Trump har drabbats av covid-19.

Fri sjukvård. Du menar att Obama care var gratis? Vad jag fattar det som var den obligatorisk och vad detta kostade att ha kan man enkelt googla

20201007_140815.jpg

Hej

Fri sjukvård var väl lite felformulerat ifrån min sida, det handlar ju om en slags försäkring som är såpass billig att hela
23 miljoner tidigare oförsäkrade amerikaner tecknade denna, dom flesta av dessa var arbetslösa eller sysselsatta inom låglöneyrken.

Reformen innebar också att dom som anslöt sig till Obamacare fick billigare mediciner, det blev också möjligt att teckna en försäkring om man redan var sjuk i ex.vis cancer, det finns inte heller någon ekonomisk gräns för vad vården får kosta som man ofta har i privata sjukförsäkringar.

Dom som klagar är dom rikare som redan hade en privat försäkring och nu får vara med och finansiera sina fattigare landsmäns vård via skatter och avgifter, det här med att dela med sig är ju något som många amerikaner känner sig obekväma med, Trump sa ju i valrörelsen att han skulle riva upp Obamacare, det skulle glädja dom välbeställda men göra 23 miljoner oförsäkrade igen.

Mvh isan lover

Hej

Fri sjukvård var väl lite felformulerat ifrån min sida, det handlar ju om en slags försäkring som är såpass billig att hela
23 miljoner tidigare oförsäkrade amerikaner tecknade denna, dom flesta av dessa var arbetslösa eller sysselsatta inom låglöneyrken.

Reformen innebar också att dom som anslöt sig till Obamacare fick billigare mediciner, det blev också möjligt att teckna en försäkring om man redan var sjuk i ex.vis cancer, det finns inte heller någon ekonomisk gräns för vad vården får kosta som man ofta har i privata sjukförsäkringar.

Dom som klagar är dom rikare som redan hade en privat försäkring och nu får vara med och finansiera sina fattigare landsmäns vård via skatter och avgifter, det här med att dela med sig är ju något som många amerikaner känner sig obekväma med, Trump sa ju i valrörelsen att han skulle riva upp Obamacare, det skulle glädja dom välbeställda men göra 23 miljoner oförsäkrade igen.

Mvh isan lover
Trump har gjort mycket när det gäller att få ned priser på medicin. Nu blev du väl glad när du hörde detta!?!?

Mja... många som redan hade försäkring tex. genom jobbet måste efter Obamacares införande betala. Du skulle nog gilla det du med eller hur

Hej

Mvh isan lover

Hans executiva order i Juli sänker medicinpriset med knappt 30%.

/ SatanG

Och vad blev det i utfall?
Gick bolagen verkligen med på att avstå från större delen av vinsten?
Hade de höjt priserna innan Trumps utspel?

Jag visste inget om detta förrän min danske granne berättade om det. Han berättade även att Big Pharma tidigare höjde priserna på mediciner 50-faldigt. Vet inte hur, när eller vad.
Men tror inte företagen har något val än att sänka, de har gjort ofantliga vinster på just detta så det är bra social rättvisa om det går som det ska.

/ SatanG

Ok. Vad jag fattar det som nu är att de har ett system som heter medicare. Medicare köper in medicin i USA och folk betalar för att vara med. Iom. Trumps order så får nu Medicare köpa in vart som helst i världen där de kan hitta billigast medicin. Vilket borde resultera i mindre kostnad att vara med för kunden. Men det beror ju på hur mycket det kostat tidigare för Medicare att köpa in i USA vs utlandet.

Jag visste inget om detta förrän min danske granne berättade om det. Han berättade även att Big Pharma tidigare höjde priserna på mediciner 50-faldigt. Vet inte hur, när eller vad.
Men tror inte företagen har något val än att sänka, de har gjort ofantliga vinster på just detta så det är bra social rättvisa om det går som det ska.

/ SatanG
I samband med det vill jag berätta om en annan aktör på marknaden.
Runt 1998 hade jag anledning köpa Asperin i suppositorier, det var märket Bayer och kostade 25 Frang. Jag har för mig det låg på 1.3 till SEKvid det tillfället. Privat apotek beläget i en Intermarchébutik och inte subventionerat.
Ett halvår senare ville jag köpa samma på Apoteket i Sverige. De hade den i lager på dåvarande statliga apoteket i Falun.
Men.
De ville ha 350:- för det paketet, samma storlek som i Frankrike.
Apoteket serverade mig en politisk saga som förklaring.
De hävdade att detta priset är normalpriset från fabrik och Apoteket har inte just den här subventionerad.
De hävdade alltså att i Sverige är det så att medicin subventioneras från skatterna för att vi skall ha råd köpa den. Någonstans fanns en outsagd kommentar om att vi skulla tacka staten och S för det.
Lilla detaljen som de inte ville berätta, men som jag upptäckt då jag köpt medicinen i land som inte subventionerar. Var att medicinen inte alls var så dyr, utan att staten hävdar en prislapp som inte existerar.
Ja, visst finns det ett högkostnadsskydd, men den gäller bara preparat som är förskrivna och godkända vara med i den beräkningen.
Så nog är det mygel med från alla håll och kanter, inte bara från läkemedelsbolagen, utan även stater kan vara med i den härvan också.
Att Trump haft viljan försöka börja sanera i den härvan i USA, ser jag som positivt.

Hej

Den cocktail av antikroppar som man behandlade Trump med innehöll enligt New York Times celler framtagna med hjälp av fostervävnad som i sin tur kommer från aborterade foster, Trump själv har tidigare varit emot användning av foster i forskning och medicinska syften, nu hyllar han den här medicinen.

i dag kl 20:40av Sophie Tanha
Den cocktail av antikroppar som president Donald Trump behandlats med innehåller celler framtagna med hjälp av fostervävnad som i sin tur kommer från aborterade foster.
Det rapporterar New York Times.
Trump har flera gånger varit mot användningen av fostervävnad i forskning och har under sin tid som president strypt finansieringen av forskning kring den speciella cellvävnaden, som framställs av foster som blivit aborterade.
– Jag åkte in till sjukhuset för en vecka sen. Jag var väldigt sjuk, men jag tog den här medicinen och det var otroligt. Jag kunde gått ut därifrån dagen efter, det var otroligt, säger Trump i ett videoklipp på Twitter.
Han säger också att denna mirakelkur ska göras tillgänglig till alla.
”Att företräda det mänskliga värdet från befruktning till en naturlig död är en av Trumpadministrationens absolut högst prioriterade frågor” skrev hälsodepartementet i ett uttalande när de avfinansierade forskningen 2019.
Vad som ligger bakom vändningen, som gjort att han nu själv använder och förespråkar alla amerikaner att låta sig behandlas med medel framtagna av fosterceller från aborter är oklart.

Mvh isan lover

Hej

Den cocktail av antikroppar som man behandlade Trump med innehöll enligt New York Times celler framtagna med hjälp av fostervävnad som i sin tur kommer från aborterade foster, Trump själv har tidigare varit emot användning av foster i forskning och medicinska syften, nu hyllar han den här medicinen.

i dag kl 20:40av Sophie Tanha
Den cocktail av antikroppar som president Donald Trump behandlats med innehåller celler framtagna med hjälp av fostervävnad som i sin tur kommer från aborterade foster.
Det rapporterar New York Times.
Trump har flera gånger varit mot användningen av fostervävnad i forskning och har under sin tid som president strypt finansieringen av forskning kring den speciella cellvävnaden, som framställs av foster som blivit aborterade.
– Jag åkte in till sjukhuset för en vecka sen. Jag var väldigt sjuk, men jag tog den här medicinen och det var otroligt. Jag kunde gått ut därifrån dagen efter, det var otroligt, säger Trump i ett videoklipp på Twitter.
Han säger också att denna mirakelkur ska göras tillgänglig till alla.
”Att företräda det mänskliga värdet från befruktning till en naturlig död är en av Trumpadministrationens absolut högst prioriterade frågor” skrev hälsodepartementet i ett uttalande när de avfinansierade forskningen 2019.
Vad som ligger bakom vändningen, som gjort att han nu själv använder och förespråkar alla amerikaner att låta sig behandlas med medel framtagna av fosterceller från aborter är oklart.

Mvh isan lover

Det är väl bra att han hyllar forskningen och medicinen nu?

Trump är emot allt våld.

IL håller du med eller stödjer du upploppen som varit?

20201009_080231.jpg

Hej

Själv ser jag det här som om Trump försöker ta åt sig äran för att FBI gjorde en lyckad insats vid kidnappningsförsöket, han har ju inte haft något med detta fallet att göra.

Sen gör han ju som vanligt ett försök att koppla ihop sina politiska motståndare med rörelser och organisationer Demokraterna inte har något att göra med alls.

Mvh isan lover

Hej

Själv ser jag det här som om Trump försöker ta åt sig äran för att FBI gjorde en lyckad insats vid kidnappningsförsöket, han har ju inte haft något med detta fallet att göra.

Sen gör han ju som vanligt ett försök att koppla ihop sina politiska motståndare med rörelser och organisationer Demokraterna inte har något att göra med alls.

Mvh isan lover
Jag vet inte vad du talar om för kidnappning men nu vet vi ju då att du stöder upplopp bara för att Trump är emot dem...

Du får gärna mala på om nåt annat (kidnappning???) i 100 inlägg men jag har ett jobb att sköta

Liknande trådar

Tillbaka
Topp