Nätverk i stockholm

Jag har passerat 60 nyss och planerar att pensionera mig vid 62 år. Dessutom tänker jag lära mig språket det första jag gör när jag flyttar ner för att provbo med Pin och se att allt funkar för oss.
Det låter som en lysande plan, lycka till! Jag hade gjort precis likadant om det inte hade varit för barnens skull, dom fick oss att ändra planerna.

Jag har passerat 60 nyss och planerar att pensionera mig vid 62 år. Dessutom tänker jag lära mig språket det första jag gör när jag flyttar ner för att provbo med Pin och se att allt funkar för oss.
Jag hade samma mål och motivering med att lära mig språket när jag började vistas där i längre perioder, men tyvärr så gick det inte ensam, exet var mer intresserad av att hon skulle bli duktigare på engelska så jag förlorade den drömmen/kampen och hon kunde fortsätta prata om mig med sina vänner utan risk att jag förstod ;)
Som singel senare lärde jag mig mycket mer och fortare för att jag ville. Blev en expert på substantiv men usel på grammatik och hela meningar. Det kommer man en bit med men mest bara för praktiska göromål.

Lär dig språket utanför hemmet tillsammans med riktiga lärare är mitt råd för då får man rätta grunder.

Jag hade samma mål och motivering med att lära mig språket när jag började vistas där i längre perioder, men tyvärr så gick det inte ensam, exet var mer intresserad av att hon skulle bli duktigare på engelska så jag förlorade den drömmen/kampen och hon kunde fortsätta prata om mig med sina vänner utan risk att jag förstod ;)
Som singel senare lärde jag mig mycket mer och fortare för att jag ville. Blev en expert på substantiv men usel på grammatik och hela meningar. Det kommer man en bit med men mest bara för praktiska göromål.

Lär dig språket utanför hemmet tillsammans med riktiga lärare är mitt råd för då får man rätta grunder.
Tack för tipset. Jag har pratat med Pin redan om detta och när jag blir pensionär så har jag tid på dagarna att gå hos en privatlärare 2 timmar om dagen och lära mig. Sedan på kvällen så har jag Pin att öva mig på. Så ser planen ut.

Gå hos en lärare är nog bra, själv har jag bara pluggat på egen hand och torterat omgivningen med språkövningar. Efter snart två år i en thaiby börjar det gå betydligt bättre, mycket kommer ju med naturmetoden. Men det är viktigt att plugga glosor hela tiden, grammatiken är ju så enkel att den lär man sig snart. Idag talar jag svenska bara med min dotter, i övrigt är spåket thai och det går fint. För det mesta... Går det åt h-e nån gång, så är ju det också en språkövning!

Jag tror det betyder "förtala", men elak och jävlig som gamla surkartar som jag alltid är, så kunde jag inte låta bli att skoja lite med Phonta. Han tar inte mig på allvar ändå, han vet ju att jag varit infanterist...

Klart att dom gillar det, vad skulle dom annars prata om, om falangen förstår språket.
Dom som inte vet, om du kan eller inte ,så är första frågan pratar du Thai.
Helt rätt 5555:wai::wai::wai: Första gången jag stötte på detta var utanför ett hotell i BKK , En bar med ett par brudar samt en ensam Farang .. De snackade skit som fan om honom , (en Norrman ).. Jag talade om för honom vad de sade , han blev skitsur på dem men tacksam mot mig ,,
Tjejerna blev vansinniga och skrek att "Farang som pratar Isaan är djäkla skit ":):)
Sitta och lura en ensam gammal Norrman att bjuda på dricka samtidigt som de baktalade och misskrediterade hans ålder , det är riktigt lågt ansåg jag

Det roliga är att man förstår mera än man pratar för förståelsen kommer först. Att få flyt i talet kräver rätt mycket övning.
Jag är nog lite som Birger, pratar en hel del och förstår mera. Numera vågar ingen säga högt något hemligt om mig. De vet detta numera.
Annars tycker inte att thai inte skulle vilja att vi inte lär språket har i te upplevt det så. Noi tycker det är kul att jag går själv och handlar byggvaror och hon vet att det är lönlöst att komma med farangpriser.
Språket gör det dubbelt så bra att leva här tycker jag. Visserligen har jag mycket att lära än men visste detta sedan tidigare. Det känns hopplöst ibland hur lätt som helst i land, ungefär som livet.
Tänk också att det är ingen som kan lära dig språket, gör som Birger jobba på det.
Elwcrona skulle säga till dig att lägger du två timmar varje dag på att lära dig thai så behöver du ingen lärare gör som Birger beskriver.

Normalt är att många Thai inte gillar att Bak Sida pratar och förstår Thai ,undrar varför :rolleyes:
Jag tänker så här. Om jag skall kunna ta för mig något för mig själv utan att vara beroende av att Pin alltid är närvarande så måste jag kunna språket någorlunda bra. Framtiden får utvisa om jag går i land med det men jag ser inte varför jag skulle kunna lära mig ett nytt språk om jag bara har viljan.

Hopplöst att skriva Thai med vårt alfabet , Men "Bak Sidaa " är Isaan dialekt för Frukten "Farang " , används även för att vi inte skall veta att de talar om oss , trodde faktiskt ni hade koll på det ...." Bak Sidaa mi tang ju "

Se där! Ännu en lärdom och jag var som vanligt ute och cyklade. Det var "bak" som styrde mig fel, det betyder ju tala/informera.

Jag prioriterade att lära mig siffror och tal, sen olika riktningar som höger, vänster, framåt, rakt fram, bakåt, sväng mm. Även olika längder, vikter, samt tidsbegrepp som minuter, timmar. klockslag.
När det fastnat tyckte jag att livet blev mycket enklare på egen hand. I affärer, marknader, buss, tåg, tuktuk och taxi.
Sällan jag kunde uttala en adress korrekt, men genom att styra körningen med riktningsord tog jag mig fram på ett bra sätt.

Vad frukter eller maträtter heter är inte lika viktigt för det kan jag peka på....

Det sägs att den dagen man förstår allt dom säger så vill man inte åka hit längre...
Varför tröttnade jag för ett år sen , men inte bara det , fanns andra anledningar , barnen här i Sverge mm.. men vi börjar tala om en återflytt , valet 2018 bestämmer vart Sverige och jag hamnar i livets slutskede ;)

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
49
Visningar