Studera Thai i Stockholm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

MrPancake

Gäst
Som rubriken lyder.
Jag skulle vilja studera thai här hemma i Sthlm.
Tjejen lär mig ju självklart en hel del och man lärde sig ännu mer när man väl va i Thailand.

Men för att verkligen förstå mig på språket och lära mig mer så skulle jag vilja lära mig läsa/skriva.
Som sagt kan ju tjejen hjälpa mig mycke men tror ändå de är bra att kanske verkligen ta sig iväg på en kurs el liknande så de verkligen blir av.

Är de någon som har erfarenheter av de här i Sthlm och kan tipsa om vart jag bör vända mig utan att de kostar en mindre förmögenhet? :wai:

Hej!
Jag har gått alla de 6 kurserna som fanns på Folkuniversitet för några år sen. Nu kanske det finns fler.
Jag gick 2,5 tim varje måndag i 10 veckor (=en kurs, ca 1375 kr, 2010) och råpluggade hemma de andra 6 dagarna vad vi hade gått igenom. Det tog ca 7 mån att lära sig tala så att åtminstone thailändarna förstod, men problemet är att höra vad de säger när de kommer från ca 6 olika sammhällsklasser (läraren talar ju universitet-thai).
Sen tog det ca 7 mån att lära sig läsa o skriva litegrann.

Efter det har jag övat på uttalet o melodin de sista 5 åren. Tyvärr fick jag en stroke för några år sen o blev hörselskadad, så nu är det ännu värre att höra vad de säger, så jag springer runt med ett litet block överallt och ber dem skriva om det är något ord jag inte hör, för då har jag en chans att se vad det är de säger... så nu lär jag nog inte lära mig så mycket mer skrift. Jag har t.o.m glömt 2 bokstäver i thailändska alfabetet, men summan av kardemumman är att om du är tillräckligt envis, så går allt.

Efter de första 7 mån (tal-thai), åkte jag ner för att testa om de fattade vad jag sade och det gjorde de! En väldigt speciell känsla. Däremot har de flesta av oss ett alldeles för litet thailändskt ordföråd, för att ha någon större nytta av att lära sig läsa o skriva. 80% av allt jag läser, stavar jag rätt o uttalar hyfsat - men har ingen aning om vad det betyder!

Så har du stor erfarenhet av Thailand i allmänhet (kultur, rutiner, ordförståelse, genuina saker mm), då kan du börja plugga läs- och skrivthai, men annars råder jag dig att först gå alla de thai-thai-kurser som finns + att umgås med thai på thai (helst med thai som inte kan engelska), så mycket som möjligt för att få "kött på benen" och liksom "smälta" allt thailändskt, för det är en väldig skillnad när man börjar studera thai-saker ur språkperspektiv.

Detta är de råd jag kan ge. Lycka till!

Jag har gått två terminer, också på folkuniversitet i Sthlm. Väldigt bra,men jag hade inte tid eller ork då vi fick småbarn.

Jag tror dessa är bäst då det kom folk som gått på andra utbildningar dit och de sa detta var bättre och lärarna kunde förklara.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp