Myndigheter jagar olagliga verksamheter som drivs av utlänningar

Hej

Ryska köpare går mot strömmen på Thailands bostadsmarknad. Under första halvåret 2026 ökade värdet av bostadsrätter som överfördes till ryska köpare med hela 75,9 procent jämfört med samma period förra året.

Mvh isan lover

Nja, det handlar om condos, dvs bostadsrätter som ju hela tiden varit lagliga att köpa såvida ägandeförhållandena är korrekta.

Njä, vad händer med de som köpt condos om fastighetsägaren har fuskat med ägandeförhållandet tex?!
Som brukligt, ta gyllende avtal i Surat eller Bangkok. Vad som händer nu...jo nu måste man vara ta av sparkapitalet för att finna sin väg. Lite lika som Julia finn en väg till tillhöriget till det nya landet:wai:. Hur som helst så har jag koll på "dig" mellan raderna;)

Vem är det som äger fastigheten när det gäller condos?

Ofta är det större ”property developers” som tex Sansiri som marknadsför dessa boenden. Vilka som äger marken och fastigheten kan variera. Det kan, utöver de som marknadsför boendet, vara projektbolag, dotterbolag, andra investerare osv.

Utlänningar får sedan äga högst 49% av den totala golvytan av alla individuella condo-enheter i condominiumet. Det innebär alltså att minst 51% måste vara thailändskt ägda.

Jag vet inte om jag svarade på din fråga, men det är väl ungefär som jag förstått det hela. Detta är lite utanför mitt kunskapsområde, även om det är intressant.

Antalet nyregistrerade företag som kan misstänkas ha bulvanupplägg har minskat med ca 75%, jämfört med samma tid förra året. Min gissning är att det kommer bli ännu färre som vågar sig på dessa upplägg framledes.

E44ADB94-2624-464C-83D7-9732301AC33C.webp

Ofta är det större ”property developers” som tex Sansiri som marknadsför dessa boenden. Vilka som äger marken och fastigheten kan variera. Det kan, utöver de som marknadsför boendet, vara projektbolag, dotterbolag, andra investerare osv.

Utlänningar får sedan äga högst 49% av den totala golvytan av alla individuella condo-enheter i condominiumet. Det innebär alltså att minst 51% måste vara thailändskt ägda.

Jag vet inte om jag svarade på din fråga, men det är väl ungefär som jag förstått det hela. Detta är lite utanför mitt kunskapsområde, även om det är intressant.
Det Är alltså inte condominiumet som äger marken,.dvs fastigheten?

Det Är alltså inte condominiumet som äger marken,.dvs fastigheten?

Det kan det absolut vara. Det skiljer sig från fall till fall.

I ett vanligt thailändskt condominium äger de individuella condoägarna sina egna enheter och har samtidigt rätt till condominiumets gemensamma egendom. När det gäller marken finns olika ägar- och exploateringsstrukturer, så man måste titta på det specifika projektet för att veta vem som faktiskt äger marken.

Som sagt, jag är ingen jurist eller expert så jag kan bara svara allmänt.

Det kan det absolut vara. Det skiljer sig från fall till fall.

I ett vanligt thailändskt condominium äger de individuella condoägarna sina egna enheter och har samtidigt rätt till condominiumets gemensamma egendom. När det gäller marken finns olika ägar- och exploateringsstrukturer, så man måste titta på det specifika projektet för att veta vem som faktiskt äger marken.

Som sagt, jag är ingen jurist eller expert så jag kan bara svara allmänt.
Så det kan vara så att condominiumet bara leasar marken? Och efter 30 år så går leasingen ut och 14 vånings huset måste rivas.

Verkar vara en väldigt osäker investering.med condo om inte huset äger marken det står på.

Så det kan vara så att condominiumet bara leasar marken? Och efter 30 år så går leasingen ut och 14 vånings huset måste rivas.

Verkar vara en väldigt osäker investering.med condo om inte huset äger marken det står

Det är väl den typen av oseriösa och olagliga upplägg som granskas just nu. Jag har personligen har ingen koll på hur vanligt förekommande just detta du beskriver är.

Många har nog tyckt det känts tryggt att leasa och köpa från ett företag där ägaren, eller ”ansiktet utåt” är av samma nationalitet som en själv. Många svenskar har ju exempelvis köpt/leasat via svenska mäklare och företagare. Men med facit i hand kan det nog generellt ha varit mer riskabelt än att göra motsvarande av företag som är hundraprocentigt thaiägda.

Det finns ett antal projekt här på ön som jag personligen är nyfiken på. Jag får gräva lite mer i det framledes. :p

Det blir mycket generaliseringar i mina svar då ju det finns allt ifrån genuint seriösa aktörer till rena kriminella som bara är/varit ute efter en så snabb profit som möjligt.

Det är väl den typen av oseriösa och olagliga upplägg som granskas just nu. Jag har personligen har ingen koll på hur vanligt förekommande just detta du beskriver är.

Många har nog tyckt det känts tryggt att leasa och köpa från ett företag där ägaren, eller ”ansiktet utåt” är av samma nationalitet som en själv. Många svenskar har ju exempelvis köpt/leasat via svenska mäklare och företagare. Men med facit i hand kan det nog generellt ha varit mer riskabelt än att göra motsvarande av företag som är hundraprocentigt thaiägda.

Det finns ett antal projekt här på ön som jag personligen är nyfiken på. Jag får gräva lite mer i det framledes. :p

Det blir mycket generaliseringar i mina svar då ju det finns allt ifrån genuint seriösa aktörer till rena kriminella som bara är/varit ute efter en så snabb profit som möjligt.
Ja att villor varit Leasing det är vanligt.

Jag har dock aldrig hört talas om att en condo, där man får egen lagfart, skulle vara Leasing. Det har funnits några skumma upplägg där man "köper" in sig i Thaibolag dock, New Nordic och Scandinavian Village är exempel på det.

Men man blir inte förvånad över hur lurade folk blir tyvärr.

Jo, så är det. Minimum 51% av hela golvytan i fastigheten skall ägas av thai, dvs inte enbart lägenheterna. Exakt hur det mäts vet jag inte, men det kanske går att googla sig till?! Siam Legal kan nog svara på detta.
Jag ägde en condo på Samui tidigare.
Samma thailändske ägare av marken byggde hela byggnaden och stod sedan för management service.
En obruten kedja i detta fallet.
49 % foreign quota och 51 % thai quota.
Golvytan var uppmätt och varje lägenhet var förbestämd om det var thai eller foreign quota redan vid säljstart.
Det gick inte att växla mellan lägenheterna och ändra status.
Väldigt seriöst upplägg hela vägen.
Men det var detta fallet…

Samma thailändske ägare av marken byggde hela byggnaden och stod sedan för management service.
Golvytan var uppmätt och varje lägenhet var förbestämd om det var thai eller foreign quota redan vid säljstart.
Vem.ägde marken, fastigheten, efter att Condot.var färdigställt?

Ja att villor varit Leasing det är vanligt.

Jag har dock aldrig hört talas om att en condo, där man får egen lagfart, skulle vara Leasing. Det har funnits några skumma upplägg där man "köper" in sig i Thaibolag dock, New Nordic och Scandinavian Village är exempel på det.

Men man blir inte förvånad över hur lurade folk blir tyvärr.
Jag har svårt att tro att man kan ha ett Condo på leasad mark. Problemet som Issan Lover startade med var ryssarna som kanske driver upp prisnivåerna där dom vill bosätta sig.
Ett annat problem med Condos kan vara att Exploateraren som byggde och sedan omvandlade allt till ett Condo har skrivit långa och dyra avtal mellan sig själv och Condot som sedan visar sig vara till stor nackdel för alla som köpt lägenheter.

Jo, stor skillnad på att äga condo jämfört med hus, mark och lease-upplägg i Thailand.

Väl beskrivet även kring de senaste skatteförändringarna ur ett juridiskt perspektiv här:

En annan sak att nämna om jag förstått det rätt är att köp av condo av en utlänning innan ev. giftemål med thai alltid gör att condon ligger kvar med 100% ägandeskap även efter ev. skilsmässa. Gifter man sig först och sedan köper condon ihop blir det 50/50.

Men hus och mark är ändå värst, där slutar det i stort sett alltid 0/100…

Överlag är det nog det viktigaste att läsa på ordentligt innan man gör slag i saken om man tänkt köpa något där nere samt så klart skaffa vettig juridisk hjälp.

Senast ändrad:
Fort
Vem.ägde marken, fastigheten, efter att Condot.var färdigställt?
Fortfarande samma thailändska ägare.
En stabil familj här på Samui.
Inget jättestort komplex.
Bara drygt 40 lägenheter.
Men jag är ganska säker på att uppläggen är annorlunda i tex Pattaya där det kan vara många hundratals enheter.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp