A
Anonymius
Gäst
"legolas " sa:Helt rätt där Berra....... Notera då att i Thailand så säger lagen INGENTING om att du som går har företräde överhuvudtaget. Det är därför som alla beter sig som att störst och starkast vinner och därmed har företräde!!!
Så man undrar varför det finns övergångsställen inne i städerna överhuvudtaget, de fyller NOLL funktion i Thailand. Detta är alltså ytterligare en sak som thai bara orkat ta till sig till 50%. resten var väl för jobbigt... Alltså att lagstifta om gångtrafikantens företräde på ett övergångsställe!!!
Jo, jag haller med er bada, men samtidigt kankse man ocksa skall ha det i minnet att det var inte speciellt langesedan hela Thailand mer eller mindre var ett bondesammhalle, samma fenomen ser man ju i Indien ocksa, staderna vaxer med en javla fart och folk vallfardar in till staderna i jakt pa arbete och i takt med det far de rad med motorcykel och bil, men fostran i trafikvett ligger langt efter tiden.
Om man tittar utefter vagarna finns dar ju lika mycket skyltar och pilar i vagbanor samt "keep Left" "Keep Right", stoppljus, skyltar som markerar skarp kurva, "Reduce Speed" och mycket mer som i Sverige.
Det kommer att ta ett par tre generationer innan man hunnit att fostra alla. Sen maste ju sakert utbildningen bli battre ocksa i trafiken, tror nog anda att myndigheterna gor vad de kan, for jag kan i alla fall inte klaga pa standarden pa vagarna nar det galler markeringar, skyltar osv. Det finns ju skyltar av alla slag dar de uppmanar folk till bade det ena och andra samt varnar.
Men overgangstalle, ja det har jag ocksa undrat over, kan ju vara sa ocksa att i takt med utveckling tittar man ju givetvis pa vast och infor ju internationell standard, men sen hur det praktiseras ja det ar ju en annan fraga.
Mvh Peter