Snart brist på Durian?

 
Var det så illa i dina trakter, där jag är uppväxt finns dokumenterade anteckningar att både bönder och fiskare i tidigt 1800 tal gick ihop och tillsammans och byggde en större båt (slup) för att gemensamt frakta in fisk till staden, istället för att alla skulle segla och ro för att sälja fångster.
Då räckte det med att några seglade iväg och resten kunde fiska under tiden.
Även en isbod byggdes kollektivt samt ett salteri. Allt detta för att bli effektivare och få större lönsamhet.
Rester av en farkost som kallades ”kopråmen” finns kvar och den användes gemensamt för att frakta ut kreatur på småöarna på sommarbete.

Men det är klart att utan samarbete och kollektiva idéer han man nog svultit ihjäl där också.
Ensam är inte stark.

Hej

Det var ju som bekant ganska många som utvandrade ifrån Sverige och andra europeiska länder under denna tid också, åtskilliga miljoner människor och även detta tyder väl på att allt inte var så bra som du påstår trots ”kopråmen”.

Mvh isan lover
 
Hej

Det var ju som bekant ganska många som utvandrade ifrån Sverige och andra europeiska länder under denna tid också, åtskilliga miljoner människor och även detta tyder väl på att allt inte var så bra som du påstår trots ”kopråmen”.

Mvh isan lover
Du har svårt med att förstå att samarbete är bästa vägen för fattiga.......
trots dina ”röda” åsikter......

I norr överlevde man på att gå ihop när det var som svårast förr i tiden, numera väntar man på de statliga bidragen som du ivrigt förespråkar.
 
Hej

Alla näringar i ett land omfattas av direkta och indirekta stöd på olika sätt, en del länder skyddar t.ex sin egen produktion med skyddstullar både i Sverige och övriga världen, men enligt vissa ska tydligen just Thailand vara det enda undantaget på jorden, märkligt resonemang måste jag säga.

Mvh isan lover
Med tanke på Sveriges stora livsmedelsimport undrar jag om Sverige har skyddstull på livsmedel-
Om det finns så är det alldeles för lite.
 
Jävla kineser... driver upp priset rejält... denna lilla taggbollen kostade 332kr :'(
20180601_173651.jpg
 
Skulle tro att av världens 195 självständiga länder är det långt mindre än hälften som omfattas av någon form av stöd till sin odlande befolkning.
Själv ser jag ju läget i Filippinerna där det är noll i stöd och det finns inte ens statlig prisutjämning på bensin och diesel, de som bor avsides drabbas av upp till 25% dyrare kostnader på det mesta då frakter tar en stor del av inköpspriset.
Thailands bönder är mycket bortskämda vill jag påstå och det är medelklassen som ska försörja dom för pengar till statskassan bidrar mycket få bönder till.
Många stödformer i världen går ut på att utveckla jordbruket och bidra till större enheter och inte bevara småskalighet och olönsamhet.
Thailands bönder skulle må bra av att gå samman och skapa större gemensamma arealer som är lättare att bruka maskinellt med högre lönsamhet.
Hur får man till detta samarbete som kanske skulle ge framgång?
Det var så i Sverige på 60-80talet. Ingen fick lov att köpa en liten gård som inte kunde slås ihop med granngården.
Historiskt funkar bara samarbete när det är kris.
Mig veterligen är det bara i Israel där kollektivjordbruk fungerar
 
Med tanke på Sveriges stora livsmedelsimport undrar jag om Sverige har skyddstull på livsmedel-
Om det finns så är det alldeles för lite.

Hej

Tidigare kunde Sverige skydda sig men efter EU inträdet är det ju en fri inre marknad och vi översvämmas av billiga produkter av sämre kvalitet, det är väl en av nackdelarna med EU och frihandel.

Mvh isan lover
 
Bönder och fiskare i Sverige klarade av att samarbeta för 100-300 år sedan, man bildade fiskelag, byggde gemensamma större båtar för transporter, bönder hjälptes åt vid både sådd och skörd samt även bildade kollektiv för att få bättre lönsamhet när man fraktade in sina varor till städerna för att sälja sina produkter.

Det enda du har klargjort är att thailändska bönder är hjälplösare och tafattare än i övriga världen.
Det funkade då när Sverige vari kris. Idag är de alldeles för egoistiska. Dessutom krävs det att man litar på grannarna.
Samma sak med Afrika. det var någon som försökte sälja in att Afrikanska bönder skulle sälja genom kollektivt uppköpsbolag av system som Svenska Lantmännen. Han fick till svar, vilka idioter de är i Sverige. Det är alldeles för stor risk att jag blir blåst.
 
De sista åren har jag aldrig taget del av detta, så jag påstår att det inte är sant, eller du tror inte att samhället hade agerat, och då hade allmänheten blivet informerade, att sälja sitt barn eller att de hade blivet kidnappade hade skapat stora rubriker inte minst i TV.
En sådan sak kan man inte hemlighålla i byn, ock vad skulle vara skälet till det.

Nej jag påstår ATT I NU TID HAR DETTA INTE SKETT
De fall av kidnappningar av barn som jag sett i pressen har gällt barn till Burmeser i Thailand.
 
Hej

Tidigare kunde Sverige skydda sig men efter EU inträdet är det ju en fri inre marknad och vi översvämmas av billiga produkter av sämre kvalitet, det är väl en av nackdelarna med EU och frihandel.

Mvh isan lover
Problemet idag är att om det blir en stor internationell kris så kommer många i Sverige att dö i svält.
Bara en sak som missväxt i Sydamerika ger skäl till köttransonering även kaffe och socker kan bli bristvaror. Regeringarna i de länderna skulle inte våga att tillåta export när folket svälter. Om ni inte tror att situationen kan bli verklighet googla på vad som hände 1815. även finnbullvinter
 
Problemet idag är att om det blir en stor internationell kris så kommer många i Sverige att dö i svält.
Bara en sak som missväxt i Sydamerika ger skäl till köttransonering även kaffe och socker kan bli bristvaror. Regeringarna i de länderna skulle inte våga att tillåta export när folket svälter. Om ni inte tror att situationen kan bli verklighet googla på vad som hände 1815. även finnbullvinter

Hej

Den internationella handeln har pressat priserna och slagit ut en stor del av jordbruket i många länder, dom få som är kvar klarar sig via en kombination av stordrift, subventioner och bidrag.

Självklart innebär det risker att stänga ned sin egen produktion och göra sig beroende av andra länder, vid en krissituation eller krig eller liknande skulle säkerligen mycket större störningar och brister på olika produkter uppstå nu än förr.

Mvh isan lover
 
Jävla kineser... driver upp priset rejält... denna lilla taggbollen kostade 332kr :'(
20180601_173651.jpg
Det är antagligen Alibaba som köper upp allting för att kunna reglera priset efter den dagsaktuella girigheten.
Ja säger då det alla jättar borde skrotas, om inte annars så bara för att få köpa Durian till ett vettigt pris :rolleyes: :p
 
Jag funderar skarpt på att plantera eget, snart står det femhundra kvadrat stor yta som skall planteras med alla möjliga fruktträd.
De håller på att fylla på med prima matjord, hitintills femtio lass a' 400 bath. Det blir nog tio till för det är bara lite kvar att fylla på.
Man kan tycka att priset är hutlöst men utjämningen ingår, som idag var en Kubota här med en suverän förare och det börjar arta sig. :rolleyes:
Härligt med trädgårdsarbete. :cool:
 
Rätt otroligt att alla har mat och dryck nuförtiden.... Med tanke på allas olika partiers åsikter såväl i Sverige som utomlands... :confused: En del gnäller om att korna fiser för mycket.. Andra tycker att alla skall vara veganer.. mm mm ;)
 
Jag funderar skarpt på att plantera eget, snart står det femhundra kvadrat stor yta som skall planteras med alla möjliga fruktträd.
De håller på att fylla på med prima matjord, hitintills femtio lass a' 400 bath. Det blir nog tio till för det är bara lite kvar att fylla på.
Man kan tycka att priset är hutlöst men utjämningen ingår, som idag var en Kubota här med en suverän förare och det börjar arta sig. :rolleyes:
Härligt med trädgårdsarbete. :cool:
Hur lång tid tar det för ett Thurian träd som planteras innan det ger en vettig avkastning i form av stora frukter?
5 år? 10 ? Kul att veta för vår familj...
 
Frukt efter c:a 4-5 år beroende på sort osv. plantera inte fel sort, finns träd som kan bli upp till 50 meter höga...:)
Tack @Ubon ! Då kan man ju ställa sig frågan när det thailändska folket ombeds att byta från olika växter för att försörja sig. Om de odlar ris i dag och så får de en hint att riset går ner i pris. Satsa på Thurian.. :)
Men riset kommer upp varje år... Thurian tar som du säger 4 - 5 år innan skörd.. Vad lever man då på under tiden?
Kanske efter 1 - 2 så har "marknaden" ändrat sig... Inte lönt längre... Priset på Thurian går ner... Shit!! Såga ner träden och följa nya direktiv? Nästa gång är det kanske bananträd ? Eller annat?
Som i alla direktiv från ekonomer så skall man ta infon med en nypa salt... Sitt lugnt.. För efter att de sågat ner sina Thurian träd för annan gröda så kommer det nya direktiv.. NU är det stor efterfrågan på THURIAN!!! :):):)
För sent som han sa som redan skitit på sig.. Dags att visa var dasset är nu... :D:D:D:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
Tack @Ubon !. Satsa på Thurian.. :)
Men riset kommer upp varje år... Thurian tar som du säger 4 - 5 år innan skörd.. Vad lever man då på under tiden?
:D:D:D:thumbsup::thumbsup::thumbsup:


Tjena pepsitrollet

Hur gör du om du satsar i något? Tror du vinsten kommer i morgon? Självklart får man/dom planera ha framförhållning ha planer, har du inte det då är jordbruket fel yrke.
 
 
 
Tillbaka
Topp