kurant
Forumveteran
Ja det gäller att följa med i hur kraven ändras och självklart är ett bevis att man äger en fastighet något som ska med i ansökan.Jag och frugan har varit gifta i 14 år och hon har varit med till Sverige ca: 10 ggr. Dom flesta gångerna fick hon avslag på första ansökan pga nån struntsak enligt min mening men nu sista gången så krävdes det kopia på hennes husbok vilket aldrig hänt förr ! Det hade vi ingen aning om men det är väl nya regler som ska stärka att hon tänker återvända till Thailand antar jag. Att hon skött sig klanderfritt 9 ggr tidigare och återvänt väger lätt i vågskålen.
Så stod det i checklistan vi använde förra gången
Det är just det man måste hänga med i är att både checklistor och blanketter ska vara av senaste versionen.
Kan säga att när vi sökte 2018 skulle det fyllas i personliga uppgifter och namn på syskon och föräldrar samt vad dom hette som ogifta.
2021 behövdes inte det och blanketten var betydligt förenklad.
Alla ansökningar granskas på olika sätt beroende på vem man råkar utför när man besöker VfsGlobal.
Råkar man ut för någon är ur gängorna och grinig för dagen kan den sökande bli onödigt illa bemött.
Viktigt är att vad som står i ansökan stämmer överens med de frågor som ställs och där misslyckas en del.
Än har frun inte råkat ut för någon besvärande fråga utan dom har gått igenom blanketten och alla bilagor och sagt att allt är i ordning och dom skickar in ansökan till Ambassaden i Bangkok som den är.
Vi ska söka igen i slutet av mars och då blir det ett femårigt med flera inresor så man slipper byråkrati och söka varje år.