Isan Lover
Forumveteran
HejDå är alltså lösningen att staten ska köpa ris till ett pris som är 3ggr högre än marknadspriset?
Det har inte jag sagt.
Mvh isan lover
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
HejDå är alltså lösningen att staten ska köpa ris till ett pris som är 3ggr högre än marknadspriset?
Hej
Vi tillhör dom som fick statliga bidrag för att plantera gummiträd, vår anställde fick betalt av staten för att gå kurser i hur man planterar och sköter gummiträden o.s.v, så då fanns det en plan och statligt engagemang i branschen.
Statens Forest Department odlade plantor som delades ut gratis, i början fick dom som ställde om till gummiträd även ett statligt arealstöd, man gav stöd till konstgödsel och höll kurser för dom som började odla o.s.v.
Försöksodlingar av staten visade även att det inte gick bra att odla samma sorts gummiträd som i södra Thailand ex.vis i norr och nordost, därför satsade man på andra sorter uppe hos oss.
Att sen helt plötsligt be folk såga ned sina träd som dom har uppmuntrats att plantera och som do har skött som sina barn i 7 år var inte så smart av diktatorn, indra på att folk blev arga.
Nu är läget som det är, priset lågt o.s.v, vill staten ställa om till något annat behövs ett liknande program.
Mvh isan lover
Det är väl skillnad på att uppmana och tvinga? Om nu gummiträden är bra och kan försörja folk så ser jag inte varför vare sig lantbrukare eller staten skulle plocka bort dessa.
Om det nu är så att träden inte är lönsamma så är det väl bara sunt förnuft att ersätta dessa med något annat som kanske är lönsamt? I alla fall i min värld känns det som en jävligt bra idé att se till att inte vara beroende av staten. Varenda vuxen människa bör faktiskt någon gång tänka tanken "Vad händer om jag inte får gratis pengar imorgon? Hur klarar jag mig då?" och planera därefter.
Snart måste väl staten förklara att det lönar sig att tvätta kläderna istället för att köpa nya varje gång. Men det är klart, om någon i Bangkok köper nya skor så ska alla i Isaan ha nya skor samma vecka annars är det orättvist.
Hej
Ställer precis samma frågor till dig som gummiodlsrna ställde till Diktaorn.
Vad ska bönderna odla istället?
Går det att odla det som föreslås?
Hur kommer priset på grödan att påverkas om miljoner bönder börja odla denna exklusiva frukt?
Hur ska bönderna ha råd att ställa om?
Mvh isan lover
Hej
Vi tillhör dom som fick statliga bidrag för att plantera gummiträd, vår anställde fick betalt av staten för att gå kurser i hur man planterar och sköter gummiträden o.s.v, så då fanns det en plan och statligt engagemang i branschen.
Statens Forest Department odlade plantor som delades ut gratis, i början fick dom som ställde om till gummiträd även ett statligt arealstöd, man gav stöd till konstgödsel och höll kurser för dom som började odla o.s.v.
Försöksodlingar av staten visade även att det inte gick bra att odla samma sorts gummiträd som i södra Thailand ex.vis i norr och nordost, därför satsade man på andra sorter uppe hos oss.
Att sen helt plötsligt be folk såga ned sina träd som dom har uppmuntrats att plantera och som do har skött som sina barn i 7 år var inte så smart av diktatorn, indra på att folk blev arga.
Nu är läget som det är, priset lågt o.s.v, vill staten ställa om till något annat behövs ett liknande program.
Mvh isan lover
Nu har du änna hackat mycket den sista tiden.Ja det måste kännas skönt för dig att få tillbaka något av all skatt du betalat in
Staten vill ställa om och därför måste de betala/bidra för detta. Menar du allvar?
Det är väl inte staten som VILL ställa om, det är ju bönderna som inte kan leva på att odla den grödan de odlar.
/ SatanG
Ja det måste kännas skönt för dig att få tillbaka något av all skatt du betalat in
Staten vill ställa om och därför måste de betala/bidra för detta. Menar du allvar?
Det är väl inte staten som VILL ställa om, det är ju bönderna som inte kan leva på att odla den grödan de odlar.
/ SatanG
Nu har du änna hackat mycket den sista tiden.
Men är det bättre att lägga jorden i träda menar du då.
Men å andra sidan klarar sig inte ens den svenska sjöfarten utan stöd.
Hej
Nästan samtliga grödor i världen har forskare förädlat och på senare år inte så sällan genmanipulerat o.s.v, flrsöksodling m.m är snarare mer regel än undantag, att enskilda bönder skulle klara av detta tror jag inte mycket på.
Vad skulle ex.vis en bonde betala sina räkningar och sina barns skolgång med om ett försök med en ny gröda misslyckades o.s.v, nej det fungerar naturligtvis inte, det måste naturligtvis vara statens ansvar att forska och ge riktlinjer för framtiden, att sen via utbildning, stöd och omställningsbidrag är det rätta sättet att promota nya grödor på.
Mvh isan lover
Skulle tro att av världens 195 självständiga länder är det långt mindre än hälften som omfattas av någon form av stöd till sin odlande befolkning.Hej
Alla näringar i ett land omfattas av direkta och indirekta stöd på olika sätt, en del länder skyddar t.ex sin egen produktion med skyddstullar både i Sverige och övriga världen, men enligt vissa ska tydligen just Thailand vara det enda undantaget på jorden, märkligt resonemang måste jag säga.
Mvh isan lover
Hej
Ställer precis samma frågor till dig som gummiodlsrna ställde till Diktaorn.
Vad ska bönderna odla istället?
Går det att odla det som föreslås?
Hur kommer priset på grödan att påverkas om miljoner bönder börja odla denna exklusiva frukt?
Hur ska bönderna ha råd att ställa om?
Mvh isan lover
Idag utgår det inga bidrag till småskaliga bönder, vi har en bonde på ön som nekades bidrag för arealerna var för små och dom hade för få djur.Hur gjorde vi i Sverige?
Ett bra svar till bönderna är "Ni kan inte leva på odlingarna".
Det är väl ingen direkt mänsklig rättighet att varken leva på att odla gummiträd eller ris. Lika lite som att jag knappast skulle kunna leva på att vara lykttändare eller gammal klassisk växeltelefonist i Umeå.
Nu har du änna hackat mycket den sista tiden.
Men är det bättre att lägga jorden i träda menar du då.
Men å andra sidan klarar sig inte ens den svenska sjöfarten utan stöd.
Riset gummit konkurrerar väl internationelt.Ja det kanske jag har.
Jag ser inga större konstigheter i att det finns jordbruksstöd i Thailand, det jag vänder mig emot är främst IL och hans inställning att det är statens ansvar att bönder för evigt har rätt att odla vad de vill på skattebetalarnas bekostnad. Lite vill jag bara gnabbas med honom samt skapa diskussion. I flera fall är jag på hans sida, det vet han nog också om sedan tidigare
Marken måste inte läggas i träda, det går ju hyra ut den också om man vill ta ett jobb som ger bättre betalt. Som jag skrev tidigare så köper jag att folk hellre stannar kvar i byarna med lägre inkomst, det är ju ett val som folk själva får ta ställning till.
Jag har svårt att se vad jag/detta har med svenskt sjöfartsstöd att göra men det finns säkert en poäng i detta?
Jag vill inte försvara svenskt sjöfartsstöd men liknelsen haltar kanske lite då svensk sjöfart konkurrerar internationellt vilket jag inte ser småbönderna i Isaan göra.
Men ok, jag kanske låter mer arrogant ibland än vad jag faktiskt är så ska försöka tona ner mig lite om du önskar det
/ SatanG
Riset gummit konkurrerar väl internationelt.
Nu lever ju de flesta inte av ris allena, jag skulle nog villa påstå att de flesta faktiskt har ett arbete.
Fans en tid i där vi hemma hade något som gick under beteckningen månskens bönder, finns nog några kvar ännu.
Nu börjar de smuggla durian plantor ur landet.
Border checkpoints stepped up checks to prevent smuggling of durian saplings
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30346661