Ta hand om anden Pii-seremoni

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmer

Medlem
Vet inte exakt vad jag skulle kalla detta seremoni. I varje fall äger detta rum varje år i mars. Damen med vit blus, glasögon och brandgul pannband är ansvarig för detta tillställning. Trummorna och dansen börjar kl. 08.30 0ch slutar vid 17-tiden. Då går alla tillsammans till ett andehus som den ansvariga damen äger. Har en bild på andehuset också. De dansar, dricker, äter och som ni se har de tillverkat båtar som kommer till användning då vatten baljorna kommer fram. Till slut är alla damer genomblöta och då går de till andehuset.
P.g.a. språksvårigheter är det inte lätt få veta exakt vad detta går ut på men i stort handlar det om att ta hand om anden Pii

IMG_3703.jpg

IMG_3698.jpg

:) karma för dom filmerna kul me en inblick i det vanliga livet från thailand

glimten66 o ket

Grymt roligt att se!

ผี phee[sup]R[/sup], är ju ordet för "ande eller spöke", sen har ju thailändarna en mängd olika andar och spöken, roade mig att titta på en thaisida på nätet, sjukt många olika andar och spöken.

Men är det inte som vanligt att blidka de onda och gödsla de goda, eller om det är tvärtom. Här ser det ju ut som att de gäller kanske de avlidnas andar eller liknande, eller kanske det är för att hålla borta de onda andarna eller för bra skörd eller liknande. Synd att du inte kan får reda på vilket det är, vore spännande att veta.

Frågade min flickvän, men hon hade ingen aning, gillade inte att jag pratade om sådant, hon är väl vidskeplig antagligen ::)

Kanske är det husanden som ceremonin är tillägnad ผีบ้าน phee[sup]R[/sup] baan[sup]F[/sup]

Hur som helst mycket intressant, får man karma för!

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Grymt roligt att se!

ผี phee[sup]R[/sup], är ju ordet för "ande eller spöke", sen har ju thailändarna en mängd olika andar och spöken, roade mig att titta på en thaisida på nätet, sjukt många olika andar och spöken.

Men är det inte som vanligt att blidka de onda och gödsla de goda, eller om det är tvärtom. Här ser det ju ut som att de gäller kanske de avlidnas andar eller liknande, eller kanske det är för att hålla borta de onda andarna eller för bra skörd eller liknande. Synd att du inte kan får reda på vilket det är, vore spännande att veta.

Frågade min flickvän, men hon hade ingen aning, gillade inte att jag pratade om sådant, hon är väl vidskeplig antagligen ::)

Kanske är det husanden som ceremonin är tillägnad ผีบ้าน phee[sup]R[/sup] baan[sup]F[/sup]

Hur som helst mycket intressant, får man karma för!

Mvh Peter :wai:

Hej.
Det handlar om att hålla bort de onda andarna, så mycket vet jag. Hon so håller i seremonin är lite av en "häxa" själv, säger min fru.

Lite udda filmer elmer, men roligt att se
Var har du tagit bilderna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp