Positiva/Negativa saker med Thailand jämfört med Sverige .

Tja inte lätt när man inget vet vad som händer så var det för kompisen tyvärr
Jo det är dyrt med allvarligare sjukvård där man måste bli innlagd, och 2 mille räcker iallafall till det akuta läget i början förhoppningsvis, så man klarar av att ta sig och gå och hoppa från något condominium eller nåt ;)

Ja min kompis klarade inte av något blev sjuktransport till Sverige 650000bath (sexhundrafemtiotusen)5 månader efter det RIP

Jonas skrev : Vet jag inte hur mycket man sparar in per månad på att ha sink? Sinkskatt 20%
Skatt i Sverige som ålderspensionär 24 % ........
Så det kan du ju spara 800 spänn på 20,000 skr :)

Jonas skrev : hur mycket har du på en reseförsäkring som bara gäller i 6 månader?

Finns ingen limit , du är fullförsäkrad ........

Jonas skrev : Vet jag inte hur mycket man sparar in per månad på att ha sink? Sinkskatt 20%
Skatt i Sverige som ålderspensionär 24 % ........
Så det kan du ju spara 800 spänn på 20,000 skr :)
800 kr bara, så mycket energi och tid jag sett folk lägga på att diskutera sinka eller inte sinka här på forumet så trodde jag ju det handlade om lite större och relevantare summor, det täcker ju knappt en spårvagnstur, biobesök och en god middag i Göteborg och knappt i Pattaya heller (skrev en god middag, om någon tänker börja diskutera hur billigt man kan äta ;) ).

Just precis Jonas , gäller att vara påläst , jag har nu 24% i skatt , som sinkare i Thailand 20% , är du inte ålderspensionär med förhöjt grundavdrag så blir skillnaden större .. Ca 10% och då kan man börja diskutera förtjänst ...

Det är ju när man kommer upp på inkomster över 40 papp per månad som sink är riktigt attraktivt. Tar man då ut ssin tjänstepension på fem år kan man tjäna mycket. En pension på 20 papp tjänar man inte mycket på som sagt.

Lite större skillnader på årstiderna vore att föredra.
Nu är det varmt och fuktigt eller ännu varmare och man väntar på regnet.
Chiang Mai har dock hyfsad väderlek men va f*n man saknar havet
Vara ute och promenera i ett regn (inget skyfall) är en underbar upplevelse
Problem som borde vara enkla att lösa kan nästan var omöjliga å andra sidan kan det ibland också vara tvärtom.
Negativt är att ALLT handlar om pengar och bara pengar
Thailändarnas sätt att hålla löften = 0

Lite större skillnader på årstiderna vore att föredra.
Nu är det varmt och fuktigt eller ännu varmare och man väntar på regnet.
Chiang Mai har dock hyfsad väderlek men va f*n man saknar havet
Vara ute och promenera i ett regn (inget skyfall) är en underbar upplevelse
Problem som borde vara enkla att lösa kan nästan var omöjliga å andra sidan kan det ibland också vara tvärtom.
Negativt är att ALLT handlar om pengar och bara pengar
Thailändarnas sätt att hålla löften = 0
Hej Evert .. jag håller med dig i stort sett till 99 % , det är inte vanligt , men du skriver ju om verklighetens Thailand , allt handlar om pengar , löften är inget att hålla , tider är inget att passa, små problem kan var skitsvåra ,, ja faktiskt har du helt rätt , du får passa dig så du inte kallas "surgubbe" eller "Negativ " av en del som inte insett att man kanske måste se verkligheten ibland och att det kan vara bra att skriva av sig frustrationen ,, Men även i Sverige finns problemen , men i andra skepnader ........

Det är ju när man kommer upp på inkomster över 40 papp per månad som sink är riktigt attraktivt. Tar man då ut ssin tjänstepension på fem år kan man tjäna mycket. En pension på 20 papp tjänar man inte mycket på som sagt.
Precis så är det ändock har det tjafsats om detta från folk som har i stort sett samma pension som mig dvs 20,000 svk/mån före skatt .. Om man kan vara inskriven och därmed ha de förmåner det innebär till en merkostnad av ca800 kr /månad så finner i alla fall jag detta fördelaktigt i jämförelse med att bo i Thailand oförsäkrad eller med en taskig försäkring som inte täcker mer än det minsta , en olyckfallsförsäkring är billig men täcker inte ens ett ormbett ...

Thailand Thailand

Senast redigerad av en moderator:
  • Like
Reactions: jp
Precis så är det ändock har det tjafsats om detta från folk som har i stort sett samma pension som mig dvs 20,000 svk/mån före skatt .. Om man kan vara inskriven och därmed ha de förmåner det innebär till en merkostnad av ca800 kr /månad så finner i alla fall jag detta fördelaktigt i jämförelse med att bo i Thailand oförsäkrad eller med en taskig försäkring som inte täcker mer än det minsta , en olyckfallsförsäkring är billig men täcker inte ens ett ormbett ...

Thailand Thailand
Jag vet inte vilket är bättre jag har ingen försäkring har pengar på banken om något händer?

Även jag hade ju slantar på banken , ca 1 mille Thbt , men jag hade ingen lust att ha dessa bundna i Thailand då jag inte litar på detta folk eller land fullt ut . Dessutom så räcker inte en mille om du får tillex. en infarkt , en sjuktransport till Sverige går väl på en mille Svenska kan jag tänka ........i alla fall en helvete... stor summa pengar . Nu har jag köpt en lägenhet och bil samt är skriven i Sverige , faktiskt en trygghet , jag kan tänka mig att de expats som lever i Thailand utan anknytning till hemlandet ofta känner sig ganska vilsna , i alla fall om de bara hyr en bostad , att inte ha någon fast punkt i livet passar inte mig , och oavsett att jag älskar Thailand så är jag och kommer aldrig att vara annat än en alien Farang utan rättigheter .... Så är det från mitt sätt att se det , rätt eller fel upp till var och en att bedöma efter eget huvud och känslor ..;)

För och nackdelar med allt, har själv ingen försäkring. Jag är ju skapligt ung med mina 50 och lever sunt och aldrig haft nån sjukdom utöver influensa mm så tänker att om jag klarar mig 10 år till så har jag sparat in ca 1 milj i pensionspremie och det får man mycket sjukvård för så länge man undviker Bkk Hospital. Olycksfall ingår i både bil och moppeförsäkringen och skulle det hända så har jag pengar även till transport till Sverige. En kalkylerad risk som jag inte förrän efteråt vet om den var bra.

Jag gillar långt ifrån allt i Thailand men tycker att det är bättre att bo här än i Sverige som det gått snabbt utför i.
Det jag inte gillar är folk som inte tycker att man har rätt att prata negativt om Thailand bara för att man är falang, typ åk hem om det inte passar. Jag ligger inte det Thailändska samhället till last det minsta, tvärtom, jag betalar tom skatt här utan att få nåt tillbaka och tycker att jag har all rätt i världen att uttrycka mina åsikter om saker oavsett om dom är negativa eller positiva.
Jag är realist, ser saker för vad dom är, inte genom ett rosaskimrande romatiskt dunkel pga en liten tjeja.

Känner en sjuksyrra på Bkk hospital som igår berättade att dom har inga fasta priser på allt som gäller för alla, dom har olika prissteg och doktorn gör en bedömning om hur rik patienten är och efter vilket prissteg man skall debitera.
Detta är alltså ingen stenbords skröna utan förstahands info från en som är anställd där.

Det här är en av många saker jag inte gillar med Thailand men ni som tycker att man ska åka hem om inte galoschen passar tycker tydligen att det är helt ok att dem gör så?
Eller så har ni bara inte insett än hur det funkar här..

Finns mycket positivt också men tyvärr tycker jag att hela "systemet" hur allt är uppbyggt här är rätt kasst med då korruption i botten på precis allt. Men det är fn så mycket bättre invandringspolitik än i Sverige och det är en jättepositiv sak. Bra där Thailand!!
Ut med packet och ställ krav på dem som vill stanna.

Men förstår inte hur någon kan tycka att en diktatorisk militär junta och korrupta domstolar som gynnar de rika är bra.
Eller att polisen gör precis som doktorerna på Bkk hospital och väljer att bötfälla dem de tror har pengar och låter andra slippa helt undan för precis samma brott. Lika inför lagen är för mig en av dom viktigaste grundpelarna och det existerar inte här. Ex att man kan få fängelse för att uttrycka sig kritiskt mot regimen. Är det verkligen nån som tycker att det är bra att juntan skärpt dom lagarna ännu mer?

Men ölen är kall det är varmt å gott i poolen och min tjej är helt underbar så jag trivs iaf. Men jag blundar inte för verkligheten, den finns där ute.

Ungefär som om jag skulle ha uttryck det själv , precis som jag tänker . Dock inte detta med sjukförsäkring , att man "bara "är 50 har ingen betydelse, jag själv är bara 66år ung , nu anser ju tydligen många läkare att man kan lika gära drabbas av Infarkt eller stroke om man är 66 eller 50 , jag själv är ju frisk och äter ingen medicin , men nog skulle jag lägga 10,000 thbt / på en bra olycksfallsförsäkring , kan var väl placerade slantar . Sjuk , då kan man ofta ta sig hem till swedala där du alltid har akutvård, själv kände jag mig ganska orolig till och från det sista året då jag inte var försäkrad alls ...Och ja Thailands invandringspolitik är grymt bra ........förutom att alla borde ha samma rättigheter . Inte som i Sverige .....

Ungefär som om jag skulle ha uttryck det själv , precis som jag tänker . Dock inte detta med sjukförsäkring , att man "bara "är 50 har ingen betydelse, jag själv är bara 66år ung , nu anser ju tydligen många läkare att man kan lika gära drabbas av Infarkt eller stroke om man är 66 eller 50 , jag själv är ju frisk och äter ingen medicin , men nog skulle jag lägga 10,000 thbt / på en bra olycksfallsförsäkring , kan var väl placerade slantar . Sjuk , då kan man ofta ta sig hem till swedala där du alltid har akutvård, själv kände jag mig ganska orolig till och från det sista året då jag inte var försäkrad alls ...Och ja Thailands invandringspolitik är grymt bra ........förutom att alla borde ha samma rättigheter . Inte som i Sverige .....
Har ju olycksfall i bil och moppeförsäkringarna och som sagt råd att betala själv om det behövs. Får se, kanske ändrar mig i framtiden, har hänt förut

För och nackdelar med allt, har själv ingen försäkring. Jag är ju skapligt ung med mina 50 och lever sunt och aldrig haft nån sjukdom utöver influensa mm så tänker att om jag klarar mig 10 år till så har jag sparat in ca 1 milj i pensionspremie och det får man mycket sjukvård för så länge man undviker Bkk Hospital. Olycksfall ingår i både bil och moppeförsäkringen och skulle det hända så har jag pengar även till transport till Sverige. En kalkylerad risk som jag inte förrän efteråt vet om den var bra.

Jag gillar långt ifrån allt i Thailand men tycker att det är bättre att bo här än i Sverige som det gått snabbt utför i.
Det jag inte gillar är folk som inte tycker att man har rätt att prata negativt om Thailand bara för att man är falang, typ åk hem om det inte passar. Jag ligger inte det Thailändska samhället till last det minsta, tvärtom, jag betalar tom skatt här utan att få nåt tillbaka och tycker att jag har all rätt i världen att uttrycka mina åsikter om saker oavsett om dom är negativa eller positiva.
Jag är realist, ser saker för vad dom är, inte genom ett rosaskimrande romatiskt dunkel pga en liten tjeja.

Känner en sjuksyrra på Bkk hospital som igår berättade att dom har inga fasta priser på allt som gäller för alla, dom har olika prissteg och doktorn gör en bedömning om hur rik patienten är och efter vilket prissteg man skall debitera.
Detta är alltså ingen stenbords skröna utan förstahands info från en som är anställd där.

Det här är en av många saker jag inte gillar med Thailand men ni som tycker att man ska åka hem om inte galoschen passar tycker tydligen att det är helt ok att dem gör så?
Eller så har ni bara inte insett än hur det funkar här..

Finns mycket positivt också men tyvärr tycker jag att hela "systemet" hur allt är uppbyggt här är rätt kasst med då korruption i botten på precis allt. Men det är fn så mycket bättre invandringspolitik än i Sverige och det är en jättepositiv sak. Bra där Thailand!!
Ut med packet och ställ krav på dem som vill stanna.

Men förstår inte hur någon kan tycka att en diktatorisk militär junta och korrupta domstolar som gynnar de rika är bra.
Eller att polisen gör precis som doktorerna på Bkk hospital och väljer att bötfälla dem de tror har pengar och låter andra slippa helt undan för precis samma brott. Lika inför lagen är för mig en av dom viktigaste grundpelarna och det existerar inte här. Ex att man kan få fängelse för att uttrycka sig kritiskt mot regimen. Är det verkligen nån som tycker att det är bra att juntan skärpt dom lagarna ännu mer?

Men ölen är kall det är varmt å gott i poolen och min tjej är helt underbar så jag trivs iaf. Men jag blundar inte för verkligheten, den finns där ute.

Jag tycker det är intressant att läsa både positivt och negativt ordentligt skrivet så som du har gjort. :)

Håller helt med om att man inte ska sätta på sig skygglapar och gå omkring och säga att allt är bra, men ett problem som jag tycker finns är att negativitet och pessimism ofta blir uppgraderad till realism.

Väljer man en livsstil som innebär att man inte berörs så mycket av det dåliga och därför tycker att det mesta är bra så verkar det som att man blir sedd på som en person som inte lever i verkligheten. För vissa verkar det som att den som inte har en någolunda negativ upplevelse av Thailand endera är naiv eller okunnig.

Jag brukar försöka hjälpa till och leta reda på sådan information som jag tycker är relevant och posta länkar till den (t. ex. när jag postade en länk till immigrationsmyndighetens frågeformulär) de gånger jag tycker att objektiviteten har kommit i skymundan så att folk åtminstone har möjlighet att bilda sig en uppfattning utifrån en känd källa. Det kan vara bra att känna efter vad man faktiskt tycker själv, och inte bara hänga med i drevet. :)

Det måste ju vara upp till var och en om man vill vara kvar i Thailand för den som tycker att det mesta är skit, men jag tycker att det är förnuftigt att göra som t. ex. Phonta och välja att tillbringa mindre tid i Thailand när man upplever alltför stora konsekvenser med att vara kvar.

Håller helt med dig Suriya.
Dock upplever jag själv att många sk positiva inte alls vill erkänna det negativa. Givetvis upplever man saker olika dels beroende på livsstil och var man bor men inte minst pga erfarenhet, alla har inte sett samma saker på nära håll.
Men hur man kan stå och säga att det blivit bättte med juntan förstår inte jag, då måste man blunda för fakta eller inte känna till dem. Jag är iaf för alla former av demokrati även om dom inte har utvecklats till ett fungerande system, jämfört med en diktatorisk junta som förtrycker människor som inte har rätt åsikter och låser in dem som uttrycker den.

Senast redigerad av en moderator:
Ja, den politiska situationen verkar inte alls bra. Tror man får försöka acceptera att Thailand inte har några demokratiska alternativ för tillfället. Skulle man öppna och ha val så blir ett av de stora partierna vinnare och det kommer inte att accepteras av det andra stora partiet, och så sitter man där med ockuperade områden och politiker som skor sig på befolkningen istället för att millitären gör det.

Som jag ser det kan man bara fundera på vad som är minst dåligt i dagsläget, och försöka trösta sig med att det iaf är bättre ordning är innan och hoppas att det på ett eller annat sätt löser sig på sikt i samspelet mellan ordning och frihet.

Men hur ska demokratin kunna utvecklas om den inte får en chans? Att ge miltär som inte har någon utbildning i ämnet polisbefogenheter och tom längre än så att dom har rätt att göra husrannsakningar mm på eget bevåg med bara misstankar om brott som grund är ju helt horribelt.

Sen det du skriver om stort parti vinner så är de ju så att det parti folket röstar på vinner och liksom det som är Demokrati.
Motståndarna blir alltid sura och så ska det väl vara, utan opposition blir det heller ingen demokrati vilket dom tydligen glömt bort i Sverige.
Juntan vill ju nu ändra grundlagen och införa reformer som gör att den sidan som eg är minst ska vinna valet.
Är det vad du menar med det minst dåliga alternativet?

Själv har jag ingen uppfattning om vilket parti som är bäst i Thailand, tycker bara att det som folket bestämmer via sina röster ska gälla helt oavsett vilka det är eller vad du och jag tycker om det.

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp