Något för er som åker på rotation och pendlar till Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Långeman

Forumveteran
Detta kommer från Thaivisa i dag ! aug 2014

Hi All,

Just to let you's all know my experience yesterday at Bangkok airport. I Landed in morning around 11am and made my way to the immigration control, the officer asked me a number of time why i was in Thailand, i answered for a holiday and to visit my wife. He then called over a female officer who took me to one side and explained that to visit Thailand regular i would need to apply for the correct visa prior to arriving, she took a copy of my passport and informed me that i would be denied entry if i attempted to enter with a visa on arrivals again.

Now a little about myself, I work offshore and have been visiting Thailand for the last 4years, my rotation is 4 weeks on 4 weeks off, i regularly do more than 4 weeks at work which eats into my time off and once a year i return to the UK to visit family, meaning each year i visit Thailand 5 times and stay no longer than 30days, my passport is just over a year old and has 5 entry/exit stamps in it, i have never done a visa run and never overstayed, each time i leave Thailand i stay out of the country for 30day or more. When in Thailand i stay with my wife in rented accommodation all in the wife's name.

i have been today about getting a marriage visa, unfortunately i need to leave the country and get a NON B Prior to getting a marriage visa. I should of done this along time ago but didn't see the need up until now.

Hope this will be of help to someone as i was expecting to be denied entry when they took me to oneside.

:o :thumbsdown: Något för Jonas mfl.

Nu börjar tumskruvarna dras åt , kanske bra i vissa fall ....men för djävl. i andra

Långeman, tar du med ett (1) inlägg, så kanske du skulle läsa svarsinläggen också, så du får lite kläm på saker och ting...

Killen är gift i Thailand, och skall skaffa sig ett lämpligt VISA som passar hans livssituation i Thailand. Jonas har inget med den saken att göra alls. Jonas kommer som turist, han visar bara upp att han har anställning utanför Thailand.

Dessutom så vittnar flera inlägg, där dom ställt frågan rent ut till Immigration, att t.ex. offshore-gubbsen inte skall ha några problem,,, så kanske man inte skall skrämma folk innan man tar reda på saker och ting tycker jag..

"Långeman " sa:
Detta kommer från Thaivisa i dag ! aug 2014

Hi All,

Just to let you's all know my experience yesterday at Bangkok airport. I Landed in morning around 11am and made my way to the immigration control, the officer asked me a number of time why i was in Thailand, i answered for a holiday and to visit my wife. He then called over a female officer who took me to one side and explained that to visit Thailand regular i would need to apply for the correct visa prior to arriving, she took a copy of my passport and informed me that i would be denied entry if i attempted to enter with a visa on arrivals again.

Now a little about myself, I work offshore and have been visiting Thailand for the last 4years, my rotation is 4 weeks on 4 weeks off, i regularly do more than 4 weeks at work which eats into my time off and once a year i return to the UK to visit family, meaning each year i visit Thailand 5 times and stay no longer than 30days, my passport is just over a year old and has 5 entry/exit stamps in it, i have never done a visa run and never overstayed, each time i leave Thailand i stay out of the country for 30day or more. When in Thailand i stay with my wife in rented accommodation all in the wife's name.

i have been today about getting a marriage visa, unfortunately i need to leave the country and get a NON B Prior to getting a marriage visa. I should of done this along time ago but didn't see the need up until now.

Hope this will be of help to someone as i was expecting to be denied entry when they took me to oneside.

Phonta lånar denna!

Jag kan väl påpeka att redan får två veckor sedan så Redogjorde Stickman
i sin vecko spalt
att ett tjugotal in resor har blivit stoppade av folk som arbetar på rotation.
Så detta är inget nytt förutom att nu har en personligen fram trät.

"cumulus " sa:
Långeman, tar du med ett (1) inlägg, så kanske du skulle läsa svarsinläggen också, så du får lite kläm på saker och ting...

Killen är gift i Thailand, och skall skaffa sig ett lämpligt VISA som passar hans livssituation i Thailand. Jonas har inget med den saken att göra alls. Jonas kommer som turist, han visar bara upp att han har anställning utanför Thailand.

Dessutom så vittnar flera inlägg, där dom ställt frågan rent ut till Immigration, att t.ex. offshore-gubbsen inte skall ha några problem,,, så kanske man inte skall skrämma folk innan man tar reda på saker och ting tycker jag..
Å man ska nog ha bättre på fötterna innan man börjar lova saker och påverka till nåt som kan gå illa..
Din rekomendation till Jonas är helt åt skogen, han har all anl att vara orolig och borde absolut inte ta för givet att det kommer gå bra, det är 50/50 och beror helt på vilken officer han stöter på.

Du är så redig där uppe i ditt moln, kan å vet precis allt.
Hur kommer det sig att du hamnat uppe i Isaan som en fattig pankis fast du eg vill bo nere vid havet?
Du som är så duktig måste väl ha lyckats spara undan ett gäng millar i sek efter din fantastiska karriär under ett helt arbetsliv? Du formligen dansade ju dig fram i arbetslivet å va ju sååå omtyckt enligt din egen utsago.

Det är som jag sa till brorsan när han hade en börs rådgivare på besök, kolla vilken bil han kör, en 10 år gammal japs.
Ta råd å tips från en looser, eller hur..

"cumulus " sa:

Har du fått syrgas nu igen!!!!
Lägg dig inte i det som du inte begriper, låt dom det berör sköta detta.
Hur jag lägger mina inlägg skall du inte bry dig om, varken nu eller i fortsättningen, du förstör bara alla trådar.

Ja, jag har läst flera nu en blev satt i förhör i fyra timmar fick komma in på 30 dagars denna gången men blev tillsagd att fixa VISA till nästa gång.

Kanske blir tvungen till giftermål nu igen ;)

aja vi får se den 12:te vad som händer när jag landar.

"Jonas " sa:
Ja, jag har läst flera nu en blev satt i förhör i fyra timmar fick komma in på 30 dagars denna gången men blev tillsagd att fixa VISA till nästa gång.

Har du många inresor i år så får du kanske kosta på dig ett nytt pass, kanske inte så enkelt alla gånger. Verkar bara som dom kollar i passet, inget register.

Lessen Jonas det är inte bara en utan sannolikt et hundra tal den sista månaden.
men det går nog att snacka sig in, för denna gången.
Så du bör nog ta tag i hur du kan stanna , så vitt jag bi griper så är bara giftermål för dig den enda vägen för att göra det permanent.
Ditt problem är ju att du inte kan växa till dig snabbare.

"Långeman " sa:
Har du många inresor i år så får du kanske kosta på dig ett nytt pass, kanske inte så enkelt alla gånger. Verkar bara som dom kollar i passet, inget register.

har aldrig varit med om att dom inte drar passet i sin dator. men vad som kommer upp deras skärm är ju inte lätt att veta, kommer alla inresor upp i deras dator från alla pass man har haft?

"Jonas " sa:

Ja dom hamnar i förhör p.gr.a. som nu sista, killen är GIFT och då skall han ha ett VISA som är lämpligt till detta, och inte ranta in på VISA-lösa vistelser i Thailand.

Flera andra som blir förhörda har blivit det p.gr.a. att dom inte har kunnat påvisa alls hur deras liv ser ut, så Immigration får kläm på kilarna.
Utan det arbetsintyg som jag tipsade dig Jonas, så kan ju lika gärna Immigration tro tvärtom om dig....

Du åker till Thailand för att jobba, och sedan åker du ur Thailand för semester och ledighet....!!! Och DEN grejen jagar dom på!!

Men va sjuttan kör på ett Turist-VISA multiple då!

55555 växer i långsam takt, får snacka in mig första gången om jag blir stoppad när jag är påväg in i landet för att gifta mig ;)
eller så får jag köpa ett 500k Elite kort.

Eller 6 månaders turist visa med multiple entry, här är ju problemet bara att jag har inga flygbilljetter att visa upp. Sen är det mycket vid gränsen nu pratade med en kompis tog honom 14 timmar vid gränsen och imm plus resan.

Studentvisat stramar dom ju med åt nu 5 dagar på skolbänken i veckan sägs det så där är det med kört.

Varenda offshore arbetare åker väl med sitt kontrakt på sig och arbetsintyg är ett krav så dom har nog med haft sina intyg från företaget.
Jag har väl 3 kg certifikat plus arbetskontrakt och intyg från företaget när jag reser att dom står för alla kostnader som kan uppstå under min resa och vårat företag är inget speciellt på den punkten.
Så min situation är precis samma som deras, dom ser 20 talet stämplar i mitt pass dom senaste åren behöver inte vara raket forskare här.

Dom har uppgifter på oss i datorn. Jag tog in på ett hotell när vi reste från Korat det visste dom på Immigration i Krabi när jag kom för att registrera att jag var i Krabi. Dom har koll på oss

"Farang53 " sa:
Dom har uppgifter på oss i datorn. Jag tog in på ett hotell när vi reste från Korat det visste dom på Immigration i Krabi när jag kom för att registrera att jag var i Krabi. Dom har koll på oss

Ja då står det väl även att jag varit gift i Thailandet och tidigare haft VISA O spouse/family så att dom skulle ta mig för 30 dagars turist kanske blir krångligt.

"Jonas " sa:
55555 växer i långsam takt, får snacka in mig första gången om jag blir stoppad när jag är påväg in i landet för att gifta mig ;)
eller så får jag köpa ett 500k Elite kort.

Eller 6 månaders turist visa med multiple entry, här är ju problemet bara att jag har inga flygbilljetter att visa upp. Sen är det mycket vid gränsen nu pratade med en kompis tog honom 14 timmar vid gränsen och imm plus resan.

Studentvisat stramar dom ju med åt nu 5 dagar på skolbänken i veckan sägs det så där är det med kört.

Varenda offshore arbetare åker väl med sitt kontrakt på sig och arbetsintyg är ett krav så dom har nog med haft sina intyg från företaget.
Jag har väl 3 kg certifikat plus arbetskontrakt och intyg från företaget när jag reser att dom står för alla kostnader som kan uppstå under min resa och vårat företag är inget speciellt på den punkten.
Så min situation är precis samma som deras, dom ser 20 talet stämplar i mitt pass dom senaste åren behöver inte vara raket forskare här.

Skriv ett mail till Kågeby på ambassaden i Bkk. Han har mycket erfaernhet och är villig att testa den Thailändska byråkratin, han har varit mycket framgångsrik, vad jag vet.

"Långeman " sa:
Skriv ett mail till Kågeby på ambassaden i Bkk. Han har mycket erfaernhet och är villig att testa den Thailändska byråkratin, han har varit mycket framgångsrik, vad jag vet.

Bra ide Jonas för att komma ur denna "djungel" av svar och råd...Lycka till!...men Svenska abassaden i Bangkok borde ju ha lite koll.

"cumulus " sa:

Ja Legolas du vet ju allt , kanske även du som stämplar på Immigratioen , då är ju allt Ok ::)

Kanske borde jobba 2 veckor extra denna gången, landar ju 13-14 Augusti och då kommer ju det vara som mest förviring antagligen.
Efter 2 veckors förvirring kanske det kommit lite klara direktiv så då vet man vad som gäller.

För verkar som inte immigrations officerarna själva är riktigt säkra på vad som gäller, vissa säger no problem vissa säger att om dom sitter i passkontrollen kommer dom neka såna som jobbar som jag gör 28/28 och se oss som borderunners och bosatta.

Finns ju en tråd om detta på Thaivisa som heter 28/28 som handlar om VISA situationen nu för såna som arbetar som mig och svaren dom som varit på immigration fått har ju varit olika från no problem till att kommer inte in igen på 30 dagars.

Enda tråkiga är jag har bara varit hemma en hel ledighet i år pga. alla kurser så såg riktigt fram imot att få stanna hemma en hel ledig period och bara slappna av :(

"cumulus " sa:
Ja dom hamnar i förhör p.gr.a. som nu sista, killen är GIFT och då skall han ha ett VISA som är lämpligt till detta, och inte ranta in på VISA-lösa vistelser i Thailand.

Flera andra som blir förhörda har blivit det p.gr.a. att dom inte har kunnat påvisa alls hur deras liv ser ut, så Immigration får kläm på kilarna.
Utan det arbetsintyg som jag tipsade dig Jonas, så kan ju lika gärna Immigration tro tvärtom om dig....

Du åker till Thailand för att jobba, och sedan åker du ur Thailand för semester och ledighet....!!! Och DEN grejen jagar dom på!!

Men va sjuttan kör på ett Turist-VISA multiple då!

Hur jag skriver mina inlägg skall du inte en andas över, jag var bara så smart att jag valde bort dom svar som fanns, för att få det till en så ren tråd som möjlig och med synpunkter från alla här utom dig.
Nästa tråd och denna, skall du inte lägga din näsa i helt enkelt LEGOLS: Men det fattar väl inte du.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
28
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar