Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om man inte har annat för sig kan man vila ögonen på vackra kvinnor i em. Och gillar man inte kvinnor, så kan man säkert uppskatta sporten. Mansgris som jag är ser jag det som en win win
On 26 September 2025, Sweden’s first, and to date only, astronaut, Dr. Christer Fuglesang, visited Thailand for a day dedicated to space diplomacy, science dialogue, and academic collaboration. The visit …
När hösten och vintern drar in byter Tobias Alsterberg och hans familj från Tjörn och regn och blåst till soliga sandstränder. De driver för andra vintern ...
När hösten och vintern drar in byter Tobias Alsterberg och hans familj från Tjörn och regn och blåst till soliga sandstränder. De driver för andra vintern ...
Nej, det har ju varit mycket om det i media det sista året.
"Det kanske låter betryggande för svenskar som vill ha en ”thaimout”. Men kärnpunkten är att skolan är inte är godkänd av svenska Skolverket. Fullgod undervisning kan inte garanteras."
Funderar du på hur du ska ordna skolgången för ditt barn när du ska bo och arbeta utomlands? Här får du information om svensk utbildning i utlandet som får statsbidrag. Det är bara utbildning som står under tillsyn av Skolinspektionen som följs upp och utvärderas av Skolverket.
utbildningsguiden.skolverket.se
Vad jag vet har ingen "svensk" skola någonsin varit godkänd av Skolverket.
Spelar ju ingen roll om hur fina intyg de visar upp av thailändska myndigheter för det har ju ingenting med svensk utbildning att göra
Funderar du på hur du ska ordna skolgången för ditt barn när du ska bo och arbeta utomlands? Här får du information om svensk utbildning i utlandet som får statsbidrag. Det är bara utbildning som står under tillsyn av Skolinspektionen som följs upp och utvärderas av Skolverket.
utbildningsguiden.skolverket.se
Vad jag vet har ingen "svensk" skola någonsin varit godkänd av Skolverket.
Spelar ju ingen roll om hur fina intyg de visar upp av thailändska myndigheter för det har ju ingenting med svensk utbildning att göra
Appropå Sverige Thailand. Umeå börjar ta in på Gävle i HE-ligan. Var visst nyligen enligt frugan någon där som blev dömd till runt 10000 i böter för (HE eller mer) på massage där.
Är dom väl? står att dom driver under vinterhalvåret, bor och är skrivna i Sverige, alltså lyder under svensk skolpliktslag.
Åker ner och driver restaurang på vintern.
Dumt av dom att outa sig i media när skolverket håller på och jagar just den gruppen som tar barnen på en thaimout under vintern.
Är dom väl? står att dom driver under vinterhalvåret, bor och är skrivna i Sverige, alltså lyder under svensk skolpliktslag.
Åker ner och driver restaurang på vintern.
Dumt av dom att outa sig i media när skolverket håller på och jagar just den gruppen som tar barnen på en thaimout under vintern.
Har man bra skäl för att vistas utomlands periodvis med sina barn, samt att barnen ligger bra till i skolan och inte tappar någon kunskap när dom är borta från Sverige bör man nog fortfarande ha hyfsade möjligheter till detta. Under förutsättning att rektor och mentor i den svenska skolan är positiva till detta och betonar att barnen klarar detta utan att komma efter i den svenska skolan.
Har man bra skäl för att vistas utomlands periodvis med sina barn, samt att barnen ligger bra till i skolan och inte tappar någon kunskap när dom är borta från Sverige bör man nog fortfarande ha hyfsade möjligheter till detta. Under förutsättning att rektor och mentor i den svenska skolan är positiva till detta och betonar att barnen klarar detta utan att komma efter i den svenska skolan.
Det är mig vetetligen inte bara svenska skolor som är godkända, det finns massor av familjer som ex.vis tvingas ta med sina barn till andra länder än dom du räknade upp här, t.ex vid utlandsstationering via arbete o.s.v, ex.vis våra storföretag har ju folk över hela klotet.
Så skälet till varför en del måste vistas utomlands en period med sina barn väger nog ganska tungt, det viktiga är väl då att barnen fortsätter gå i skola även under den tid dom.är frånvarande i den svenska skolan.
Så har en familj hållbara skäl till en utlandsvistelse så bör man nog ha en dialog med både rektor och skolverket för att försöka hitta en acceptabel lösning.
Det är mig vetetligen inte bara svenska skolor som är godkända, det finns massor av familjer som ex.vis tvingas ta med sina barn till andra länder än dom du räknade upp här, t.ex vid utlandsstationering via arbete o.s.v, ex.vis våra storföretag har ju folk över hela klotet.
Så skälet till varför en del måste vistas utomlands en period med sina barn väger nog ganska tungt, det viktiga är väl då att barnen fortsätter gå i skola även under den tid dom.är frånvarande i den svenska skolan.
Så har en familj hållbara skäl till en utlandsvistelse så bör man nog ha en dialog med både rektor och skolverket för att försöka hitta en acceptabel lösning.
Självklart är det så det var precis därför jag skrev att man bör ha en dialog med rektor och skolverk för att hitra en acceptabel lösning.
Men jag vänder mig mot att det bara skulle vara svenska godkända skolor som accepteras av skolverket, våra storföretag har mänhder av folk stationerade runtom i världen i länder som inte stod med på din lista.
Något svenskt stirföretag som driver egna skolor för svensk perdonal känner jag inte till personligen men det kan kanske finnas om man av någon anledning skickar många svenskar till en speciell plats. Men oftast är det nog bara några få på respektive ort i något land.
Men jag vänder mig mot att det bara skulle vara svenska godkända skolor som accepteras av skolverket, våra storföretag har mänhder av folk stationerade runtom i världen i länder som inte stod med på din lista.
Då skriver dom ut sig och då gäller inte skolverkets regler.
Men är dom skrivna i Sverige och borta mindre än 6 månader om året är det skolverkets regler som gäller.
Och dikesgrävning är inte en godkänd thaimout för barnen.
Självklart är det så det var precis därför jag skrev att man bör ha en dialog med rektor och skolverk för att hitra en acceptabel lösning.
Något svenskt stirföretag som driver egna skolor för svensk perdonal känner jag inte till personligen men det kan kanske finnas om man av någon anledning skickar många svenskar till en speciell plats. Men oftast är det nog bara några få på respektive ort i något land.
En svensk skola utomlands är en skola som följer den svenska läroplanen och har svensktalande lärare.
Fanns 100 när denna artikel skrevs.
Många av dessa skolor är fristående och drivs av ideella föreningar, stiftelser eller föräldrar.
Väldigt få får svensk skolpeng.
Andra är knutna till svenska ambassader, konsulat eller företag.
Elever som är folkbokförda i Sverige och har en vårdnadshavare som arbetar för ett svenskt företag eller en svensk myndighet i utlandet har rätt att ta med sig sin skolpeng från Sverige till en svensk skola utomlands.
I Sverige gäller skolplikt för barn mellan 6/7 och 16 år. Om barnet vistas utomlands kan skolplikten fortfarande gälla, men hur den uppfylls beror på situationen.
2.
Alternativ när svensk skola saknas
Distansundervisning via svensk skola
Vissa svenska kommuner kan erbjuda distansundervisning för barn vars föräldrar är utsända utomlands.
Exempel: Internationell distansskola via kommunen eller privat arrangemang godkänt av Skolverket.
Läraren följer svenska kursplaner och betyg ges enligt svensk standard.
Privata skolor utomlands med stöd av svenska staten
Skolverket kan i vissa fall godkänna undervisning på utländska skolor om den följer svensk läroplan.
Utan godkännande blir man ansvarig för att se till att barnet får motsvarande utbildning.
Hemundervisning (“homeschooling”)
I Sverige är hemundervisning inte generellt tillåtet, men kan undantas i särskilda fall som vid utlandsstationering.
Kräver godkännande från hemkommunen, som kan ställa krav på kursplan och dokumentation.
Skolplikt och rätt till utbildning utomlands
Skolplikt: Barn som är folkbokförda i Sverige och vistas utomlands är inte automatiskt undantagna från skolplikten. Skolplikten gäller för barn mellan 6 och 16 år, men det finns undantag i särskilda fall, till exempel vid utlandsstationering.
Rätt till utbildning: Barn som vistas utomlands har inte automatiskt rätt till utbildning i Sverige, men det anses angeläget att underlätta återgången till utbildning i Sverige för barn och ungdomar som under en period av sin skoltid bor utomlands Skolverket.
Alternativa utbildningsformer
Distansundervisning:
Grundskola: Statsbidrag kan lämnas till en huvudman som Skolverket har slutit avtal med om att anordna distansundervisning för elever i årskurs 6–9. Ett exempel är Sofia Distans, som erbjuder undervisning i alla ämnen i grundskolans årskurser 6–9. Elever får betyg utifrån gällande kursplaner och betygskriterier utbildningsguiden.skolverket.se.
Gymnasieskola: Distansundervisning för gymnasieelever anordnas av Hermods AB. Undervisningen motsvarar gymnasieskolan och gör det möjligt för elever att fullfölja sina studier när de bor i utlandet Skolverket.
Svenska sektioner vid utländska skolor:
I vissa länder finns det svenska sektioner vid internationella skolor. Dessa sektioner erbjuder undervisning i svenska och om Sverige. Undervisningen är till för svenska elever som går på en internationell skola i utlandet, och en av vårdnadshavarna måste vara svensk medborgare utbildningsguiden.skolverket.se.
Kompletterande svensk undervisning:
Svenska barn och ungdomar som bor i utlandet har möjlighet att få kompletterande undervisning i svenska och om Sverige. Sådan undervisning ges ofta av skolföreningar i utlandet, och en skolförening kan bildas av till exempel föräldrar utbildningsguiden.skolverket.se.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.