Nytt körkort och nya regler för MC över 300cc.

Inte alls tycker jag .Det skall vara ett Internationellt som visar behörighet för MC i hemlandet alt Thai KK

Hej

Så långt är jag med och det borde fungera, men det finns ju alltid en viss osäkerhet när det handlar om utländska dokument i Thailand, tror inte att så hemskt många poliser ute i provinserna vet vad ett internationellt körkort är och än mindre som kan läsa det.

Mvh isan lover

Hmmm Min polare som är från UK hade ett UK KK med Big Bike symbol på under våra resor just i Isaan , KK till Udon , sant Nong Kai mm ,det godtog de ,även hans int KK var OK , så nog kan de , minst fem ggr så stoppades vi . Jag har Thai KK så inga problem, De kollar på symbolerna , och i Phuket samt Pattaya och Kho Chang mm där det är mycket Svenskar så funkar oftast Svenskt KK med MC behörighet

Hej

Så långt är jag med och det borde fungera, men det finns ju alltid en viss osäkerhet när det handlar om utländska dokument i Thailand, tror inte att så hemskt många poliser ute i provinserna vet vad ett internationellt körkort är och än mindre som kan läsa det.

Mvh isan lover
Internationellt körkort är ett häfte, stämplat med ditt foto med översättning på flera språk däribland Thailändska som förklarar.
Det är inte ett körkort utan ett översättningshäfte som förklarar på tex Thailändska vilka behörigheter du har, måste visas upp tillsammans med körkortet.

Senast nån ville se mitt IKK var förförra säsongen, nu senast 2018/19 räckte det med mitt svenska. Ett 20-tal ggr, från gränspoliser med automatvapen mitt i natten, till försäkringskillen efter en vurpa i Bangkok- ingen frågade efter det internationella.
Umgicks med tanken att skita i att beställa ett igen, men tar det säkra före det osäkra och fixar ett nu i dagarna :)

Senast nån ville se mitt IKK var förförra säsongen, nu senast 2018/19 räckte det med mitt svenska. Ett 20-tal ggr, från gränspoliser med automatvapen mitt i natten, till försäkringskillen efter en vurpa i Bangkok- ingen frågade efter det internationella.
Umgicks med tanken att skita i att beställa ett igen, men tar det säkra före det osäkra och fixar ett nu i dagarna :)
Ditt internationella är en översättning av ditt svenska.
Bäst att ha med sig då det Svenska körkortet är på Svenska och oförståeligt för dom flesta.
Enda det inteenationella körkortet är till för är att förklarara på olika språk betydelsen av ditt körkort.

Bäst att ha med sig då det Svenska körkortet är på Svenska och oförståeligt för dom flesta.
Enda det inteenationella körkortet är till för är att förklarara på olika språk betydelsen av ditt körkort.

Exakt så är det. Ofta som detta missförstås.

Precis så e det .
Men själv blivit stoppat ett antal gånger med bil o mc i både runt Korat o Phuket Samui .
Lämnat snällt fram först mitt Svenska sen när jag lämnar fram det internationella så blir det obekvämt för hen så har iaf fram till nu bara fått åka vidare,,,,,

Internationellt körkort är ett häfte, stämplat med ditt foto med översättning på flera språk däribland Thailändska som förklarar.
Det är inte ett körkort utan ett översättningshäfte som förklarar på tex Thailändska vilka behörigheter du har, måste visas upp tillsammans med körkortet.

Hej

Ja då borde det väl gå bra, själv har jag inte tagit ut något internationellt körkort sedan 80-talet, men jag vet att det inte var självklart att internationella körkort godtogs förr i tiden, själv kör jag ju med Thailörkort både för mc och bil sedan länge, men jag blir nästan aldrig stoppad och få visa dom.

Mvh isan lover

Ja har aldrig behövt visa mitt körkort th . Har blivit stoppad kanske 3 gånger på snart 6 år, är de kontroll vinkar dom bara i väg mej

Hej

Samma för mig, har bara blivit stoppad och fått visa körkort några få gånger på 34 år, polisen bara hälsar eller vinkar, ibland bjuder dom på öl eller whiskey, uppe hos oss verkar det som om dom nästan bara stan ar folk utifrån med ex.vis Bangkokskyltade fordon.

Mvh isan lover

Hej

Det ska tydligen bli krav på mc körkort vid uthyrning till turister, det ska inte längre räcka med ett pass, detta kan man ju tycka var på tiden om man vill få ned olyckorna.

Mvh isan lover
Bra förslag men det lär inte ändra olycksstatistiken då det är 95% Thai som står för den.
Däremot lär det väl förstöra inkomstkällan för många som lever på att hyra ut moppar till turister.

Bra förslag men det lär inte ändra olycksstatistiken då det är 95% Thai som står för den.
Däremot lär det väl förstöra inkomstkällan för många som lever på att hyra ut moppar till turister.

Hej

Lite så blir det nog tyvärr, själv tvivlar jag också på att just turister drar upp statistiken på något märkbart sätt, problemet är nog mycket större än så.

Men det känns ju ändå logiskt att kräva körkort när man hyr, men uthyrarna lär inte bli glada.

Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
936
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp