Thailändares sätt att dricka Whiskey

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Jag har alltid forundrat mig over pa vilket satt thailandare dricker Whiskey? Att de garna dricker Whiskey till maten ar ju inget nytt och da garna Red Lable eller Black, for de som har rad.

Man tar ju garna med sig en hel flaska till restaurangen! Jag var ju pa fest nu i fredags med anledning av giftermalet och vi akte ett gang pa 15 personer till en Isaan-restaurant utanfor Rayong.

Jag kopte en flaska Red Lable, till de tre herrarna som skulle medfolja, god sed att gora sa! Nog sagt om det, framme vid restauranten dukas det upp med kanske 12-13 olika ratter och jag tog ol och de tre thailandska gentlemennen oppnar whiskyflaskan och avnjuts ju med en massa sodavatten, vatten och is.

Thailandare sitter ju alltid och duttar whiskey i glasen och en [¤#@@¤%]s massa is och sodavatten. Det ar ett evigt duttande av is, vatten, sodavatten och whiskey hela tiden. Ta en smutt, i med en isbit till och annu en smutt och pa med en dutt whiskey igen och sa haller det pa anda tills flaskan ar tom.

Jag sa, men ta en rejal javel med en gang istallet for detta standig duttande. Na ficks jag till svar, vi kor och vill inte bli for berusade ;D

Ja,, jo det dar har man ju hort forr, men att flaskan anda tog slut pa en och en halv timma och bra sliriga blev de anda, det spelar ingen roll. Man har nagon slags tro pa att om man duttar och haller pa, ja da blir man mindre berusad.

Likadant idag igen sag jag tre thaitjejer faktiskt nar jag och Linda var och at Isaanmat. Det tillhor ju inte vanligheten att tjejer dricker sprit, men det hander har jag sett forr. De satt dar och sjong karaoke och samma beteende, det var ett jakla duttande och mer is, mer vatten, mer whiskey och armarna gick over bordet pa dem som vaderkvarnar...alltsa jag fattar inte detta.

Hall upp en 8:a med en gang och pa med is och vatten och sen sitt och smutta pa den i lugn och ro. Men pa nagot vis verkar det som om thailandaren inte riktigt vet balansen mella t ex whisky och hur mycket vatten eller is de skall ha, sa darfor detta duttande hela tiden och sen da, som ovan, de tror att de blir mindre fulla om de haller pa pa detta viset. Att ta en rejal med en gang eller 10 sma pa samma tid ar ju likadant ;D

Kanns det igen?
Mvh Peter :wai:

Ja det där känns igen men samtidigt tycker ja att man ser en hel del som dricker rent men inte som oss o smuttar nej då tar man o tömmer hela glaset för att sen dricka lite vatten

glimten66

"glimten66 " sa:
Ja det där känns igen men samtidigt tycker ja att man ser en hel del som dricker rent men inte som oss o smuttar nej då tar man o tömmer hela glaset för att sen dricka lite vatten

glimten66

Jo, du har nog ratt, det finns sakert andra varianter, men det dar att tomma hela glaset har jag mest sett i Indien. Vet dar jag brukade bo i Chennai bjod jag en rumsbetjant pa rom, Munk Rom, javligt god faktiskt och jag sa till han ta du en javel och han halde upp ett glas sakert 40 cl glas och svepte allt i ett enda drag och jag bara tittade pa honom, vad i helsike gor han ;D

Efter detta har jag borjat intressera mig for hur de olika dryckesteknikerna ar i olika lander ;D

Men jag tankte pa att thailandarna kanske inte gillar smaken av whiskey egentligen och darfor tar det i mindre doser med mycket vatten och is?

"insayt " sa:
Jag har alltid forundrat mig over pa vilket satt thailandare dricker Whiskey? Att de garna dricker Whiskey till maten ar ju inget nytt och da garna Red Lable eller Black, for de som har rad.

Man tar ju garna med sig en hel flaska till restaurangen! Jag var ju pa fest nu i fredags med anledning av giftermalet och vi akte ett gang pa 15 personer till en Isaan-restaurant utanfor Rayong.

Jag kopte en flaska Red Lable, till de tre herrarna som skulle medfolja, god sed att gora sa! Nog sagt om det, framme vid restauranten dukas det upp med kanske 12-13 olika ratter och jag tog ol och de tre thailandska gentlemennen oppnar whiskyflaskan och avnjuts ju med en massa sodavatten, vatten och is.

Thailandare sitter ju alltid och duttar whiskey i glasen och en [¤#@@¤%]s massa is och sodavatten. Det ar ett evigt duttande av is, vatten, sodavatten och whiskey hela tiden. Ta en smutt, i med en isbit till och annu en smutt och pa med en dutt whiskey igen och sa haller det pa anda tills flaskan ar tom.

Jag sa, men ta en rejal javel med en gang istallet for detta standig duttande. Na ficks jag till svar, vi kor och vill inte bli for berusade ;D

Ja,, jo det dar har man ju hort forr, men att flaskan anda tog slut pa en och en halv timma och bra sliriga blev de anda, det spelar ingen roll. Man har nagon slags tro pa att om man duttar och haller pa, ja da blir man mindre berusad.

Likadant idag igen sag jag tre thaitjejer faktiskt nar jag och Linda var och at Isaanmat. Det tillhor ju inte vanligheten att tjejer dricker sprit, men det hander har jag sett forr. De satt dar och sjong karaoke och samma beteende, det var ett jakla duttande och mer is, mer vatten, mer whiskey och armarna gick over bordet pa dem som vaderkvarnar...alltsa jag fattar inte detta.

Hall upp en 8:a med en gang och pa med is och vatten och sen sitt och smutta pa den i lugn och ro. Men pa nagot vis verkar det som om thailandaren inte riktigt vet balansen mella t ex whisky och hur mycket vatten eller is de skall ha, sa darfor detta duttande hela tiden och sen da, som ovan, de tror att de blir mindre fulla om de haller pa pa detta viset. Att ta en rejal med en gang eller 10 sma pa samma tid ar ju likadant ;D

Kanns det igen?
Nu tror jag utan att vetenskapligt belägga det hela.
Att om du spär ut din åtta med en halv kola o två flaskor soda får du en utspädd drink som du fortare förbränner.Med samma mängd alkohol blir thai mindre berusade enligt vad jag iakttaget.

"legolas " sa:
Ja till viss mån kan jag ha förståelse för att de beter sig så i samband med måltid. För thai i Isaan har fått för sig via sina föräldrar att man äter först sin mat och sedan avslutar man måltiden med att dricka det vatten man vill ha. Den grejen som våra läkare säger att det faktiskt är nyttigt att dricka till tuggorna man äter, det finns inte här.....

Jo, det beteendet har jag sett aven i Indien, man ater forst och skoljer ner med ett glas vatten. Men jag vet inte om det skulle vara det som gor det, jag dricker ocksa efter maten nar jag ar i sverige, men da har jag ju oftast en tallrik med mat, i thailand har man ju oftast fler ratter och man maste ha en lite slurk emellanat.

Tror nog att det mer beror pa kultur, i Asien har man ju inte var kultur nar det galler att inta mat och dryck. Ofta i Asien ar mat bara energiintag och inte sa som vi en umgangesfaktor, ingen regel utan undantag givetvis.

Sen har ju inte thai var kultrur med aperetif, glas rott och en kaffe avec, samt en grogg efter, eller snapskultur . Ja lustigt ar det i alla fall med olika vanor i olika lander, spannande att folja era upplevelser av det!

"glimten66 " sa:

glimten66

Så gör jag med :thumbsup:

"insayt " sa:
Jag har alltid forundrat mig over pa vilket satt thailandare dricker Whiskey? Att de garna dricker Whiskey till maten ar
.
cut
.

En annan sak de brukar göra är att inte äta mat innan de dricker. Under tiden de dricker äter de en del mat som tilltugg. Det kan vara små torkade köttbitar eller friterade småfiskar, nam tok etc. Jag har fått det förklarat för mig att spriten får bättre verkan om de inte har mat i magen när de börjar dricka. Att det är helt förkastligt för magen tar de inte till sig. När de slutar dricka tar de en rejäl tallrik ris, för att nyktra till. Därefter dricker de inget mera. Blir de bjudna på mer säger de bara att de har ätit ris redan, och så är det inget mer snack om den saken.

I början när man var ute i byn var det frusterande för vart man än gick skulle alla bjuda på sprit. Att neka var inte populärt, om de bjöd skulle man bara ta emot. Från början var det ganska trevligt. Efter en stund blev det jobbigt, speciellt de som drack lao kao ville man ju inte bli bjudna av. En del började ta illa upp när man alltid sa nej.

Men så kom jag på att varför inte ta seden dit man kom. När man blev bjuden och inte ville ha sa jag bara "kin kao leo". Slutsnackat, inget trugande, alla accepterade att man hade ätit och naturligtvis inte kunde dricka.

Sedan så gjorde jag ett experment. Eftersom jag inte fick gehör för mina synpunkter att det var mindre nyttigt att dricka på fastande mage, började jag lära ut att falanger kan inte dricka på fastande mage utan måste äta mat först.

Efter en lång inlärningsperiod accepterade de att falangen är konstig och måste äta mat först innan han kan dricka. Det passade mig bättre att kunna vänta till senare på dagen innan man tog emot något. Det kunde vara känsligt att säga att man hade redan ätit som uräkt för att slippa dricka. När man senare blev sugen och skickade iväg någon att köpa öl eller satt hemma och drack med någon visste ju hela byn snart det. Då kunde någon man nyligen gått förbi och sagt "kin kao leo" till bli sur.

När de hade lärt sig att falanger inte dricker på fastande mage kunde man neka för att man inte hade ätit. Gå hem och sätta sig och dricka vad man ville utan att någon blev förnärmad. De hade ju inte koll på när jag ätit mat om jag var hemmavid. Det spred sig snabbt i byn att falangen var konstig och skulle äta mat först innan han drack något.

Ganska länge var jag konsekvent i mitt äta mat först koncept. Tills en dag fan flög i mig och jag gick tillbaka till thailändsk logik att dricka på fastande mage. De tyckte väl att nu har det blivit bra med falangen igen, nu är han som han ska vara. Änteligen förnuft i falangskallen. Plötsligt vissa dagar så kunde jag få återfall i mitt aldrig äta på fastande mage koncept. Nu visste de ju att falanger gjorde på det sättet så det var inget konstigt med det. Helt plötsligt accepterade de att ibland var jag thai i mitt beteende och ibland falang. Ingen ifrågasatte nämvärt varför jag ibland hade thai och ibland falangbeteende. Var det någon som frågade var det ju logik i vilken metod jag än valde att försvara för tillfället. Visst hade thaibeteendet högre acceptans, men även falangbeteendet var ju accepterat sedan länge! :)

"legolas " sa:
Wangtong, jättekul att läsa om hur du har kommit "in i samhället", och hur du löser just dina egna små grejor med thaiarna. Karma till dig för dina försök!! Försök nu bara inte att bryta ryggen av dig för att passa in.

Vad jag menar är att i mitt lilla liv här, så upplever jag väl i stort sett samma saker som du, med det undantaget att jag nog aldrig skulle göra en grej för att "passa in" i gruppen. I alla fall inte om jag ansåg det vara skadligt för mig, eller för andra.

Jag för min del är stenhård när det gäller de saker jag tror på. precis som du säger så skiter thai fullständigt i om han skall ut och köra bil. han sätter inte sprit i samband alls med att det kan påverka hans bilkörning, det finns bara inte i thais sinnesvärld.
Tack för uppskattningen i de första raderna. I övrigt har jag svårt att begripa "bryta ryggen av dig" snacket. Kan vara att du blandat ihop mitt inlägg med något annat. Jag har inte nämnt något i mitt inlägg om bilkörning i berusat tillstånd som du nämner att jag gjort. Därmed inte sagt att jag accepterar deras sätt att köra, snarare tvärt om.

Vilket "undantag menar du att jag gör för att passa in i gruppen"?
Under drygt 20-års tid har jag försökt att förstå deras sätt att leva på, för att jag tycker att Thailand är ett intressant och trevligt land. Totalt sett har jag tillbringat mer än 4 år i landet. Jag bor ute på vichan det gör jag för att jag föredrar det, inte för att någon annan bestämt så. Jag har lärt mig en hel del thai för att kunna ta mig dit jag vill och kunna umgås med thailändare. Ofta följer jag med på än det ena än det andra för att försöka förstå förutsättningar som thailändarna lever under. Jag vill påstå att jag förstår en hel del av deras sätt att bete sig, men för att förstå allt får man nog vara infödd.

Även om man inte håller med dom i allt så behöver man inte vara oartig när man påpekar saker för dom. Väldigt ofta talar jag om för dom vad jag tycker, jag kan bli ganska ihärdig och viker aldrig ner mig vad jag kommer ihåg. Men jag är noga med att ingen ska behöva tappa ansiktet. Fast det har hänt det också att jag skällt ut thailändare så att dom tappat ansiktet. Jag väljer själv vilka jag umgås med, men jag gör det på ett snyggt sätt så att ingen ska behöva känna sig förnärmad.

I byn accepterar de mina ståndpunkter även om de inte håller med mig. Det tror jag att de gör, för att jag inte bryter ryggen av mig. Dömmer du ut deras sätt att leva utan att försöka förstå deras kultur kommer dina ståndpunter inte att beaktas.

Jaha!
Själv tycker jag att thai's whisky drickande är lite"off", att späda ut spriten med is ihela glaset och"skvätta"i lite HongThong i botten, sedan ösa på med"Nham Soda"till glaskanten.
Men lite som Wangthong nämde så har man suttit ner och inmundigat i samma anda som thai gör och det har förlöpt utan hinder, enda skillnaden är att för mig som"farang"tar det lite längre tid att uppnå ruset, som infinner sig hyffsat fortare hos en thai... ;D :D ;D

"legolas " sa:
Förstår inte riktigt vad jag skall svara på Wangthong!! Var uppmuntrande emot dig, och förstår inte varför du plötsligt "tänder till". Jag talar absolut inte "illa" om dig och ditt sätt att vara, det är väl upp till dig oavsett hur länge eller kort tid du varit "på plats" här!!

När jag pratade i den meningen om "undantag", så pratade jag enbart om mig själv och mitt liv är, inte ditt!! Låter väl skitbra att du gillar ditt sociala liv, var och en gör väl det man finner bäst antar jag!! Fortsätt du så, jag börjar dock förstå lite grand vissa falangers uppförande gentemot andra här i Thailand.
:wai: :wai: :wai:
Jag missuppfattade isåfall ditt "undantag" och "bryta ryggen" och ber om ursäkt om jag lätt brysk, det var absolut inte min mening. Jag frågade för att jag inte var säker på hur du menade, och var därmed inte säker på hur jag skulle tolka det. Nu har jag fått det svar jag frågade efter, och det var ett bra svar! :wai: :wai:

Själv tycker jag att det är svårt att både tolka vad andra skrivit och skriva så att andra förstår vad man menar. Detta händer ju även vid samtal att man inte vet hur man ska tolka vad den andre säger. Jag ska försöka uttrycka mig bättre framöver.

Jag ska även nämna att jag har börjat att läsa din "bo i Thailand"-tråd. Det går ganska långsamt att läsa jag har bara hunnit läsa en del av de första sidorna. Du skriver väldigt bra och det är väldigt intressant så jag kommer att fortsätta läsa när tid medges.

"Jo-Be " sa:
Jaha!
Själv tycker jag att thai's whisky drickande är lite"off", att späda ut spriten med is ihela glaset och"skvätta"i lite HongThong i botten, sedan ösa på med"Nham Soda"till glaskanten.
Men lite som Wangthong nämde så har man suttit ner och inmundigat i samma anda som thai gör och det har förlöpt utan hinder, enda skillnaden är att för mig som"farang"tar det lite längre tid att uppnå ruset, som infinner sig hyffsat fortare hos en thai... ;D :D ;D
Det beror i och för sig på i vilket sällskap man sitter. Sitter man med vanliga thai hemma i byn och man sitter i närheten av flaskan brukar jag fylla på med whisky så att man får lite färg på drickat innan de hinner fylla upp med soda. Sitter man långt från flaskan eller med okända så brukar jag förklara att jag vill ha lite mer färg på vätskan. Ofta får man påpeka det flera ggr för de har en tendens att glömma detta snabbt. Ibland kan det faktiskt vara skönt att bara sitta och svamla med ett färglöst innehåll i glaset, så ibland får det vara.

Vad jag har svårare för är otyget att ha is i ölen. Visst vill jag ha riktigt kall öl, men att förstöra den med is tycker jag inte om. Att spä öl med vatten tycker jag förstör smaken på ölet. På samma sätt tycker jag inte heller om lättöl eller öl som smakar sprit. Jag är mera inne på tyskarnas sätt att se på öl, spelar ingen roll hur stark ölen är, smaken är viktigare. Dricker man för att bli full kan man dricka sprit.

Nu måste jag komma in och förstöra ölromantiken.

Kanske jag är alkoholist, men jag dricker faktiskt för att bli full.
Dricker man, ja, låt oss säga 8 flaskor Chang, Leo eller annan öl så gör man det för att bli full.

Det finns ingenting som man dricker 5 liter av om det inte ger någon mental effekt.
Varken Coca-Colan, mjölk, Fanta, Sprite, vatten eller öl.

"legolas " sa:
Jag vill gärna komma in och säga en sanning också, precis som andrejsdenruskige
gör!! Jo thai har precis samma tunn och tjocktarm som de amerikanska indianerna har. De blir snabbt fulla, och de klarar inte alls på långa vägar av att drecka brännvin som vi karlar gör ifrån västerlandet!!

Thai duttar p.gr.a. att de inte tål att dricka brännvin, Thai dricker långsamt p.gr.a. att de blir packade skitsnabbt, och Thai dricker med mycket utspätt enkom för att överleva kvällen så gott det går...
Är inte det lika dant med alla Asiater har jag fått för mej?

Det ÄR så med alla asiater. Det såg jag på Filippinerna också, dom är precis likadana som våra thaivänner. :)

Hade för mej att Kineser inte kunde dricka några större mängder. Jag får Googla lite :D

Sociologer har sedan länge känt till att alkoholism är relativt ovanligt bland ostasiatiska folk. Man ansåg tidigare att detta berodde på att andra droger, såsom opium, heroin och cannabis (hasch), ersatt alkoholmissbruket. Men det har i många undersökningar visat sig att en majoritet bland kineser, japaner och koreaner reagerar på små mängder av alkohol med intensiv hudrodnad, illamående och ibland nässelfeber. Detta bör innebära att vissa folkgrupper har ett naturligt genetiskt betingat skydd mot alkoholism. Den beskrivna reaktionen liknar nämligen den som västerlänningar brukar få efter att ha intagit antabus (disulfiram) som verkar genom att blockera det enzym som omsätter alkoholens omsättningsprodukt acetaldehyd till acetat. Ansamlingen i vävnader och blod av acetaldehyd förorsakar de nämnda symptomen. Alkoholintoleransen bland ostasiater kan orsakas av liknande mekanismer. Man har funnit att japaner till 85-95 procent har en "atypisk" form av enzymet alkoholdehydrogenas (atypisk i jämförelse med de flesta västerlänningar!) vilket kan påverka graden av ansamling av acetaldehyd i kroppsvävnaderna. Man har även funnit att det föreligger skillnader mellan olika "raser" i förmågan att omsätta och bryta ner alkohol i vävnaderna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A