Var i Thailand och när åker ni till Thailand nästa gång?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har träffat min tjejs familj en gång, mamman och brodern + frun...Pappan kom på fyllan, men det var inte mycket till kontakt. Såg shoppen....
Körde gamla platt-tv:n till hennes shop sist, eller tjejen körde, jag stod för bil-hyran...Shoppen var stängd då vi var där...
Får inte ngt grepp om familjen, men har ändå träffat dem...

Hyra har aldrig varit min melodi varken i Thailand eller Sverige. 25.000 i månaden till hyresvärden är inte idealet om någon frågar mig.
Det är inte snålhet eller brist på pengar som gör att ägande är mitt val,jag gillar bara inte att stoppa hårt förtjänade pengar i fickan på en hyresvärd.
Vad är det som gör att ni väljer att fö en hyresvärd istället för att själv investera i ert boende.
Läser att du bson vill skriva treårs kontrakt efter ditt första år, det innebär att du över en fyra års period har betalat 1.200.000 Bath bara för boende vilket för mig är kapitalförstöring men för dig är det en investering i livskvalité under din tid i Thailand. Vilken tur att vi alla är olika annars skulle det blivit trångt i los. Du får ha det så bra i Hua Hin som är ett av mina föräldras favorit ställe i Thailand de brukar för övrigt bo på leng guesthose på lyckliga gatan.

Finns många anl att jag hyr. En är att enkelt kunna flytta, sälja ett beg hus här är allt annat än enkelt. En annan är att jag investerat mina slantar i hus i Sverige som jag hyr ut, övetskottet på hyresintäkten finansierar mitt boende i Thailand med råge. I min tanke värld är det mycket smartare att äga fastigheter i Sverige än i Thailand. Men får jag loss huset vi hyr nu för rätt pris så kanske jag köper iaf, men det ska vara rätt pris... vi får se.

PS!
En stor anl att jag inte vill sälja mitt hus i Sverige är den förbannade reavinst skatten, skulle jag få för mig att vilja flytta hem igen så är många sköna slantar borta, snacka om kapitalförstöring :(
Men får jag ägaren här att sälja billigt så tar jag ett snack med banken.

Så dyrt att köpa hus här nere i jämförelse mott norr, är som vanligt marken man betalar för.
Jämför med storlek på huset som jag höll på och bygga för 2 millioner baht, 4 sovrum, 2 vardagsrum, 3 toaletter etc. i Lomsak.
I Pratumnak går det billigaste i den storleken av hus på 12.6 millioner baht på den agency sidan jag kollar nu.
Då är väl minst 10 millioner för den lilla markplätten huset står på.

Tomt mark med bra läge kostar ca 10 milj/rai i Hua Hin. Och så som norrmännen förstör marknaden så stiger bygg priserna också. Men sälja ett 3-4 år beg hus verkar vara kört om man inte kan tänka sig att loosa stora slantar. Thailändare gillar tydligen inte att köpa beg hus så dom som har råd med hus runt 4 milj och uppåt köper nytt, kvar blir då en satans massa beg hus till salu till en väldigt liten skara köpare. Men det kommer en å annan puckad farang som köper utan att kolla upp marknaden, men dom är få.

Har hört Thai prata om köpa gamla hus, dom är rädda att någon kan ha dött i huset innan och det kan finnas spöken som lever i huset.

Partade med en mäklare här i Pattaya han hade en stor åtgång på försäljning av husen här, fick han ett hus till uthyrning gick dom rätt snabbt.
Köpa ett billigt hus och rusta upp för uthyrning till faranger var det många som gjort sig en god slant på.
Märker ju när jag letar att fint hus med bra läge att hyra var svårare att hitta än jag trodde.

Condos var det svårare med men även dom märker man ju att dom hyrs ut snabbare nu.
Dom med bäst läge poolutsikt verkar säljas snabbt till spekulanter innan bygget ens påbörjats för att säljas vidare när condominiumet är färdigt, (var det hon som hade taxi station skulle börja med, hon hade några vänner som gjort sig goa slantar på det, men första hon köpte ville hon inte släppa sen utan behöll själv ;) ).

Dom som har sämre utsikt sätts väl i Thainamn då det även i ett condominium måste vara 51% Thai ägande av lägenher i huset, därför det står så många tomma, dessa är inte ute på marknaden till farang för dom får inte ägas av oss.
Så att det står så många tomma beror nog inte på att marknaden är dålig utan dom får helt enkelt inte säljas till farang och ofta har dom ett sämre läge/utsikt.
Var svårt att hitta en fin condo under högsäsong i centrala Pattaya.
Såg ju själv när jag hyrde i City Garden för några år sen stod massa tomma lägenheter, men dom fanns inte till försäljning någonstans, därimot kunde du gå ner till kontoret och hyra dom, då möblerade dom upp dom, dessa lgnhtr låg med utsikt mot bakgården.

Blev mycket offtopic kanske får någon moderator flytta våra lgnht/hus inlägg till en egen tråd.

Ja marknaden är nog lite bättre i Pattay än i Hua Hin och därför det är lite billigare att hyra här i Hua Hin. Kanske beror på att just nu pågår det byggnation av ca 9000 bostäder här, dvs projekt som redan är startade, lägg därtill förmodligen lika många beg till salu, man undrar var dom tror att köparna är.. I Pattya.. ;D
När jag flyttade till Thailand sa alla att det är dyrare i Hua Hin, kan säga att det stämmer inte, maten kostar samma och boende är billigare vilket gör det billigare att bo här.
Det som är dyrt är golfen, men det är bara att gå med i ett golf soceity så får man vips halva priset på greenfee, ungefär som Pattya sportsclub.
Eller så pröjsar man 22.000 baht/år på den bästa banan och spelar sen gratis ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
amydekthai
A

Tillbaka