Tips eftersöks på hur man tar hand om en hundvalp

Seriöst så trodde inte att man kunde älska sin hund. Trodde det var ett uttryck som betydde lika mycket som jag använde mig av på 80-talet när jag besteg allt som inte sprang upp i ett träd och gömde sig:D. Men ack så fel jag hade. På denna korta tid så har jag fått känslor för denna lilla buse. Det blev en familjemedlem på riktigt.

Nu är jag ljusår från expert på ämnet men kan av erfarenhet påstå att bra kost gör skillnad. Tysons päls är som natt och dag nu jämfört med när vi fick honom. Förutom att den är silkesmjuk nu så när han skitar ner sig efter lek med grannen hund (grus o lera) så efter ngn time så är han ren igen. Förmodligen ett naturligt bortstötande av "skit".

Han har även börjat bli "rumsren" även om han inte får vara inne i huset, men förr kissade han överallt på kaklade platser typ balkong, uteplats osv. Nu gör han det på gräsmattan vilket är otroligt tacksamt men har ingen aning om hur det gick till. Vet inte om det hjälpte med att jag ger honom en liten bit mat och gosar med honom efteråt.

Finns det ngt som heter lopphalsband, eller är det ngt jag läst i Kalle Anka för länge sedan? Vill ha någon form av loppskydd så vi ska slippa att avlusa honom stup i kvarten. Finns det i Thailand? Annars är jag i Sverige en vecka i Januari så kan köpa det där.
Det är inte bara granarnas hundar jag är orolig för som smittkälla. Han hade massvis med löss när han kom hit, och jag har läst att dessa rackare kan överleva 1-2 månader i springor och andra gömställen vilka kan gå på honom igen. För att inte nämna hur många han har gett till grannens hundar...

Tydligen finns det i Th, har sett dessa på några hundar i Th. Verkar funka.

Härligt!
Vi har en "välsorterad" butik i Kalasin men de tittade konstigt på mig när jag ville ha ett lopphalsband. Har du kanske ngt namn/märke på det så de kan beställa?
Känns just nu att det blir snabbare/lättare att köpa i Sverige

Liknande trådar

Tillbaka
Topp