Thailändska vägdemonstrationer kan leda till politisk återvändsgränd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lara Croft

Medlem
Thailändska vägdemonstrationer kan leda till politisk återvändsgränd

BANGKOK (AP)- regeringsfientliga demonstranter planerar att stänga ned Thailands huvudstad på måndag genom att blockera trafik på viktiga korsningar vilket tillhandahåller en passande metafor för landets politik: ingen väg framåt.

Källa: Asian Correspondent (via RSS) där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Lara Crofts besynnerliga kommentar till det hela: Oroande...

Problemet är att de står ganska ensamma mot hela omvärden , hela Europa , samt övriga värden till större delstöder sittande demokratiskt valda regering ;)

Och vad bryr de sig om vad omvärlden, Europa tycker för det här gäller Thailand. Skulle dom vara bättre i deras politik och att styra landet.

Vi får hoppas att våldet inte eskalerar och att thailändare dör i onödan. Kanske det bästa är att låta demonstranterna stänga ner Bangkok utan att ingripa, - någon strategi som inte leder till ökat våld är bästa vägen ut ur detta. Till sist måste de tröttna på situationen.
Huvudkravet verkar riktat mot yingluck shinawatra och att familjen ska bort från makten. Kanske det bästa vore att den familjen drog sig ut ur politiken för att skapa lugn i Thailand.

Bra sagt Hans. Det är dock mänisko liv det handlar om och det är väl ingen som vill att det ska bli som 2010.

Citat ur Aftonbladet idag den 12/1-2014...."Regeringskritiska demonstranter planerar att ockupera stora vägkorsningar i Bangkok i morgon.

Och det befaras nu att aktionen leder till trafikkaos och våldsamheter i huvudstaden.

I Thailand finns det nu en oro att morgondagens aktion ska leda till en militärkupp, skriver AP.

Men enligt Bangkok Post har arméchefen Prayuth Chan-Ocha bett media att tona ner kupphotet, vilket kan indikera att militären inte planerar att ingripa i demonstrationerna.

– Det är inte ett ämne som vi bör prata om varje dag, säger han till tidningen.

Arméchefen menar att mediernas skriverier leder till att trigga en redan spänd situation, skriver Bangkok Post.

Fyra personer sköts
Och han säger att militärens uppgift är att säkerställa säkerheten för människorna i huvudstaden.

Ryktena om militärkupp blossade upp efter att en regeringskritisk protest besköts tidigt i går morse. Fyra personer skadades i samband med skottlossningen.

Polisen söker nu efter misstänkta gärningsmän och har bett militären att stötta dem i arbetet med att upprätthålla ordningen på ett flertal platser i staden, skriver Bangkok Post.

En del trupper har skickats ut till en thailändsk tv-station, men enligt infanterichefen Songwit Nunphakdi bör allmänheten inte oroas över posteringen.

Utlyst omval
De regeringskritiska demonstranterna vill att premiärministern Yingluck Shinawatra ska avgå och att hennes regering ersätts av en icke-vald folkråd som ska reformera valsystemet. Premiärministern har utlyst nyval till den 2 februari.

Demonstranterna har sedan i november genomfört våldsamma demonstrationer på Bangkoks gator. Och de har tidigare strypt el- och vattenförsörjningen till polisens högkvarter samt ockuperat byggnader i regeringskvarteren." Slut citat.

Vi får se hur det går.... :wai:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18162382.ab

Intill nu vad jag läst mig till så är antalet avlidna 9, kan någon nu tro på att
det inte blir flera "offer" i vart fall inte jag. Vid den förra demonstrationen några år sedan, ett 30 tal som blev "offer"?

Hej...Förhoppningsvis lugnar det ner sig, ännu avråder inte UD från resor till Bangkok men när de gör det gäller inte reseförsäkringen vad jag förstår.... :'(Jag tänker ta mig dit ändå måste få sol och värme.... :)

"Hans Svensson " sa:
Hej...Förhoppningsvis lugnar det ner sig, ännu avråder inte UD från resor till Bangkok men när de gör det gäller inte reseförsäkringen vad jag förstår.... :'(Jag tänker ta mig dit ändå måste få sol och värme.... :)

Ja Hans, vi får innerligt hoppas att situationen löser sig till det bästa och att friden återvänder. Vi håller tummarna!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp