Broder Tuk Tuk
Forumveteran
Överlag är thailändare trevliga människor. Som du säger så har jag stöt på Isan folk över hela landet. En del är riktiga skitstövlar och en del jättetrevliga. Kanske är det då för att jag inte pratar isan, som du säger, kan det kanske förklara varför de försöker luras.
Både jag och frugan har blivit lurade av taxichafförer i Bangkok. De flesta av dessa har nog varit från Isan. Fast det är jag inte riktigt säker på, men jag tror det eftersom taxichafförer från Isan verkar vara vanligast. Åtminstonne om man räknar andra generationens Isan folk. (De som är födda i Bangkok av isan föräldrar). De bor i Bangkok men åker upp till släkten i Bangkok vid de stora helgerna. Att både jag och frugan blir lurade talar väl om att de inte gör skillnad på thailändare och utlänningar. Utan det verkar vara att de lurar de som inte pratar isan. Kanske jag drar fel slutsatts där de kanske lurar folk från isan också. Men enligt dig gör de inte det, så jag får tro på dig.
Den erfarenhet jag har av thailand säger mig att de trevligaste thailändarna finns på turistorter dit inte utlänningar åker samt icke turistorter. Där trivs jag bäst. Ibland kan det vara trevligt att åka till någon turistort också men det blir mer och mer sällan jag gör dom utflykterna. Det finns ju två olika kategorier av turistorter enligt mig. Turistorter med mycket utlänningar och turistorter dit nästan bara thailändare åker. Bangkok är väl svårare att placera in i någon av dessa kategorier men det är en turistort som väl alla utlänningar besökt, så den hamnar i den första kategorin.
Vi bor en bra bit uppe i landet, i Pitsanuloke regionen. Där finns väldigt lite utlänningar. Förra vintern var vi där uppe hela tiden utan att åka någonstans. Lite tråkigt om man inte har något att göra, men befolkningen är väldigt trevlig. Året innan dess åkte vi runt i Chiang Mai, Chiang Rai regionen. Väldigt trevligt. Jag har väldigt lite erfarenhet av Isan. Första gången jag var på besök (på 80-talet) var ingen höjdare. Sedan har jag besökt kompisar där (en gång) och det har varit bättre. I södra thailand trivs jag betydligt bättre, har många trevliga upplevelser därifrån. Undataget taxichaufförerna i Phuket.
Var man trivs bäst är nog väldigt beroende på vilken människa du själv är, men också beroende på vilka andra människor som lockas till den miljön. Själv trivs jag väldigt bra i Thailand och förstår också att du trivs där, fast vi trivs i olika delar av landet. Man kan ju undvika det man inte tycker om. Fast taxichaffisar kan ibland vara svårt att undvika. Även i Pitsanuloke har jag och även frugan och andra i släkten stöt på mindre trevliga sådana.
Hur fan kan man tillbringa en hel vinter i hembyn i Thailand?
Du skrev att det var lite tråkigt och det måste vara årets understatement.
Vad gjorde du egentligen på dagarna. Låg i hängmattan och drack whiskey?
BTT