Lag och ordning börjar nu införas i Isaan

 
Själv blir ja bara irriterad, han skryter om hur han sitter och dricker öl på sin 3 hjuling och polisen bara vill prata med han för polisen var ny i byn, brydde sig inte om att han drack öl.
Någon jävla självrannsakan måste det finnas han tycker att polisen gjort fel inte han som dricker och kör!
 
Thailand får ta lärdom av Duterte i Filippinerna, han höjer nu lönerna för poliser med 75-100% så dom ska få en anständig lön att leva på och inte hålla på med korruption.
Som motprestation blir den polis som ertappas med att kräva mutor avskedad på direkten och kommer även att förlora sin framtida pension och sina sjukförsäkringar.
Liknande lönehöjningar för andra uniformerade statsanställda som personal på IM, Land Office och vissa militära officerare och samma motkrav.
Nu avskedas höga polisbefäl på löpande band varje vecka för samröre med drogmaffior och tagande av mutor.

Vanliga vardagsmutor på kommunkontor och IM vågar ingen hålla på med längre.

http://beta.philstar.com/headlines/2018/01/12/1776972/pnp-chief-bato-dela-rosa-gets-79-pay-increase
Jag maste tyvarr saga att han (Duerte)ar en handlingskraftig man , det enda sattet att ta tag i detta:thumbsup:
 
Jag maste tyvarr saga att han (Duerte)ar en handlingskraftig man , det enda sattet att ta tag i detta:thumbsup:
Jag vet inte, mörda 10.000 utan rättegång för misstanke och uppmana folk till att mörda om dom har en misstänkt langare på gatan.
Lätt att bara mörda och skylla på.
När politiska motståndare blir gripna för påstådda brott och skjutna inne i cellen, ja du, jag tycker du skall sätta dig in lite mer i vad som sker i det landet innan du uttalar dig.
 
Visst kan man väl kalla det handlingskraftig man om man mördar 10 000 ... han är ju inte återhållsam med andra ord ...
 
Skjuter fram problemen bara, avskedade poliser blir kriminella för att överleva.
Duterte kommer nog själv bli skjuten av någon av dessa ex.cops?
Han är enormt populär blad folket men inte hos de kriminella och maffiorna så han är garanterat ett mål för en kula.
Thailands sätt att omplacera korrupta poliser till inaktiv tjänst med full lön och alla förmåner kvar löser inte någon korruption alls.
Någon form av straff måste till för att få stopp på korruptionen.
 
Visst kan man väl kalla det handlingskraftig man om man mördar 10 000 ... han är ju inte återhållsam med andra ord ...
Nu dog det i stort lika många i drogrelaterad brottslighet före hans tillträde, det finns för mycket vapen hos drogkartellerna och dess langare.
Det blir många dödsfall när ingen låter sig gripas utan strid och tar till vapen.
Dom stora drogkartellerna är samtliga kinesiska eller koreanska med många egna soldater.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte, mörda 10.000 utan rättegång för misstanke och uppmana folk till att mörda om dom har en misstänkt langare på gatan.
Lätt att bara mörda och skylla på.
När politiska motståndare blir gripna för påstådda brott och skjutna inne i cellen, ja du, jag tycker du skall sätta dig in lite mer i vad som sker i det landet innan du uttalar dig.
Ordet "Ironi " Jonas ironi :)Men svart med det i text,men a andra sidan ,vad gora nar buset styr ,kanske som i Sverige ,rulla tummarna och klappa sig pa brostet
 
Jag vet inte, mörda 10.000 utan rättegång för misstanke och uppmana folk till att mörda om dom har en misstänkt langare på gatan.
Lätt att bara mörda och skylla på.
När politiska motståndare blir gripna för påstådda brott och skjutna inne i cellen, ja du, jag tycker du skall sätta dig in lite mer i vad som sker i det landet innan du uttalar dig.
Helt klart oacceptabelt ur en svensk synpunkt för där ska man släppas fri för att det finns inte tid att utreda brotten, de som blir dömda lever ett bättre liv än våra gamla, fritt boende, lön, kabel-tv gratis bättre mat än både svenska skolors elever och boende på äldrevården.
Flera timmar i veckan med kurator och inga väntetider för sjukvård.

Jag kanske är hård men jag har inga sympatier att dalta med pedofiler, våldtäktsmän, droglangare på skolgårdar eller korrupta politiker som är på de kinesiska drogkartellernas lönelista. Bara att slå ihjäl dom.
Om dom dör i eldstrid på gatan eller avrättas efter en dödsdom är oviktigt, bara dom straffas hårt.
Ibland tycker jag också att en rattfull som kör ihjäl oskyldiga har förbrukat rätten att leva.
Det beräknas att en tredjedel av de döda har avrättas av medborgargarden där vanliga medborgare ingår och passat på att göra upp själva eller betalat lejda mördare att ta livet av sin dotters våldtäktsman eller langare.
Det är lite av andemeningen till familjer och föräldrar som drabbats av drogrelaterad brottslighet att göra upp själva och vi kommer inte att lägga krut på att utreda er dotters langare och våldtäktsman död.

Nu dör även politiska motståndare, tjallare och höga korrupta polischefer i thailändska fängelser och det tillhör den asiatiska kulturen.

Världen behöver mer handlingskraftiga ledare och mindre daltande med återanpassning för dyra skattemedel.
 
Helt klart oacceptabelt ur en svensk synpunkt för där ska man släppas fri för att det finns inte tid att utreda brotten, de som blir dömda lever ett bättre liv än våra gamla, fritt boende, lön, kabel-tv gratis bättre mat än både svenska skolors elever och boende på äldrevården.
Flera timmar i veckan med kurator och inga väntetider för sjukvård.

Jag kanske är hård men jag har inga sympatier att dalta med pedofiler, våldtäktsmän, droglangare på skolgårdar eller korrupta politiker som är på de kinesiska drogkartellernas lönelista. Bara att slå ihjäl dom.
Om dom dör i eldstrid på gatan eller avrättas efter en dödsdom är oviktigt, bara dom straffas hårt.
Ibland tycker jag också att en rattfull som kör ihjäl oskyldiga har förbrukat rätten att leva.
Det beräknas att en tredjedel av de döda har avrättas av medborgargarden där vanliga medborgare ingår och passat på att göra upp själva eller betalat lejda mördare att ta livet av sin dotters våldtäktsman eller langare.

Nu dör även politiska motståndare, tjallare och höga korrupta polischefer i thailändska fängelser och det tillhör den asiatiska kulturen.

Världen behöver mer handlingskraftiga ledare och mindre daltande med återanpassning för dyra skattemedel.
Jag är inte för något daltande heller men du får det att låta som det bara sker i gatustrider.
Du vet mycket väl att det sker regelrätta avrättningar och att presidenten har uppmanat dessa medborgargarden att mörda misstänkta.

Thailand förde ett liknande krig mot narkotikagängen under Thaksin och en rapport från FN organisation visade på att 50% av dom avrättade var oskyldiga och gällde mer att komma över mark och andra saker i korruptionens namn.
 
Har rensat bort OT, vilken gång i ordning vet jag ej.

Vill själv be om ursäkt då jag själv medverkat med OT i tråden.
Hoppas vi nu kan respektera önskan att hålla oss till ämnet som tråden är ämnad för.

Eftersom vi gillar att diskutera lag och ordning utanför Isaan har jag flyttat OT till, (Lag och ordning var vi vill i världen)
Här kan vi som vill fortsätta att diskutera ämnet utanför Isaan.
 
Här en intressant artikel och karta från dagens Bangkok Post angående utredningen om vilka lokala myndigheter som fuskar med de miljonbidrag som var avsedda för de sämst ställda.
80% of welfare funds 'plagued by graft' | Bangkok Post: news

Hej

Ja det är som vanligt väldigt deprimerande läsning att ta del av när det handlar om så här utbredd korruption inom statsapparaten, det är ju allmänt känt att allt i myndighetsväg är korrumperat, inklusive polis och militär.

Hur ska dom någonsin få någon ordning på det här när inte ens myndigheterna går att lita på, att det den här gången dessutom handlar om pengar som skulle ha gått till landets fattiga och sämst ställda gör det ju extra allvarligt och beklämmande.

Mvh isan lover
 
Isaan är väldigt röd på den kartan.

Hej

Ja det är ju där dom flesta fattiga bor och förmodligen dit dom mesta pengarna skulle ha gått, så det är ju inte så konstigt, såg att norra Thailand också var rött, Isaan är ju Thailands fattigaste landsdel och Norra Thailand den näst fattigaste.

Mvh isan lover
 
Ghetto står för en del av staden där en minoritet bor, alltså en helt korrekt beskrivning på resorts för expats.

När det gäller Isaan så finns det en hel del baksidor som man upptäcker först efter ett par år. Jag känner själv att det räcker gott med 6 år, för mig var språket den utlösande faktorn och jag kommer att flytta under nästa år. Andra kanske klarar det bättre men att ungås med ett språk man inte behärskar fungerar inte för mig och utsikterna för mig att behärska det så väl att man kan utbyta tankar med Thai är mycket små.

Om jag inte minns min historia fel så är Ghetto en stadsdel/ö i Venedig där de judiska invånarna bodde någon gång på 1500-talet, de tvingades att bo där har jag för mej.
 
Ville bara ruska liv i denna gamla tråden istället för att öppna en ny.
När vi skulle hem igår efter att ha rullat hatt så insåg vi alltså att denna staden med runt 700.000 innevånare saknar all form av transport mot betalning. Vi lyckas till slut förklara vår belägenhet för två killar i personalen och bad dem att köra oss de 2 milen hem. Något pris nämndes aldrig men vi var bra sugna på att slippa gå så jag lovar att betalningsviljan var god.
Först trodde vi de skulle köra oss hem men de körde oss till busstationen, släppte av oss där och vägrade ta betalt. Jag fick i princip tvinga på dem en hundrig för att jag skämdes. De sa sedan att de hade ringt polisen och att de skulle köra hem oss. Beklagade artigt att de inte kunde hjälpa oss och frågade om vi ville att de skulle stanna till dess att polisen anlände.
Jag kan lova att laglydigheten, åtminstone i denna stad i Isaan, är väldigt mycket högre än någonstans jag någonsin varit.
 
Ville bara ruska liv i denna gamla tråden istället för att öppna en ny.
När vi skulle hem igår efter att ha rullat hatt så insåg vi alltså att denna staden med runt 700.000 innevånare saknar all form av transport mot betalning. Vi lyckas till slut förklara vår belägenhet för två killar i personalen och bad dem att köra oss de 2 milen hem. Något pris nämndes aldrig men vi var bra sugna på att slippa gå så jag lovar att betalningsviljan var god.
Först trodde vi de skulle köra oss hem men de körde oss till busstationen, släppte av oss där och vägrade ta betalt. Jag fick i princip tvinga på dem en hundrig för att jag skämdes. De sa sedan att de hade ringt polisen och att de skulle köra hem oss. Beklagade artigt att de inte kunde hjälpa oss och frågade om vi ville att de skulle stanna till dess att polisen anlände.
Jag kan lova att laglydigheten, åtminstone i denna stad i Isaan, är väldigt mycket högre än någonstans jag någonsin varit.

Hej

Roligt att höra detta, min erfarenhet är att det brukar fungera ungefär så här nästan överallt i Isaan, jag förvånas nästan aldrig längre.

Själv blev jag och några Svenska vänner hemkörda i polisbil till vårt hotell i Choen Daen en gång i tiden, det efter en brakfest, för att skoja till det lite satte dom på saftblandaren när vi körde in framför hotellet, hotellpersonalen sprang ut och möttes av skrattande poliser och tre fulla Svensksr.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp