Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

Svara mig gärna vad som är felaktigt?

Google, flashback och Wikipedia är mina källhänvisningar.

Låt mig påminna dig om att du publicerade både ditt namn och personnummer för en tid sedan. Självklart anmälde jag det, så bilden försvann. Men ett unikt namn som det bara finns en av i Sverige... som tur är, är jag varken psykopat eller stalker.

Visst var jag lite lustig, dock stämmer alla fakta. Jag är dock lite fundersam på hur du skyddar din by när du är utomlands större delen av året?
Större delen av året , det håller jag inte med om , har varit hemma 11 månader av 12 månader 2017 samt hittills i år 9 månader , sen bor jag inte ensam i byn , de klarar sig säkert utan mig
 
En mindre by har oftast många gemensamma nämnare ,, vi har bågskytteklubb , med 3 d bana , vi har två jaktskyttebanor . vi har vägsamfälligheter , boulebanor mm. gym mm alla känner alla och träffas ofta i dagliga aktiviteter som tillex på gymet i byn, välbesökt ställe med folk i alla åldrar , en sak gemensamt har vi dock alla , vi vill ha ordning samt trivsel i vår by
Ordning o reda vill nog vi alla ha.
 
Jag är ledsen men det finns ingen lag som tvingar mig att lämna företräde då "kugghjulsprincipen" tillämpas. Den nämns inte ens i någon lagtext. Om jag ligger i högerfilen och filerna går ihop (jag förutsätter att vi talar om Sverige) så har jag ingen skyldighet att lämna företräde åt trafik från vänster. Däremot får jag inte hindra fordon i vänster fil från att passera mig, det finns det dom på. Däremot så känner jag inte att det är någon vits att diskutera frågan med dig eftersom du inte tycks förstå grundproblemet, att jag tycker det är synd att det finns medmänniskor som drar nytta av en situation som ger dem en liten fördel men deras medmänniskor en stor nackdel. Jag har dock vistats så mycket i trafiken att jag inte hetsar upp mig över beteendet längre men det är kul när sådana som du blir stående längst fram, vilt gestrikulerande, blinkande med lyssna med vansinnet i blicken :wai:
Om någon visar att han avser att göra ett filbyte så är du sedan många år skyldig att släppa in det fordonet!
Det finns många kameror i trafiken i dag.
 
Du är också skyldig att försäkra dig om att din manöver inte är ett onödigt hinder för någon annan enligt Trafikförordningens 3:e kapitel §66
Mmm, men har jag visat att jag vill byta körfält så är det din SKYLDIGHET enligt lag att lämna plats, jag kan med kamera i bilen visa att jag gett tecken under en viss tid med hjälp av ljudet i inspelningen.
Undras vilken lag som vinner, om du vägrar att lämna plats så är du troligen inte lämplig att inneha ett svenskt körkort.
 
Du är också skyldig att försäkra dig om att din manöver inte är ett onödigt hinder för någon annan enligt Trafikförordningens 3:e kapitel §66
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.
 
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.
Ja och du ska också placera dig i rätt fil i god tid, står också i trafikförordningen. Så slalomkörning för att "vinna tid" lär du inte få rätt med om du kör på någon som inte släpper in dig när du försöker knö dig före och sedan svänga av. Kör du aktivt på någon annan som du ser ligger i filen så kommer du att åka dit.

Sen att vissa tycker att det är helt ok att stoppa upp hundratals medtrafikanter för att tjäna några sekunder märks varje dag i Göteborg. Här kör folk om i bussfiler, vägrenen och allt möjligt för att komma några meter längre fram i bilkön. Även avfarter är populära för att köra om och sedan försöka komma in längre fram samtidigt som idioten blockerar alla som skulle köra av och tvingar någon stackare att tvärnita för att inte krocka.
 
Ja och du ska också placera dig i rätt fil i god tid, står också i trafikförordningen. Så slalomkörning för att "vinna tid" lär du inte få rätt med om du kör på någon som inte släpper in dig när du försöker knö dig före och sedan svänga av. Kör du aktivt på någon annan som du ser ligger i filen så kommer du att åka dit.

Sen att vissa tycker att det är helt ok att stoppa upp hundratals medtrafikanter för att tjäna några sekunder märks varje dag i Göteborg. Här kör folk om i bussfiler, vägrenen och allt möjligt för att komma några meter längre fram i bilkön. Även avfarter är populära för att köra om och sedan försöka komma in längre fram samtidigt som idioten blockerar alla som skulle köra av och tvingar någon stackare att tvärnita för att inte krocka.
Om omkörningsfilen är tom och jag vill hålla högre hastighet än fordonen i det andra körfältet så är det där jag ska hålla mej, tar detta körfält slut så ska jag släppas in i det öppna körfältet.
 
Om omkörningsfilen är tom och jag vill hålla högre hastighet än fordonen i det andra körfältet så är det där jag ska hålla mej, tar detta körfält slut så ska jag släppas in i det öppna körfältet.
Japp, du har dock en skyldighet att planera ditt filbyte så om vänster körfält är tomt och du kör om lite bilar och sedan går in i god tid och inte tvingar någon att tvärnita så är det väl inget problem? Har aldrig sett någon som inte skulle släppa in en bil som kommer från vänster, blinkar och går in i god tid.
 
Japp, du har dock en skyldighet att planera ditt filbyte så om vänster körfält är tomt och du kör om lite bilar och sedan går in i god tid och inte tvingar någon att tvärnita så är det väl inget problem? Har aldrig sett någon som inte skulle släppa in en bil som kommer från vänster, blinkar och går in i god tid.
Kötalibananerna vid vägarbete brukar inte vilja släppa en mm.
Jag har flera gånger fått använda blixtljusen och tutan för att bli insläppt.
 
Kötalibananerna vid vägarbete brukar inte vilja släppa en mm.
Jag har flera gånger fått använda blixtljusen och tutan för att bli insläppt.
Så det finns inte någon som släpper in dig på flera hundra meter? Verkar konstigt, det har jag aldrig varit med om eller sett. Enda gången jag sett att folk inte släpper in direkt är när någon kör full fart fram till stopp och i princip försöker tvinga första bilen att tvärnita men även då brukar andra eller tredje bilen släppa in då dessa skapat lite utrymme.
 
Så det finns inte någon som släpper in dig på flera hundra meter? Verkar konstigt, det har jag aldrig varit med om eller sett. Enda gången jag sett att folk inte släpper in direkt är när någon kör full fart fram till stopp och i princip försöker tvinga första bilen att tvärnita men även då brukar andra eller tredje bilen släppa in då dessa skapat lite utrymme.
Ta en sväng på E6:an från Malmö till Ängelholm så får du se hur det funkar, lika på båda hållen.
 
Ta en sväng på E6:an från Malmö till Ängelholm så får du se hur det funkar, lika på båda hållen.
Ok, jag kör i Göteborg dagligen på leder där det alltid är kö, vägarbeten och annat som Söderleden och Lundbyleden där det brukar stoppa upp rejält. Även runt Tingstadstunneln brukar det vara kö på E6 varenda dag, här kan jag iofs köpa att folk utifrån hamnar fel och då kan det bli lite tråkigt att byta fil precis efter tunneln om man åker söderut och kommer på att man ligger fel då det är en väldigt kort sträcka och ofta lastbilar och annat som ligger packade som sillar.

Går E6 verkligen ihop till bara en fil på den sträckan? Det kan jag inte minnas, visserligen ett år sedan jag körde till Malmö. Eller är det vägarbete dagligen där? Jag minns att E6 gick ihop till bara en fil vid Rabbalshede tror jag det var när man körde mot Oslo från Göteborg förr i tiden innan den byggdes ut men hade aldrig några problem att byta fil när jag pendlade norrut för jobb.
 
Ok, jag kör i Göteborg dagligen på leder där det alltid är kö, vägarbeten och annat som Söderleden och Lundbyleden där det brukar stoppa upp rejält. Även runt Tingstadstunneln brukar det vara kö på E6 varenda dag, här kan jag iofs köpa att folk utifrån hamnar fel och då kan det bli lite tråkigt att byta fil precis efter tunneln om man åker söderut och kommer på att man ligger fel då det är en väldigt kort sträcka och ofta lastbilar och annat som ligger packade som sillar.

Går E6 verkligen ihop till bara en fil på den sträckan? Det kan jag inte minnas, visserligen ett år sedan jag körde till Malmö. Eller är det vägarbete dagligen där? Jag minns att E6 gick ihop till bara en fil vid Rabbalshede tror jag det var när man körde mot Oslo från Göteborg förr i tiden innan den byggdes ut men hade aldrig några problem att byta fil när jag pendlade norrut för jobb.
Det har varit mycket vägarbete under några år och enligt det nya styret i regionen så ska man nu lägga till ett körfält så att om jag fattade rätt blir det tre åt varje håll.
Jag kör inte så mycket där längre efter byte av arbete, men blixtljusen har jag kvar.
 
Det har varit mycket vägarbete under några år och enligt det nya styret i regionen så ska man nu lägga till ett körfält så att om jag fattade rätt blir det tre åt varje håll.
Jag kör inte så mycket där längre efter byte av arbete, men blixtljusen har jag kvar.
Ok jag pendlar som sagt inte dagligen där så hade inte tänkt på det. När jag pendlade till Lund så har jag för mig att det var två körfält åt varje håll förutom vid olycka eller liknande.

Såg faktiskt en gubbe med blixtljus idag som försökte ta sig in efter en idiotomkörning när jag skulle hem från jobbet. Åkareplatsen i Göteborg är planerad av några riktiga jubelidioter här i stan och det blir inte bättre av att många försöker köra om i bussfiler och sedan knö sig in före bussen kör på dem. Riktigt roligt när gubbfan stod i 90grader och försökte komma in igen (han försökte snika sig igenom bussfilen som skulle till vänster och komma före på det sättet men ljuset slog om så kön slöts och han stod där 555). Blixljusen på för fullt och tutade, synd att ingen polis kom när han stod fast i bussfilen och dessutom hade kört mot rött för att komma dit.

I början blev jag lite irriterad när folk höll på så, nu för tiden så planerar jag min arbetstid för att slippa de värsta köerna och när jag hamnar i dem så är det mest roligt att titta på när folk sätter sig i knipa på det sättet :) Lyssna på lite musik i bilen och vinka och se glad ut brukar reta upp dem ännu mer ;)
 
Ok jag pendlar som sagt inte dagligen där så hade inte tänkt på det. När jag pendlade till Lund så har jag för mig att det var två körfält åt varje håll förutom vid olycka eller liknande.

Såg faktiskt en gubbe med blixtljus idag som försökte ta sig in efter en idiotomkörning när jag skulle hem från jobbet. Åkareplatsen i Göteborg är planerad av några riktiga jubelidioter här i stan och det blir inte bättre av att många försöker köra om i bussfiler och sedan knö sig in före bussen kör på dem. Riktigt roligt när gubbfan stod i 90grader och försökte komma in igen (han försökte snika sig igenom bussfilen som skulle till vänster och komma före på det sättet men ljuset slog om så kön slöts och han stod där 555). Blixljusen på för fullt och tutade, synd att ingen polis kom när han stod fast i bussfilen och dessutom hade kört mot rött för att komma dit.

I början blev jag lite irriterad när folk höll på så, nu för tiden så planerar jag min arbetstid för att slippa de värsta köerna och när jag hamnar i dem så är det mest roligt att titta på när folk sätter sig i knipa på det sättet :) Lyssna på lite musik i bilen och vinka och se glad ut brukar reta upp dem ännu mer ;)
Det har varit två filer åt vart håll i många år nu men alla vägarbeten och en hel del olyckor har ganska ofta gjort att ett körfält har stängts.
 
Du är också skyldig att försäkra dig om att din manöver inte är ett onödigt hinder för någon annan enligt Trafikförordningens 3:e kapitel §66
Hej

Det är väl också en skyldighet att visa andra hänsyn i trafiken och följa skyltningen, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att hjälpa dom trafikanter som kör hänsynslöst och försöker köra förbi i köer för att sedan aggressivt försöka tränga sig in igen, i trafiken hsr man inte bara rättigheter utan även skyldigheter

Dom enda som jag lämnar företräde i såna lägen är blåljusfordon och bärgare, blev faktiskt påkörd av en bilist som körde förbi en kö en gång på E6 och sedan försökte preja sig in i panik för stt inte frontalkrocka, jag gick skadeslös ur den olyckan, all skuld fick den omkörande och prejande bilen.

Mvh isan lover
 
 
Topp