Snart brist på Durian?

Hej

Vi tillhör dom som fick statliga bidrag för att plantera gummiträd, vår anställde fick betalt av staten för att gå kurser i hur man planterar och sköter gummiträden o.s.v, så då fanns det en plan och statligt engagemang i branschen.

Statens Forest Department odlade plantor som delades ut gratis, i början fick dom som ställde om till gummiträd även ett statligt arealstöd, man gav stöd till konstgödsel och höll kurser för dom som började odla o.s.v.

Försöksodlingar av staten visade även att det inte gick bra att odla samma sorts gummiträd som i södra Thailand ex.vis i norr och nordost, därför satsade man på andra sorter uppe hos oss.

Att sen helt plötsligt be folk såga ned sina träd som dom har uppmuntrats att plantera och som do har skött som sina barn i 7 år var inte så smart av diktatorn, indra på att folk blev arga.

Nu är läget som det är, priset lågt o.s.v, vill staten ställa om till något annat behövs ett liknande program.

Mvh isan lover

Det är väl skillnad på att uppmana och tvinga? Om nu gummiträden är bra och kan försörja folk så ser jag inte varför vare sig lantbrukare eller staten skulle plocka bort dessa.

Om det nu är så att träden inte är lönsamma så är det väl bara sunt förnuft att ersätta dessa med något annat som kanske är lönsamt? I alla fall i min värld känns det som en jävligt bra idé att se till att inte vara beroende av staten. Varenda vuxen människa bör faktiskt någon gång tänka tanken "Vad händer om jag inte får gratis pengar imorgon? Hur klarar jag mig då?" och planera därefter.

Snart måste väl staten förklara att det lönar sig att tvätta kläderna istället för att köpa nya varje gång. Men det är klart, om någon i Bangkok köper nya skor så ska alla i Isaan ha nya skor samma vecka annars är det orättvist.

Det är väl skillnad på att uppmana och tvinga? Om nu gummiträden är bra och kan försörja folk så ser jag inte varför vare sig lantbrukare eller staten skulle plocka bort dessa.

Om det nu är så att träden inte är lönsamma så är det väl bara sunt förnuft att ersätta dessa med något annat som kanske är lönsamt? I alla fall i min värld känns det som en jävligt bra idé att se till att inte vara beroende av staten. Varenda vuxen människa bör faktiskt någon gång tänka tanken "Vad händer om jag inte får gratis pengar imorgon? Hur klarar jag mig då?" och planera därefter.

Snart måste väl staten förklara att det lönar sig att tvätta kläderna istället för att köpa nya varje gång. Men det är klart, om någon i Bangkok köper nya skor så ska alla i Isaan ha nya skor samma vecka annars är det orättvist.

Hej

Ställer precis samma frågor till dig som gummiodlsrna ställde till Diktaorn.

Vad ska bönderna odla istället?

Går det att odla det som föreslås?

Hur kommer priset på grödan att påverkas om miljoner bönder börja odla denna exklusiva frukt?

Hur ska bönderna ha råd att ställa om?

Mvh isan lover

Hej

Hur kommer priset på grödan att påverkas om miljoner bönder börja odla denna exklusiva frukt?

Mvh isan lover

Det känns lite som att bönderna bör hålla koll på sitt yrkesområde och marknaden för det. Kommer de inte på något att odla så är det dags att byta yrke och arbeta med något annat.

Om någon ber mig bygga fyrkantiga hjul så ifrågasätter jag hur lönsamt det är innan jag överger min nuvarande inkomst. Börjar mitt företag gå back så jag inte längre får någon lön i slutet av månaden byter jag arbetsgivare eller startar eget, antingen här eller där det finns behov.

Om miljoner bönder odlar samma sak och producerar går givetvis priset ner. Men samma argument kan användas för andra industrier. Tror du att en Volvo XC90 hade kostat samma idag om alla andra biltillverkare stängde sin produktion? Antingen satsar man på en kvalité och säljer sin produkt som ett bättre alternativ som är värt ett högre pris eller så massproducerar man och säljer till ett lägre pris. Givetvis måste det finnas en efterfrågan.

Framförhållning... Spara och investera inför framtiden. Den som tror att en krona idag är värd en krona om 50 år bör omyndigförklaras. Tror du att Arla i Sverige hade funnits kvar om det satt några gamla tanter och gubbar och mjölkade för hand? Körde ut mjölken med häst och vagn till grannbyn.

Tjejens farsa ställde om ett par gånger under sitt liv. Han drog in bra med pengar till familjen så alla ungar hamna på universitet och fick en bra start på livet. Han drog in så han kunde gå ner i arbete och spendera mer tid med familj och ungar innan han gick bort. Det går bara man vill.

Det verkar som att ett stort problem i Thailand är att folk inte klarar sig på egen hand. Någon måste hålla gubbar på 60 år i handen och förklara varje moment i vardagen för dessa.

Vad gör du i Sverige om du bor i en liten byhåla där enda fabriken slår igen? Du svär och blir förbannad över att det är svårt att sälja huset, du säljer det kanske med förlust och du flyttar till en annan ort där du eller du och din fru/man/sambo kan få jobb.

Hej

Vi tillhör dom som fick statliga bidrag för att plantera gummiträd, vår anställde fick betalt av staten för att gå kurser i hur man planterar och sköter gummiträden o.s.v, så då fanns det en plan och statligt engagemang i branschen.

Statens Forest Department odlade plantor som delades ut gratis, i början fick dom som ställde om till gummiträd även ett statligt arealstöd, man gav stöd till konstgödsel och höll kurser för dom som började odla o.s.v.

Försöksodlingar av staten visade även att det inte gick bra att odla samma sorts gummiträd som i södra Thailand ex.vis i norr och nordost, därför satsade man på andra sorter uppe hos oss.

Att sen helt plötsligt be folk såga ned sina träd som dom har uppmuntrats att plantera och som do har skött som sina barn i 7 år var inte så smart av diktatorn, indra på att folk blev arga.

Nu är läget som det är, priset lågt o.s.v, vill staten ställa om till något annat behövs ett liknande program.

Mvh isan lover

Ja det måste kännas skönt för dig att få tillbaka något av all skatt du betalat in :-)

Staten vill ställa om och därför måste de betala/bidra för detta. Menar du allvar?
Det är väl inte staten som VILL ställa om, det är ju bönderna som inte kan leva på att odla den grödan de odlar.

/ SatanG

Ja det måste kännas skönt för dig att få tillbaka något av all skatt du betalat in :)

Staten vill ställa om och därför måste de betala/bidra för detta. Menar du allvar?
Det är väl inte staten som VILL ställa om, det är ju bönderna som inte kan leva på att odla den grödan de odlar.

/ SatanG
Nu har du änna hackat mycket den sista tiden.
Men är det bättre att lägga jorden i träda menar du då.

Men å andra sidan klarar sig inte ens den svenska sjöfarten utan stöd.

Ja det måste kännas skönt för dig att få tillbaka något av all skatt du betalat in :)

/ SatanG

Hej

Det finns nog inget land i världen med ett betydande jordbruk som inte har en jordbruksminister, ansvarig myndighet och olika projekt och stöd för att hjälpa och stötta denna näring, att kräva att Thailand som in många avseenden näst intill är ett U-land skulle klara en landsomfattande omställning utan det som mer utvecklade länder anser sig behöva är nog lite långsökt.

Sen är det ju faktiskt så att 40% av befolkningen är beroende av jordbruket, sen vänder jag mig emot att jordbruket skulle vara någon belastning eftersom det är många småbönder som inte betalar skatt, jordbruksprodukter ger ju landet mycket stora export inkomster, förädling av jordbruksprodukter i fabriker sysselsätter många o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Alla näringar i ett land omfattas av direkta och indirekta stöd på olika sätt, en del länder skyddar t.ex sin egen produktion med skyddstullar både i Sverige och övriga världen, men enligt vissa ska tydligen just Thailand vara det enda undantaget på jorden, märkligt resonemang måste jag säga.

Mvh isan lover

Hej

Nästan samtliga grödor i världen har forskare förädlat och på senare år inte så sällan genmanipulerat o.s.v, flrsöksodling m.m är snarare mer regel än undantag, att enskilda bönder skulle klara av detta tror jag inte mycket på.

Vad skulle ex.vis en bonde betala sina räkningar och sina barns skolgång med om ett försök med en ny gröda misslyckades o.s.v, nej det fungerar naturligtvis inte, det måste naturligtvis vara statens ansvar att forska och ge riktlinjer för framtiden, att sen via utbildning, stöd och omställningsbidrag är det rätta sättet att promota nya grödor på.

Mvh isan lover

Du tog upp genmanipulerad gröda/utsäde, vad är din uppfattning om utvecklingen för risfarmarna om dom går över och börjar så genmanupulerat ris? som ett exempel.

Hej

Alla näringar i ett land omfattas av direkta och indirekta stöd på olika sätt, en del länder skyddar t.ex sin egen produktion med skyddstullar både i Sverige och övriga världen, men enligt vissa ska tydligen just Thailand vara det enda undantaget på jorden, märkligt resonemang måste jag säga.

Mvh isan lover
Skulle tro att av världens 195 självständiga länder är det långt mindre än hälften som omfattas av någon form av stöd till sin odlande befolkning.
Själv ser jag ju läget i Filippinerna där det är noll i stöd och det finns inte ens statlig prisutjämning på bensin och diesel, de som bor avsides drabbas av upp till 25% dyrare kostnader på det mesta då frakter tar en stor del av inköpspriset.
Thailands bönder är mycket bortskämda vill jag påstå och det är medelklassen som ska försörja dom för pengar till statskassan bidrar mycket få bönder till.
Många stödformer i världen går ut på att utveckla jordbruket och bidra till större enheter och inte bevara småskalighet och olönsamhet.
Thailands bönder skulle må bra av att gå samman och skapa större gemensamma arealer som är lättare att bruka maskinellt med högre lönsamhet.
Hur får man till detta samarbete som kanske skulle ge framgång?

Hej

Mvh isan lover

Hur gjorde vi i Sverige?

Ett bra svar till bönderna är "Ni kan inte leva på odlingarna".
Det är väl ingen direkt mänsklig rättighet att varken leva på att odla gummiträd eller ris. Lika lite som att jag knappast skulle kunna leva på att vara lykttändare eller gammal klassisk växeltelefonist i Umeå.

Hur gjorde vi i Sverige?

Ett bra svar till bönderna är "Ni kan inte leva på odlingarna".
Det är väl ingen direkt mänsklig rättighet att varken leva på att odla gummiträd eller ris. Lika lite som att jag knappast skulle kunna leva på att vara lykttändare eller gammal klassisk växeltelefonist i Umeå.
Idag utgår det inga bidrag till småskaliga bönder, vi har en bonde på ön som nekades bidrag för arealerna var för små och dom hade för få djur.

Ja det kanske jag har.
Jag ser inga större konstigheter i att det finns jordbruksstöd i Thailand, det jag vänder mig emot är främst IL och hans inställning att det är statens ansvar att bönder för evigt har rätt att odla vad de vill på skattebetalarnas bekostnad. Lite vill jag bara gnabbas med honom samt skapa diskussion. I flera fall är jag på hans sida, det vet han nog också om sedan tidigare :)
Marken måste inte läggas i träda, det går ju hyra ut den också om man vill ta ett jobb som ger bättre betalt. Som jag skrev tidigare så köper jag att folk hellre stannar kvar i byarna med lägre inkomst, det är ju ett val som folk själva får ta ställning till.

Jag har svårt att se vad jag/detta har med svenskt sjöfartsstöd att göra men det finns säkert en poäng i detta?
Jag vill inte försvara svenskt sjöfartsstöd men liknelsen haltar kanske lite då svensk sjöfart konkurrerar internationellt vilket jag inte ser småbönderna i Isaan göra.
Men ok, jag kanske låter mer arrogant ibland än vad jag faktiskt är så ska försöka tona ner mig lite om du önskar det :)

/ SatanG

En aspekt även om jag själv uppskattar lantbruksidyllen och är uppväxt på landet... Som Isan Lover själv påpekat flera gånger och det är ingen hemlighet direkt, småskaligt lantbruk är tungt, långa timmar och dålig avkastning jämfört med mycket annat...

Vill vi kämpa för att behålla detta tunga, krävande arbete i dess nuvarande form? Vem här vill att deras barn ska arbeta 16 timmar om dagen, tungt som bara den, slita ut kroppen och tjäna korvören?

En del utveckling är faktiskt till det bättre i det långa loppet när vissa industrier förändras totalt eller kanske ersätts av något annat.

Svenska yrkesfiskare är väl ett exempel på att man inte bara kan fiska, för det har vi alltid gjort och kommer alltid att göra, i samma form som för 200 år sedan.
Självklart är det synd att det inte funkar med odlingarna och vad hade varit bättre än att folket kunde leva på dessa.
Dock är inte Thailand något undantag från omställning i jordbruk.

För att statligt stöd skall till så bör hela det ekonomiska systemet revolutioneras i Thailand.
Skatter, moms och en hel del massa saker måste till om man ska ha någon form av fördelningspolitik.

Tror att Thailändarna är allt för lokalpatriotiska för en omställning...rent generellt sett och i tillägg allt för lata.
Dom lever dag för dag, vilket även jag skulle kunna göra. Jag förstår dock konsekvenserna av det och inser att man inte både kan ha kvar kakan och äta upp den.

Ja det kanske jag har.
Jag ser inga större konstigheter i att det finns jordbruksstöd i Thailand, det jag vänder mig emot är främst IL och hans inställning att det är statens ansvar att bönder för evigt har rätt att odla vad de vill på skattebetalarnas bekostnad. Lite vill jag bara gnabbas med honom samt skapa diskussion. I flera fall är jag på hans sida, det vet han nog också om sedan tidigare :)
Marken måste inte läggas i träda, det går ju hyra ut den också om man vill ta ett jobb som ger bättre betalt. Som jag skrev tidigare så köper jag att folk hellre stannar kvar i byarna med lägre inkomst, det är ju ett val som folk själva får ta ställning till.

Jag har svårt att se vad jag/detta har med svenskt sjöfartsstöd att göra men det finns säkert en poäng i detta?
Jag vill inte försvara svenskt sjöfartsstöd men liknelsen haltar kanske lite då svensk sjöfart konkurrerar internationellt vilket jag inte ser småbönderna i Isaan göra.
Men ok, jag kanske låter mer arrogant ibland än vad jag faktiskt är så ska försöka tona ner mig lite om du önskar det :)

/ SatanG
Riset gummit konkurrerar väl internationelt.
Nu lever ju de flesta inte av ris allena, jag skulle nog villa påstå att de flesta faktiskt har ett arbete.

Fans en tid i där vi hemma hade något som gick under beteckningen månskens bönder, finns nog några kvar ännu.

Riset gummit konkurrerar väl internationelt.
Nu lever ju de flesta inte av ris allena, jag skulle nog villa påstå att de flesta faktiskt har ett arbete.

Fans en tid i där vi hemma hade något som gick under beteckningen månskens bönder, finns nog några kvar ännu.

Precis, risskörden är en extra bonus. Om man tycker att man enbart ska kunna leva på att vänta på skörden, som kan slå fel, så har man ju liksom klantat till det.
Att ha riset som huvudsaklig inkomst är nog inte heller så lyckat om man inte har stora arealer och ett effektivt jordbruk.
Vet av en del som odlar småskaligt för husbehov till sig själv, släkt och vänner. Fungerar finfint.
Vi hade själv ett potatisland (eller två) i min barndom och det är vad jag egentligen känner till om jordbruk.
Kommer ihåg att vi körde med manuell plog ett tag som man var tvungen att vara två man till. Sedan hade vi en jordfräs.
Varesig plog eller jordfräs var ekonomiskt försvarbara, det var nog mest för att ha någon form av sysselsättning som vi hade potatis. Det tog inte allt för lång tid innan vi gjorde gräsmatta av allt, då mina föräldrar inte fann den tjusiga romantiken i det hela. Det var nog aldrig snack om någon ekonomi i det hela, det kostade nog mer med egen potatis än den man köpte i butiken.

Tillbaka
Topp