SV: Det nya positiva Thailand och drömmen om pradiset

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hon litar på mig säger hon ;) Ja, vad skall hon säga , acceptera att jag är vuxen nog att svara för mina handlingar eller att försöka fängsla mig med en separering som fäljd.. Vad tror ni hon väljer med en gratispeng på 20000 thbt i månaden, Svaret är givet och skallvara givet anser jag .... Idag (nu på morgonen skall äldsta dottern komma hem från Phon med sin kille (hon 17 han 22 år ) han är så vitt jag kan se en bra kille , röker inte samt dricker ej heller ... Jobbar som Motobikemek varaje dag , idag var dock chefen på firman bortrest och gav då personalen ledigt ... jag har en känsla av att han (22 åringen) kommer att fråga min fru om giftemål.Helt ok anser jag , de har varit sambos i 7 mån med varandra, i vart så kommer jag aldrig att sponsra bröllop, det får frugan göra ,, hoippas inga småttingar på g , för frugans skull då , hur jag ställer mig vet ni ju redan :D När de åkt hem skall jag bjuda min fru på fotmassage i Nongsonghong, vi tar en lååång promenad varje kväll med vår lilla hund nu , den har iofs blivit rätt stor (nu ca 5 kilo) maxvikten är nog 8 kilo för en Bullterriertik av minimodell .. Grymt adaptiv tik , följer oss slaviskt på promenaden , nu 12 veckor gammal , vill inte gå i koppel , lägger sig då på ryggen demoinstrativt , nu kan ni ju dra om ni vill ;)Skall börja ta ut henne ppå morgonen när jag går ut med bössan , ett par skjutna fåglar skall nog vcka intresset att apportera eller avliva felskjuten fågel,, en terrier kan man lära allt , mycket smarta hundar ..Ha det så ses vi morgon ...

Från landet befolkat av :afro:

Japp, nu just hemkomna från en riktigt bra fotmassage, grymt bra skulle jag vilja säga det det facila priset av 150 THbt (som blev 200 med tip) , ägaren masserar själv ....Kom hem till att tre personer ligger och sover på golvet framför TV .
Äldsta dottern samt hennes kille samt ytterligare en kompis , alla tre utfattiga naturligtvis , mamma för sticka till slantar för att åka och köpa nudlar , min fru förklarade att det kostar att sova i detta hus , två timmars jobb nalkas efter lunchen , ta ner kokosnötter samt beskära kokospalmerna som vuxit sig grymt stors på 10 år sen dom planterades ... Jo, jo detta är Thailand , tre sovandes ungdomar ,, detta skall inte upprepas för ofta då det gäller faranglagar i huset sade jag till min fru , jag gillar inte att härbärgera okända Thaiungdomar i huset som inte tillhör familjen.
Och så länge jag står för ekonomin så gäller mina regler ...

Lite från livet i landet befolkat av sovande :afro:

Om dom ska gifta sig så ska väl inte ni stå för brölloppet?
Grabben ska väl lägga en fet sinsod ;D

Finns inte ens chans att jag lägger en thbt på det , åker på den ena efter andra smågrejen , igår pappas grästrimmer , tändspolen trasig , köpte ny nu i morse i Phon åt honom, 500 thbt , passar nu dåligt då den är en skitgammal trimmer samt naturligtvis dåligt skött , vet inte om jag får till det, i så fall får gumman köpa en ny åt gubben , jag kan inte stå för allt , börjar tröttna på det nu .... ;)

"Phonta " sa:
Finns inte ens chans att jag lägger en thbt på det , åker på den ena efter andra smågrejen , igår pappas grästrimmer , tändspolen trasig , köpte ny nu i morse i Phon åt honom, 500 thbt , passar nu dåligt då den är en skitgammal trimmer samt naturligtvis dåligt skött , vet inte om jag får till det, i så fall får gumman köpa en ny åt gubben , jag kan inte stå för allt , börjar tröttna på det nu .... ;)
Det är ju nackdelen med att bo med släkten det förväntas ju att du betalar ... men du som har en fru som har pengar, låt henne betala...

"Phonta " sa:

Att ha folk omkring mig som tjatar om pengar hela tiden hade jag fått nippran på även om det är småslantar. Hur hade dem löst sina problem om jag inte inte vore där, lös dem på samma sätt nu... Klart man kan hjälpa till ibland med just det där att man anser att det är så självklart att farangen ska pröjsa som jag stör mig på. Att vara hela familjens farang (atm) nä fy fn. Inget för mig.
Det där slipper jag med min nya tjej ;D

"FA " sa:
Att ha folk omkring mig som tjatar om pengar hela tiden hade jag fått nippran på även om det är småslantar. Hur hade dem löst sina problem om jag inte inte vore där, lös dem på samma sätt nu... Klart man kan hjälpa till ibland med just det där att man anser att det är så självklart att farangen ska pröjsa som jag stör mig på. Att vara hela familjens farang (atm) nä fy fn. Inget för mig.
Det där slipper jag med min nya tjej ;D

Du har ju inte träffat henne än ... :)

Inte kan ... det blir .. Och till legolas , 500 thbt 120 spänn ... NEJ nej så går inte att tänka när du bor i Thai , du måste tänka 1 thbt =1 krona dvs en bra måltid ca 200 thbt på en restaurang med AC , ca 200 kr ....... Att tro sig att kunna hålla i slantarna om man tänker som du min vän anspelar på då skiter det sig snart .. Då är ju 45000 thbt inte mycket per månad , endast 10000kr vilket du gör slut på blixtsnabbt :D

"ledarn " sa:
Frugan hade ett skönt snack med sina syrror förra året. Hon kallade dom till sig och förklarade att hon jobbar för sina pengar. Det blir inget lånande över huvud taget. Ni och era familjer är alltid, alltid välkomna att äta hos oss sa hon. Ingen i min närmaste släkt ska behöva gå hungrig sa hon. Men annat ?? Näääää... Det får ni lösa själva.

Luren.
Låter ju rimligt!

"Phonta " sa:
Inte kan ... det blir .. Och till legolas , 500 thbt 120 spänn ... NEJ nej så går inte att tänka när du bor i Thai , du måste tänka 1 thbt =1 krona dvs en bra måltid ca 200 thbt på en restaurang med AC , ca 200 kr ....... Att tro sig att kunna hålla i slantarna om man tänker som du min vän anspelar på då skiter det sig snart .. Då är ju 45000 thbt inte mycket per månad , endast 10000kr vilket du gör slut på blixtsnabbt :D

Du är en av dem som fattat galoppen Phonta ;D

Vi som inte går all in har alltid lite kvar att ge ;)

Vad jag inte förstår det är varför jag med mina pensionsslantar förväntas höja hela familjens levnadsstandard med flera hundra procent , själv skall jag inte kunna unna mig speciellt mycket innan detta påpekas ,,, Jag har arbetat i över 45 år för dessa slantar , att jag då är försiktig och inte vill skänka bort allt är väl ändock inte så konstigt . Min fru får 20000 thbt har jag tidigare berättat , jag höjer på detta sätt hennes levnadstandard med 3ggr mot vad en vanlig Thai har ... En polislön är på ca12000 thbt /mån vilken då anses i Thai som ganska bra , en folkskole/grundskolelärare har 15-20000 thbt/mån , inte alls de fantasibelopp de själva tycks ljuga i en del forumskribenter :D Att då anse att 500 thbt är småslantar skulle för mig vara slutet på alla besparingar inom ett ganska fåtal år .. Jag behöver spara av min pension varje månad (4000 svkr sparar jag ) dessa slantar skall tillsammans med kapitalet från husförsäljning vara min trygghet i förhoppningsvis 25-30 år .. Vi Svenskar kan nog inte räkna med att kunna lyfta dessa pensioner under denna tidsrymd, jag tror att det snart precis som i andra länder kommer att stramas åt, helt enkelt att Svenska Staten pga. ekonomiska svårigheter måste dra ner på pensionskostnaderna ,, frågan är hur man ser på det , jag har "jobbat" in 2,7 miljoner som är "mina "slantar , det vore stöld att stjäla dessa för annan välgörenhet , men jag tror det inträffar ganska snart för oss utlandsboende ... Därför håller jag i slantarna som jag defakto äger ...

Pensionspengar i framtiden.
Jag tycker att Phonta resonerar sunt.
Det finns fler saker att tänka på när det gäller att vara pensionerad utomlands.
Mycket av den framtida välfärden i främmande land är beroende på kronans värde.
Ingen vågar nog sia om dagens värde på kronan kommer att stå sig, öka eller sjunka

Jo, det är nog ytterligare en klok aspekt , frågan är då hur man skall skydda sig , det är sånt jag tycker vi tillsammanans skall försöka resonera klokt om , inte debattera , utan utbyta tankar i all vänlighet.. jag ser det så här att jag vågar inte flytta mina slantar till thaikontot, skulle det bli frågan om en separation mellan mig och friugan så har hon i thailand per automatik rätt till hälften av mitt kapital, jag anser det vara fel då vi har bott ihop under en mycket liten del av mitt liv , dessutom så har hon under den tiden bott och levt gratis ,, men om kronan faller så förlorar jag mycket på att inte flytta stålarna till Thaibank, finns det nummerkonton i Thailand , kan jag undanhålla familjen från denna vetskap om att jag flyttat min förmögenhet till ett Thaikonto, Pengahungern bland dessa människor gör faktiskt att man MÅSTE tänka till...

"Phonta " sa:
Jo, det är nog ytterligare en klok aspekt , frågan är då hur man skall skydda sig , det är sånt jag tycker vi tillsammanans skall försöka resonera klokt om , inte debattera , utan utbyta tankar i all vänlighet.. jag ser det så här att jag vågar inte flytta mina slantar till thaikontot, skulle det bli frågan om en separation mellan mig och friugan så har hon i thailand per automatik rätt till hälften av mitt kapital, jag anser det vara fel då vi har bott ihop under en mycket liten del av mitt liv , dessutom så har hon under den tiden bott och levt gratis ,, men om kronan faller så förlorar jag mycket på att inte flytta stålarna till Thaibank, finns det nummerkonton i Thailand , kan jag undanhålla familjen från denna vetskap om att jag flyttat min förmögenhet till ett Thaikonto, Pengahungern bland dessa människor gör faktiskt att man MÅSTE tänka till...

Vid en separation har väl du rätt till hälften av din frus slantar?

Phonta finns andra länder du kan ha konton i med

Själv har jag som du betalt in en djävla massa men börjar tro att när det e dags för min pension så finns den inte kvar så nu ser jag till att mina surt förvärvade pengar kommer staten så lite som möjligt till glädje finns andra sätt

Wapi

Hmmm. du kan ju då PMa mig och tala om var detta skulle vara , skatteparadisens tider är slut Jersey ,Nice alla kollas de upp av div myndigheter ... samt hur når du dessa och gör överföringar samt hur öppnar du dessa konton från Thailand, tänkte inte åka jorden runt för att öppna konton ;)

"Phonta " sa:
Hmmm. du kan ju då PMa mig och tala om var detta skulle vara , skatteparadisens tider är slut Jersey ,Nice alla kollas de upp av div myndigheter ... samt hur når du dessa och gör överföringar samt hur öppnar du dessa konton från Thailand, tänkte inte åka jorden runt för att öppna konton ;)

Mycke kan du göra från thailand kolla Hongkong tex

Wapi

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp