Min svärmor har högt blodtryck och äter någon medicin utskriven på den lokala vårdcentralen
Trots att hon har ätit länge går trycket inte ner
Mätte nyss med min mätare 173/79 puls 91
Hon är liten å smal å jobbar fortfarande på farmen
I Sverige brukar det väl provas lite olika mediciner för att hitta den som passar bäst men här är ju läkarna kungar å ingen (utom jag) törs ifrågasätta
Så min fråga, om det är någon här som fått medicin utskriven vilken sort?
Ska ta reda på vad det är hon äter
Varning för OT!
Tyvärr kan jag inget om mediciner så mitt svar får bli följande.
Jag tror inte jag känner din svärmor men innan ni tänker på mediciner tänk på hennes livsföring och matvanor i första hand.
Det du kan råda din svärmor är att se över hur hon rör sig på veckobasis. Hon kan t.ex. gå ut och gå 6 kilometer 3-4 gånger i veckan, efter varje kilometer kan hon göra 10 squats, avsluta passet med 30 burpees. Oftast är rörelse bättre än mediciner.
Att bara gå ger inte tillräckligt mycket för individens välbefinnande, man måste även se till att ha något högintensivt per vecka.
Kanske hon tränar mycket redan, då kan ovan träning te sig löjligt lite, de håller jag med om.
Många tror en blodtrycksmätare är grejen för att må bra men jag lovar att se över kosten och träningen är en bättre investering.
Du säger att svärmor är liten och smal, växten tror jag inte är så mycket att göra något åt om hon är över 19 år.
Innan dess så finns det medicinska lagliga anaboler att få genom läkare för att öka längden.
Vikten är superenkel för henne att öka,
Tryck i svärmor bananer och nötter som även är bra för att få ner blodtrycket,
Se till att svärmor får i sig 0,8gram protein/kg kroppsvikt. Gärna 2,2g/kg kroppsvikt om hon vill bygga muskler.
Fett är viktigt, mata svärmor med 0,7g/ kg kroppsvikt.
Kolhydrater är det som generellt ökar/minskar vikten mest. Det är bara att öka mängden kolhydrater så går hon nog upp i vikt. Undvik kolhydrater med tillsatt socker i möjligaste.
Må svärmor leva länge till!