Thailändsk kvinna och körkort i Sverige

Du skriver så mycket å garderar dig, att det är svårt att hänga med :p men så här ligger det tydligen till;)
Screenshot_20201213-105930_Google.jpg
Det går ett elakt skvaller om det här.
De nya reglerna för cirkualtionsplats tillkom för att någon tyngre profil inom vägverk i skånetrakten, själv inte klarade av att förstå hur en cirkulationsplats fungerar. Alltså lätta på reglerna så lite av varje blev tillåtet, så han slapp känna sig dum.

Hörde denna på ett bussbolag en gång i tiden.
Nu blev det något högre risk i cirkulationsplatser, men men, det är som det är. Reglerna var bättre förr.
Planera före så fungerar det säkert och bra.

Vilken diskussion! Jag citerade enbart trafikläraren på trafikskolan, idiotiskt eller inte. Men jag har alltid kört så själv, visar min avsikt även om det inte är lagstadgat. Det stora problemet är att många struntar i att blinka när man skall ut ur cirkulationsplatsen och även när man skall svänga på en vanlig väg också tyvärr.

Vilken diskussion! Jag citerade enbart trafikläraren på trafikskolan, idiotiskt eller inte. Men jag har alltid kört så själv, visar min avsikt även om det inte är lagstadgat. Det stora problemet är att många struntar i att blinka när man skall ut ur cirkulationsplatsen och även när man skall svänga på en vanlig väg också tyvärr.
Det är lika som med de som parkerar sin bil vid bensinpumpen för att handla tidning eller korv. Men, jag skulle bara.
Samma med blinker.
Vad blinka? Jag skulle ju bara svänga in på min gata......
Det där, jag skulle ju bara....

Här är de regler som gäller hos Transportstyrelsen

Blinka vänster togs bort för det var mer förvirrande än förklarande. Man ser många som blinkar vänster (ofta äldre förare) men som sedan missar/glömmer blinka höger när dom skall lämna rondellen

Bäst att inte blinka, iaf när man byter fil i Bangkok. Blinkar man så panikkör snubben i filen du ska in i så du blockas, blinkar man inte utan bara glider lite sakta över så tror folk att man är på fyllan och håller undan.
Tyvärr kör jag oftast nykter och dessvärre använder blinkers men det brukar ordna sig ändå :)

/ SatanG

Ja det får man tänka på före man kör in i rondellen ;) hur gör du om 2 filer går vänster 2 bilar går in samtidigt å den innersta vill ut först :p

Den som behöver göra filbyte har väjningsplikt precis som på vanlig väg. Inte alls konstigt. Du tänker som ett thailändskt fruntimmer 5555555

Senast ändrad:
Ja, det är inte något trafikbrott om det inte finns skyltar eller vägmarkeringar som visar att man ska ligga i innerfilen.
Sådana skyltar och vägmarkeringar finns väl över hela Sverige. Dock så saknas detta i Umeå och folk har absolut rätten på sin sida.
Problemet är att Umeå är fullsmetad av rondeller och den här stan består mestadels av folk med doktorsgrad i genusteori.

Ja det finns många rondeller i fjollträsk men i Umeå måste det ha varit VM i rondellbygge.

Bäst att inte blinka, iaf när man byter fil i Bangkok. Blinkar man så panikkör snubben i filen du ska in i så du blockas, blinkar man inte utan bara glider lite sakta över så tror folk att man är på fyllan och håller undan.
Tyvärr kör jag oftast nykter och dessvärre använder blinkers men det brukar ordna sig ändå :)

/ SatanG
Oftast??? :rolleyes:

Det beror lite på förutsättningar. Elbilarna är för dyra för de flesta, så jag tror inte att elbilar och automat kommer att ersätta under min livstid. Vi är alltså hänvisad till dagens fordonspark och den hade varit för begränsad om det bara var aktuellt med automat.
Mitt ex fick lära sig köra i en Volvo 740, vi hade sedan en Laguna 2.0 och efter vi separerade köpte hon en Opel Astra, ny, men hon valde manuell.
För de som har det bättre ekonomiskt ställt är valen friare. En ny bil eller elbil är en utupi för de flesta i dagsläget.
Nästa generation har mer val att ta.
Men skönt med "ajtomat" när det är köer! ;) :beer:

Kanske inte hör hit riktigt men men, när min fru skulle börja ta körkort köpte jag en Hyundai accent -99 gått 2000 mil (som ny fast gammal ) duger gott åt oss eftersom i normala fall vi bara är i Sverige på sommarhalvåret
Tror ni det uppskattades 555 nä det var ju en gammal modell 555
Ja så nu jobbar hon som tusan å ska köpa en modern modell
Ja ja bara hon är lycklig så ok
Typiskt thai 555
Min frun köpte en ny Kia veckan efter att hon fått "kjörkort"!;)

Hej

Håller med, blinka hellre för mycket än för lite eller inte alls, det underlättar för andra och gör tragiken smidigare.

Mvh isan lover

Här är de regler som gäller hos Transportstyrelsen

Blinka vänster togs bort för det var mer förvirrande än förklarande. Man ser många som blinkar vänster (ofta äldre förare) men som sedan missar/glömmer blinka höger när dom skall lämna rondellen
Jag tycker det e kul att blink, så jag blinkar hela tiden! :beer: :clap_tranparent: :shy_transparent:

Tur man bor i Thailand så man slipper trafikproblämen.
I Melbourne på Elizabeth street skulle man ligga i vänsterfilen om man skulle svänga höger.
Kanske hade med spårvagnar att göra. Det var ett bra tag sedan...minnet ni vet...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp