Kraftig minskning av antalet turister i år på Koh Samui.

 
Hej

Jag undrar om det stämmer eftersom det är dålig beläggning på hotellen, tror att det kan vara så som flera andra har varit inne på tidigare att TAT förskönar resultaten och att kanske även transfer passagerare räknas som ankommande eller något liknande.

Mvh isan lover
Varför tro på de som inte ens bor i Thailand , men vet allt likförbannat :rolleyes: . Kho Samui kommer jag just från för två veckor sedan , TOMT !! Färjan var ju i stort sett tom , Priserna på Hotell mm har kraftigt sjunkit pga konkurrensen om de få turisterna ,
Körde runt hela ön , väldigt lite folk , tomt i barer mm , Både i Chaweng samt Lamai -- Men självklart så är det fel , Turismen har inte minskat alls
Are you sure.jpg
 
Självklart minskar intäkterna av de västerländska turisterna då dom har samma budget i sin egen valuta som tidigare år.
Får man bara 3b mot tidigare 4b per krona så blir det mindre utsvävningar.
Flera långliggare som jag har regelbunden kontakt med vittnar om att dom har dragit ner på sina resor i Thailand och stannar mest ”hemma” där man långtidshyr.
Bla kommer väl igen från HH att besöka Udon för julhelgen som varit en tradition.

Sen att det finns enstaka rika månadsturister från Sverige som bränner 5000b/dygn i Bangkok på ingenting förändrar inte bilden att den starka valutan påverkar utgiftstaket för många.
 
Ser tydligt på kvällarna här att det är betydligt färre folk i restauranger som normalt är fulla med turister. Samma sak i dom stora matvarubutikerna, inte alls så mycket falanger som det brukar.
Polare som ränner mer på barer säger att där e det ännu värre. Så helt klart är det färre folk i år.

Skitbra tycker jag, mer lagom med folk här nu, lågsäsong e bäst. Till slut kanske Thai tom inser att dom måste sänka priserna.

Thai tror att en stark baht är bra för dom.
Dom Thai jag pratat med om det flinar och ser stolta ut, dom begriper inte vem som till slut får ta smällen.
 
Självklart minskar intäkterna av de västerländska turisterna då dom har samma budget i sin egen valuta som tidigare år.
Får man bara 3b mot tidigare 4b per krona så blir det mindre utsvävningar.
Flera långliggare som jag har regelbunden kontakt med vittnar om att dom har dragit ner på sina resor i Thailand och stannar mest ”hemma” där man långtidshyr.
Bla kommer väl igen från HH att besöka Udon för julhelgen som varit en tradition.

Sen att det finns enstaka rika månadsturister från Sverige som bränner 5000b/dygn i Bangkok på ingenting förändrar inte bilden att den starka valutan påverkar utgiftstaket för många.

Ja det har jag märkt med vänner som inte har någon anknytning till Thailand, valutaläget påverkar och det blir andra semestermål. Kollega som var nere med familjen när bahten var precis över 3 per krona tyckte inte att det var särskilt billigt längre på turisthotell och gator.
 
Dock i Bangkok upplevde jag fler turister än vanligt. Främst från Kina. Så nytt mönster. Inte badturister utan de som åker runt på sevärdheter och handlar på BigC.
 
Dock i Bangkok upplevde jag fler turister än vanligt. Främst från Kina. Så nytt mönster. Inte badturister utan de som åker runt på sevärdheter och handlar på BigC.
Känns lite så här med, det stället vi skulle kolla på i veckan men hade dubbel prissättning, där stod turistbussarna på kö för att komma in.
Sett liknande på andra sevärdheter och dom turisterna ser inte ut att vilja hänga i barer och bjuda på drinkar.
Men dom verkar shoppa souvernirer för vid souvernirstånden och fotografier samlas dom som horder.
 
Ser tydligt på kvällarna här att det är betydligt färre folk i restauranger som normalt är fulla med turister. Samma sak i dom stora matvarubutikerna, inte alls så mycket falanger som det brukar.
Polare som ränner mer på barer säger att där e det ännu värre. Så helt klart är det färre folk i år.

Skitbra tycker jag, mer lagom med folk här nu, lågsäsong e bäst. Till slut kanske Thai tom inser att dom måste sänka priserna.

Thai tror att en stark baht är bra för dom.
Dom Thai jag pratat med om det flinar och ser stolta ut, dom begriper inte vem som till slut får ta smällen.
Tycker det var mycket behagligt med folk i HH , Lagom skulle jag vilja säga , men på 88an var de inte glada i barerna , Många heltomma hela kvällar , , samma i Pattis berättar polare som är där nu , Jojo , skitbra att bathen är stark , inte bra säger de som har nåt mellan axlarna
 
Ja det har jag märkt med vänner som inte har någon anknytning till Thailand, valutaläget påverkar och det blir andra semestermål. Kollega som var nere med familjen när bahten var precis över 3 per krona tyckte inte att det var särskilt billigt längre på turisthotell och gator.
I BKK är det betydligt dyrare än i Sverige , Kan man staden så kan man kanske precis som i andra städer i Thailand leva hyfsat billigt, men nog har priserna höjts rejält allt
 
Nu har man funderat ut lösningen på att öka inkomsterna från turismen.

Det geniala är att öka antalet förstagångsbesökare till 10 miljoner nästa år.
Dessa spenderar ju 10-20% mer än regelbundna besökare.
Prognosen är också en total ökning till nästan 42 miljoner besökare eller +5%.....



(Bloomberg) -- Thailand will try to ease the pressure on tourism from a surging currency by targeting more first-time visitors because they are bigger spenders.

“First-timers spend 10% to 20% more than repeat tourists and at the same time, we can build a new customer base,” Yuthasak Supasorn, governor of the Tourism Authority of Thailand, said in an interview in Bangkok on Tuesday.

The state agency’s goal is to increase first-time visitors to more than 10 million in 2020, or about a quarter of overall arrivals, from 10% now. It’s focusing marketing efforts on regions such as Central Asia, Eastern Europe and Latin America.

Next year’s targets include a record 41.8 million arrivals generating 2.22 trillion baht ($73 billion) in receipts, both up roughly 5% from 2019.

Tourism, a key Thai economic engine, sputtered this year as the baht’s 7.6% climb against the dollar made the Asian nation a costlier destination. The appreciation slowed recently after the Bank of Thailand stepped up efforts to tackle the surge.
 
I BKK är det betydligt dyrare än i Sverige , Kan man staden så kan man kanske precis som i andra städer i Thailand leva hyfsat billigt, men nog har priserna höjts rejält allt

Vad är det som är betydligt dyrare än i Sverige? Hyra och boendekostnader är lägre än i Göteborg, äta ute är billigare än i Göteborg även om Bangkok har en del mycket dyrare och finare ställen än vi har. Kollektivtrafiken är billigare och så även taxi. De nöjen vi roar oss med är billigare i Bangkok än i Göteborg, saker som att gå på bio och gå ut och äta samtidigt som Bangkok har så mycket som inte kostar något i princip men fortfarande är riktigt trevligt.

Det som drar upp kostnaderna är ju skola, sjukvård och annat som du får lösa på egen hand om du är bosatt där. Som turist har du väl ändå en sjukförsäkring och inga skolkostnader.

Sen har Bangkok utrymme för större utsvävningar vad gäller boende och levnadskostnader än Göteborg eller Stockholm men det går inte att jämföra med att det skulle vara betydligt dyrare än i Sverige. Även när det kommer till hotell så får du ju långt högre standard i Bangkok för vad du hade betalat på t.ex. Scandic i Göteborg.
 
Tjejens syster har salong på Samui (lipa noi) bland de bästa fina hotellen, Hon säger att Dec var helt kasst på turister o hoppas på Jan. Kan även tilläggas att Jan i fjor skrämdes en massa turister iväg från Samui pga en storm. Hon funderar på o sälja nu då det knappt går runt.
 
Vad är det som är betydligt dyrare än i Sverige? Hyra och boendekostnader är lägre än i Göteborg, äta ute är billigare än i Göteborg även om Bangkok har en del mycket dyrare och finare ställen än vi har. Kollektivtrafiken är billigare och så även taxi. De nöjen vi roar oss med är billigare i Bangkok än i Göteborg, saker som att gå på bio och gå ut och äta samtidigt som Bangkok har så mycket som inte kostar något i princip men fortfarande är riktigt trevligt.

Det som drar upp kostnaderna är ju skola, sjukvård och annat som du får lösa på egen hand om du är bosatt där. Som turist har du väl ändå en sjukförsäkring och inga skolkostnader.

Sen har Bangkok utrymme för större utsvävningar vad gäller boende och levnadskostnader än Göteborg eller Stockholm men det går inte att jämföra med att det skulle vara betydligt dyrare än i Sverige. Även när det kommer till hotell så får du ju långt högre standard i Bangkok för vad du hade betalat på t.ex. Scandic i Göteborg.
Nog har BKK blivit dyrare men som du säger mycket billigare än Stockholm.
 
Jag läste precis att 56,7% av alla condoköpare är Kineser.
Dessa kanske hyr ut till andra Kineser så dom syns inte i hotellstatistiken.
Charterturisterna verkar ju ha minskat och kineser som reser privat ökat.
Farsan och dom hyrde ju i condo sist i Pattaya, var mer ruljans där än på hotellen, Kineser stod på kö vid gaten för att checka in och security var mer en reception där dom skulle anmäla sig för registrering av tm.30.

Kineserna köper väl upp hela landet, efter dom 56,7% kineser så var nästa grupp 6,2% Ryssar!! Silken skillnad mellan 1:an och 2:an.


Hej

Enligt militären är det olagligt att hyra ut condos och konkurrera med hotellen utan tillstånd för hotellverksamhet.
Tillslag har också gjort mot sån olaglig verksamhet på flera platser i landet.

Mvh isan lover
 
Hej

Enligt militären är det olagligt att hyra ut condos och konkurrera med hotellen utan tillstånd för hotellverksamhet.
Tillslag har också gjort mot sån olaglig verksamhet på flera platser i landet.

Mvh isan lover
Ändå så pågår det för fullt överallt, folk "lånar" ut sina bostäder till vänners bekanta.
 
Nej där var det nog tomt.
Korkade inlägg finns det ju lika gott om som korkade.... , ja just det :rolleyes: Jag var en vecka i BKK , Om jag spenderade max tre timmar på en bar under den veckan så är det en överdrift, Nana var jag en kvart max en halvtimme på , Men nej ,där var inte tomt , men bara en massa drägg , Då var den lokala baren nära hotellet trevligare , där satt jag och tjötade nån timme en kväll, resterande tid i stan under veckan på varuhus , restauranger , långa promenader mm .Så nog har jag haft möjlighet att bilda mig en uppfattning om prisbilden i förhållande till övriga Thailand .. Min uppfattning:nod: Sen skiter jag väl i vad andra har för syn på den ,, var och har rätt till sin syn på detta högst subjektiva ämne
 
Hej

Ja det gjorde väl I vart fall det tills militären började gripa folk för detta, att annonsera om uthyrning nu är nog inte det smartaste man kan göra.

Mvh isan lover
Görs fortfarande, farsan hyrde condo i Mars och vi hyrde med en helg, som sagt var mer folk i ruljans än på ett hotell.
Vi blev bara tillsagda att säga att vi var vänner som lånade condon om någon frågade.
Om du går in på airbnb och söker condo tex i Pattaya så används det lika flitigt nu och ligger mängder ute där.
Men sant att militären införde förbud mot korttidsuthyrning under 30 dagar, men efterföljs lika bra som allt annat här nere ;)
 
Görs fortfarande, farsan hyrde condo i Mars och vi hyrde med en helg, som sagt var mer folk i ruljans än på ett hotell.
Vi blev bara tillsagda att säga att vi var vänner som lånade condon om någon frågade.
Om du går in på airbnb och söker condo tex i Pattaya så används det lika flitigt nu och ligger mängder ute där.
Men sant att militären införde förbud mot korttidsuthyrning under 30 dagar, men efterföljs lika bra som allt annat här nere ;)

Hej

Ja man har ju lite av en vana av att stifta lagar, slå på stora trumman och göra några gripanden men sen brukar allt återgå till det vanliga igen, det verkar tydligen fungera likadant när Generaler styr landet, men det är bara några veckor sedan ett stort tillslag mot just Kinesiska uthyrare gjordes och då var det just brott mot att bedriva hotellverksamhet utan tillstånd polisen använde sig av när tillslaget gjordes.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp