Det finnes noen viktige feil ved dette innlegget.
1. Den informasjonen man får fra det ENKELTE DLT er hva dette SPESIFIKE kontoret ønsker / krever. Noe som
nødvendigvis ikke trenger å være i henhold til lovverket. Noe jeg tror mange utlendinger ikke helt forstår.
2. Et 2-års PRØVESERTIFIKAT (tidligere 1 år) er IKKE noe man normalt skal fornye år etter år. Man får dette KUN
den første gangen.
3. Uansett lengden på førerkortet så er ett av KRAVENE at man har et Non Immigrant Visa. Noe blant annet
undertegnete i diverse tråder har bevist ved å legge fram linker til blant annet DLT. Ønsker man en dypere
informasjon så finnes det sider hvor veitrafikkloven i Thailand er oversatt til Engelsk. Sider som klar og tydelig
sier at man trenger et Non Immigrant Visa.
Jeg synes at det er på høy tid at man forstår at man er i et land hvor lover og regler ikke blir praktisert som vi som
kommer fra vestlige land er vant til. Klarer man ikke å forstå dette så vil man før eller siden ende opp med både små og store problemer. Og problemet blir enda større når uvitenheten blir "overført" til andre ved at man skriver innlegg på forum som dette hvor man påstår at dette er fakta.
Dette er et lite utdrag av veitrafikkloven i Thailand, men min erfaring med å skrive på et forum som dette er at det alltid finnes noen som man ALDRI kan overbevise med FAKTA. Men jeg kan jo alltids håpe.
If the driver is an alien who doesn’t have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver’s license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver’s license, and show them to competent officers upon request
Section 42-2
In case there’s a treaty between the Thai government and a foreign government regarding mutual acceptance of driver’s license, an alien who doesn’t have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver’s license issued by such a foreign government, or an automobile association authorized by such a foreign government.
http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/#03