Oro för fortsatt minskning av Kinesiska turister.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Turistmyndigheterna i Thailand säger sig vara oroliga över att Thailand fortsätter att tappa Kinesiska turister, myndigheten tror att det är den starka bahten som gör att allt fler Kinesiska turister väljer andra resmål.


Thailand’s tourism industry ponders drop of Chinese tourists

Published September 7, 2019
By The Thaiger
Thailand’s tourism industry ponders drop of Chinese tourists | The Thaiger


Thailand’s tourism authorities are getting jittery as the Kingdom continues to bleed Chinese tourists in the wake of a surging baht. They fear Thailand is losing its reputation as one of the most affordable destinations in south east Asia for Chinese tourists. Thailand’s most popular resorts, Pattaya and Phuket, have been particularly suffering from the discernible drop in Chinese visitors.


Mvh isan lover
 
Hej

I denna artikel tar man upp hur den fallande valutan i Kina och handelskriget påverkar Kineserna som nu reser utomlands i allt mindre omfattning.

BUSINESS
The China Syndrome, south east Asia’s tourism dilemma

Published September 8, 2019
By The Thaiger
The China Syndrome, south east Asia’s tourism dilemma | The Thaiger

PHOTO: Lunar New Year celebrations in Bali – Jakarta Post

“When China sneezes, the rest of south east asia catches a cold.”

From quiet markets in Malaysia, empty rooms in Hanoi’s hotels and barren beaches in Bali, China’s economic slowdown and weakening yuan are sending shockwaves felt across south east Asia’s vacation belt. Thailand is just one of many countries currently affected by the Chinese staying at home as their currency abroad weakens.


Mvh isan lover
 
Hoppas deras valuta kraschar, alldeles för mycket Kineser i världen och dom sprider sig på tok för snabbt och tar över delar av världen.
Får bara hoppas USA fortsätter sätta hårt mot hårt, andra länder ser ju bara pengar och inte den analkande katastrofen inte minst miljömässigt.
 
Hoppas deras valuta kraschar, alldeles för mycket Kineser i världen och dom sprider sig på tok för snabbt och tar över delar av världen.
Får bara hoppas USA fortsätter sätta hårt mot hårt, andra länder ser ju bara pengar och inte den analkande katastrofen inte minst miljömässigt.

Hej

Det är nog många som tycker det är ok att Kina får lite käppar i hjulen, frågan är bara hur ett handelskrig kommer att påverka resten av världen, samt hur Kina kommer att reagera.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är nog många som tycker det är ok att Kina får lite käppar i hjulen, frågan är bara hur ett handelskrig kommer att påverka resten av världen, samt hur Kina kommer att reagera.

Mvh isan lover
Bara bra om utvecklingen i världen går tillbaks några steg, går alldeles för fort.
Att ett land ökar med 2-3% ses som något negativt i utvecklingen av industrier, helst skall man ligga på 20%.
Du som var sådan antikapitalist måste ju se det som positivt att kapitalismen bromsar upp.
 
Hoppas deras valuta kraschar, alldeles för mycket Kineser i världen och dom sprider sig på tok för snabbt och tar över delar av världen.
Får bara hoppas USA fortsätter sätta hårt mot hårt, andra länder ser ju bara pengar och inte den analkande katastrofen inte minst miljömässigt.
Dessutom som Trump säger , de har åkt snålskjuts för länge , varför skall Kina var fri från export /importskatter/tullar , tycker Trump är bufflig och egentligen som människa inte speciellt sympatisk , men affärsman är han , och ett land skall drivas som ett företag
 
Dessutom som Trump säger , de har åkt snålskjuts för länge , varför skall Kina var fri från export /importskatter/tullar , tycker Trump är bufflig och egentligen som människa inte speciellt sympatisk , men affärsman är han , och ett land skall drivas som ett företag
Ja buffig är han och nog inte riktigt frisk, tyckte människan var osympatisk första gången jag såg han stå och gapa i en reality show, ett riktigt litet svin.
Men vissa saker måste göras och då får det nog vara en sådan buffig typ som får röra om lite och Kineserna börjar bli ett hot.
Ingen sån stormakt med 0 frihet som Kina vi vill ha styrandes världen.
Kineserna med deras befolkningsökning och framfart skrämmer mig.
Och inget eget utvecklar dom, bara snor andras ideer och ingen respekt för patenträtt.
 
Kikade just på live stream cameras över Thailand större turistorter , skrämmande tomt , trots low season så bör man se lite turister , och på stränderna , inte en soldyrkare på de flesta platser , kl 15 eftermiddag strålande solsken , så visst skadas Thailand av TH bt värde samt även av Kinas ekonomiskt dåliga tillväxt
 
Nu vackert väder här kl 9 på morgonen , just ut på en powerwalk med frugan och hunden ca 6 km , sen blir det en sväng på hojen (ett par timmar i höstsolen ) I morgon åter till husmålning , en veckas jobb , målat träfasader samt snickerier på en större två våningsvilla , i morgon sista strykningen på sista biten ,samt ner med hyrd rörställning
 
Hoppas deras valuta kraschar, alldeles för mycket Kineser i världen och dom sprider sig på tok för snabbt och tar över delar av världen.
Får bara hoppas USA fortsätter sätta hårt mot hårt, andra länder ser ju bara pengar och inte den analkande katastrofen inte minst miljömässigt.
Om resten av världen befolkning var jordens HIV så har Kineserna utvecklats till AIDS och bromsmedicinerna tar inte längre.
 
Kikade just på live stream cameras över Thailand större turistorter , skrämmande tomt , trots low season så bör man se lite turister , och på stränderna , inte en soldyrkare på de flesta platser , kl 15 eftermiddag strålande solsken , så visst skadas Thailand av TH bt värde samt även av Kinas ekonomiskt dåliga tillväxt
Du är mitt i lågsäsong och Pattaya var allt annat än tomt för 4 veckor sen, fast inga turister som såg ut att hänga på stränder och barer.
2003 var det 10 miljoner, 2018 var det 38 miljoner, det är mer än halva Thailands befolkning.
Men ligger det en restaurang var 5:te meter så visst fn ser det tomt ut.
Alla skall ha del av kakan, bara sen jag flyttade hit så har ju enormt många nya hotell och annat öppnat.

TouristArrivals2003-2018.gif
 
Bara bra om utvecklingen i världen går tillbaks några steg, går alldeles för fort.
Att ett land ökar med 2-3% ses som något negativt i utvecklingen av industrier, helst skall man ligga på 20%.
Du som var sådan antikapitalist måste ju se det som positivt att kapitalismen bromsar upp.

Hej

Det kan man ju tycka men handelskrig ökar nog också riskerna för andra typer av konflikter och det gör kanske världen lite mer instabil.

Mvh isan lover
 
Om resten av världen befolkning var jordens HIV så har Kineserna utvecklats till AIDS och bromsmedicinerna tar inte längre.
Lite snuskig liknelse måste jag säga , trots allt är de människor Pan Pan , Men jag har inte mycket till övers för dem heller ,, men uppenbarligen så minskar deras intresse för Thailand , om sen då myndigheterna fortsätta att djävlas med Västerlänningar så lär det snart vara relativt tomt på gatorna i turistorterna
 
Lite snuskig liknelse måste jag säga , trots allt är de människor Pan Pan , Men jag har inte mycket till övers för dem heller ,, men uppenbarligen så minskar deras intresse för Thailand , om sen då myndigheterna fortsätta att djävlas med Västerlänningar så lär det snart vara relativt tomt på gatorna i turistorterna
Var inte bara dom, jag jämförde ju resten av befolkningen med HIV för precis som HIV och AIDS så bryter vi ner jordens kropp utan tanke på dess eller vår egen överlevnad, varenda smula skall sugas ut.
 
Kikade just på live stream cameras över Thailand större turistorter , skrämmande tomt , trots low season så bör man se lite turister , och på stränderna , inte en soldyrkare på de flesta platser , kl 15 eftermiddag strålande solsken , så visst skadas Thailand av TH bt värde samt även av Kinas ekonomiskt dåliga tillväxt

Kanske läge att sänka priserna lite på hotellen då.
Har de senaste dagarna kollat runt en del på hotell i Phuket i Jan-Feb då mina päron kommer ner och det verkar inte vara billigare än tidigare utan minst lika dyrt som tidigare år. Men det beror väl kanske på att vi främst kollat in de etablerade större kedjorna som inte verkar behöva sänka några priser. De verkar ju ha glömt att de ligger i Thailand och tror att de ligger i Europa prismässigt iaf.
Men vi kollar vidare :)

/ SatanG
 
Kanske läge att sänka priserna lite på hotellen då.
Har de senaste dagarna kollat runt en del på hotell i Phuket i Jan-Feb då mina päron kommer ner och det verkar inte vara billigare än tidigare utan minst lika dyrt som tidigare år. Men det beror väl kanske på att vi främst kollat in de etablerade större kedjorna som inte verkar behöva sänka några priser. De verkar ju ha glömt att de ligger i Thailand och tror att de ligger i Europa prismässigt iaf.
Men vi kollar vidare :)

/ SatanG
Nä dom bygger mer istället, tror det är 3 nya stora hotellkomplex som byggs på beachroad nu och är ju inte så längesen hotellet på Terminal 21 blev klart.
Fast jag skulle boka rum på hotellet i Terminal 21 för 1 vecka sen för det var ingen el i huset när dom kom tillbaks ifrån byn.
Men fanns inga rum, fullbokat så någon prisnedsättning är nog inte på G.
Sist farsan och dom skulle ha rum på Twin Palms beachroad var det fullbokat i Feb.
Så trots att det är öde så hyr någon rummen.
 
Du är mitt i lågsäsong och Pattaya var allt annat än tomt för 4 veckor sen, fast inga turister som såg ut att hänga på stränder och barer.
2003 var det 10 miljoner, 2018 var det 38 miljoner, det är mer än halva Thailands befolkning.
Men ligger det en restaurang var 5:te meter så visst fn ser det tomt ut.
Alla skall ha del av kakan, bara sen jag flyttade hit så har ju enormt många nya hotell och annat öppnat.

TouristArrivals2003-2018.gif

Hej

Fast här uppger ju en del att Thailands turistmyndighet friserar siffrorna genom att bl.a räkna in transfer passagerare på Suvan o.s.v, alla köper tydligen inte dom siffror myndigheten presenterar, det var ju en diskussion om detta i Thailand tidigare i år.

Mvh isan lover
 
Hej

Fast här uppger ju en del att Thailands turistmyndighet friserar siffrorna genom att bl.a räkna in transfer passagerare på Suvan o.s.v, alla köper tydligen inte dom siffror myndigheten presenterar, det var ju en diskussion om detta i Thailand tidigare i år.

Mvh isan lover
Ja det tror jag med, jag har skrivit det tidigare.
Men att turismen ökat det har den men Pattaya tex har ju blivit enotm mycke större och hotell, restauranger etc överallt inne i centrum så klart det minskar på varje ställe när det poppar upp nya grannar.
Sen en ny typ av turister, restauranger som förr var välbesökta på beach och 2nd road kan gapa tomma medans bbq buffe restaurangerna på 3rd road kan vara knökfulla och då mest Asiater.
 
Sen vet jag inte om folk börjat äta annorlunda gå in på central festival tex så är restaurangerna på dom 2 översta restaurangvåningarna välbesökta, vissa ställen får man vänta på bord.
Food parks är välbesökta.
Medans trevliga smårestauranger längs gatan som inte tillhör några större kedjor brukar se mer öde ut.
Kanske folks nya vanor? Tyvvärr för många av dom där restaurangkedjorna serverar ren skit, bara Shabu Shi jag gillar och där brukar det vara 30-60 min väntetid på bord på eftermiddagen i Central.
Men går alla på dessa ställen som kan trycka in några 100 gäster så slår ju småställena igen.
 
Ja det tror jag med, jag har skrivit det tidigare.
Men att turismen ökat det har den men Pattaya tex har ju blivit enotm mycke större och hotell, restauranger etc överallt inne i centrum så klart det minskar på varje ställe när det poppar upp nya grannar.
Sen en ny typ av turister, restauranger som förr var välbesökta på beach och 2nd road kan gapa tomma medans bbq buffe restaurangerna på 3rd road kan vara knökfulla och då mest Asiater.

Hej

Att det byggs och förmodligen alldeles för mycket håller jag med om, det talar väl för att man i framtiden kommer att kunna göra riktiga kap om turistströmmarna vänder, själv tycker jag att Thailand har satsat för mycket på turism.

Ja själv känner jag knappt igen mig längre i Pattaya, det är enstaka byggnader och platser som är kvar ifrån förr, först kom väl dom amerikanska soldaterna till Pattaya, sen vita turister ifrån Europa, USA och Canada, sen kom Ryssarna, Araberna, nu senast Kineser och indier.

Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp