Thailändsk rättssäkerhet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Läste på annat forum om att polisen här i Thailand stod på gatan och tog urinprov på alla förbipasserande för att fastställa ev. narkotikabruk.

Personligen innebär det inget problem för mig men det fick mig att fundera på rättssäkerheten här i Thailand. Är det någon som läst på eller vet vad som gäller här. Kan vara bra att veta.

Vi är ju vana vid våra grundläggande rättigheter i Sverige och att det skall finnas skäliga misstankar eller domstolsbeslut för personingrepp men vad säger lagen här?

Inga gissningar eller fördomar nu, fakta och referenser från dem som vet.

Tog domj på alla förbipasserande eller folk som verkade suspekta? Är väl inte så stor skillnad på Sverige där polisen gör tillslag på krogar och tar urinprov på folk utan skälig mistanke. Jag har själv fått lämna urinprov i Sverige utan skälig misstanke nu hade jag inget att oroa mig för men blir ju inte riktigt sant det du skriver om Sverige.

Sen gjorde ju polisen tillslag på en stor tv sänd musikgala för ett tag sen i Sverige där dom tog flera stickprov på flertal gäster.

Men du är farang finns väl ingen rättsäkerhet för dig om en thai polis vill ha ett urin prov av dig vad skall du göra vägra? då tar han dig för något värre. Är väl bara att le och se glad ut.

Jo, Sverige har det faktiskt inskrivet i grundlagen. Men det där med skälig misstanke är ju en tolkningsfråga.

2 Kap. Grundläggande fri- och rättigheter

6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång...

Haha ja du den lagen har nog en väldigt vid tolkningsfråga i Sverige precis som i Thailand. Kanske lite vidare i Thailand men vet inte säkert kanske är en fördom.
Men kan vara bra att dom försöker ta itu med problemet innan det är försent, för droger och sån skit ökar ju markant där nere om man får tro nyheterna tycker det är par stora narkotika tillslag i veckan när man kollar nyheterna i Thailand. Har själv inget problem med att dom tar oanmälda prover på folk då tycker jag narkomanerna är ett större problem och tack vare dom vi andra får stå ut med såna angrepp.

Min fråga gällde väl inte precis det här specifika fallet, jag har hört andra historier om poliser som kommer hem och vill se ditt Pass mm mm. Så det var mer en generell fråga om rättssäkerheten i landet. Och hur vet man att det är en polis som frågar...

Har även läst lite om trafikolyckor och den rekommendation som tydligen gäller generellt här är att säg ingenting och gör ingenting utan ring ditt försäkringsbolag omgående och vänta på att en representant kommer ut på MC. Be motparten göra detsamma.

"legolas " sa:
Jag tycker för egen del att Thailand åtminstone i det hänseendet inte skall klagas på alls. Vi andra flata plattfötter i den västra kulturen som låter knarket riktigt få ett härligt fotfäste innan folk börjar gnälla. Och då, som det är nu, så är det försent, skiten finns där, och den kommer aldrig att försvinna.

Tolka situationerna rätt.... Man läser ju nästintill dagligen härnere i nyheterna om folk som blir tagna för antingen smuggling av knark in till Thailand, eller att de står och säljer därnere i Bangkok. Och påfallande ofta så är det människor ifrån Nigeria..... Varför just Nigeria kan man undra...

Thailand är en jungfrulig marknad för dessa knarklangare ifrån Afrika, och de tvekar inte en sekund för att förstöra hela Thailand om så krävs för att fylla deras fickor med pengar.... Så slå till hårt och snabbt, och om det blir för mycket av samma människor ifrån samma nation, STÄNG UTE DESSA MEDBORGARE IFRÅN ATT ÖVERHUVUDTAGET KOMMA IN I LANDET, ENKELT VA?

legolas

Bra! men nu var det ju inte narkotika frågan gällde, där är vi eniga.
Eller menar du att rättssäkerhet är onödig, polisen skall bara göra vad som behövs göras.

Jag har bara två erfarenheter att komma med, men har man inget att komma med så får man ju komma med det man har..... När jag och min tös var och hälsade på Lego åkte vi in i en trafikkontroll utan hjälmar. Jo, Lego hade, men inte vi. Vi var alltså skyldiga och förfallna till böter men Lego lyckades tjöta oss ur det hela på en göteborgsk engelska som snuten nog inte begrep ett ord av och förebärande att han brukade cykla den här vägen(?) och till slut tröttnade konstapeln och lät oss åka! Det hade nog inte gått i Sverige....

När jag skulle undersöka min arvsrättsliga ställning, ställde samhället upp med gratis(!) rådgivning av domare och advokater. Föreställningen skulle kostat en rejäl hacka i Sverige, men i Thailand var rådgivningen gratis. Nåja, det berodde väl på att frugan är thai, det var nog hon som hade rättigheten, men det var ju mig saken gällde.

Nu vet jag inte vad detta egentligen har med rättssäkerhet att göra, men man kan väl konstatera att allt inte är sämre i Thailand i fråga om lagtillämpning.

"Birger " sa:
Jag har bara två erfarenheter att komma med, men har man inget att komma med så får man ju komma med det man har..... När jag och min tös var och hälsade på Lego åkte vi in i en trafikkontroll utan hjälmar. Jo, Lego hade, men inte vi. Vi var alltså skyldiga och förfallna till böter men Lego lyckades tjöta oss ur det hela på en göteborgsk engelska som snuten nog inte begrep ett ord av och förebärande att han brukade cykla den här vägen(?) och till slut tröttnade konstapeln och lät oss åka! Det hade nog inte gått i Sverige....

När jag skulle undersöka min arvsrättsliga ställning, ställde samhället upp med gratis(!) rådgivning av domare och advokater. Föreställningen skulle kostat en rejäl hacka i Sverige, men i Thailand var rådgivningen gratis. Nåja, det berodde väl på att frugan är thai, det var nog hon som hade rättigheten, men det var ju mig saken gällde.

Nu vet jag inte vad detta egentligen har med rättssäkerhet att göra, men man kan väl konstatera att allt inte är sämre i Thailand i fråga om lagtillämpning.

Ja Lego har som de flesta andra Göteborgare ordets gåva, eller snarare den charmiga attityden för även om folk inte förstår vad han säger så verkar han ju så dj-a trevlig så honom måste man ju bara hjälpa. Och Thailändska polisen har ett visst spelutrymme har jag märkt. Han fick två försäkringsagenter att åka genom hela stan och leta upp oss vid poolen när jag var där, iofs kanske det hade lite med tänkt belöning att göra...

Jag har fått det där med rättssäkerheten besvarad på annat håll, glöm den i Thailand. Här är det det gamla talesättet "ändmålet helgar medlen" som gäller.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp