Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

Hej

Det är väl också en skyldighet att visa andra hänsyn i trafiken och följa skyltningen, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att hjälpa dom trafikanter som kör hänsynslöst och försöker köra förbi i köer för att sedan aggressivt försöka tränga sig in igen, i trafiken hsr man inte bara rättigheter utan även skyldigheter

Dom enda som jag lämnar företräde i såna lägen är blåljusfordon och bärgare, blev faktiskt påkörd av en bilist som körde förbi en kö en gång på E6 och sedan försökte preja sig in i panik för stt inte frontalkrocka, jag gick skadeslös ur den olyckan, all skuld fick den omkörande och prejande bilen.

Mvh isan lover
Själv lämnar lucka till i princip alla,folk kan ju ha bråttom till.... sjukhus. Dessutom verkar det vara ett landsortsproblem att inte släppa in bilar eller bli insläppt, här i Sthlm upplever jag inte det öht.
 
Själv lämnar lucka till i princip alla,folk kan ju ha bråttom till.... sjukhus. Dessutom verkar det vara ett landsortsproblem att inte släppa in bilar eller bli insläppt, här i Sthlm upplever jag inte det öht.
Hej

Det vet jag inte direkt om jag håller med om, tvärtom tror jag att en del upplever sig som lite mer värda och inbillar sig att dom har mer bråttom än andra, för dom har ju naturligtvis ingen aning om hur bråttom dom som redan står i kön har, men man kan väl anta att stadsbor normalt är lite mer stressade och riskerar en infarkt om dom hamnar i en kö.

Mvh isan lover
 
Hej

Övertyga en Amerikanare, Italienare, Spanjor eller Fransman om det.

Mvh isan lover
Pratar med amerikaner dagligen där de flesta är i 30-45års åldern och det jag behöver inte övertyga någon om att fyllekörning är fel. En öl till maten och sedan köra hem är dock vanligare. Men som sagt, det kan du även göra i Sverige. Sen kan man alltid dricka för att hamna så nära promillegränsen som möjligt men det är inget vanligt folk sysslar med.

Finns dessutom, förutom sunt förnuft, väldigt mycket forskning på alkohol, reaktionstider och omdöme. Det närmsta jag vet att forskningen förespråkar alkohol i trafiken är väl att man kör lite mer vågat vid typ rallykörning efter ett par starköl men sen dalar det rätt så fort i trafiksäkerheten.
 
Pratar med amerikaner dagligen där de flesta är i 30-45års åldern och det jag behöver inte övertyga någon om att fyllekörning är fel. En öl till maten och sedan köra hem är dock vanligare. Men som sagt, det kan du även göra i Sverige. Sen kan man alltid dricka för att hamna så nära promillegränsen som möjligt men det är inget vanligt folk sysslar med.

Finns dessutom, förutom sunt förnuft, väldigt mycket forskning på alkohol, reaktionstider och omdöme. Det närmsta jag vet att forskningen förespråkar alkohol i trafiken är väl att man kör lite mer vågat vid typ rallykörning efter ett par starköl men sen dalar det rätt så fort i trafiksäkerheten.
Hej

Min erfarenhet av USA och ett ganska stort antal stater är att det ofta blir mer än en öl och ibland några glas vin, men ännu har jag aldrig besökt en restaturang eller bar tillsammans någon Amerikan där denne har lämnat bilen och tagit taxi hem, tror knappt att det förekommer i någon större omfattning.

Sen finns det väl stater utan promillegräns och där man straffas först om man blir inblandad i någon olycka, så var det åtminstone förr, har detta ändrats?

Mvh isan lover
 
Hej

Min erfarenhet av USA och ett ganska stort antal stater är att det ofta blir mer än en öl och ibland några glas vin, men ännu har jag aldrig besökt en restaturang eller bar tillsammans någon Amerikan där denne har lämnat bilen och tagit taxi hem, tror knappt att det förekommer i någon större omfattning.

Sen finns det väl stater utan promillegräns och där man straffas först om man blir inblandad i någon olycka, så var det åtminstone förr, har detta ändrats?

Mvh isan lover
Nej det finns kvar i en del stater, det är upp till polisens bedömning när du blir stannad. Men som du skriver så blir det straff vid en olycka.

Hur som helst så är väl det en jävligt klen tröst om ens nära och kära ligger döda att fyllefanskapet som körde ihjäl dem fick lite straff? Själv kan jag faktiskt inte förstå varför man skulle argumentera för alkohol vid körning när det liksom är fastställt att du blir farligare i trafiken.

Hittade bara gammal statistik från 2007 och där hade USA 19.96 döda per 100000 med körkort och Sverige 7.98. 60% av alla olyckor i USA kvälls- och nattetid var orsakade av alkohol. Källa: Trafikverket

Antar att den där groggen var värd mer än offrets liv.
 
Nej det finns kvar i en del stater, det är upp till polisens bedömning när du blir stannad. Men som du skriver så blir det straff vid en olycka.

Hur som helst så är väl det en jävligt klen tröst om ens nära och kära ligger döda att fyllefanskapet som körde ihjäl dem fick lite straff? Själv kan jag faktiskt inte förstå varför man skulle argumentera för alkohol vid körning när det liksom är fastställt att du blir farligare i trafiken.

Hittade bara gammal statistik från 2007 och där hade USA 19.96 döda per 100000 med körkort och Sverige 7.98. 60% av alla olyckor i USA kvälls- och nattetid var orsakade av alkohol. Källa: Trafikverket

Antar att den där groggen var värd mer än offrets liv.
Hej

Ja ett liv är ovärderligt och är man så påverkad att man inte kan framföra sitt fordon på ett tryggt sätt ska man inte köra.

Jag tror inte att folk internationellt som tar en öl till maten eller ett glas vin på lunchen vare sig ser sig som fulla eller argumenterar för alkohol i trafiken, dom ser det nog mer som en naturlig del av livet och något positivt.

Mvh isan lover
 
Pratar med amerikaner dagligen där de flesta är i 30-45års åldern och det jag behöver inte övertyga någon om att fyllekörning är fel. En öl till maten och sedan köra hem är dock vanligare. Men som sagt, det kan du även göra i Sverige. Sen kan man alltid dricka för att hamna så nära promillegränsen som möjligt men det är inget vanligt folk sysslar med.

Finns dessutom, förutom sunt förnuft, väldigt mycket forskning på alkohol, reaktionstider och omdöme. Det närmsta jag vet att forskningen förespråkar alkohol i trafiken är väl att man kör lite mer vågat vid typ rallykörning efter ett par starköl men sen dalar det rätt så fort i trafiksäkerheten.
Om man går ut och äter med vänner så brukar man sitta ett par timmar och då att ta en öl under denna tiden kan inte vara något större problem.
Att äta lunch ute och ta en öl till den då kan det nog bli problem.
 
Hej

Ja ett liv är ovärderligt och är man så påverkad att man inte kan framföra sitt fordon på ett tryggt sätt ska man inte köra.

Jag tror inte att folk internationellt som tar en öl till maten eller ett glas vin på lunchen vare sig ser sig som fulla eller argumenterar för alkohol i trafiken, dom ser det nog mer som en naturlig del av livet och något positivt.

Mvh isan lover
Ja men nu är det bevisat om och om igen att gränsen går vid påverkad. Sen överskattar gärna många sin förmåga till det mesta när de är påverkade.

Vi lär nog aldrig enas om att det är ett positivt inslag i trafiken med alkohol. Att dessutom alkoholen står för en rätt stor andel av alla dödsolyckor runt om i världen gör det inte så positivt i mina ögon.
 
Hej

Det är väl också en skyldighet att visa andra hänsyn i trafiken och följa skyltningen, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att hjälpa dom trafikanter som kör hänsynslöst och försöker köra förbi i köer för att sedan aggressivt försöka tränga sig in igen, i trafiken hsr man inte bara rättigheter utan även skyldigheter

Dom enda som jag lämnar företräde i såna lägen är blåljusfordon och bärgare, blev faktiskt påkörd av en bilist som körde förbi en kö en gång på E6 och sedan försökte preja sig in i panik för stt inte frontalkrocka, jag gick skadeslös ur den olyckan, all skuld fick den omkörande och prejande bilen.

Mvh isan lover
Du skriver :i trafiken hsr man inte bara rättigheter utan även skyldigheter , Ja så sant IL . Det gäller kanske bara i Sverige , jag vet inte , men att hålla sig nykter i trafiken är en enligt lag tvingande skyldighet i båda de länder ,, Förstår inte att du överhuvudtaget diskuterar trafikvett ,, Du verkar verkligen vara en kameleont. Du får snart begära att få ha dubbla nick , ett för inlägg som gäller Sverige och ett för inlägg gällande Thailand , för där verkar du vara en annan typ av människa :mad:
 
Ja men nu är det bevisat om och om igen att gränsen går vid påverkad. Sen överskattar gärna många sin förmåga till det mesta när de är påverkade.

Vi lär nog aldrig enas om att det är ett positivt inslag i trafiken med alkohol. Att dessutom alkoholen står för en rätt stor andel av alla dödsolyckor runt om i världen gör det inte så positivt i mina ögon.
Bara att omedelbart ta körkortet från en sådan som IL , han uppenbarligen ett synnerligen bristande omdöme , man får ju utgå från att han inte driver med oss här på forumet utan verkligen lever som han beskriver , då är det riktigt illa , cykel och knappt det IL , det är vad du skall forsla din rumpa på från och till dina fackliga möten ,tydligen i båda länderna ;) Vi har nyligen mist en mycket uppskattad forummedlem pga av att folk i detta land har dåligt omdöme och beter sig självsvåldigt i trafiken , sen skriver du att det är helt ok att dricka alkohol samt köra , helt sanslöst anser jag , riktigt lågt
 
Så sent som i söndags var vi på bröllops fest. Då dricker väldigt många, när jag tackar nej till öl eller sprit förvånas många men nu i söndags var det en kvinna från kommunen där hon kom fram och ville verkligen gratta mej, hon sa att jag var den första farang som tackade nej till alkohol som hon träffat. Hon uppmanade faktiskt dom andra att låta bilarna stå kvar efter festen. Så jag tror att de fins många även i th som förstår problemet med trafik och alkohol
 
 
Topp