SV: Pensioner och bidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Nu har jag ju fått rätt, alla medger ju det, så någon pudel behövs inte... Alla nämner ju att det saknas inbetalningar och att man får lida för det som pensionär.... Så nu är allt frid och fröjd och saker och ting är på sin rätta plats....

Jo jag tänkte på det...Areeya du är helt fel ute anser jag. i alla fall i mitt liv så är 15.000 svenska kronor rena rama lyxlivet. idag så lever jag på runt 48-50.000 baht per månad, och betalar av på huset och tar hand om min familj på det, och lite slantar hamnar också på sparkontot.

Så jag tror tvärtemot Er andra att den killen som Berralund pratade om, skulle nog klara sig bra mycket bättre här i Isaan än leva som en fattig-knudel i Sverige där han endast hålls uppe av ett bostadsbidrag. Vad är det för ett liv för en gammel kämpe som jobbat hela sitt liv...

Nä ner till Thailand med sig, tjöta på honom Berra.... Men det är väl antagligen thaidamen som inte vill flytta, kanske att bidragen har pacificerat dom fullständigt, det är ju många hemma i bidrags-Sverige som blivit helt förlamade och bara sitter av tiden...

10.000 SEK klarar man sig på lätt som en plätt här i Isaan i alla fall, och även ännu mindre, skulle kunna gå så långt att om man har möjlighet att hyra ett boende för låt säga 6.000 baht eller om man kan bo gratis, kanske damen har ett hus, så klarar man sig lätt på runt SEK: 8.000:-, man har då runt 29.000 baht över efter det att man pröjsat hyran på 6.000 baht.....

Maten ligger på runt 18.000 baht absolut maximalt, och man har då efter betalning av el, internet samt vatten kvar hela 8.000 baht att antingen spara till semester nere vid kusten eller leva rullan på varje månad..... Så släpp fångarne lös, det är vår.. som dom sjöng.. så blir allt mycket bättre..

legolas
Han kan inte flytta till Thailand för då ryker garantipensionen 8)

"gunnarg " sa:
Han kan inte flytta till Thailand för då ryker garantipensionen 8)
saxat från skatteverket.....

Normalt kan man inte få det, men det finns en pensionsbestämmelse som betyder att man i undantagsfall kan frångå regeln om bosättning i Sverige. Man kan få behålla garantipensionen om det är "uppenbart oskäligt" att dra in pensionen för att man flyttar utomlands. Den bestämmelsen får bara användas i sällsynta undantagsfall och vad som är uppenbart oskäligt avgörs från fall till fall.Exempel på vad som skulle kunna vara uppenbart oskäligt är hälsoskäl, den som inte längre har någon anknytning till Sverige, har familj i det andra landet och för sitt uppehälle är beroende av garantipensionen.

jag kommet stt halvera min inkomst när jag går i pension. Min förhoppning står till en utlandsinvestering som jag gjorde för 1,5 år sen men som ännu inte burit frukt.
Utan denna ser jag problem med att klara sig på de 15000 som pensionen innebär.
Att den är så låg förklaras av några års arbetslöshet, studier i vuxen ålder och en tidigare djukskrivning på 3,5 år. Jag ser mig som blivande fattigpensionär om inte utlandsatsningen ger bra resultat.

"Sir One " sa:
jag kommet stt halvera min inkomst när jag går i pension. Min förhoppning står till en utlandsinvestering som jag gjorde för 1,5 år sen men som ännu inte burit frukt.
Utan denna ser jag problem med att klara sig på de 15000 som pensionen innebär.
Att den är så låg förklaras av några års arbetslöshet, studier i vuxen ålder och en tidigare djukskrivning på 3,5 år. Jag ser mig som blivande fattigpensionär om inte utlandsatsningen ger bra resultat.

Jo..men visst SIR..15000 svkr det klarar du dej gott på i Thailand! Om nu kursen håller sig omkring X 4.20-4.50 bht..Det är vad jag skall leva på..och levde på med hus,bil..lite resor till havet ibland vid min förra "period" i Isaan. Uppe i Isaan...där dom vackra och rejäla kvinnorna finns kan du hyra ett hus för 6000 bht med bra standard...

Lego och många lever billigare...men jag vill ha en buffert...och räknar med att försäkring och skolgång för dottern kostar. Fram till jag är 70 år har jag en bra pension...men tänkte lite kan stå på kontot i Sverige...så ett uttag av 12-15000 bht/månad får man nog räkna med om man skall leva drägligt...vilket jag vill på gamla dar! :nod:

"legolas " sa:
Nu har jag ju fått rätt, alla medger ju det, så någon pudel behövs inte... Alla nämner ju att det saknas inbetalningar och att man får lida för det som pensionär.... Så nu är allt frid och fröjd och saker och ting är på sin rätta plats....

Jo jag tänkte på det...Areeya du är helt fel ute anser jag. i alla fall i mitt liv så är 15.000 svenska kronor rena rama lyxlivet. idag så lever jag på runt 48-50.000 baht per månad, och betalar av på huset och tar hand om min familj på det, och lite slantar hamnar också på sparkontot.

Så jag tror tvärtemot Er andra att den killen som Berralund pratade om, skulle nog klara sig bra mycket bättre här i Isaan än leva som en fattig-knudel i Sverige där han endast hålls uppe av ett bostadsbidrag. Vad är det för ett liv för en gammel kämpe som jobbat hela sitt liv...

Nä ner till Thailand med sig, tjöta på honom Berra.... Men det är väl antagligen thaidamen som inte vill flytta, kanske att bidragen har pacificerat dom fullständigt, det är ju många hemma i bidrags-Sverige som blivit helt förlamade och bara sitter av tiden...

10.000 SEK klarar man sig på lätt som en plätt här i Isaan i alla fall, och även ännu mindre, skulle kunna gå så långt att om man har möjlighet att hyra ett boende för låt säga 6.000 baht eller om man kan bo gratis, kanske damen har ett hus, så klarar man sig lätt på runt SEK: 8.000:-, man har då runt 29.000 baht över efter det att man pröjsat hyran på 6.000 baht.....

Maten ligger på runt 18.000 baht absolut maximalt, och man har då efter betalning av el, internet samt vatten kvar hela 8.000 baht att antingen spara till semester nere vid kusten eller leva rullan på varje månad..... Så släpp fångarne lös, det är vår.. som dom sjöng.. så blir allt mycket bättre..

legolas
Tycker alla det ... eller var det pudeln ... :D :D

EFTER VAD JAG HAR SETT SÅ BEHÖVS DET EN HEL MASSA PUDLAR AV NÅGON HÄR. JAG ÄR KANSKE EN PESIMMIST MEN EN DEL SKA ALLTID TA FRAM DET VÄRSTA.

"BERTIL " sa:
EFTER VAD JAG HAR SETT SÅ BEHÖVS DET EN HEL MASSA PUDLAR AV NÅGON HÄR. JAG ÄR KANSKE EN PESIMMIST MEN EN DEL SKA ALLTID TA FRAM DET VÄRSTA.
Sluta tycka synd om dig själv.Köp en enkel biljett till Thailand och njut av livet.Du vet ingenting om morgondagen så sätt dina drömmar i verket. ;D ;D ;D

Till oss alla här. Tänk på att det som gör att vi skriver här på forumet är ett intresse av Thailand. Många av oss har en respektive från Thailand.

Sen är vi som vilka andra människor som helst med olika tankar, olika förutsättningar, olika utryckssätt. En del av oss gillar att tjöta som de säger på västkusten.

Om vi bara respektera varandra och varandras val så behöver ju ingen känna sig utanför och alla kan trivas.

Till oss alla klaga inte utan utryck er egen åsikt i generella termer isället för bara gnälla på någon. Vi är alla olika, en del tar åt sig andra inte ...

"Janne " sa:
Till oss alla här. Tänk på att det som gör att vi skriver här på forumet är ett intresse av Thailand. Många av oss har en respektive från Thailand.

Sen är vi som vilka andra människor som helst med olika tankar, olika förutsättningar, olika utryckssätt. En del av oss gillar att tjöta som de säger på västkusten.

Om vi bara respektera varandra och varandras val så behöver ju ingen känna sig utanför och alla kan trivas.

Till oss alla klaga inte utan utryck er egen åsikt i generella termer isället för bara gnälla på någon. Vi är alla olika, en del tar åt sig andra inte ...

Karma Janne!! :thumbsup:

"Janne " sa:

Karma för den! :thumbsup:

"legolas " sa:
VARFÖR INTE SÄGA SOM DET ÄR.... :thumbsup: :thumbsup: Det finns alltid folk som skall sätta etikett på det man skriver, istället för att kommentera i sak DET man skriver.

Rubriksättare Bertil kämpa på,, förslaget ifrån gunnarg verkar ju inte helt fel. Våga släppa taget om mammas kjolar och stick ifrån Sverige, så blir du snart mycket lyckigare.

legolas

karma till dig för detta, mot 1000karma

"magnusjansson " sa:
är det så att den ryker?
Jag tycker att bara den som bor i Sverige ska få någon pension överhuvudtaget.
Tjänstepension och alla andra former ska dras in. Samma sak med bankbesparingar. Spärra rymmarnas konto. Om man vill utnyttja intjänade pensionspoäng så får man väl i helskotta stanna i Sverige.

"Sir One " sa:
Tjänstepension och alla andra former ska dras in. Samma sak med bankbesparingar. Spärra rymmarnas konto. Om man vill utnyttja intjänade pensionspoäng så får man väl i helskotta stanna i Sverige.

Du är i fel tråd sir. Argsinta inlägg har en egen tråd och bara före klockan 9 på morgonen! :))

"Sir One " sa:
Gäsp :D

"legolas " sa:
Skulle behövas med dom "flax"-öronen, ser ju ut som han skulle kunna marklyfta när som helst.. ;D ;D ;D

legolas
Jag älskar dig lika mycket som om jag hade en böld i häcken under cykelsemester. :)
Men ärligt, visst vore det bättre om alla pensionärer stannade hemma och bidrog till att upprätthålla ekonomin genom konsumtion?
Svenska är svenskar, araber är araber, turkar är turkar och rumäner är rumäner. De tre senare ska ju, enligt vissa krafter helst stanna i sina respektive hemländer. Varför skulle vi svenska vara annorlunda? Vi är väl för tusan människor vi också. Varför ska vi genom pensionärssystemet annektera andra länder och missgynna en inhemsk konsumtion?
Nej, rätt man på rätt plats.

"legolas " sa:
En böld i r öva har också rätt att existera, att immigrera till andra länder, att cykla på semester och att dricka brännvin,,,, Nu skall vi inte vara rasistiska

legolas
Bölden gör väl ingen skada på lång sikt. Det är värre med alla som smiter sitt ekonomiska ansvar i fosterlandet...

"Sir One " sa:
Bölden gör väl ingen skada på lång sikt. Det är värre med alla som smiter sitt ekonomiska ansvar i fosterlandet...
Då borde man inte investera pengar utomlands i till exempel Libanon.Kasta inte sten om du sitter i glasbur. ;D ;D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp