Snurrig (Vad krävs för att bosätta mig i Thailand för gott?)

M

Micael Rombin

Gäst
Blir snart totalt snurrig på all information man INTE får. Jag vill veta vad som krävs av mig ifrån punkt A till Ö för att bosätta mig i Thailand för gott, jag har frågat runt och inte få svar någonstans. Thailändska ambassaden svarar inte och jag är inte beredd att betala, 80000kr för att få en och en halv timme med en konsult som går igenom allt som jag ändå får göra själv

Det krävs ingenting, bara o flytta. 30 dagar trillar in automatiskt. Resten ordar sig sedan. Har du kulor så är det inga problem annars kan du lita på skägget.

Du har ju frågat innan..
Tycker du ska börja med att berätta detaljerat om vem du är och dina förutsättningar.

För att få uppehållstillstånd som pensionär behöver Du årliga tillgångar på 800 000 bath. Dom kan vara rena banktillgångar, inkomster eller en kombination av båda men summan måste uppgå till 800 000. Då får Du ett år med anmälningsplikt till migration var tredje månad (bekräfta vistelseort). Uppehållstillståndet förnyas varje år. Notera att ett "visum" bara innebär rätt att komma in i landet, uppehållstillstånd behövs för att stanna. I övrigt skall det inte vara några särskilda problem, bara de vanlig praktiska med att flytta. Varför Du inte får svar av Ambassaden förstår jag inte, dom brukar vara rätt bra på information. Men vill Du ha utförliga svar här, måste Du nog redovisa dom faktiska förutsättningarna. Notera att det går att stanna på turistvisum, men då måste Du göra visaruns var tredje månad, till något grannland. Många som inte har pengar nog gör så. Men återkom utförligt, så skall Du säkert få svar.

För att få uppehållstillstånd som pensionär behöver Du årliga tillgångar på 800 000 bath. Dom kan vara rena banktillgångar, inkomster eller en kombination av båda men summan måste uppgå till 800 000. Då får Du ett år med anmälningsplikt till migration var tredje månad (bekräfta vistelseort). Uppehållstillståndet förnyas varje år. Notera att ett "visum" bara innebär rätt att komma in i landet, uppehållstillstånd behövs för att stanna. I övrigt skall det inte vara några särskilda problem, bara de vanlig praktiska med att flytta. Varför Du inte får svar av Ambassaden förstår jag inte, dom brukar vara rätt bra på information. Men vill Du ha utförliga svar här, måste Du nog redovisa dom faktiska förutsättningarna. Notera att det går att stanna på turistvisum, men då måste Du göra visaruns var tredje månad, till något grannland. Många som inte har pengar nog gör så. Men återkom utförligt, så skall Du säkert få svar.

Man kan bara göra 3 inresor på turistvisum numera.Så detta att stanna 1 år eller mer på "visarun" är numera blockerat. Man måste inneha ett " O" eller ett "O-A" som uppehållstillstånd.

Med ett non immigrant O spouse som jag har sa kan man stanna i ett ar , du maste dock ha ett ettars multiple entry Non Immigrant

Blir snart totalt snurrig på all information man INTE får. Jag vill veta vad som krävs av mig ifrån punkt A till Ö för att bosätta mig i Thailand för gott, jag har frågat runt och inte få svar någonstans. Thailändska ambassaden svarar inte och jag är inte beredd att betala, 80000kr för att få en och en halv timme med en konsult som går igenom allt som jag ändå får göra själv

Det går inte att besvara din fråga med så lite information då olika visum ställer olika krav och dokument. Lite kort så om du är pensionär så behöver vi veta in inkomst, är du gift med en Thai så är det relativt enkelt men även där olika optioner, är du singel med gott om pengar så är ett Elit-visum (som var mitt förstahandsval om jag inte skulle gifta mig till vintern) det klockrena alternativet, men om du är singel med "lite" pengar så gäller principen 9 månader på turistvisum (OBS 30 dagar i passet på flygplatsen är inget visum) och 3 månader hemma.

När du uppgett dina preferenser så kan de personer som är i samma situation ge dig den hjälp du behöver. Det är inte krångligt men vi behöver veta mer.

Man kan bara göra 3 inresor på turistvisum numera.Så detta att stanna 1 år eller mer på "visarun" är numera blockerat. Man måste inneha ett " O" eller ett "O-A" som uppehållstillstånd.

Det är nog 3 inresor utan visum du menar. Iallafall så är polaren lyckligt långtidsboende med turistvisum.

Inte f-n ställer jag mig väl frivilligt hos immigrationen och viftar med tusenlapparna brukar han skrockande säga. Fast egentligen tror jag han bara har myror i brallan och vill ut och svänga sina lurviga då och då. :D

Var till emigration i går skulle förlänga mitt pensionär visum 1 år .
Han struntade i att jag hade papper från Svenska ambassaden att jag hade mer än 800000 baht om året .
Han gick stenhårt på att jag skulle ha 65000 baht i månaden i rena pengar .

Varför han gjorde det även ville se mina bankböcker . var av den orsaken att han ville pressa mig på 4000 baht i stället för 1900 baht som det kostar att förlänga visumet .
Kände mig tvungen betala för att det var enklast (det visste den grisen också)Jag är gift så kanske nästa gång om 1 år jag söker annat visum som jag bara behöver ca 40000 baht i månaden

Var till emigration i går skulle förlänga mitt pensionär visum 1 år .
Han struntade i att jag hade papper från Svenska ambassaden att jag hade mer än 800000 baht om året .
Han gick stenhårt på att jag skulle ha 65000 baht i månaden i rena pengar .

Varför han gjorde det även ville se mina bankböcker . var av den orsaken att han ville pressa mig på 4000 baht i stället för 1900 baht som det kostar att förlänga visumet .
Kände mig tvungen betala för att det var enklast (det visste den grisen också)Jag är gift så kanske nästa gång om 1 år jag söker annat visum som jag bara behöver ca 40000 baht i månaden

Troligen hade du ett stort överskott på dina 800K, det innebär att han ser att du har pengar, och då vill dom att du delar med dig.Viket IM kontor var det????

Första gången jag skulle förlänga så gick mitt intyg om inkomst runt på kontoret, med ett stort flin. Gav inga fickpengar, men med dom hittade på, en massa fel varje gång efter detta.Men dom löste jag själv i stället för att muta.
Se till att Ambassaden/ konsulatet inte skriver mer än en summa mellan 800 - 900K.
Själv gör jag så, att jag bara redovisar dom utbetalare, som tillsammans ger mig den summan. Man räknar brutto på dom Swe pengarna.
Var för visade du inte honom att 800K var det samma som 65K i mån, men han vill tyvärr se dom i handen på dig.

Har du aldrig haft problem förr, så skaffa giftas nästa gång.
Då kommer dom att ställa till ett litet hel...te för dig, ok, mindre pengar men dubbla problem, och mer därtill.

Jag hade 940000baht att visa upp från ambassaden .
Hörde på en gång att han ville sätta dit mig på att jag kanske hade för lite baht rena batht i månaden (65000) som regeln är .
Antar att dom flesta vet att 800000 har alla som söker visum .
Jag var i det nyöppnade immigration i Buriram förut var jag inte så långt från surin och första året korat (3år sedan ) .
Jag får inte lika många baht nu som förut så det blir inte 65000 i månaden men nära .
Eftersom jag mycket sällan ljuger så erkände jag när han pressade mig att vissa månader får jag inte 65000 .
.men kvinnorna som satt en bit ifrån sa att jag såg ut som en filmstjärna jag är 67 år så det värmde när den snyggaste sa jag var mycket snygg

Hahaha nu förstår jag bättre vad polarn' skrockar åt. :p

Tar nog rygg på han med hans turistvisum när det blir dags för mig att flytta ned. Annars kanske jag kan få utbildningsvisum för att lära mig thai? Då har jag visum för resten av livet med tanke på hur mycket tid det kommer att gå åt till att ta till sig de kurserna. :D

Ska man bosätta sig för alltid i Thailand så blir det ju bara 20% skatt om man väljer att ansöka om sinkskatt .

Det blir faktiskt mindre än 20 % för dom drar helt enkelt bort av lön ca 2400 kr innan dom drar skatten .
Man måste vara utskriven från Sverige för att få sinkskatt .

Om man ångrar sig och vill flytta tillbaka till Sverige så verkar det inte vara något större problem man anmäler antar jag det på skattemyndigheterna .Man får inte ha någon bostad kvar i Sverige .Minns nu inte exakt men tror att man måste vara minst 6 månader i Thailand om man ska vara utskriven och då sinkskatt .

Du Rombin vill naturligtvis veta exakt vad som gäller darför måste du läsa själv på din dator om flytt till Thailand oftast är det skattemyndigheterna som vill ha uppgifter från dig .
Lycka till

Anmälningsplikt på 90 dagar beror på din adress, jag har fått ettårsvisa i åtta år och har adress Bangkok och har inte nån anmälningsplikt på 90 dar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp