Thailändsk mat

Jag har en förkärlek till Thaimat men undrar va är skillnaden på riktig thaimat Thai gör och thaimat faranger gör?

Märket man någin skillnad i Western och Thai?

Hur gör man riktigt god wok och en riktigt god Satay?

Kap kuhn kap

Jag har en förkärlek till Thaimat men undrar va är skillnaden på riktig thaimat Thai gör och thaimat faranger gör?

Märket man någin skillnad i Western och Thai?

Hur gör man riktigt god wok och en riktigt god Satay?

Kap kuhn kap

Lite svårt att avgöra vad du menar med Thai och Farang. Menar du när en Farang lagar det och när en Thai lagar det, eller menar du mat på i restauranger i turistområden eller här i Sverige?

Man brukar ju tala om västerniserad mat, alltså anpassad mer för västerländska gommar när man äter på restauranger här i Sverige eller västvärlden eller på restauranger i Thailand i turistområden.

Det kan ju ta sig i uttryck som att det inte är lika starkt, inte innehåller märkliga kryddor som för en västerländsk gom är ovant men som maten egentligen borde innehålla. Thaimat handlar ju mycket om syra, sälta, styrka och beska många gånger, för mycket av det kan ju för ovana faranggommar bli för mycket.

Här i Sverige kan man ju inte längre klaga på att ingredienser inte går att få tag på, idag flygs det mesta direkt in. Om man inte får autentisk mat här i Sverige beror det på den enorma konkurrensen och alla skall slåss om kunder och därför blir också kvalitén sämre, då ingen har råd att laga autentisk mat med samtidigt låga priser och det finns alldeles för många Thaihak idag med mer eller mindre dålig mat.

Här där jag bor finns i princip bara en godkänd krog och det är Thap Thim, vansinnigt god mat och 12 Isaanrätter som är nära nog 100% Isaan. Den bästa lagar jag dock själv:)

Eller menar du om en svensk lagar maten eller en thai? Beror ju på hur kunnig kocken är. Min känsla dock är att många Thai lagar hellre än bra. Sen är det ju svårt att slå många Thai också, finns ju som min fru, fantastiska kockar!

Ja laga en god Wok är ju högst den egna kunskapen och vad du vill ha, wok med ingefära, chili, basilika eller annat, dock inte svårt, allt du behöver är lite kött, grönsaker, vitlök, sojasås, ostronsås, fisksås, lite buljong eller vatten, kanske Rot Dii om man nu vill det, socker..., ja precis vad man vill samt en bra wokpanna.

Satay är ju också en smaksak och finns säkert lika många recept som människor som lagar det. Är ju ingen Thailändsk rätt egentligen, utan Indonesisk men finns ju i Thailand också.

Här en sida du kan använda som start: http://www.ezythaicooking.com/free_recipes/Chicken-satay.htm.

Min ena döttrer säljer ju moo bping som är något liknande, jäkligt goda: Här en video på det (inte släkt dock med oss:))

Stora skillnaden är att när farang har lagat maten eller när den är faranganpassad är att inte tex hela kycklingen eller hela grisen ligger i grytan.
Stor skillnad på faranganpassad och det Thai äter.

Den stora skillnaden tycker jag kortfattat är hur mycket chilli som används, faranganpassad man är ofta lite för mesig.

Och jag håller med @Lyco , Thap Thim är bra om än lite dyr. Har varit där flera gånger. Men den bästa maten lagar allt min kära hustru. :xmas_smiley:

Har inga problem att äta stark mat men när man kommer på ställe där bara Thai sitter eller när dom lagar hemma så kan vad som helst dyka upp i grytan.
Sen lagar dom ju annorlunda hemma om jag skall äta, men när någon som inte har farangvana dukar upp en tallrik tackar jag nej, en gång kom exets moster upp med en tallrik full av vad som såg ut som öron och en skål ris, var ingen annan hemma då och hon tyckte jag såg hungrig ut.
Jag åt inte.

Har inga problem att äta stark mat men när man kommer på ställe där bara Thai sitter eller när dom lagar hemma så kan vad som helst dyka upp i grytan.
Sen lagar dom ju annorlunda hemma om jag skall äta, men när någon som inte har farangvana dukar upp en tallrik tackar jag nej, en gång kom exets moster upp med en tallrik full av vad som såg ut som öron och en skål ris, var ingen annan hemma då och hon tyckte jag såg hungrig ut.
Jag åt inte.
Fegis, man måste utmana sina gränser ibland. Det gjorde jag och käkade risråtta vilket var lyckat. :p :xmas_smiley:

Stora skillnaden är att när farang har lagat maten eller när den är faranganpassad är att inte tex hela kycklingen eller hela grisen ligger i grytan.
Stor skillnad på faranganpassad och det Thai äter.

Ja det har du rätt i, skrov och ben är viktigt att ha med i grytorna, det är där smaken sitter. Det är skit att vara kock idag då folk är livrädda för salt, fett, grädde, smör och allt som gör maten god.

Fegis, man måste utmana sina gränser ibland. Det gjorde jag och käkade risråtta vilket var lyckat. :p :xmas_smiley:
Jag har käkat rostade skalbaggar det är väl det mest udda jag käkat här nere, smakade som chillinötter.
Var inte ovanligf att dom käkade rostade gräshoppor med ris till lunch eller några grillade fladdersmöss slank ner då och då, fast risråtta såg jag dom aldrig äta, det gav dom bort.
Men det är bra mycket mer än styrkan på maten som skiljer sig från en Thai rätt för Thai ocn en faranganpassad.
Nu börjar det ju säljas mer och mer faranganpassat så Thaisen börjar väl med vänja sig vid det kanske, och det skulle ju vara synd om dom skulle bli lika kräsna som mig, lite slöseri på mat.

Jag lagar ju riktig thai när jag väl lagar till något. Igår blev min Tom Yam Goong mesig. Har en man som inte gillar koriander... han fick krydda maten själv. När jag bloggar om recept så är det riktig thaismaker. Så där vet jag att mina läsare uppskattar t ex min padthai som flera har sagt var det bästa de har testat att tillaga :)

Brukar inte heller köpa thaimat. Sist jag gjorde det var när jag hittade till ett Laos-thai hak. Beställde Pad krapao. Tjejen sade att maten är lite söt...varför liksom? Hon wokade ju till mig och jag vill ha thai-thai smaker som en thai tillagade. Dock har stället de rätterna Sticky rice, somtam, laab mm. bara på helger och måste förbeställas.

Beställde padthai en gång på thai-isaan i Malmö. Frun kom ut och bad om ursäkt att hennes svenska man inte sade till att det var till en thai, därför fick jag inte t ex torkade räkor :)

Jag lagar ju riktig thai när jag väl lagar till något. Igår blev min Tom Yam Goong mesig. Har en man som inte gillar koriander... han fick krydda maten själv. När jag bloggar om recept så är det riktig thaismaker. Så där vet jag att mina läsare uppskattar t ex min padthai som flera har sagt var det bästa de har testat att tillaga :)

Brukar inte heller köpa thaimat. Sist jag gjorde det var när jag hittade till ett Laos-thai hak. Beställde Pad krapao. Tjejen sade att maten är lite söt...varför liksom? Hon wokade ju till mig och jag vill ha thai-thai smaker som en thai tillagade. Dock har stället de rätterna Sticky rice, somtam, laab mm. bara på helger och måste förbeställas.

Beställde padthai en gång på thai-isaan i Malmö. Frun kom ut och bad om ursäkt att hennes svenska man inte sade till att det var till en thai, därför fick jag inte t ex torkade räkor :)
Kommer du till Malmö igen måste du prova Thap Thim som är (vad jag vet) den enda restaurangen i stan som serverar äkta isaan-mat. Det kan @Lyco säkert intyga. Vissa rätter är phet maak maak, härligt!

Kommer du till Malmö igen måste du prova Thap Thim som är (vad jag vet) den enda restaurangen i stan som serverar äkta isaan-mat. Det kan @Lyco säkert intyga. Vissa rätter är phet maak maak, härligt!

Problemet är att jag tror hon var där, kallas allmänt Thap Thim Thai-Isaan. Faktiskt är det så även om restaurangen fortfarande är bäst och väldigt bra kvalité inte är i lika bra klass som som när den låg på Norra Vallgatan:)

Kan ju också ha varit en dålig dag på jobbet eller otur.

Liknande trådar

H
Svar
20
Visningar
4 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp