Thailändare fruktar engelska språket vid inträde till Asean Community (AC)

• Trådstartare Trådstartare Bangkok Post
  • Start datum Start datum

B

Bangkok Post

Gäst
Lanseringen av Asean gemenskapen (AC) på torsdag, och integreringen av regionala ekonomier genom den fria rörligheten för utbildad arbetskraft i en engelsk-medierad miljö, har lett till farhågor bland thailändare, som oroar sig för att deras engelska kompetens är inte förmår konkurrera på arbetsmarknaden.

Källa: Bangkok Post

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Att Thailand fortsätter att tappa placeringar när det handlar om engelska kunskaperna är väl inte oväntat men tråkigt, jag förstår deras oro inför ASEAN, dom har ju dessutom haft gott om tid på sig för att förbereda sig för detta, men den negativa utvecklingen fortsätter tyvärr.

Desto roligare för Sverige som knep förstaplatsen.

Mvh isan lover

Hej

Alla väntar på en stor genomgripande skolreform men inget händer, det har pratats om dåliga resultat i skolan som tydliggörs i Pisa resultaten i årtionden nu men inget händer, det är dessutom en negativ utveckling på alla nivåer och inte bara bland barnen i grundskolan, även landets största och kändaste universitet har tappat i placeringar mot dom övriga länderna i Sydostasien.

Mvh isan lover

Om man sen då tar ytterligare hänsyn till hur taskig den Svenska skolan har blivit de sista tio åren så är ju detta helt enastående ;)

Alla som jobbar hos mig måste ha engelska kunskaper. Innan när min svåger var den som styrde, då pratades bara Thai på jobbet.
När jag tog över bytte jag språk till engelska det var jobbigt i början då de var inte vana vid att prata engelska , de kunde läsa
Nu två år senare säger de att de har lärt språket mycket fortare på jobbet, än när de var i Thaiskola. Alla har universitet utbildning, om det säger något.
Jag tror att engelsklärarna på Thaiskolor måste öva mer att prata engelska tillsammans med eleverna.

Senast ändrad:
Alla som jobbar hos mig måste ha engelska kunskaper. Innan när min svåger var den som styrde, då pratades bara Thai på jobbet.
När jag tog över bytte jag språk till engelska det var jobbigt i början då de var inte vana vid att prata engelska , de kunde läsa
Nu två år senare säger de att de har lärt språket mycket fortare på jobbet, än när de var i Thaiskola. Alla har universitet utbildning, om det säger något.
Jag tror att engelsklärarna på Thaiskolor måste öva mer att prata engelska tillsammans med eleverna.
Helt rätt! Idag övar man ingen konversation alls. Man kan rabbla glosor utantill i det oändliga, men inte sätta ihop tre av dem till en mening.

Helt rätt! Idag övar man ingen konversation alls. Man kan rabbla glosor utantill i det oändliga, men inte sätta ihop tre av dem till en mening.

Hej

Och dom flesta eleverna kvet inte heller vad dom glosor dom rabblar betyder, i värsta fall inte lärarna heller som dessutom använder sig av ett så dåligt uttal att en engelsman knappt känner igen ordet.

Just det här med att få prata och använda sig av den engelska barnen trots allt lär sig i skolan är viktig, det är detta jag brukar hjälpa till med, samt försöka få till ett uttal som är lite bättre.

Mvh isan lover

universitet utbildning

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
9 K
A
B
Svar
1
Visningar