Snart brist på Durian?

Hej

Alla utvecklade länder har en jordbrukspolitik, en minister och en myndighet som ansvarar för denna, även olika stöd och bidrag finns i dom flesta I-länder t.ex EU, USA, Ryssland, Kina och Australien m.fl.

Det går väl egentligen inte att agera kortsiktigt och snabbt ändra villkoren för någon sektor och absolut inte för jordbrukssektorn, det krävs både tid och pengar för att ställa om till andra grödor.

Ska man sen gå över till att odla något som man aldrig tidigare har gjort tidigare på vissa platser krävs det både forskning och försöksverksamhet med lyckade resultat samt en marknad för det som ska introduceras innan det är dags att uppmana folk att odla något helt nytt.

Mvh isan lover

Ja nu var det ju människors handlingskraft och attityd jag skrev om.
Att pröva nya grödor sker konstant överallt, om det nu inte lönar sig krävs det väl ingen forskare för att fatta att något annat borde vara vägen framåt, eller?

/ SatanG

Ja nu var det ju människors handlingskraft och attityd jag skrev om.
Att pröva nya grödor sker konstant överallt, om det nu inte lönar sig krävs det väl ingen forskare för att fatta att något annat borde vara vägen framåt, eller?

/ SatanG

Hej

Nästan samtliga grödor i världen har forskare förädlat och på senare år inte så sällan genmanipulerat o.s.v, flrsöksodling m.m är snarare mer regel än undantag, att enskilda bönder skulle klara av detta tror jag inte mycket på.

Vad skulle ex.vis en bonde betala sina räkningar och sina barns skolgång med om ett försök med en ny gröda misslyckades o.s.v, nej det fungerar naturligtvis inte, det måste naturligtvis vara statens ansvar att forska och ge riktlinjer för framtiden, att sen via utbildning, stöd och omställningsbidrag är det rätta sättet att promota nya grödor på.

Mvh isan lover

pröva med växthus med värmereglering + fuktreglering. I påkostade växthus går det säkert att skapa tropiskt klimat.
Sedan är det en annan fråga om det är värt kostnaden.

Hej

Det är naturligtvis inte lönsamt alls eftersom det skulle ju kräva enormt mycket pengar och det som produceras skulle bli alldeles för dyrt.

Sen är det ju så att dom flesta småbönder saknar pengar till såna här satsningar, det kan nog alla dom Svenskar som är gifta med kvinnor ifrån landet intyga.

Mvh isan lover

Hej

Det är naturligtvis inte lönsamt alls eftersom det skulle ju kräva enormt mycket pengar och det som produceras skulle bli alldeles för dyrt.

Sen är det ju så att dom flesta småbönder saknar pengar till såna här satsningar, det kan nog alla dom Svenskar som är gifta med kvinnor ifrån landet intyga.

Mvh isan lover

Då är alltså lösningen att staten ska köpa ris till ett pris som är 3ggr högre än marknadspriset?

Då är alltså lösningen att staten ska köpa ris till ett pris som är 3ggr högre än marknadspriset?
EU ligger bra till i jordbrukdstödsligan

https://ec.europa.eu/agriculture/cap-overview_en

Agriculture is a key sector for sustainable economic development
The EU wants to ensure that agriculture remains sustainable and competitive. To help achieve this goal, EU
money is used for

income supportSearch for available translations of the preceding linkEN••• to farmers, based on market orientation (i.e. production that meets consumer demands), and linked with environmental sustainability, animal health and welfare, and food safetymarket measuresSearch for available translations of the preceding linkEN••• to balance impacts on vulnerable common agricultural marketsSearch for available translations of the preceding linkEN••• due to external factors such as weather conditions or a high price volatilityrural development programmesSearch for available translations of the preceding linkEN••• responding to the specific needs for rural development of each of the 28 EU countries

With an annual budget of roughly €59 billion, those measures are financed through the European Agricultural Guarantee Fund

EU ligger bra till i jordbrukdstödsligan

https://ec.europa.eu/agriculture/cap-overview_en

Agriculture is a key sector for sustainable economic development
The EU wants to ensure that agriculture remains sustainable and competitive. To help achieve this goal, EU
money is used for

income supportSearch for available translations of the preceding linkEN••• to farmers, based on market orientation (i.e. production that meets consumer demands), and linked with environmental sustainability, animal health and welfare, and food safetymarket measuresSearch for available translations of the preceding linkEN••• to balance impacts on vulnerable common agricultural marketsSearch for available translations of the preceding linkEN••• due to external factors such as weather conditions or a high price volatilityrural development programmesSearch for available translations of the preceding linkEN••• responding to the specific needs for rural development of each of the 28 EU countries

With an annual budget of roughly €59 billion, those measures are financed through the European Agricultural Guarantee Fund

Då betalar vi för det också, på ett eller annat sätt.
Ländernas avgifter till EU....vilket blir skattebetalarnas kostnad.
Man måste nog först hitta pengar att finansiera det hela och jag tror inte att det är någon minusaffär i slutändan.

Då man knappt betalar skatt i Thailand så har man inte heller ett ekonomiskt system som kan täcka upp för subventionering.
Med tanke på hur mycket pengar som staten får igen av en såld vara i Sverige, så förstår man snabbt att det är helt andra förutsättningar.
Visst kan väl Thailand ändra sin ekonomiska politik, men det gäller att hela Thailand ändrar mentalitet, traditioner och levnadssätt. Är Thailand och deras invånare redo för det?
Vad som är fullständigt klart är att inte IL är redo för att dom ska göra det. Då försvinner hans älskade Thailand.

Hade inte Thailand haft fattigdomen så hade inte Thailand varit något "paradis" för folk på detta forum.

Då betalar vi för det också, på ett eller annat sätt.
Ländernas avgifter till EU....vilket blir skattebetalarnas kostnad.
Man måste nog först hitta pengar att finansiera det hela och jag tror inte att det är någon minusaffär i slutändan.

Då man knappt betalar skatt i Thailand så har man inte heller ett ekonomiskt system som kan täcka upp för subventionering.
Med tanke på hur mycket pengar som staten får igen av en såld vara i Sverige, så förstår man snabbt att det är helt andra förutsättningar.
Visst kan väl Thailand ändra sin ekonomiska politik, men det gäller att hela Thailand ändrar mentalitet, traditioner och levnadssätt. Är Thailand och deras invånare redo för det?
Vad som är fullständigt klart är att inte IL är redo för att dom ska göra det. Då försvinner hans älskade Thailand.

Hade inte Thailand haft fattigdomen så hade inte Thailand varit något "paradis" för folk på detta forum.

Om Thailand inte hade fattigdom, varit billigt etc, hade de inte heller haft denna massturism.

Hej

Nästan samtliga grödor i världen har forskare förädlat och på senare år inte så sällan genmanipulerat o.s.v, flrsöksodling m.m är snarare mer regel än undantag, att enskilda bönder skulle klara av detta tror jag inte mycket på.

Vad skulle ex.vis en bonde betala sina räkningar och sina barns skolgång med om ett försök med en ny gröda misslyckades o.s.v, nej det fungerar naturligtvis inte, det måste naturligtvis vara statens ansvar att forska och ge riktlinjer för framtiden, att sen via utbildning, stöd och omställningsbidrag är det rätta sättet att promota nya grödor på.

Mvh isan lover

Det är nu ca 30 år sedan frugans far dog, hon var 8 år. Innan dess jobbade han på en pastatillverkningsindustri i Bangkok och reste hem till byn några dagar varannan månad.
Redan då fattade han alltså att det inte gick att försörja hela familjen på ett småbruk, det var knappast den roliga vägen han valde men nödvändigt. Hur man fortfarande kan sitta, minst en generation senare, och dra samma snyfthistoria som inte ens funkade för 30 år sedan gör det faktiskt lite svårt att tycka synd om dom. Möjligtvis behöver vissa omyndigförklaras, om de fortfarande menar allvar, men det är nog dags att själv ta lite ansvar för sin egen situation då det faktiskt har varit brist på arbetskraft länge nu.
Som sagt, jag köper att man väljer att stanna kvar i sin hemby men anser att man därmed har frånsagt sig all rätt att kräva stöd etc från de som faktiskt får stå för notan. Jag tror inte heller att det är så att alla kräver mer stöd utan det är nog främst då de utnyttjas politiskt som detta kommer fram.

Vilken forskning har du använt dig av när du startade gummiodling t.ex.?
Man behöver ju inte uppfinna spaden varenda gång man ska byta gröda på sin mark, eller?

/ SatanG

Det är nu ca 30 år sedan frugans far dog, hon var 8 år. Innan dess jobbade han på en pastatillverkningsindustri i Bangkok och reste hem till byn några dagar varannan månad.
Redan då fattade han alltså att det inte gick att försörja hela familjen på ett småbruk, det var knappast den roliga vägen han valde men nödvändigt. Hur man fortfarande kan sitta, minst en generation senare, och dra samma snyfthistoria som inte ens funkade för 30 år sedan gör det faktiskt lite svårt att tycka synd om dom. Möjligtvis behöver vissa omyndigförklaras, om de fortfarande menar allvar, men det är nog dags att själv ta lite ansvar för sin egen situation då det faktiskt har varit brist på arbetskraft länge nu.
Som sagt, jag köper att man väljer att stanna kvar i sin hemby men anser att man därmed har frånsagt sig all rätt att kräva stöd etc från de som faktiskt får stå för notan. Jag tror inte heller att det är så att alla kräver mer stöd utan det är nog främst då de utnyttjas politiskt som detta kommer fram.

Man behöver ju inte uppfinna spaden varenda gång man ska byta gröda på sin mark, eller?

/ SatanG

Vad är det du säger?!?!?!?!?
Om jag nu vill odla ananas i Haparanda så ska jag väl få göra det om jag vill.
Att det inte blir någon vinst...eller någon ananas överhuvudtaget är ju knappast mitt problem. Det är väl statens bekymmer då det är dom som ska sponsra mig.

Senast redigerad av en moderator:
En marknad reglerar sig bäst om normala marknadskrafter får råda, människan är av naturen uppfinningsrika, anpassningsbara och det ger framgång.
Men även i naturen finns det svaga individer som bara följer med i flocken och saknar kreativ förmåga.

Kreativa och framgångsrika anpassar sina varor och tjänster mot efterfrågan.
Det går inte ens att få lönsamhet på att tillverka skrivmaskiner och sälja dessa även om tillverkningskostnaden är bara en tiondel mot för 30år sedan.
Det gamla kommer tillbaka, i Götlaborg skall man som enda tillverkare börja pressa LP skivor igen! Ballt som fan med en 33 a på skivtallriken, synd att min gamla Technic gik sönder! Så kanske gamla skrivare kommer igen, vem vet?

Dom har kommit "igen" för länge sedan....eller vad menar du med "skrivare"?
upload_2018-5-30_13-34-57.jpeg
:xmas_smiley::afro::D

/ SatanG

Hej

Vi tillhör dom som fick statliga bidrag för att plantera gummiträd, vår anställde fick betalt av staten för att gå kurser i hur man planterar och sköter gummiträden o.s.v, så då fanns det en plan och statligt engagemang i branschen.

Statens Forest Department odlade plantor som delades ut gratis, i början fick dom som ställde om till gummiträd även ett statligt arealstöd, man gav stöd till konstgödsel och höll kurser för dom som började odla o.s.v.

Försöksodlingar av staten visade även att det inte gick bra att odla samma sorts gummiträd som i södra Thailand ex.vis i norr och nordost, därför satsade man på andra sorter uppe hos oss.

Att sen helt plötsligt be folk såga ned sina träd som dom har uppmuntrats att plantera och som do har skött som sina barn i 7 år var inte så smart av diktatorn, indra på att folk blev arga.

Nu är läget som det är, priset lågt o.s.v, vill staten ställa om till något annat behövs ett liknande program.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp