Skola serverade nudlar och fisksås till skolbarnen.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En skandal har avslöjats i Surat Thani, en korrupt skolchef har ibland bara serverat skolbarnen nudlar och fisksås till lunch trots att skolan har fått 20 baht per elev och dag till riktig och bra mat.

Tråkigt att höra, själva har vi väldigt bra erfarenhet av skolmaten i vår lilla by, barnen får alltid ris eller nudlar, alternativt soppa, till detta serveras det fisk eller kött och grönsaker, efter maten får barnen en frukt, kaka eller donut.

”Ban Tha Mai School has 278 students and receives a budget meals at 20 baht per student per day.”

https://www.bangkokpost.com/news/general/1481361/former-school-chief-fingered-in-food-scandal

Mvh isan lover

En ärlig fråga i detta. Får man verkligen så mycket mer för 20 baht?
Har inte läst artikeln till fullo, men 20 baht ger väl ingen gourmetmåltid?

Då skulle man kunna mata 5 pers för 100 baht. Det funkar inte i min familj. Men det kanske funkar med storköp etc.

En ärlig fråga i detta. Får man verkligen så mycket mer för 20 baht?
Har inte läst artikeln till fullo, men 20 baht ger väl ingen gourmetmåltid?

Då skulle man kunna mata 5 pers för 100 baht. Det funkar inte i min familj. Men det kanske funkar med storköp etc.

Hej

Ja tro det eller ej, 20 baht till skolmat räcker till en fullgod lunch, brukar själv äta med lärare och elever ibland i vår by, är glatt överraskad över den mat som erbjuds, dessutom får barnen ett paket riktig mjölk var dag.

Mvh isan lover

Hej

Ja tro det eller ej, 20 baht till skolmat räcker till en fullgod lunch, brukar själv äta med lärare och elever ibland i vår by, är glatt överraskad över den mat som erbjuds, dessutom får barnen ett paket riktig mjölk var dag.

Mvh isan lover
Det kan jag intyga.. Hade förmånen att närvara som tf. "lärare ett tag,, och maten var utsökt,, på den tiden typ 15-17 bht/ p,och alla åt samma mat. Varför vet jag detta,, Jo eftersom jag absolut ville betala för min mat,, så då blev det det priset.

Det kan jag intyga.. Hade förmånen att närvara som tf. "lärare ett tag,, och maten var utsökt,, på den tiden typ 15-17 bht/ p,och alla åt samma mat. Varför vet jag detta,, Jo eftersom jag absolut ville betala för min mat,, så då blev det det priset.

Hej

Kan bara hålla med, det har varit en fantastisk utveckling när det gäller maten i skolan, äter som sagt dör ibland tillsammans med lärare och barn, maten håller en riktigt bra klass numera, så dom 20 bahten används väl och gör nytta om detta sköts ordentligt.

I vårt område infördes den fria näringsrika och goda maten under många falangers hatobjekt nr 1. i Thailand Thaksins tid vid makten, han regering införde även gratis riktig komjölk till alla barn varje dag.

2E90AF1C-98AE-4BE5-84F5-1C5F8E9F16B9.jpeg

Här en bild ifrån Bangkok Post där barnen i den drabbade skolan nu får riktig mat, visst ser det bra ut, hela kostcirkeln finns med, tyvärr har dom här gett barnen läsk till maten, men kanske firar dom lite extra nu.

Före denna reform var fortfarande undernäring vanlig i Thailand och FN bedrev projekt mot just undernäring i delar av Thailand enda in på 90-talet, nu är undernäringen borta och dessa projekt avslutade, själv är jag dessutom helt övertygad om att medellängden i landets skolor har ökat efter det att riktig mat och mjölk började delas ut till alla.

Mer om skandalen här: https://www.bangkokpost.com/news/general/1481457/director-swiped-students-lunches#cxrecs_s

Mvh isan lover

Helt rätt som du skriver:thumbsup:, det var Thaksin som gjorde detta möjligt, eftersom jag sett detta på nära håll så är det sant.
Vill nog påstå att maten i Thailands skolor är bättre än de våra barn får här i Sverige.. Min /Vår dotter bor inte så långt från skolan här,, och det händer att hon går hem på lunchen och äter,. Och hon är inte kräsen.
Men vad gäller mannen som myglat, ja vad ska man säga.. sämre än sämst.:thumbsdown:

Läste i tidningen för några år sedan att maten på skolorna i Sverige kostade runt 7-8 kr/portion. Och det tyckte politikerna var för dyrt. Att det kostar 20 Bath i Thailand är väl ok.. Det är ungefär vad det kostar om man äter hemma. Ris, kött och tillbehör... Och man kan bli mätt för den kostnaden. Om det sedan är någon fikus som vill luras så kan man bara bli ledsen, eftersom det per elev är småpengar. Meeen som i alla anbud eller upphandlingar så skall det bluffas så man skall kunna tjäna mer pengar.. Även på de fattiga eller på barn.. En skam!!! :mad:

Helt rätt som du skriver:thumbsup:, det var Thaksin som gjorde detta möjligt, eftersom jag sett detta på nära håll så är det sant.
Vill nog påstå att maten i Thailands skolor är bättre än de våra barn får här i Sverige.. Min /Vår dotter bor inte så långt från skolan här,, och det händer att hon går hem på lunchen och äter,. Och hon är inte kräsen.
Men vad gäller mannen som myglat, ja vad ska man säga.. sämre än sämst.:thumbsdown:
Hej @Krille ! Kul att du tog upp just Shinawatra.. De ville att den fattiga befolkningen skulle kunna få börja leva ett drägligt liv... ( Finns mer på tråden Shinawatra ). Men tyvärr har det stoppats av militären.. De rika vill inte att den fattiga befolkningen kommer upp.. De kan bli ett hot om de mår bra..

Hej @Krille ! Kul att du tog upp just Shinawatra.. De ville att den fattiga befolkningen skulle kunna få börja leva ett drägligt liv... ( Finns mer på tråden Shinawatra ). Men tyvärr har det stoppats av militären.. De rika vill inte att den fattiga befolkningen kommer upp.. De kan bli ett hot om de mår bra..
Hej @Pepsi Intressant att du tog upp detta om hot. Detta är också sant tyvärr, i den Thailändska skolan finns ju även lärare som ser till sitt,, har tex. hört att någon lärare inte undervisat korrekt för att den smarta eleven inom en snar framtid kommer att överglänsa denna.

Hej
Den skolchef som serverade barnen undermålig mat har förflyttats och riskerar nu sparken samt att förlora sin rätt till framtida pension, på bilderna ser man den mat skolan serverade.

Surat Thani school director transferred over pathetic school lunches
Noodles and just fish sauce served up for student lunches in Surat Thani.

By The Thaiger & The Nation
June 9, 2018

The Education Ministry is investigating the former director of the Ban Tha Mai School in Suran Thani province for alleged “grave disciplinary offences”.

His alleged penny-pinching cuisine options drew the attention of authorities after someone posted a video clip on the internet showing students at the Ban Tha Mai School in the Tha Chana district eating noodles with just fish sauce for lunch.

Somchao Sittichen, who was transferred out of the school’s top position on June 1, risks being sacked without pension benefits if found guilty

https://thethaiger.com/news/surat-thani-school-director-transferred-over-pathetic-school-lunches

Mvh isan lover

Hej

Ännu en gång har det uppmärksammats att en skola serverar eleverna magra portioner av låg kvalitet till lunchen som var tänkt att kosta 21 baht, så här såg skollunchen ut på ett dagis i Prachuap Khiri Khan provins.

1657812667025.jpeg

Mvh isan lover
Ser ut som en helt vanlig thailunch. Vad har utseendet med näringsinnehållet att göra? Sleva upp lite riktigt nyttig inälvsmat och se hur många som säger det ser aptitlig ut oavsett att det är nyttigt som attan.
Tror dock inte lunchen på bilden tillför så mycket för ett växande barn men bilder kan förmedla fel budskap ibland.

Ser ut som en helt vanlig thailunch. Vad har utseendet med näringsinnehållet att göra? Sleva upp lite riktigt nyttig inälvsmat och se hur många som säger det ser aptitlig ut oavsett att det är nyttigt som attan.
Tror dock inte lunchen på bilden tillför så mycket för ett växande barn men bilder kan förmedla fel budskap ibland.
Hej

Det finns ju andra exempel i tråden som visar vad barnen får för pengarna där och då ser det betydligt bättre ut, så den som misstänker korruption i det här fallet är nog inte helt fel ute.

1657823611427.jpeg

1657823636680.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Det finns ju andra exempel i tråden som visar vad barnen får för pengarna där och då ser det betydligt bättre ut, så den som misstänker korruption i det här fallet är nog inte helt fel ute.

1657823611427.jpeg

1657823636680.jpeg

Mvh isan lover
Tror säkert att maten är undermålig men basera inte på hur det ser ut. Det var min åsikt bara.

Tror säkert att maten är undermålig men basera inte på hur det ser ut. Det var min åsikt bara.
Hej

Det håller jag med om, det är säkert inget fel på det som serverades, bara alldeles för torftigt, normalt ska ju en måltid innehålla lite kött eller fisk, någon frukt och kanske en kaka eller något efter maten.

Mvh isan lover

Hej

Det håller jag med om, det är säkert inget fel på det som serverades, bara alldeles för torftigt, normalt ska ju en måltid innehålla lite kött eller fisk, någon frukt och kanske en kaka eller något efter maten.

Mvh isan lover
Skall innehålla enligt ditt 40-talist tänk då eller? Sorry du förstod inte vad jag försökte få fram.
Det är med all säkerhet fel på det som serverades men det har inget med utseendet att göra. Människor behöver en kost baserad på kött och grönsaker av god kvalité. Frukt och kaka är bara för smaklökarna och absolut inget annat.

Hej

Kan bara hålla med, det har varit en fantastisk utveckling när det gäller maten i skolan, äter som sagt dör ibland tillsammans med lärare och barn, maten håller en riktigt bra klass numera, så dom 20 bahten används väl och gör nytta om detta sköts ordentligt.

I vårt område infördes den fria näringsrika och goda maten under många falangers hatobjekt nr 1. i Thailand Thaksins tid vid makten, han regering införde även gratis riktig komjölk till alla barn varje dag.

2E90AF1C-98AE-4BE5-84F5-1C5F8E9F16B9.jpeg

Här en bild ifrån Bangkok Post där barnen i den drabbade skolan nu får riktig mat, visst ser det bra ut, hela kostcirkeln finns med, tyvärr har dom här gett barnen läsk till maten, men kanske firar dom lite extra nu.

Före denna reform var fortfarande undernäring vanlig i Thailand och FN bedrev projekt mot just undernäring i delar av Thailand enda in på 90-talet, nu är undernäringen borta och dessa projekt avslutade, själv är jag dessutom helt övertygad om att medellängden i landets skolor har ökat efter det att riktig mat och mjölk började delas ut till alla.

Mer om skandalen här: Director 'swiped' students' lunches

Mvh isan lover
Ungar dricker inte frivilligt osötad mjölk tyvärr.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K