Taxi största problemet för Thailändska turister.

Överlag är thailändare trevliga människor. Som du säger så har jag stöt på Isan folk över hela landet. En del är riktiga skitstövlar och en del jättetrevliga. Kanske är det då för att jag inte pratar isan, som du säger, kan det kanske förklara varför de försöker luras.

Både jag och frugan har blivit lurade av taxichafförer i Bangkok. De flesta av dessa har nog varit från Isan. Fast det är jag inte riktigt säker på, men jag tror det eftersom taxichafförer från Isan verkar vara vanligast. Åtminstonne om man räknar andra generationens Isan folk. (De som är födda i Bangkok av isan föräldrar). De bor i Bangkok men åker upp till släkten i Bangkok vid de stora helgerna. Att både jag och frugan blir lurade talar väl om att de inte gör skillnad på thailändare och utlänningar. Utan det verkar vara att de lurar de som inte pratar isan. Kanske jag drar fel slutsatts där de kanske lurar folk från isan också. Men enligt dig gör de inte det, så jag får tro på dig.

Den erfarenhet jag har av thailand säger mig att de trevligaste thailändarna finns på turistorter dit inte utlänningar åker samt icke turistorter. Där trivs jag bäst. Ibland kan det vara trevligt att åka till någon turistort också men det blir mer och mer sällan jag gör dom utflykterna. Det finns ju två olika kategorier av turistorter enligt mig. Turistorter med mycket utlänningar och turistorter dit nästan bara thailändare åker. Bangkok är väl svårare att placera in i någon av dessa kategorier men det är en turistort som väl alla utlänningar besökt, så den hamnar i den första kategorin.

Vi bor en bra bit uppe i landet, i Pitsanuloke regionen. Där finns väldigt lite utlänningar. Förra vintern var vi där uppe hela tiden utan att åka någonstans. Lite tråkigt om man inte har något att göra, men befolkningen är väldigt trevlig. Året innan dess åkte vi runt i Chiang Mai, Chiang Rai regionen. Väldigt trevligt. Jag har väldigt lite erfarenhet av Isan. Första gången jag var på besök (på 80-talet) var ingen höjdare. Sedan har jag besökt kompisar där (en gång) och det har varit bättre. I södra thailand trivs jag betydligt bättre, har många trevliga upplevelser därifrån. Undataget taxichaufförerna i Phuket.

Var man trivs bäst är nog väldigt beroende på vilken människa du själv är, men också beroende på vilka andra människor som lockas till den miljön. Själv trivs jag väldigt bra i Thailand och förstår också att du trivs där, fast vi trivs i olika delar av landet. Man kan ju undvika det man inte tycker om. Fast taxichaffisar kan ibland vara svårt att undvika. Även i Pitsanuloke har jag och även frugan och andra i släkten stöt på mindre trevliga sådana.

Hur fan kan man tillbringa en hel vinter i hembyn i Thailand?

Du skrev att det var lite tråkigt och det måste vara årets understatement.

Vad gjorde du egentligen på dagarna. Låg i hängmattan och drack whiskey?

BTT

BTT
Vad gör du på dagarna i de Värmländska skogarna som sjukpensionär? Har du inte väldigt tråkigt, ligger i sängen och tittar på Internet?

Överlag är thailändare trevliga människor. Som du säger så har jag stöt på Isan folk över hela landet. En del är riktiga skitstövlar och en del jättetrevliga. Kanske är det då för att jag inte pratar isan, som du säger, kan det kanske förklara varför de försöker luras.

Både jag och frugan har blivit lurade av taxichafförer i Bangkok. De flesta av dessa har nog varit från Isan. Fast det är jag inte riktigt säker på, men jag tror det eftersom taxichafförer från Isan verkar vara vanligast. Åtminstonne om man räknar andra generationens Isan folk. (De som är födda i Bangkok av isan föräldrar). De bor i Bangkok men åker upp till släkten i Bangkok vid de stora helgerna. Att både jag och frugan blir lurade talar väl om att de inte gör skillnad på thailändare och utlänningar. Utan det verkar vara att de lurar de som inte pratar isan. Kanske jag drar fel slutsatts där de kanske lurar folk från isan också. Men enligt dig gör de inte det, så jag får tro på dig.

Den erfarenhet jag har av thailand säger mig att de trevligaste thailändarna finns på turistorter dit inte utlänningar åker samt icke turistorter. Där trivs jag bäst. Ibland kan det vara trevligt att åka till någon turistort också men det blir mer och mer sällan jag gör dom utflykterna. Det finns ju två olika kategorier av turistorter enligt mig. Turistorter med mycket utlänningar och turistorter dit nästan bara thailändare åker. Bangkok är väl svårare att placera in i någon av dessa kategorier men det är en turistort som väl alla utlänningar besökt, så den hamnar i den första kategorin.

Vi bor en bra bit uppe i landet, i Pitsanuloke regionen. Där finns väldigt lite utlänningar. Förra vintern var vi där uppe hela tiden utan att åka någonstans. Lite tråkigt om man inte har något att göra, men befolkningen är väldigt trevlig. Året innan dess åkte vi runt i Chiang Mai, Chiang Rai regionen. Väldigt trevligt. Jag har väldigt lite erfarenhet av Isan. Första gången jag var på besök (på 80-talet) var ingen höjdare. Sedan har jag besökt kompisar där (en gång) och det har varit bättre. I södra thailand trivs jag betydligt bättre, har många trevliga upplevelser därifrån. Undataget taxichaufförerna i Phuket.

Var man trivs bäst är nog väldigt beroende på vilken människa du själv är, men också beroende på vilka andra människor som lockas till den miljön. Själv trivs jag väldigt bra i Thailand och förstår också att du trivs där, fast vi trivs i olika delar av landet. Man kan ju undvika det man inte tycker om. Fast taxichaffisar kan ibland vara svårt att undvika. Även i Pitsanuloke har jag och även frugan och andra i släkten stöt på mindre trevliga sådana.
Hej

Dom enda taxichaufförer vi har haft problem med i Bangkok har varit från Bangkokområdet och inte talat isan/lao.

Området runt Pichit och Phitsanulok är fint, men nu är det nog över 30 år sedan jag var där, då var det väldigt få utlänningar där, skulle vara kul att se hur det har ändrat sig under åren, mitt favorittempel ligger ju där med den kända Phra Phutta Chinnarat som anses vara den vackraste Buddha statyn i landet.

Mvh isan lover

BTT
Hej

Tycker du underskattar livet på landet, allt hänger ju på hur man är själv, hur social man är och vilka intressen man har. :)

Mvh isan lover

Det viktigaste för mig är att jag har något eget där jag bestämmer och inte behöver rätta mig efter eller vara beroende av släkt och bybor.
Det kallas ego eller hur bara tänker på sej själv.
När det gäller Taxi har vi åkt ganska mycket i Thai
och inte blivit lurade en gång åkte som il en gång från Bankok till Udon kostade 4000 bath det var för ca 10 år sen mycket trevlig resa

Det kallas ego eller hur bara tänker på sej själv.
När det gäller Taxi har vi åkt ganska mycket i Thai
och inte blivit lurade en gång åkte som il en gång från Bankok till Udon kostade 4000 bath det var för ca 10 år sen mycket trevlig resa
Märkligt att kalla människor som vill han något eget där man bor för ego. De känns som en ganska normal egenskap att man inte vill dela allt med alla.

BTT
En av de skönaste sakerna är ju att slippa kylan och snön i Sverige, Fast det kan man uppleva var som helst i Thailand.
Största tiden gick åt till att bygga ett gästhus och att odla avokadoträd. Även en del andra fruktträd blev planterade. Avocadoträden är lite tidskrävande i Thailand för att få tag på lite olika varianter som passar ihop och hjälper varandra med fruktsättningen har tagit det mesta av den tid jag ägnat åt avocado. En annan stor del av tiden går åt till att åka runt och jaga avocadoträd av de typer som behövs för att komplettera de plantor jag har.

Jag har aldrig förut varit intresserad av odling av sånt som växer i jorden. Avocado är roligt för att det är en liten utmaning. Att åka runt är en rolig del av det. Nu har vi inte bara åkt runt på sånt utan vi har åkt runt på andra upplevelser i grannskapet också.

När jag inte har varit ute håller jag på att skriver en bok. Det har inte blivit så mycket på den under den här vintern. Har fastnat på illustrationer och en del tekniska spörsmål som jag måste verifiera med laborationer. Få se vad det blir.

En annan sak som ska göras är ju att vara lite social. Man kan ju inte bara sitta inne som du gör. Måste ut och träffa en del folk också. När jag var yngre tyckte jag mer om att idrotta än att titta på idrott på TV. Det hänger tydligen kvar nu när jag blivit för gammal för de flesta idrotter det blir inte mycket tid i TV soffan i vinter.

Hej

Dom enda taxichaufförer vi har haft problem med i Bangkok har varit från Bangkokområdet och inte talat isan/lao.

Området runt Pichit och Phitsanulok är fint, men nu är det nog över 30 år sedan jag var där, då var det väldigt få utlänningar där, skulle vara kul att se hur det har ändrat sig under åren, mitt favorittempel ligger ju där med den kända Phra Phutta Chinnarat som anses vara den vackraste Buddha statyn i landet.

Mvh isan lover
I de här trakterna säger vi bara wat yai. Alltid mycket folk där, även omgivningarna runt templet är välbesökt då de har en hel del saker som är svåra att hitta på andra ställen till försäljning i omgivningarna runt templet. Frugan verkar ha betydligt mindre intresse för tempelbesök numera så den här vintern blev det nog bara tre fyra tempelbesök. Bara ett av besöken blev till wat yai.

Det är något mer utlänningar nu än det var 30-år sedan, men fortfarande inte så många.

Hej

Tycker du underskattar livet på landet, allt hänger ju på hur man är själv, hur social man är och vilka intressen man har. :)

Mvh isan lover

Sä är det givetvis. Gillar man att hjälpa till på risfältet eller att fiska eller andra göromål i byn blir det ju enklare.

Det värsta man kan göra är nog att fastna framför nätet med whiskyn framför sig.

Sitter förmodligen ganska många alkoholiserade faranger i hus på landsbygden i Thailand.

Tror risken är större att bli alkis på landsbygden än om man bor på turistorterna.

BTT

Herregud då har du inte mycke intressen, I thai har jag hur mycke göra som helst även i Sverige. 10 tim
på tHAI snack driver du med oss och sitta och titta på
sport resten av dan dubel huva

Tyvärr sätter min hälsa stopp för dom flesta intressen.

Räcker jag klipper gräsmattan i 10 min så blir jag yr eller tar en 5 minuters promenad så får jag hjärtklappning och blir helt slut så jag är mycket stillasittande.

BTT

Liknande trådar

J
Svar
21
Visningar
4 K
kjell.t
K
A
Svar
4