Nyheter gällande svenskar i Thailand.

En svensk skola utomlands är en skola som följer den svenska läroplanen och har svensktalande lärare.

Fanns 100 när denna artikel skrevs.

Många av dessa skolor är fristående och drivs av ideella föreningar, stiftelser eller föräldrar.
Väldigt få får svensk skolpeng.
Andra är knutna till svenska ambassader, konsulat eller företag.

Elever som är folkbokförda i Sverige och har en vårdnadshavare som arbetar för ett svenskt företag eller en svensk myndighet i utlandet har rätt att ta med sig sin skolpeng från Sverige till en svensk skola utomlands.

Var i världen finns det svenska skolor? Var i världen finns det svenska skolor?
Hej

Jag vidhåller att det inte behöver vara en svensk skola med lektioner på svenska, det är en sak mellan föräldrar, rektor och skolverket att komma överens om ett sätt att säkerställa att skolplikten kan uppfyllas på bästa sätt beroende på var i världen man kommer att vistas.

I vårt fall godkändes en statlig Thailändsk skola eftersom det inte fanns något annat alternativ, skolan fick styrka vilka ämnen som lästes och rektorn fick intyga att eleven hade närvarat och varit inskriven på skolan.

Detta kombinerades sedan med hemstudier eftersom pojken fick med allt material från skolan i Sverige, han hade kontakt med lärare och klasskamrater dagligen fick samma läxor och hemuppgifter som övriga i klassen, detta skickade han sedan via mail till läraren i Sverige, han hade även kontakt med lärare och klassen via Skype på skolans platta.

Hade han kommit efter i den svenska skolan hade vi fått problem med hans ledighet nästa vinter o.s.v, men den situationen uppstod aldrig, han klarade sig bra och var med i topp tre bland killarna i klassen.

Mvh isan lover

Hej

Jag vidhåller att det inte behöver vara en svensk skola med lektioner på svenska, det är en sak mellan föräldrar, rektor och skolverket att komma överens om ett sätt att säkerställa att skolplikten kan uppfyllas på bästa sätt beroende på var i världen man kommer att vistas.

I vårt fall godkändes en statlig Thailändsk skola eftersom det inte fanns något annat alternativ, skolan fick styrka vilka ämnen som lästes och rektorn fick intyga att eleven hade närvarat och varit inskriven på skolan.

Detta kombinerades sedan med hemstudier eftersom pojken fick med allt material från skolan i Sverige, han hade kontakt med lärare och klasskamrater dagligen fick samma läxor och hemuppgifter som övriga i klassen, detta skickade han sedan via mail till läraren i Sverige, han hade även kontakt med lärare och klassen via Skype på skolans platta.

Hade han kommit efter i den svenska skolan hade vi fått problem med hans ledighet nästa vinter o.s.v, men den situationen uppstod aldrig, han klarade sig bra och var med i topp tre bland killarna i klassen.

Mvh isan lover
Kravet är svensk skola vid längre ledighet enligt Skollagen.
En månad utöver lovet är nog dagens gräns.

Men i ert fall är det väldigt länge sedan och tror inte att det går längre när rektorer är mer tvungna att följa Skolverkets rekommendationer.

De jag känner som jobbat utomlands har alla haft barnen i internationell skola. Det har företagen tagit hand om. Alla dessa har det gått riktigt bra för. En del som kommit hem innan skolplikt upphört har haft problem med språken. De harvarit sämre än kompisarna i svenska men mycket bättre än lärarna i engelska. Svenskan har de inte haft något problem att ta kapp.

Sedan har jag väl hört en del om de som kommit tillbaka från skolor i Thailand. Men jag har inte nog torrt på benen. Däremot beror det mycket på hur man fokuserar på barnens karriär när man är utomlands. Ett halvår i grundskolan kan vara ok att ta igen. Flera perioder, nu kan det bli problem.
Det vill till att föräldrarna engagerar sig.

Trots att det är samma läroplan ock samma ämnen är det inte säkert att man läser dom under samma terminer. Det kan bli rätt mycket otakt över tid. Min erfarenhet är att det är få skolor som tar hand om det på ett bra sätt om de inte får hjälp av elev och föräldrar.

Föräldrarna utomlands kan ha bra intentioner. Men går deras restaurang dåligt och de gör ekonomiskt dåligt. Vad prioriterar de då?
Jobbar du åt ett företag så har du det ekonomiska löst.

Men i ert fall är det väldigt länge sedan och tror inte att det går längre när rektorer är mer tvungna att följa Skolverkets rekommendationer.
Sedan har nog svensk skola det svårare nu än förut. Både ekonomiskt och med elev problematik. De flesta skolor har nog så många som behöver stöd att det inte är så en dröm att få in en eller tre elever som ligger i otakt.

Hej

Det är möjligt att rehlerna har skäpts numera.

När det var aktuellt för oss uppfattade jag både skolan och skolverket i Sverige som tillmötesgående och samarbetsvilliga.

Det handlade mycket om skälet till utlandsvistelsen och sen att man kunde säkerställa så att pojken inte kom efter i den svenska skolan.

Mvh isan lover

Hej

Det är möjligt att rehlerna har skäpts numera.

När det var aktuellt för oss uppfattade jag både skolan och skolverket i Sverige som tillmötesgående och samarbetsvilliga.

Det handlade mycket om skälet till utlandsvistelsen och sen att man kunde säkerställa så att pojken inte kom efter i den svenska skolan.

Mvh isan lover
Jag kan upplysa om att det är väldigt svårt att säkerställa att inte en elev kommer efter.
Finns massor av bevis på detta, det blir fler och fler som inte klarar studierna.

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
Sir One
S
A
Svar
0
Visningar