Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

Min kompis fick ett bråck och gick till sin vårdinrättning i Uppsala i juni. Väntetid för operation ca 6 månader......

Han kom till Hua Hin och jag sa till honom att besöka Hua Hin Hospital. Det var förra måndagen......

Han opererades i onsdags, ja, även han blev överrumplad av detta, men kostnaden var ju så hög......

22 000 baht inklusive två nätter på sjukhuset, medicin och många leende… Där bestämdes det att Thailand ska bli hans fasta punkt.......

Heja Sverige, men detta säger väl en del om den här tråden......... eller hur?

Min kompis fick ett bråck och gick till sin vårdinrättning i Uppsala i juni. Väntetid för operation ca 6 månader......

Han kom till Hua Hin och jag sa till honom att besöka Hua Hin Hospital. Det var förra måndagen......

Han opererades i onsdags, ja, även han blev överrumplad av detta, men kostnaden var ju så hög......

22 000 baht inklusive två nätter på sjukhuset, medicin och många leende… Där bestämdes det att Thailand ska bli hans fasta punkt.......

Hade din kompis gått till en privat klinik i Sverige så hade han säkert fått vård inom några dagar också.

Hade din kompis gått till en privat klinik i Sverige så hade han säkert fått vård inom några dagar också.
Jo, det gjorde han: 28 000 kronor för operationen(ca 100 000 baht, vilket i det närmaste täcker en 65-årings försäkringskostnader i Los… för ett helår).
Tillkommer konsultationskostnad. Väntetiden är max 1 månad. Ingen medicin eller annat ingick, ja, om det inte ingick leende, vilket man ju kan hoppas på.......

En svensk som bor några mil från mig här på landet gjorde en magbråcksoperation för några år sen, 5000 Baht med eget airconrum i några dagar.

Att vara dyrare än Bangkok Hospital är ju en bedrift i sig. Måste vara riktiga lyxsjukhus med rika kunder eller med en specialinriktning.
Khon Kaen räknades att ha de bästa sjukhusen vad gäller hjärtkirurgi mm, med en hög prisnivå.

Ser man vid parkeringen på tex Bangkok Hospital i Udon Thani så står det många Lexus och Mercedes utanför med skyltar från LAOS så deras kunder skiljer sig mot turisttäta Hua Hin.

Min brutna fotled kostade närmare en halv miljon baht på Bangkok Hospital för tio år sedan. Men då ingick operation med ett helt team.

Naturligtvis hade jag försäkring.
Den kostade en halv miljon just därför att du hade en försäkring.
Varje gång jag kommer dit frågar de om jag har en försäkring.
När svaret blir ja så blir det high five inom hela personalen.

Den kostade en halv miljon just därför att du hade en försäkring.
Varje gång jag kommer dit frågar de om jag har en försäkring.
När svaret blir ja så blir det high five inom hela personalen.

Jo, så är det nog, men det kan bli jädrans dyrt även utan försäkring. Då gäller det att ha det gott ställt, eller snälla anhöriga (vanligt, haha), eller lägga upp en go-fund-me som väcker empati. :p

Khon Kaen räknades att ha de bästa sjukhusen vad gäller hjärtkirurgi mm, med en hög prisnivå.

Ser man vid parkeringen på tex Bangkok Hospital i Udon Thani så står det många Lexus och Mercedes utanför med skyltar från LAOS så deras kunder skiljer sig mot turisttäta Hua Hin.
Khon Kaen har även en Tandläkarhögskola som jag tyckte verkade jättefin när jag besökte dom förra året. Inga problem att få behandling som utlänning

Liknande trådar

R
Svar
4
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp