Svärmor har högt blodtryck

Fast det är klart, människan är lat av naturen. Enklare att ta ett piller och fortsätta som innan. Tro nu inte att jag personligen är bättre än någon annan utan jag menar mänskligheten.
Jag är inte överviktig och motionerar så gott som dagligen med en promenad på 7-8 km men likväl har jag högt blodtryck.
Antagligen beror det på levnadsvanorna eller generna.
Nu är jag så gammal och trivs så bra med mina levnadsvanor att jag inte tycker det är värt besväret att ändra mina levnadsvanor för att dö med lågt blodtryck ;)
Och jag har inga kännbara besvär.
Därför tar jag det enkla alternativt…piller.

Tror det är dags för lite självinsikt nu i all stress och pandemi nyheter...klart att vi alla känner lite lika inombords nu och vill så klart hjälpa till så gått man kan, så även här i forat...Men som jag nu har förstått mer är att vi "alla" är inga "superwisors" gällande livsföring, hälsa o medicinering mm... :rolleyes: även om man givetvis vill hjälpa till. Visa lite respekt och förståelse kanske är till hjälp här med nu då spektrat spänner mellan discobroiler till en fot i graven...Alla skall vi dit tidom men innan kan vi vara glada tillsammans så länge som möjligt tycker jag :love_transparent:

Min svärmor har högt blodtryck och äter någon medicin utskriven på den lokala vårdcentralen
Trots att hon har ätit länge går trycket inte ner
Mätte nyss med min mätare 173/79 puls 91
Hon är liten å smal å jobbar fortfarande på farmen
I Sverige brukar det väl provas lite olika mediciner för att hitta den som passar bäst men här är ju läkarna kungar å ingen (utom jag) törs ifrågasätta
Så min fråga, om det är någon här som fått medicin utskriven vilken sort?
Ska ta reda på vad det är hon äter
Varning för OT!
Tyvärr kan jag inget om mediciner så mitt svar får bli följande.

Jag tror inte jag känner din svärmor men innan ni tänker på mediciner tänk på hennes livsföring och matvanor i första hand.
Det du kan råda din svärmor är att se över hur hon rör sig på veckobasis. Hon kan t.ex. gå ut och gå 6 kilometer 3-4 gånger i veckan, efter varje kilometer kan hon göra 10 squats, avsluta passet med 30 burpees. Oftast är rörelse bättre än mediciner.
Att bara gå ger inte tillräckligt mycket för individens välbefinnande, man måste även se till att ha något högintensivt per vecka.
Kanske hon tränar mycket redan, då kan ovan träning te sig löjligt lite, de håller jag med om.
Många tror en blodtrycksmätare är grejen för att må bra men jag lovar att se över kosten och träningen är en bättre investering.

Du säger att svärmor är liten och smal, växten tror jag inte är så mycket att göra något åt om hon är över 19 år.
Innan dess så finns det medicinska lagliga anaboler att få genom läkare för att öka längden.

Vikten är superenkel för henne att öka,
Tryck i svärmor bananer och nötter som även är bra för att få ner blodtrycket,

Se till att svärmor får i sig 0,8gram protein/kg kroppsvikt. Gärna 2,2g/kg kroppsvikt om hon vill bygga muskler.

Fett är viktigt, mata svärmor med 0,7g/ kg kroppsvikt.

Kolhydrater är det som generellt ökar/minskar vikten mest. Det är bara att öka mängden kolhydrater så går hon nog upp i vikt. Undvik kolhydrater med tillsatt socker i möjligaste.

Må svärmor leva länge till!

Vikten är superenkel för henne att öka,
Tryck i svärmor bananer och nötter som även är bra för att få ner blodtrycket,

Se till att svärmor får i sig 0,8gram protein/kg kroppsvikt. Gärna 2,2g/kg kroppsvikt om hon vill bygga muskler.
Inte får man väl muskler av att bara äta bananer och nötter? Det behövs väl ett omfattande träningsprogram särskillt för dom lite äldre.

Inte får man väl muskler av att bara äta bananer och nötter? Det behövs väl ett omfattande träningsprogram särskillt för dom lite äldre.
Sant, ingen träning inga muskler. Inget protein inga muskler.
Man får inte muskler genom mat, det måste även tillföras träning o rörelse för kroppen.

Nej det behövs inget omfattande program för äldre, det räcker gott o väl med träning 2-6 gånger i veckan och daglig motion som för yngre. Men att dagligen gå är inte träning i min bok, det är bara en monoton rörelse som inte bygger muskler, men bra för annat. För äldre är det viktigare att träna musklerna än att träna kondition då nedbrytningsprocessen i musklerna är snabbare i kroppen. Det räcker gott med den dagliga motionen för att vidhålla konditionen. Men för det flesta kroppar är högintensiva pass kanonbra.

Att ändra på en thailändares matvanor…..

Blir spännande att följa
Jag har försökt med svärföräldrarna. Endast svärfar kvar, svärmor gick bort i somras endast 62år. Båda har/hade diabetes. Jag har försökt ”utbilda” dem i kost men det spelar ingen roll. dom kör på som vanligt. Svärfar har kronisk njursvikt och går på dialys tre dagar i veckan. Benen bär inte längre och det snackas om amputation till o från. Vad gäller kosten så är det samma. Nu spelar det ingen roll längre för svärfar för hans kropp är redan förstörd.
Frugan har fått en varning av en läkare att om hon fortsätter så här har hon snart diabetes. Tror ni att hon kan ändra kost? Glöm det! Att ändra kost för att hålla sig frisk gäller nog dom flesta men asiater verkar ha svårt att ändra på vad dom äter. Alltid asiater som hela tiden reser med mat. Det är min känsla i alla fall. Jag har tröttnat att resa med frugan någon annan stans än Thailand. Blir bara problem med maten. 2017 var vi i Grekland och firade att min morsa fyllde 70. Vilken vecka :laugh2:

Jag har försökt med svärföräldrarna. Endast svärfar kvar, svärmor gick bort i somras endast 62år. Båda har/hade diabetes. Jag har försökt ”utbilda” dem i kost men det spelar ingen roll. dom kör på som vanligt. Svärfar har kronisk njursvikt och går på dialys tre dagar i veckan. Benen bär inte längre och det snackas om amputation till o från. Vad gäller kosten så är det samma. Nu spelar det ingen roll längre för svärfar för hans kropp är redan förstörd.
Frugan har fått en varning av en läkare att om hon fortsätter så här har hon snart diabetes. Tror ni att hon kan ändra kost? Glöm det! Att ändra kost för att hålla sig frisk gäller nog dom flesta men asiater verkar ha svårt att ändra på vad dom äter. Alltid asiater som hela tiden reser med mat. Det är min känsla i alla fall. Jag har tröttnat att resa med frugan någon annan stans än Thailand. Blir bara problem med maten. 2017 var vi i Grekland och firade att min morsa fyllde 70. Vilken vecka :laugh2:

Min spontana tanke är att en thailändare skulle nog i första hand förlita sig på någon medicin, gamla torkade örter från någon gammal gummas bakgård, meditation (helst någon annan som mediterar åt en), munkar, böner, tur till templet, sjukhusvård, besvärjelser, magi och flaxa med armarna oftare för att kunna kalla det för träning.

Ändras det på kosten så är det inget som ska plockas bort. Möjligtvis kan man lägga till något.

Min spontana tanke är att en thailändare skulle nog i första hand förlita sig på någon medicin, gamla torkade örter från någon gammal gummas bakgård, meditation (helst någon annan som mediterar åt en), munkar, böner, tur till templet, sjukhusvård, besvärjelser, magi och flaxa med armarna oftare för att kunna kalla det för träning.

Ändras det på kosten så är det inget som ska plockas bort. Möjligtvis kan man lägga till något.
Huvudet på spiken :)

Du missade några viktiga saker. Det är absolut nödvändigt att kolla upp om det finns kokplatta på rummet så att hon kan koka medhavd khao niao och vanligt thai jasminris. Utöver detta är palaa på flaska ett absolut måste, Som Tam måste man ha. Gärna också thailändsk papaya också men den kan ersättas med gurka och/eller morötter i nödfall. Torkad bläckfisk är också bra men måste förpackas i lufttät plastbox pga stanken.

Det var lite av vår packlista när vi bilade till Legoland för några år sedan. Vanliga grönsaker kan naturligtvis inhandlas på resmålet.
Detta var lite tips i all välmening för en lyckad semester. :)

Du missade några viktiga saker. Det är absolut nödvändigt att kolla upp om det finns kokplatta på rummet så att hon kan koka medhavd khao niao och vanligt thai jasminris. Utöver detta är palaa på flaska ett absolut måste, Som Tam måste man ha. Gärna också thailändsk papaya också men den kan ersättas med gurka och/eller morötter i nödfall. Torkad bläckfisk är också bra men måste förpackas i lufttät plastbox pga stanken.

Det var lite av vår packlista när vi bilade till Legoland för några år sedan. Vanliga grönsaker kan naturligtvis inhandlas på resmålet.
Detta var lite tips i all välmening för en lyckad semester. :)
Precis därför vi endast reser till Thailand. Jag äter ju det mesta och klarar mig utmärkt i dom flesta länder. Har ju tom ätit smågrodor, myrägg och risråtta i hembyn. Frugan har ju inte ens provat fläsk med löksås i Sverige
:laugh2:

Jag är glad om frugan kan hålla sig till Thaimat om vi går ut och äter, känns så bortkastade pengar när det skall beställas farangrätt för ett foto på fb, sen petas det i det ;)
Fast helt så illa är det väl inte, hon har testat fler farangrätter än jag testat Thairätter, fast det kanske inte säger så mycke ;)
Bacon och ägg steker hon till sig själv till frukost ibland och det hon oftast äter som hotellfrukost.
Men många middagsrätter lämnas halvätna för ett fb foto men hon vågar testa nytt iaf.

Jag är inte överviktig och motionerar så gott som dagligen med en promenad på 7-8 km men likväl har jag högt blodtryck.
Antagligen beror det på levnadsvanorna eller generna.
Nu är jag så gammal och trivs så bra med mina levnadsvanor att jag inte tycker det är värt besväret att ändra mina levnadsvanor för att dö med lågt blodtryck ;)
Och jag har inga kännbara besvär.
Därför tar jag det enkla alternativt…piller.

Jag har haft högt blodtryck sen jag var i 12 års åldern. 140/90-95.

Efter att jag fick en hjärtinfarkt 2011 så har jag käkat 50 mg metaprolol plus ett antal andra hjärtmediciner som sänker trycket.

Så nog är högt blodtryck medfött.

Har alltid varit smal och vältränad dessutom och knappt rört en droppe sprit förutom under ett antal år i barerna i Pattaya.

BTT

Jag har haft högt blodtryck sen jag var i 12 års åldern. 140/90-95.

Efter att jag fick en hjärtinfarkt 2011 så har jag käkat 50 mg metaprolol plus ett antal andra hjärtmediciner som sänker trycket.

Så nog är högt blodtryck medfött.

Har alltid varit smal och vältränad dessutom och knappt rört en droppe sprit förutom under ett antal år i barerna i Pattaya.

BTT
Var du 12år när du föddes? :laugh2:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp