Slut på att skaffa körkort vid inresa med turistvisum?

Ja men här var det i Pattaya och loverket följdes.
Av egen erfarenhet så följs lagen mer till punkt och pricka här nere jämfört med Isaan.

Min erfaring av Isaan er at hva jeg tror har vært en ren kunnskapsløshet blant mange tjenestemenn hos DLT har ført til store forskjeller kontorene i mellom. Men dette tror jeg er i ferd med å endre seg. Om det ikke alle steder er et krav så er det i hvert fall et ønske om at alle utlendinger som ønsker et thailandsk førerkort har et Non Immigrant Visa. Noe også loven krever.

Hver gang jeg oppholder meg i Pattaya og samtalen kommer inn på dette med thailandsk førerkort så kommer det alltid påstander om at det er bare å gå ned på DLT uten et visum. Noen påtår at dem ikke trengte et visum engang. Og mye av det samme gjentar seg på diverse fora på nettet. Det eneste unntaket var en blogg jeg har lest hvor skribenten påstod det samme som det jeg gjør.

Min erfaring av Isaan er at hva jeg tror har vært en ren kunnskapsløshet blant mange tjenestemenn hos DLT har ført til store forskjeller kontorene i mellom. Men dette tror jeg er i ferd med å endre seg. Om det ikke alle steder er et krav så er det i hvert fall et ønske om at alle utlendinger som ønsker et thailandsk førerkort har et Non Immigrant Visa. Noe også loven krever.

Hver gang jeg oppholder meg i Pattaya og samtalen kommer inn på dette med thailandsk førerkort så kommer det alltid påstander om at det er bare å gå ned på DLT uten et visum. Noen påtår at dem ikke trengte et visum engang. Og mye av det samme gjentar seg på diverse fora på nettet. Det eneste unntaket var en blogg jeg har lest hvor skribenten påstod det samme som det jeg gjør.

Har du non immigrant så får man 5 år då man förnyar det tillfälliga, som man först får,detta gäller numera i 2 år.
Har man inte non im.eller work perm. så får man bara en förlängning av det tidigare tillfälliga KK på 2år..
Fler frågor ??????????????+

Dette er sådan feilinformasjon man ikke burde komme med på forumet. Man bør skille på personlig erfaring i Thailand og hva loven faktisk krever. Og jeg tror nok at veitrafikkloven er den type FAKTA man trenger i dette tilfellet og den sier at man trenger et Non Immigrant Visa. Påstå noe annet blir bare meningsløst.

Var gång du kommer in i samtalet, men du har inte egen erfarenhet.
Jag var där i oktober och tog mitt i Pattaya dom var stenhårda på kraven.
Dock sa körkortsboken som frugan gick på att man kunde fortsatt åka ner till Rayong och betala för kortet men det är inte Pattaya.

Var gång du kommer in i samtalet, men du har inte egen erfarenhet.
Jag var där i oktober och tog mitt i Pattaya dom var stenhårda på kraven.
Dock sa körkortsboken som frugan gick på att man kunde fortsatt åka ner till Rayong och betala för kortet men det är inte Pattaya.

Nå er det ikke bare i Isaan som får kjenne på forandringens vinder. Dette tror jeg foregår over hele Thailand. Men dette er noe helt nytt. Pattaya har i en "mannsalder" vært et mer eller mindre lovløst sted hvor "alt" er til salgs. Når jeg fikk mitt første førerkort i Thailand 16 år siden så måtte jeg dra til DLT i Bangkok for å finne ut hva som krevdes. Mitt lokale DLT hadde ingen kunnskap om hvordan jeg kunne få et thailandsk førerkort.

Det finnes noen viktige feil ved dette innlegget.

1. Den informasjonen man får fra det ENKELTE DLT er hva dette SPESIFIKE kontoret ønsker / krever. Noe som
nødvendigvis ikke trenger å være i henhold til lovverket. Noe jeg tror mange utlendinger ikke helt forstår.

2. Et 2-års PRØVESERTIFIKAT (tidligere 1 år) er IKKE noe man normalt skal fornye år etter år. Man får dette KUN
den første gangen.

3. Uansett lengden på førerkortet så er ett av KRAVENE at man har et Non Immigrant Visa. Noe blant annet
undertegnete i diverse tråder har bevist ved å legge fram linker til blant annet DLT. Ønsker man en dypere
informasjon så finnes det sider hvor veitrafikkloven i Thailand er oversatt til Engelsk. Sider som klar og tydelig
sier at man trenger et Non Immigrant Visa.

Jeg synes at det er på høy tid at man forstår at man er i et land hvor lover og regler ikke blir praktisert som vi som
kommer fra vestlige land er vant til. Klarer man ikke å forstå dette så vil man før eller siden ende opp med både små og store problemer. Og problemet blir enda større når uvitenheten blir "overført" til andre ved at man skriver innlegg på forum som dette hvor man påstår at dette er fakta.

Dette er et lite utdrag av veitrafikkloven i Thailand, men min erfaring med å skrive på et forum som dette er at det alltid finnes noen som man ALDRI kan overbevise med FAKTA. Men jeg kan jo alltids håpe.

If the driver is an alien who doesn’t have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver’s license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver’s license, and show them to competent officers upon request

Section 42-2
In case there’s a treaty between the Thai government and a foreign government regarding mutual acceptance of driver’s license, an alien who doesn’t have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver’s license issued by such a foreign government, or an automobile association authorized by such a foreign government.

http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/#03

Jag tycker du missar min poäng helt. Det är Departementet för Landsvägstransporter som har mandatet att utfärda körkorten. Så följer man deras instruktioner och får sitt körkort så kan det väl inte bli bättre? Det finns helt enkelt inget för oss att vinna på att låta bli att försöka.

Kan även passa på att förtydliga att den informationen jag hänvisar till kommer från rikskontoret.

När det gäller din referens så tycker jag inte att den verkar speciellt vattentät. Den är skriven av en som har kört omkring en massa i asien och bland annat i Thailand. Verkar inte ens finnas någon besöksadress.

Who are we?

Driving-in-Thailand.com is run by an expat who has been living and driving all sorts of vehicles in Asia and in Thailand for many years.

Senast ändrad:
Dette er sådan feilinformasjon man ikke burde komme med på forumet. Man bør skille på personlig erfaring i Thailand og hva loven faktisk krever. Og jeg tror nok at veitrafikkloven er den type FAKTA man trenger i dette tilfellet og den sier at man trenger et Non Immigrant Visa. Påstå noe annet blir bare meningsløst.

Man måste då man tar till sig information, inneha förmågan att ta till sig den till fullo.

Nå er det ikke bare i Isaan som får kjenne på forandringens vinder. Dette tror jeg foregår over hele Thailand. Men dette er noe helt nytt. Pattaya har i en "mannsalder" vært et mer eller mindre lovløst sted hvor "alt" er til salgs. Når jeg fikk mitt første førerkort i Thailand 16 år siden så måtte jeg dra til DLT i Bangkok for å finne ut hva som krevdes. Mitt lokale DLT hadde ingen kunnskap om hvordan jeg kunne få et thailandsk førerkort.
Jag har bott 2 år där uppe i norr och min fru kommer från samma provins du bor i.
Lagen följs inte en sekund där uppe så lägg ner med skitsnacket.

Jag har bott 2 år där uppe i norr och min fru kommer från samma provins du bor i.
Lagen följs inte en sekund där uppe så lägg ner med skitsnacket.

Etter å ha bodd snart 17 år i Maha Sarakham så er min erfaring at det har vært en stor mangel på kunnskap vedrørende thailandsk førerkort for utlendinger, men dette er i ferd med å endre seg. I dag så er dem mye strengere enn dem var for 16 år siden da jeg tok mitt førerkort.

Jag tycker du missar min poäng helt. Det är Departementet för Landsvägstransporter som har mandatet att utfärda körkorten. Så följer man deras instruktioner och får sitt körkort så kan det väl inte bli bättre? Det finns helt enkelt inget för oss att vinna på att låta bli att försöka.

Kan även passa på att förtydliga att den informationen jag hänvisar till kommer från rikskontoret.

När det gäller din referens så tycker jag inte att den verkar speciellt vattentät. Den är skriven av en som har kört omkring en massa i asien och bland annat i Thailand. Verkar inte ens finnas någon besöksadress.

Som jeg tidligere skrev i et innlegg så spiller det noen ganger ingen rolle hvor bastante bevis man kommer med. Det blir helt umulig å overbevise vedkommende med FAKTA. Det vanligste jeg har blitt fortalt er at veitrafikkloven som er oversatt til engelsk på nettet er oversatt feil. Dersom noen har PERSONLIGE erfaringer på offentlige kontorer i Thailand så tror dem at dette er hva ALLE opplever og at dette er ifølge loven til punkt og prikke. Da håper jeg at dem en vakker dag ikke overhøvler tjenestemannen fordi han ikke gjør som andre utlendinger har fortalt han at dem gjør.

Som jeg tidligere skrev i et innlegg så spiller det noen ganger ingen rolle hvor bastante bevis man kommer med. Det blir helt umulig å overbevise vedkommende med FAKTA. Det vanligste jeg har blitt fortalt er at veitrafikkloven som er oversatt til engelsk på nettet er oversatt feil. Dersom noen har PERSONLIGE erfaringer på offentlige kontorer i Thailand så tror dem at dette er hva ALLE opplever og at dette er ifølge loven til punkt og prikke. Da håper jeg at dem en vakker dag ikke overhøvler tjenestemannen fordi han ikke gjør som andre utlendinger har fortalt han at dem gjør.

Jag är enig i det jag har citerat dig här ovan, men det som är min poäng är att det är Departementet för Landsvägstransporter som är de som utfärdar körkortet och det är det som jag menar är är av primär betydelse. Desutom så är ju deras instruktion till fördel för den som har rest in på turistvisum och behöver körkort.

Hade däremot de uppgifer du hänvisar till varit till utlänningars fördel så hade det varit intressant att se på lagverket som helhet och försäkra sig om att översättningen är korrekt för att sedan försöka påverka Departementet för Landsvägstransporter att följa lagen.

Dessutom så menar jag att det är väldigt ovist vad det är för kvalitet på informationen som finns i den referens du har givit. Det enda man kan läsa är egentligen att utgivaren har goda intentioner, enligt egen utsago. Åtminstone så har iaf inte jag hittat några uppgifter om utgivarens kvalifikationer utöver att det är någon som påstår sig ha kört runt en massa i asien och specifikt också i Thailand. Det är helt anonymt utan namn, adress, telefonnummer osv.

Här en länk till en bild på olika böter från pattaya polis station
http://pattayaone.net/pattaya-news/228763/pattaya-road-user-fines-list/
Lyckades pruta på Pattaya polis station, van vid HH där det då kostade 200 så trodde jag dom försökte blåsa mig, efter lite tjafs så gav han med sig och jag kom undan med 200. Sen när jag visa kvittot för snuten som hade mitt kk så fråga han vem jag kände på station eftersom jag bara pröjsa 200 [emoji1]

Etter å ha bodd snart 17 år i Maha Sarakham så er min erfaring at det har vært en stor mangel på kunnskap vedrørende thailandsk førerkort for utlendinger, men dette er i ferd med å endre seg. I dag så er dem mye strengere enn dem var for 16 år siden da jeg tok mitt førerkort.
har man bott 17 år i Maha sarakham så förklarer det en del av din oförmåga , jag känner en a nerikan som flyttade dit för ett år sedan , han säger att han måste tillbaka till Pattaya för alla däruppe är "skruvade" som de säger ...:)

har man bott 17 år i Maha sarakham så förklarer det en del av din oförmåga , jag känner en a nerikan som flyttade dit för ett år sedan , han säger att han måste tillbaka till Pattaya för alla däruppe är "skruvade" som de säger ...:)
Då är min fru skruvad 5555

Även Glimten 66 har bott i Maha sarakham ,, men flyttar man till pattis så går det över snabbt som fn ..
Pattaya är berikande för hjärna och själ

Liknande trådar

Tillbaka
Topp