Thailand fortsatt i topp när det handlar om antalet döda i trafiken.

Håller med om det mesta men tror yaba bland yrkesförarna/taxichaffisar påverkar, tycker trafiken blivit värre de senaste åren med långt mer aggressiva förare. Inte det minsta förvånad att de ligger bland de dödligaste i världen. Tycker det är mest synd att många av offren är oskyddade barn på mc/bilflak.

/ SatanG
Något jag reagerade på när vi va nere, va alla singelolyckor med lastbilar med släp. Dessa låg på sidan eller tak i parti å minut. Vi diskuterade detta när vi va ute å körde, tror många av dessa singelolyckor beror på att chauffören somnat bakom ratten, säkerligen med nån substans i kroppen.

Något jag reagerade på när vi va nere, va alla singelolyckor med lastbilar med släp. Dessa låg på sidan eller tak i parti å minut. Vi diskuterade detta när vi va ute å körde, tror många av dessa singelolyckor beror på att chauffören somnat bakom ratten, säkerligen med nån substans i kroppen.
Inte med ya ba då, ya ba är mix av metaamfetamin och koffein det är raka motsatsen till sövande ;)

Tror att ev substanser chaufförer kan tänkas ta gör att dom inte somnar.
Är nog senare så att dom kör för långa pass i jakt på mer pengar.

Hej

På min tid ingrep både skola och polis om barn under 15 år kom på moppe till skolan, men jag håller med om stt föräldrarna alltid har sin del i ansvaret.

Men det måste ju vara rätt så meningslöst att stå som lärare i skolan och propagera för att eleverna ska följa trafikregler och lagar samtidigt dom skolan inte agerar när barn på 10-12 år kör motorcykel dit, enligt mig blir det väldigt otydligt vad som är rätt eller fel, bra och dåligt o.s.v.

Mvh isan lover

Lärare och fritidsledare i vår skola sade till/påpekade, meddelade föräldrarna men det var ganska enkelt att slippa undan. Morsan var ensamstående med mig. Hon hade det inte lätt med en upprorisk tonårskille. Hon gjorde sitt bästa men kunde ju inte vara med hela tiden. Det är här samhället kommer. Tjata tjata är det som gäller. När jag var liten var det ”Håll Sverige rent” kampanj. Det sitter i ryggraden på en. En ”använd hjälm och bälte” kampanj hade kanske haft samma verkan.
Precis som med korruption så måste förändringen komma uppe ifrån. Jag menar om inte polisen bryr sig om medborgarna följer lagen förutom för att dryga ut hushållskassan så är dessa kampanjer kraftlösa.

Ärligt talat så tror jag många, både utlänningar och thailändare, inte vill ha allt så strikt. Lite up to you samhälle. Jag är kluven. På ena sidan har vi Sverige där det skall lagstiftas om allt och allt skall vara så PK till man kräks till länder dör total anarki gäller.

Skiljde sig säkert från skolor, vi kom till skolan på våra trimmade MT5:eek:r med hjälmen på armbågen, var ingen på skolan som reagera, sen bytt jag moppen mot 125cc cross fortsatt ingen på skolan som reagera.
Och lärarna viste om det för vi parkerade precis utanför kapprummet där vi satt och rökte och inte heller det reagera skolan på.
Och att vi körde innan 15 var ingen hemlighet heller då hyrde vi dom äldre elevernas moppar för 20 kronor.
Men trots det så har jag idag vid vuxen ålder vett att sätta på mig hjälm och inte köra med alkohol i kroppen.
Har man inte det vettet själv skall man nog inte predika om andras brister i trafiken ;)

Hej

Jag började också köra som 12 åring men jag kunde inte ta moppen till skolan, då hade skolan kontaktat föräldrarna direkt, samma med polisen som jagade oss ungdomar och försökte sätta dit oss om vi körde för unga eller trimmade mopparna, jag är övertygad om att det inte bara gåhandlsr om föräldrarna utan att både skola och polis kan vara med och påverka detta.

Mvh isan lover

Hej

Håller med, tas det något så är det npgot uppiggande för att inte somna, passen är alldeles för långa och mig veterligen finns det väl vare sig någon gräns hur länge folk får köra eller uppföljning på hur länge folk får kör.

Mvh isan lover

Vad för slags uppväxt har du haft, barnhem?

Hej

Det beror nog mer på vilket år man är född och var man har växt upp.

Själv är jag ju född 1958 och hsr samma erfarenhet ifrån uppväxten, jag och min lillebror låg bak på hatthyllan i farsans PV när vi var ute och åkte, inga bälten fram heller och jag tror inte ens besiktningen var uppfunnen, själv hade jag också väldigt svårt för att vänja mig att använda bälte när den nymodigheten kom, körde många år utan trots lagen, men en kompis som är polis stoppade mej tre gånger och den sista gången sa han att nu får du fan i mig ta och börja sätta på dig bältet, du kan ju inte räkna med att träffa mig varje gång du är ute och kör.

Samma med hjälm på moppen, vi växte ju precis som tidigare generationer upp och lärde oss köra utan, när lagen kom var det massor av folk som vägrade ta på sig hjälmen, många äldre sålde sina mopeder, man kunde då köpa hyfsade begagnade mopeder för allt ifrån 150-500 kr.

Så det är inte alltid så lätt att lära gamla hundar att sitta.

Mvh isan lover

Vad för slags uppväxt har du haft, barnhem?

555555 sköna frågor. Jag är född 1970. Vad jag kommer ihåg så var det inte lag på bilbälte i baksätet. Man hängde mellan framsätena och var intresserad av det som hände där framme. Bilbarnstol visste man inte vad det var. Cykla med hjälm, ingen på 70-talet drog den parallellen. Ibland åkte hjälmen på när man spelade hockey men det var nog främst i skolan och inte på fritiden.

Föddes du för endast 10 år sedan blir min fråga tillbaka.

Här kan du läsa om bilbälteslagens historia i Sverige.
Bilbälteslagens historia

555555 sköna frågor. Jag är född 1970. Vad jag kommer ihåg så var det inte lag på bilbälte i baksätet. Man hängde mellan framsätena och var intresserad av det som hände där framme. Bilbarnstol visste man inte vad det var. Cykla med hjälm, ingen på 70-talet drog den parallellen. Ibland åkte hjälmen på när man spelade hockey men det var nog främst i skolan och inte på fritiden.

Föddes du för endast 10 år sedan blir min fråga tillbaka.

Här kan du läsa om bilbälteslagens historia i Sverige.
Bilbälteslagens historia
Samma här, när bälteslagen kom var det något föräldrarna drog på sig innan poliskontroll, tog ett tag även efter den innan dom börja använda det per automatik.
Cykelhjälm såg jag nog aldrig ens innan jag var 15, fanns det då?
Kommer ihåg att när man såg dom i början så var dom så fula så det var något man aldrig skulle ta på sig.
Nu har jag cykelhjälm på mig här nere pga trafiken men skulle aldrig använda det i Sverige.

Samma här, när bälteslagen kom var det något föräldrarna drog på sig innan poliskontroll, tog ett tag även efter den innan dom börja använda det per automatik.
Kommer ihåg att när man såg dom i början så var dom så fula så det var något man aldrig skulle ta på sig.
Nu har jag cykelhjälm på mig här nere pga trafiken men skulle aldrig använda det i Sverige.

Är inte heller fan av cykelhjälm men dom små gör som dom stora så när man cyklar med grabben så är det hjälm på :)
När vi åker bil så håller han koll på att alla har bälte. Mormor i Thailand har han gått bet på men Morfar ser han till att han minsann har bälte. Han har fått dessa lagar/beteenden från början och då känns det konstigt utan. Det tar minst en generation så det lär inte hända över en natt i Thailand som vissa verkar tro.

Är inte heller fan av cykelhjälm men dom små gör som dom stora så när man cyklar med grabben så är det hjälm på :)
När vi åker bil så håller han koll på att alla har bälte. Mormor i Thailand har han gått bet på men Morfar ser han till att han minsann har bälte. Han har fått dessa lagar/beteenden från början och då känns det konstigt utan. Det tar minst en generation så det lär inte hända över en natt i Thailand som vissa verkar tro.
Mormor i Thailand tar på sig bälte per automatik när jag kör ;)
Frugan skrattade åt henne sist och fråga om hon var rädd för mig ;)
Men det gör hon inte när jag inte är med i bilen.
Därför frugan skrattade åt henne för hon hade vart här på besök i par veckor innan jag kom hem och aldrig satt på sig bältet, sen kom jag hem och satt mig i bilen då var det de första hon gjorde, drog på sig bältet ;)

Sonen skvallrar direkt om någon där bak glömmer bälte.

Jag lät nog som 1 repad LPskiva ett tag men med sonen åker det på automatiskt, frugan får jag och sonen säga till ibland.

Tyvvär har kampanjerna som varit här varit aldeles för korta tror jag för att få inverkan.
Var bältes och hjälmkampanj förra året med hemska bilder i reklamen på bio och tv men verkade bara vara par veckor, sen va det bortglömt.
Men cykelhjälm tycker jag blivit vanligt bland dom som motionscyklar här nere, större användar % än på moppar.
Kanske att kungen cyklar runt med hjälm påverkar också.
Borde till någon subvention på bra hjälmar också, istället för att skänka bort 500 bahtingar inför valet kunde man lagt dom på prisreducering på riktiga hjälmar.

Samt extremt dåligt underhållna bussar samt truckar /lastbilar , bara för chaffören att köra samt hålla käft om han vill ha någon lön, gummans dotters kille säger det är extremt vanligt att bromsar samt framvagnar är under all kritik , att totalt förlora styrningen har hänt honom ett par ggr, turligt nog med lycklig utgång ,,så där har ni nog en del av sanningen ,, testa att hålla 20 ton på vägen när hydraulstyrningen lägger av i en kurva ;)

Hej

Stämmer, lastbilar och bussar tillhör vanligheterna att se liggandes på sidan i diken längs vägarna, många dubbeldäckar bussar brukar ju dessutom välta, tror att både bussförare och lastbilschaufförer har för långa pass och somnar.

Mvh isan lover

Hej

Dom enda som hade hjälm på cykel var väl tävlingscyklister och t.o.m bland dessa fanns det nog undantag om jag minns rätt.

Mvh isan lover

Samma här, fast hjälmen är på när jag kör racercykeln i Sverige.

Finns väl ingen racercyklist i Europa som har skärmen kvar på hjälmen - stilpolisen är hård inom cykelsporten - men i Thailand har jag det. Närmast nödvändigt i det solskenet.

Vi kom hem i går efter middag från en tur fram och tillbaka till Bangkok vi såg inte någon o lycka på hela resan, tyckte även att de var bättre trafik. Men här uppe tycker jag att under socker skörden körs de med allt möjligt skrot, lastar gör dom så man blir skraj i bland

Åkte du utsidan av Saraburi är det betalväg nu mot outer ring 9 ? En som inte hajjar BKk åker 9 runt ,kommer från Hua-Hin drar upp till Udon-Thani om en vecka ca

Liknande trådar

Tillbaka
Topp