SV: Över 1.000 aborterade kroppar funna i tempel i Bangkok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror inte heller det har någonting med könet att göra.

Nån som vet % i sverige på abort?

Enligt wikipedia :

Sedan Sverige fick fri abort 1 januari 1975 har antalet aborter varje år pendlat mellan 30 000 och 38 000

Matten får du göra själv ZZZ ;D

Såg på nyheterna från thai, såg inte roligt ut,
massor med småpåsar låg i rader >:(

De var en dam som utförde abborterna, under en längre tid, troligtvis
ska hon dömmas till fängelse, fostren var gömda i ett tempel
i små rum (dålda)

Jag tror inte heller att det berodde på kön, eftersom det antagligen normalt inte var känt före abborten, antar jag.
Thailand har ju inte begränsningen till ett barn, vilket Kina har (med något undantag), så i Thailand är könet inte så viktig för varje barn, eftersom vill man ha ett visst kön, så kan man skaffa fler barn, vilket kineserna inte får.

Ni, som har mycket större "statistiskt underlag" gällande Thailand, hur är åsikterna normalt gällande att ha pojkar respektive flickor? Vilket kön vill thai flest få?
Det är ju bättre ekonomiskt att ha flickor :-) och flickor förväntas hjälpa föräldrarna (mer) då de blir gamla. (Värre om flickorna blir med barn ogifta och männen struntar i både dem och barnet.)
Genomsnitt - thaipojkarna stör mycket mer, antar jag, men å andra sidan är de mycket lättare att uppfostra och hålla efter, för det är noll? :-)

Ja, ungefär vad jag hört också.

Men jag undrade om THAI brukar föredra att FÅ något speciellt kön (om de har få barn). Och i sådana fall - är det någon skillnad mellan vad farmarfamiljer och andra brukar tycka?

Hur är det med arbete för Män/Kvinnor i Thailand?

- Tjänar män mycket mer än kvinnor?
- Har män mycket flera chefsroller än kvinnor?
- Kan man få bättre jobb än kvinnorna även fast de har sämre utbildning?

Någon som har koll?

>Zetterberg
Jag vet inte så mycket.
Det finns massor - även från Isan - som har universitetsexamen "Bachelor"-nivå. Då är de t ex gymnasielärare, sjuksköterska, programmerare, IT-tekniker...
Klart färre, men fortfarande en hel del, fyller på till en "Master"-examen. Vet om det är så allmänt, men för de jag vet är det 1,5-2 år ytterligare studier. Då blir de t ex skolrektor, forskare, eller bättre i det de var förrut :-)

Thailand har stort behov av engelskalärare, men jag har hört att de kräver att faranger har det som modersmål, och att det INTE räcker med att bara vara klart bättre än thailänska engelskalärare. Vet inte om det stämmer allmänt, eller bara oftast.

Tycker det är helt fantastiskt att folk ställer upp och hjälper thailändska skolor med engelskan utan att kräva pengar!

Legolas är det inget för dig, du som har lite tid över :thumbsup:

Har också bara stött på farang lärare som bott i länder med engelska som modersmål.
Finns det något yrke överhuvudtaget som en farang kan ha en chans att få förutom lärare då da och om vi räknar bort egen verksamhet?

Jag vet ett antal Svenskar och Danskar som jobbar och har jobbat som engelsk lärare både i komunal skola och Privatskola. Men detta är i Bangkok. Dom jag känner har jobbat där i närmare 10 år nu. I dag tror jag det är bra mycket svårare att få arbetstillstånd för en utlänning.

Hej på er alla.
Jag glömde att säga att jag är ny här på forumet. Jag blev rekomenderad av en medlem att gå med här.

>zetterberg. Utöver de som skrivits. Bortsett från faranger med "extrema" kunskaper, så vet jag bara faranger som jobbar:
svart (=utan arbetstillstånd)
oljeplattformar (men de kanske inte räknas som Thailand).

"lunkan211 " sa:
Hej på er alla.
Jag glömde att säga att jag är ny här på forumet. Jag blev rekomenderad av en medlem att gå med här.
Välkommen! Får se om alla kommer att hålla isär oss :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp