, electronic devices, and online communications revealed detailed plans for shareholder arrangements, business management, and disguised operations. Authorities are now tracing financial flows, investment sources, and identifying the true beneficiaries of the venture.

1780120665971.webp


On-site observations reinforced suspicions that foreign nationals were the actual operators and profit recipients, while Thai shareholders acted as proxies. Officials stressed that such arrangements undermine the integrity of Thailand’s business regulations designed to protect national interests.

Beyond ownership concerns, the provincial livestock office inspected animal welfare conditions, documentation of animal possession, and compliance with legal standards. Authorities pledged strict enforcement if violations are uncovered, ensuring that tourism-related businesses involving animals meet proper legal and ethical requirements.

Governor Angkul stated that the operation wants to safeguard fairness in business practices, prevent exploitation of Thai nationals as nominees, and uphold the country’s economic sovereignty. He added that investigations will expand to cover individuals and entities linked to the zoo, with legal action taken where appropriate.

1780120751307.webp




Mvh isan lover
 
Vad menas med nominee?
Hej

Typ ”målvakt” som står som får lite betalt för att på papperet stå som majoritetsägare i ett bolag trots att denne eller dom helt saknar insyn i eller har med bolaget att göra överhuvudtaget. Utlänningen har på pappret 49% av bolaget och majoriteten av ägarna 51% är Thai, men dessa känner oftast inte varandra överhuvudtaget utan tillhandahålls via mäklare och jurister enbart för att kringgå lagen.

AI-översikt

In Thailand, a nominee refers to a Thai citizen or entity holding shares or acting as a director on behalf of a foreign individual or company to bypass legal ownership restrictions. This practice is strictly illegal under the Foreign Business Act (FBA) and the Land Code.

The use of nominees creates significant legal and financial risks:
  • Real Estate & Land Ownership: Foreigners are generally prohibited from owning land. Using a Thai company with Thai nominee shareholders to buy land is a violation that can result in the cancellation of titles and forfeiture of the land.
  • Protected Business Sectors: Certain vital sectors (like agriculture, tourism, and real estate) are reserved for Thai nationals. Fronting a business with Thai nominees to operate in these areas is heavily penalized.
  • Intense Crackdowns: The Department of Business Development (DBD) and the Land Department regularly audit foreign-linked companies. Authorities have heavily investigated and dissolved dozens of foreign-linked businesses, particularly in tourist hotspots like Phuket, Koh Samui, and Koh Phangan.
  • Severe Penalties: Violators can face imprisonment for up to three years, fines ranging from 100,000 to 1,000,000 THB, daily penalties, and potential deportation.

Legal Alternatives for Foreigners:

Instead of using illegal nominee structures, foreign investors can utilize proper channels:
  • BOI Certification: Businesses promoted by the Thailand Board of Investment (BOI) can often obtain permission to own land and have majority foreign ownership.
  • Leaseholds: Long-term land leases (often up to 30 years) are the standard, legal mechanism for foreigners to secure property.
  • FBL: Foreigners can apply for a Foreign Business License to operate legally in certain allowed service and trade sectors.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Typ ”målvakt” som står som får lite betalt för att på papperet stå som majoritetsägare i ett bolag trots att denne eller dom helt saknar insyn i eller har med bolaget att göra överhuvudtaget. Utlänningen har på pappret 49% av bolaget och majoriteten av ägarna 51% är Thai, men dessa känner oftast inte varandra överhuvudtaget utan tillhandahålls via mäklare och jurister enbart för att kringgå lagen.

AI-översikt

In Thailand, a nominee refers to a Thai citizen or entity holding shares or acting as a director on behalf of a foreign individual or company to bypass legal ownership restrictions. This practice is strictly illegal under the Foreign Business Act (FBA) and the Land Code.

The use of nominees creates significant legal and financial risks:
  • Real Estate & Land Ownership: Foreigners are generally prohibited from owning land. Using a Thai company with Thai nominee shareholders to buy land is a violation that can result in the cancellation of titles and forfeiture of the land.
  • Protected Business Sectors: Certain vital sectors (like agriculture, tourism, and real estate) are reserved for Thai nationals. Fronting a business with Thai nominees to operate in these areas is heavily penalized.
  • Intense Crackdowns: The Department of Business Development (DBD) and the Land Department regularly audit foreign-linked companies. Authorities have heavily investigated and dissolved dozens of foreign-linked businesses, particularly in tourist hotspots like Phuket, Koh Samui, and Koh Phangan.
  • Severe Penalties: Violators can face imprisonment for up to three years, fines ranging from 100,000 to 1,000,000 THB, daily penalties, and potential deportation.

Legal Alternatives for Foreigners:

Instead of using illegal nominee structures, foreign investors can utilize proper channels:
  • BOI Certification: Businesses promoted by the Thailand Board of Investment (BOI) can often obtain permission to own land and have majority foreign ownership.
  • Leaseholds: Long-term land leases (often up to 30 years) are the standard, legal mechanism for foreigners to secure property.
  • FBL: Foreigners can apply for a Foreign Business License to operate legally in certain allowed service and trade sectors.

Mvh isan lover

Sjukt land.
Tänk om vi skulle förbjuda utlänningar att bedriva verksamhet i Sverige om inte svenskar står som ägare till 51%
 
Sjukt land.
Tänk om vi skulle förbjuda utlänningar att bedriva verksamhet i Sverige om inte svenskar står som ägare till 51%
Är det så sjukt egentligen.

Hade det varit bättre om Samui lagligen ägdes av rika Israeler, ryssar och fransmän som fullständigt skiter i kultur, Thailand och bara har pengar för ögonen. Redan idag finns de ju där, och efter att ha levt i Phuket när Ryssarna kom i hundratusentals, 2021-2023, och nu egentligen tagit över ön, dock olagligen i mycket. Ja så tycker jag faktiskt att Thailand gör rätt här.

Inte så många Thailändare som just nu har råd att köpa något alls på orter likt Phuket, Surats öar, Pattis, HuaHin, ChaAm m.m. Priset drivs ju upp av pengar som kommer utifrån och många gånger inte är helt vita.....

Hade svedala tänkt lite lika kanske Volvo hade snuddat vid att vara svenskt idag, eller hur är det nu med ABB, Atlas Copco, Eriksson...
Ja för att inte tala om hur svenska skogar och ängsmark ute i bushen blir mark som nu köps av de stora techbolagen för att bli till enorma datacenter. Datacenter som kräver så mycket energi att Kalle, Britta och deras grannar i stugorna får slåss om elen med dessa jättar, ja och det kan man ju idag se i elpriser.
Dessa bolag kan inte hitta ett bättre och ett mer blåögt land än svedala i detta, och lokala komunalråd står som tacksamma grindpojkar med mössan i hand då de tänker kortsiktigt.

Efter att ha varit här ett tag....så inser jag numera att Thailand är smartare än de flesta, långsiktigt. Hyr ut marken till samma pris som den skulle kosta att köpa, men på 30 år, smart som fan och för Thailand absolut en bra affär och ide. Och de mindre företagen som har en bärkraftig ide blir forfarande ägda av Thailand istället för som i svedala bli uppköpta av de gigantiska så fort de visar framfötterna.

En Uppsalabo som jag känner startade ett företag för länge sedan. Han kom på iden att ringa videosamtal via datorn, gratis. Niklas har många gånger efter att han sålde i tystnad sagt att han borde ha drivet det vidare med hjälp av svenska pengar. Men för 2 miljareder blev han ju rik redan som ung. Idag finns inte företaget kvar, det försvann in i techvärlden.
Vad hans företag hette kan nog de flesta här gissa....många med gula febern på detta forum som nyttjade detta på 00 och 10 talet...det jag gjorde jag också.

Eller har jag fel om detta?
 
Senast ändrad:
Är det så sjukt egentligen.

Hade det varit bättre om Samui lagligen ägdes av rika Israeler, ryssar och fransmän som fullständigt skiter i kultur, Thailand och bara har pengar för ögonen. Redan idag finns de ju där, och efter att ha levt i Phuket när Ryssarna kom i hundratusentals, 2021-2023, och nu egentligen tagit över ön, dock olagligen i mycket. Ja så tycker jag faktiskt att Thailand gör rätt här.

Inte så många Thailändare som just nu har råd att köpa något alls på orter likt Phuket, Surats öar, Pattis, HuaHin, ChaAm m.m. Priset drivs ju upp av pengar som kommer utifrån och många gånger inte är helt vita.....

Hade svedala tänkt lite lika kanske Volvo hade snuddat vid att vara svenskt idag, eller hur är det nu med ABB, Atlas Copco, Eriksson...
Ja för att inte tala om hur svenska skogar och ängsmark ute i bushen blir mark som nu köps av de stora techbolagen för att bli till enorma datacenter. Datacenter som kräver så mycket energi att Kalle, Britta och deras grannar i stugorna får slåss om elen med dessa jättar, ja och det kan man ju idag se i elpriser.
Dessa bolag kan inte hitta ett bättre och ett mer blåögt land än svedala i detta, och lokala komunalråd står som tacksamma grindpojkar med mössan i hand då de tänker kortsiktigt.

Efter att ha varit här ett tag....så inser jag numera att Thailand är smartare än de flesta, långsiktigt. Hyr ut marken till samma pris som den skulle kosta att köpa, men på 30 år, smart som fan och för Thailand absolut en bra affär och ide.

Eller har jag fel?
Du får nog utläsa ironin i @andrejsdenruskige inlägg. Ganska säker på att han syftar på hur det funkar i Sverige.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp